HPV vaccine til min 12 årige pige?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Nuttegris » 30. maj 2017, 20:22

Dobbeltpostet - ligger også i børn.

Min datter fylder snart 12 år og vi skal til at overveje HPV vaccinen til hende.....og jeg er simpelthen SÅ meget i tvivl om vi lade hende få den.

Min mand synes ikke vi skal.....men jeg overtænker som sædvanligt. For hvad hvis vi vælger ikke at give hende den.....og hun så en dag får kræft i livmoderhalsen....vil vi sånogensinde kunne se hende i øjnene? Og omvendt.....hvis hun får alvorlige bivirkninger af vaccinen.....vil vi så?

Hvad har I valgt eller hvad vil I vælge? Og hvorfor?
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Filipai » 30. maj 2017, 20:24

Nuttegris skrev:Dobbeltpostet - ligger også i børn.

Min datter fylder snart 12 år og vi skal til at overveje HPV vaccinen til hende.....og jeg er simpelthen SÅ meget i tvivl om vi lade hende få den.

Min mand synes ikke vi skal.....men jeg overtænker som sædvanligt. For hvad hvis vi vælger ikke at give hende den.....og hun så en dag får kræft i livmoderhalsen....vil vi sånogensinde kunne se hende i øjnene? Og omvendt.....hvis hun får alvorlige bivirkninger af vaccinen.....vil vi så?

Hvad har I valgt eller hvad vil I vælge? Og hvorfor?


Jeg er en af dem der fik bivirkninger, som dog heldigvis så småt forsvandt igen efter 2 måneder, og var helt forsvundet efter 4. Jeg ville ikke tøve med at give en kommende datter vaccinen.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf HappyPaww » 30. maj 2017, 20:26

Ingen tvivl her - hun bør altså få den!
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Studsgaard » 30. maj 2017, 20:30

Så sætter jeg også lige mit svar her. Så kan den anden tråd forsvinde/slettes.

Min datter er kun seks men hun skal have den når tiden er til det.
Jeg er meget præget af at både mine læge og jordemoder veninder deler hvor vigtigt det er. Og dermed også rigtig meget materiale om det med gode kilder og rigtig fakta.
Efter jeg selv begyndte at undersøge om det, fandt jeg ud af hvor dårlig kilder modstanderne imod faktisk havde.
Rigtig meget af det der bliver sagt imod vaccinen er rygter uden evidens.
Selvfølgelig er det skrækkeligt for de piger der er blevet syge. Men det er så få (og ikke ret godt bevidst) at det er fra vaccinen. At jeg hellere vil tage risikoen. Der er netop livmoderhalskræft og andre kræftformer i min familie. Så jeg vil gøre hvad jeg kan for at beskytte min datter (og sønner hvis de fik den)
5
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Novella » 30. maj 2017, 20:53

Jeg har været i gang med en meget lang overvejelsesproces om det her, og jeg er endt på ja, det skal de.

Tungen på vægtskålen for mig blev dels, at der ikke er indberettet tilsvarende voldsomme bivirkninger andre steder end i Danmark, og dels at et nærtstående familiemedlem har været forsker på udviklingen af Gardasil. Han ville nok modsætte sig, at det blev pløkket i mine unger, hvis det var skadeligt.

Jeg har læst grundigt på emnet. De der piger er syge og vi skal finde af hvorfor. Det er fandme vigtigt. Det er bare ikke på grund af vaccinen. Vi skal finde ud af, hvad de bliver syge af, og om det fx er en udbredt og overset depressionsform, som belaster deres livskvalitet. Og imens skal vi vaccinere mod hpv - helst begge køn i øvrigt.
8
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf HappyHippo » 30. maj 2017, 22:09

Jeg kender en med alvorlige bivirkninger. De mener det har ramt hende fordi hun netop havde fået menstruation = mange hormoner, og var meget aktiv. Dog vil hun stadig råde andre til at få den.
0
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Sevii » 30. maj 2017, 23:17

Jeg fik vaccinen da jeg var 12. Det er nu mange år siden, og jeg er så taknemlig for min mor sørgede for det. Jeg oplevede ingen bivirkninger, men jeg har oplevet kvinder dø af livmoderhalskræft - og det er nok til jeg vil anbefale den vaccine. Det er forfærdeligt.
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6708
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf FrøkenM » 31. maj 2017, 03:44

Min mor har haft kræft relateret til HPV siden jeg var syv år. Nu er hun desværre syg igen og der er ikke ret meget de kan gøre for at standse det, men de forsøger. Hvor ville jeg ønske, at vaccinen havde nået at virke på hende inden hun for alvor blev syg, men en virus som den hun har, ligger i dvale et sted mellem 5-15 år før den bryder ud, så der var ikke så meget at gøre for hende.

Jeg blev vaccineret dengang vaccinen stadig var i forsøgsordningen fordi hun var syg og derfor besluttede hendes læger, at jeg, på trods af mit fysiske handicap, ville have bedst af at få vaccinen.

Der er ingen tvivl i mit hjerte om, at vaccinen er det eneste rigtige, for at leve med kræftsygdommen er værre end bivirkningerne. Og som andre skriver, så er det ikke nødvendigvis vaccinen, som gør folk syge.

Mine børn (fiktive) børn skal have den og jeg håber inderligt, at mange forældre vælger at vaccinere deres børn.
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Lykke » 31. maj 2017, 03:54

Det er ikke til diskussion herhjemme. Selvfølgelig skal barnet have den - og kommende også.
Jeg har selv fået den.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Studsgaard » 31. maj 2017, 05:42

Jeg undrer mig meget over hvordan det kan være alle (der indtil nu har skrevet i tråden) her inde er fortaler, når det er så få der i virkeligheden vælger den?

Er folk her på debatten bare mere kildekritiske og bedre til selv at undersøge tingene - og dermed ikke hoppe med på diverse medie skræmme kampagnerne der gør at så mange vælger den fra.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Sangius » 31. maj 2017, 05:57

Jeg anser risikoen for at få HPV relateret kræft som større end risikoen for at få så alvorlige bivirkninger som der er tale om i medierne.

Så min datter får den, ligeledes fik jeg den selv. Jeg mærkede aldrig noget til den.

Risikoen for at smittes med HPV er enorm. Over 80% af befolkningen har det. Så den er svær at snige sig uden om, desværre.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Studsgaard » 31. maj 2017, 06:13

Lisma skrev:
Lisma skrev:
Studsgaard skrev:Jeg undrer mig meget over hvordan det kan være alle (der indtil nu har skrevet i tråden) her inde er fortaler, når det er så få der i virkeligheden vælger den?

Er folk her på debatten bare mere kildekritiske og bedre til selv at undersøge tingene - og dermed ikke hoppe med på diverse medie skræmme kampagnerne der gør at så mange vælger den fra.

Så mange er vi da heller ikke, der har svaret. Jeg tror også at langt størstedelen vælger den til, i den virkelige verden. Vi hører bare mest om dem der vælger den fra.


Nå, kan se at i 2014 blev ca halvdelen af hele årgangen vaccineret. I 2015 var det kun hver 4! Det er alligevel lidt vildt at så mange har valgt det fra. Er spændt på at se tallene fra de næste par år.

De nyeste tal var på kun 17% af 2003 årgangen
0
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Lykke » 31. maj 2017, 06:15

En jeg har gået på uddannelse med, er typen som deler al mulig pseudovidenskab. Også hvor skadelig HPV-vaccinen er. Der kom han på ignorer. Jeg kan simpelthen ikke klare at hans egen datter bliver udsat for sådan en risiko. Udelukkende fordi han efter skilsmisse tror han har set lyset, og nu er imod hele Sundhedsstyrelsen og hele lægeverdenen.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf Lilleluftballon » 31. maj 2017, 06:34

Lisma skrev:
Lisma skrev:
Studsgaard skrev:Jeg undrer mig meget over hvordan det kan være alle (der indtil nu har skrevet i tråden) her inde er fortaler, når det er så få der i virkeligheden vælger den?

Er folk her på debatten bare mere kildekritiske og bedre til selv at undersøge tingene - og dermed ikke hoppe med på diverse medie skræmme kampagnerne der gør at så mange vælger den fra.

Så mange er vi da heller ikke, der har svaret. Jeg tror også at langt størstedelen vælger den til, i den virkelige verden. Vi hører bare mest om dem der vælger den fra.


Nå, kan se at i 2014 blev ca halvdelen af hele årgangen vaccineret. I 2015 var det kun hver 4! Det er alligevel lidt vildt at så mange har valgt det fra. Er spændt på at se tallene fra de næste par år.


Det er nemlig meget meget trist. Jeg synes at den danske medie-dækning har været uhyggelig, og jeg mener der er nogle journalister der burde skamme sig for at sprede panik og angst og dermed skræmme forældre fra at vaccinere deres børn.
4
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: HPV vaccine til min 12 årige pige?

Indlægaf JoyNips » 31. maj 2017, 06:53

Havde jeg en datter, så fik hun den. Min søn gør formentlig, selvom det er egenbetaling.

Jeg er selv en årgang '85 og fik den gratis for nogle år siden. Det er jeg rigtig glad for og det var helt uproblematisk og uden bivirkninger.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Helbred"