Spiral vs p-stav

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 21
Likede indlæg: 517

Spiral vs p-stav

Indlægaf Lathyrus » 23. maj 2017, 07:18

Jeg fylder snart 35 og min læge mener derfor det er på tide at stoppe med p-piller og finde en anden præventionsform.

Jeg har før haft en hormonspiral, men fik den ud igen da jeg pletblødte hele tiden. Der var dog en god periode hvor jeg kun blødte lidt ved mens og ellers ikke, men den havde flyttet sig og måtte ud. Og jeg gik tilbage til p-pillerne da vi var i tvivl om vi ville have et barn mere og jeg derfor ikke ville ofte tid og penge på at få en ny spiral.

Nu er vi dog kommet frem til at to børn er nok og jeg nærmer mig de 35 år med hastige skridt.

Er der nogen af jer som har erfaringer med p-stav? Nogen som har prøvet både spiral og stav og har en holdning til det ene frem for det andet?

Jeg overvejer staven fordi jeg synes det er problematisk at man ikke må bruge tamponer med spiral (det er i hvertfald hvad min læge siger) og dermed føler jeg mig begrænset i forhold til at træne og svømme.

Kom hid med jeres erfaringer :)
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 715
Likede indlæg: 4277

Re: Spiral vs p-stav

Indlægaf Bøtte » 23. maj 2017, 08:29

Jeg har hormonapiral og må gerne bruge tamponer. Ikke den første uge, men ellers må man godt, siger min læge.
1
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 242
Likede indlæg: 5246

Indlægaf Sangius » 23. maj 2017, 08:44

Du kunne måske begynde at bruge en Diva cup?

Så vidt jeg ved er p-stav forbundet med flere bivirkninger end en hormonspiral.

Ellers er der jo også den der præventionsapp :D
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 23. maj 2017, 08:52

FruDulle skrev:
Sangius skrev:Du kunne måske begynde at bruge en Diva cup?

Det er vist individuelt. Jeg har haft 2 eller 3 stave uden problemer og 1 Hspiral som var et helvede.

Ja, det er helt klart individuelt. Men overordnet set, mener jeg det det hænger sådan sammen.
0
Lys
Kort karma: 110
Likede indlæg: 1848

Indlægaf Lys » 23. maj 2017, 10:46

Sangius skrev:Du kunne måske begynde at bruge en Diva cup?

Cup må ikke bruges sammen med spiral ifølge den gynækolog, der lagde min kobberspiral. Jeg fik til gengæld ingen restriktioner i relation til brug af tamponer.

Jeg valgte i øvrigt kobberspiralen fordi jeg ikke har lyst til hormonprævention. Der er nogle, der oplever systemisk påvirkning af hormonerne i hormonspiral, selvom den kun skulle virke lokalt.
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 796
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 11974

Indlægaf LadyFox » 23. maj 2017, 10:59

Jeg har haft p-stav og jeg var meget begejstret for den, jeg havde ingen bivirkninger og menstruation engang om året. Både min veninde og min moster har dog også haft p-stav de måtte få ud før tid pga. Menstruation/pletblødninger konstant. Jeg tror det er meget individuelt hvordan folk reagerer.
0
We used to play pretend, give each other different names
We would build a rocket ship and then we'd fly it far away
Used to dream of outer space but now they're laughing at our face
Saying, "Wake up, you need to make money."
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 715
Likede indlæg: 4277

Indlægaf Bøtte » 23. maj 2017, 11:08

FruDulle skrev:Ved brug af tampon er der en lille risiko for at hive spiralen ud. Det er derfor en god idé, at du jævnligt får undersøgt, om spiralen ligger rigtigt.

http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/pr ... piral.aspx

Sjovt, det snakkede min læge slet ikke om. :gruble:
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 23. maj 2017, 20:06

Tak for svar :)

Mht tampon, så fik jeg at vide hos lægen at brug af tampon frarådes da snoren i spiralen kan sætte sig fast i tamponen og så kan den flytte sig når man trækker tamponen ud. Og det indebærer jo en risiko for graviditet og kan også give pletblødninger.
Jeg brugte så tampon alligevel et par gange i forbindelse med svømmehal, og endte så også med at måtte have spiralen ud igen da den havde flyttet sig og jeg pletblødte konstant.

Så hvis jeg skal ha spiral igen tør jeg ikk bruge tampon mere :(

Det lyder som om p-staven kan være både godt og skidt (som så meget andet)
Jeg har ingen problemer med bivirkninger af p-piller og havde det heller ikke med spiralen (ud over blødning da den flyttede sig) Havde jer/dem I kender som har oplevet bivirkninger af staven også problemer med anden hormon prævention?
0
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 23. maj 2017, 20:10

Jeg synes i øvrigt ikke at kobberspiral er tillokkende da heg i forvejen bløder meget under mens, så øget blødning vil ende med et sandt blodbad :tie:

Og app'en stoler jeg vist ikk på :lol2:
0
Neverkont
Kort karma: 1
Likede indlæg: 31

Indlægaf Neverkont » 24. maj 2017, 07:23

Lathyrus skrev:Jeg synes i øvrigt ikke at kobberspiral er tillokkende da heg i forvejen bløder meget under mens, så øget blødning vil ende med et sandt blodbad :tie:

Jeg har haft en kobberspiral, og jeg blødte ikke mere af den grund.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 07:32

Lathyrus skrev:

Nu har du vist bare nejhatten på. :D

Hvad med p-ring? Det brugte jeg i en periode. Den må være ude i 3 timer i døgnet, så man tager den bare ud ved sex. Ellers sidder den bare, jeg bemærkede den aldrig.

Den er lidt mindre invasiv end p-staven, hvis du er lidt tøvende.
1
Lilleluftballon
Kort karma: 27
Likede indlæg: 566

Indlægaf Lilleluftballon » 24. maj 2017, 10:17

Mht tampon og hormonspiral - så har den jo også den virkning for rigtig mange at de slet ikke får blødning. Så er det jo godt det samme om man må bruge tampon. Jeg har i hvert fald ikke blødning - har haft mens to gange med min spiral. Begge gange blødte jeg så lidt at jeg virkeligt skulle studere papiret for at se noget blod. Men gynækologen der satte den op nævnte altså heller ingenting med tampon.
Jeg er glad for min hormonspiral - har ingen bivirkninger overhovedet.
1
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 24. maj 2017, 17:11

Lilleluftballon skrev:Mht tampon og hormonspiral - så har den jo også den virkning for rigtig mange at de slet ikke får blødning. Så er det jo godt det samme om man må bruge tampon. Jeg har i hvert fald ikke blødning - har haft mens to gange med min spiral. Begge gange blødte jeg så lidt at jeg virkeligt skulle studere papiret for at se noget blod. Men gynækologen der satte den op nævnte altså heller ingenting med tampon.

Jeg havde mens med min - ikke nær så kraftigt som før jeg fik den, men stadig så meget at jeg var nødt til at bruge tampon hvis jeg ville svømme. Og da jeg skulle i svømmehal hver uge (i forbindelse med job) var det et problem.

Jeg var nu ellers rigrig glad for den - indtil den rykkede sig :(
0
*smb*
Kort karma: 5
Likede indlæg: 38

Indlægaf *smb* » 24. maj 2017, 20:32

Jeg har en hormon spiral, jeg fik den for 2 1/2 år siden må det være og udover jeg blødte en del de første 6 uger og så over i pletblødninger hvor jeg ærligt var ved at give op til sidst, så har jeg ikke blødt rigtig siden, jeg har minimale pletblødninger sjældent, sådan så det kun lige er en smule på papiret men har ikke brugt bind eller tampon i 2 år.
Mine snore er klippet korte, det blev de efter jeg fik keglesnit, men har ingen problemer med den, andet end når jeg indimellem for mega ondt i brysterne og panikker for evt graviditet, men det kan nogen åbenbart bare få

Jeg har haft kobberspiral, den havde jeg 4 måneder så røg den, jeg blødte meget og længe og havde de vildeste mens smerter.

P stav har jeg ikke prøvet, men jeg kan kun anbefale hormon spiralen :)
0
Brugeravatar
MilleMercy
Kort karma: 10
Likede indlæg: 118

Indlægaf MilleMercy » 25. maj 2017, 19:39

Lathyrus skrev:
Lilleluftballon skrev:Mht tampon og hormonspiral - så har den jo også den virkning for rigtig mange at de slet ikke får blødning. Så er det jo godt det samme om man må bruge tampon. Jeg har i hvert fald ikke blødning - har haft mens to gange med min spiral. Begge gange blødte jeg så lidt at jeg virkeligt skulle studere papiret for at se noget blod. Men gynækologen der satte den op nævnte altså heller ingenting med tampon.

Jeg havde mens med min - ikke nær så kraftigt som før jeg fik den, men stadig så meget at jeg var nødt til at bruge tampon hvis jeg ville svømme. Og da jeg skulle i svømmehal hver uge (i forbindelse med job) var det et problem.

Jeg var nu ellers rigrig glad for den - indtil den rykkede sig :(

Du kan jo bare få klippet snorene, så er der ingen fare for en tampon kan rykke den?

Jeg er stor fan af min hormonspiral :love:
0

Tilbage til "Helbred"