Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Fie1234 » 30. maj 2017, 21:09

Jeg er 21 år og ekstremt overvægtig. Men en højde på omkring 163 cm og en vægt omkring 145 kg (det er enormt svært for at mig at skrive "offentligt", det er kun min kæreste der også kender min vægt). Jeg har en del psykisk at kæmpe med og har altid haft det, har en skizofreni diagnose ledsaget af angst og OCD-symptomer. Har en fortid med overvægt som helt lille efterfulgt af et vægttab på julemærkehjem som 9-årig, efterfulgt af spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi fra jeg var 12-15.

Har faktisk aldrig haft et normalt forhold til mad. Efter jeg stille og rolig kom ud af mine spiseforstyrrelser som 15-årig udelukkende af mig selv, gik det bare den helt anden vej. Jeg har bogstavelig talt bare taget på og på, og lider af disse "binge eating" episoder sammen med mit forskruede forhold til mad. Det lyder så dumt, men har aldrig bare være en der spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mæt, faktisk har jeg aldrig rigtig kunne finde ud af hvornår jeg er mæt, har ikke rigtig nogen mæthedsfornemmelse, aner ikke om det er fysisk eller psykisk, men er først sikker på jeg er mæt når det gør ulideligt ondt i maven og jeg er ved at brække mig. Det lyder helt tosset, men sådan har det altid været, hvor der så var nogle år, hvor jeg stræbede efter en fornemmelse af at være tom i maven, så den knurrede og krampede af sult.

Er der nogen der selv kender til at have et virkelig forskruet forhold til mad og som det måske er lykkes at tabe sig rigtig meget? Jeg er træt af at jeg som 21-årig ikke kan stå op i længere tid og har smerter i hele kroppen af at have været ude en halv dag med en veninde.

Hvis det er rigtigt skal jeg jo tabe 80 kilo, over halvdelen af min vægt, men jeg vil bare gerne have en vægt, hvor jeg kan gå uden smerter. Jeg har tendens til at tabe mig 10 kg og så tage det hele på igen + lidt ekstra. Jeg vil egentlig nok bare lige ud med min frustration, men jeg vil SÅ gerne tabe mig og have den mentale del med samtidig, og jeg vil så gerne have at det skal lykkes, men jeg aner ikke hvordan jeg skal gribe det hele an? Jeg er godt klar over hvad jeg skal spise, jeg ved alt om kalorier og sund mad og alt det der, men alligevel har det ikke lykkes de sidste 100 gange jeg prøvede at tabe mig. Hvordan fik I jer selv med mentalt?
Og det er virkelig svært for mig at åbne op og skrive alt det her, så håber at I kun skriver, hvis I er konstruktive og ikke den klassiske: "Luk munden og let røven", det får jeg ikke noget ud af, tak :) Beklager at det blev så langt.
3
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Studsgaard » 30. maj 2017, 21:38

Jeg kan helt sætte mig ind i din situation.
Jeg er 160 "lav" vejede 142 da jeg var størst. Jeg fik en gastricbypass for 9 år siden. Mit første mål var at komme under 100, for som du skriver så er det så uoverskueligt at blive normalvægtig igen. Jeg formåede først at gøre noget ved min situation da jeg havde fået mine to drenge. Jeg ville ikke være årsagen til de blev mobbet pga den fede mor, eller risikere at dø fra dem.

Jeg endte med at tabe 75 kg. Det vil sige halvdelen af min vægt og det er det bedste jeg har gjort. At få en fedme operation er ikke den lette udevej. Det er hjælp til selvhjælp. Men når man er kommet så langt ud som jeg var, så var det eneste udvej.

Alt det du skriver med at tabe ti kg og så tage på igen. Det havde jeg også gjort mange gange. Det med at spise til man var ved at kaste op eller det gjorde helt ondt. Jeps den har jeg også. Jeg følte jo ingen normal mæthed.

Jeg lavede delmål for mig selv, det gjorde det hele mere overskueligt. Måske kan det hjælpe dig.

Og så fik jeg nogle gode råd af min læge der hjalp mig med at få psyken med i det hele (noget jeg virkelig mener mangler når man får en fedmeoperation)
Når man falder i, så skal man ikke dunke sig selv med det, men tænke godt over hvorfor det skete så man kan lære af det. Og det er og at spise noget usundt, men når jeg gjorde skulle jeg inden tænke hvorfor jeg gjorde det. Om det var sukker til at dulme mine følelser - hvilket jeg gjorde (og stadig gør) om det var fordi det var hyggeligt at få det stykke kage med vennerne eller hvad der var årsagen. Og når jeg så havde overvejet det og givet mig selv lov så skulle jeg nyde det og så fortsætte med det sunde bagefter så det usunde var muligt men ikke med lukkede øjne og skam.

En hjælp hun også gav var at det faktisk kun er en ting man skal sige nej til hver dag - den først usunde/forbudte/uplanlagte ting. Det var sådan en hjælper så jeg ikke følte at jeg konstant skulle sige nej til alt. jeg er sådan en, der når jeg først havde fået et eller andet "så kunne det hele være lige meget" og så åd jeg bare.

Pøj pøj med det. Jeg ved det er et stort projekt. Men du vil elske dig selv for det. Og skriv gerne hvis der er noget du vil vide.
1
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Fie1234 » 31. maj 2017, 10:44

Tusind tak for dit svar. Dejligt at man ikke er alene.

Jeg tør simpelthen ikke få en fedmeoperation, jeg tænker at jeg MÅ kunne klare det her uden at skulle under kniven.

Det er nogle gode råd du kommer med. Jeg har det også med at køre mig selv alt for hårdt, når jeg har prøvet at tabe mig. Til sidst går jeg så amok i ædeflip og så er jeg bare helt, at så kan det også være ligemeget det hele, og jeg mister troen på mig selv om at jeg kan fuldføre det.

Jeg tror jeg må prøve det du skriver med at hvis jeg får lyst til noget usundt, så tænke over, hvorfor jeg nu er ved at gå amok i ting der ikke er gode for mig, evt. tror jeg at jeg vil skrive tankerne ned. Og så lade være med at sige nej til mig selv til alt. Jeg tror jeg vil sige, at det er ok at spise lidt usundt enten fredag eller lørdag, så bare i en mængde der er mere ok, uden at forbyde mig det helt. Jeg ved nemlig også, at det med at forbyde mig selv en helt masse som jeg er vant til at spise i store mængder, det er bare ikke vejen frem for mig.

Desværre har jeg en rigtig dårlig læge. Han forstår simpelthen ikke, at der er en mental del i et stort vægttab, han vil bare have mig til at deltage i en vægttabsgruppe i kommunen, hvor man lærer om sund mad og motion, men det kender jeg alt det. Det er ikke dér problemet ligger. Jeg takker igen mange gange for et meget brugbart svar du har givet mig.
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Charly » 31. maj 2017, 11:00

Jeg synes det er flot, at du gerne vil tabe dig - men jeg tænker at det ville være godt med noget professionel støtte undervejs, for netop som du selv siger, at få psyken med. Det er et stort projekt - også fordi du har spiseforstyrrelser med i bagagen og dem kan det være svært at gøre noget ved helt alene.

Hvis din læge er et fjols, kunne det så være en mulighed simpelthen at skifte læge eller få en henvisning til en psykolog?

Rigtig meget held og lykke. Jeg synes, du er megasej!
2
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Lykke » 31. maj 2017, 12:21

Jeg kæmper selv med vægten - og tabte mig 24 kg , blev gravid og er nu tilbage hvor jeg startede.
Dengang talte jeg kalorier via appen Lifesum. Det virkede, og det gav mig også en del erfaring med næringsindhold. Nu vil jeg gerne noget mere varigt. Jeg tænker alt for meget over mad, især når jeg beslutter mig for at mine vaner skal ændres.
Jeg er igang med at prøve at ændre mine vaner. Jeg er blevet stor Morten Elsøe-fan og også Morten Svane.

De har både skrevet bogen: Slut med forbudt og Elsø har podcasten Detox din hjerne.
Jeg synes virkelig det er godt! Det er noget jeg kan bruge, og overvejer at melde mig til et foredrag af en vanecoatch, selvom jeg synes det er svært. Jeg synes jo ikke jeg er sådan en type som har det svært med mad. Så ligefrem at købe en billet og gå ind og høre det - jeez hvad tænker folk dog ikke. Haha. Ja det er fjollet. Men jeg har endnu ikke gjort det.

Elsøe taler om vaner. Det med at hvis man hele tiden skal forholde sig til mad, er det der man falder i. Forstået på den måde, at hvis jeg nu har planlagt 2 stykker rugbrød med leverpostej til frokost - så spiser jeg det. Hvis jeg ikke har planlagt noget, og skal forholde mig til hele køleskabet, eller 7/11, mcd osv - så bliver det nemmere at træffe et måske uhensigtsmæssig valg med for mange kalorier.

Jeg har især om eftermiddagen brug for slik eller andet lækkert, fordi jeg elsker afslapningen, hyggen, slå hjernen fra osv. Man kan ikke bare sige, så stopper jeg med det. Men måske kunne jeg skifte slik/kage ud med fx en kop god kaffe eller en afmålt mængde slik som er pakket i en lille boks. Derved bliver det 'legalt' og jeg får altså ikke dårlig samvittighed bagefter.

Ja det er nemt at skrive alle disse ting. Det er svært at gøre det. Det er svært at ændre vaner. Men det Elsøe siger, er, at det handler ikke om rygrad. Det handler om mestringsstrategi.

Fx hvis jeg har spist 5 pandekager med sukker på, hvor intentionen var 1, men på grund af en fx social omstændighed gjorde, at jeg spise 4 mere. Hvad kan jeg så spise resten af dagen, uden at det som sådan har gjort noget med de 5 pandekager. Her giver kalorietælling/viden om kalorier god mening.

Håber du kan bruge det til noget. Jeg synes selv der er gået et lys op for mig med denne viden.
3
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Rosen » 31. maj 2017, 12:26

Har du det sådan at du forbyder dig selv at spise bestemte fødevarer (slik, kager) hvor du holder ud i 2-3 dage og så falder du i big time og spiser 1000 g slik?

Jeg døjer med sukkerafhængighed/sensitivitet/whatever og jeg har haft glæde af konceptet (USA) "Health at every size".

Det er et koncept hvor man har lyst til at være god ved sin krop, uden at tænke så meget på vægttab fordi det meget sjældent virker mere end i nogle uger/måneder. Så tager man alt på igen og mere til.

Det drejer sig om at være glad for den krop man har og passe den, ingen mad er forbudt og man spiser sig mæt i god mad (bare almindelig mad). De siger at når man "må få alt" så forsvinder trangen til usunde sager.
Derudover finder man en motion eller noget som man nyder, fordi at man vil have den krop man allerede har til at have det godt. Hvis man taber sig, så fint...hvis ikke, også fint.

Det drejer sig som sagt om helbred og ikke vægt. Disse mennesker mener (jeg er ikke helt enig, men enig med dem langt hen ad vejen) at overvægt alene ikke bidrager så meget til sygdomme som man tror og at alle kurer som har vægttab som mål er bare en del af stigma omkring fedme som ikke noget godt følger med. De mener at du kan ikke ønske vægttab hvis du elsker din krop, kun helbred og nydelse af livet...og så følger tit vægttab.

Ved ikke om det giver mening men du kan prøve at google.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Akehurst2 » 31. maj 2017, 12:31

For en, der har kæmpet med spiseforstyrrelser og har flere diagnoser på psykiske lidelser og som nu vil i gang med så massivt et vægttab tror jeg det er afgørende, at du får støtte til at arbejde med den mentale del også. Et vægttab på 50+ kg. er jo under alle omstændigheder et meget langvarigt projekt, hvor det ikke kan undgås at der vil være svære perioder undervejs, og hvis du i forvejen har en del at slås med, så tror jeg det vil være for svært at klare alene.

Jeg synes, du skal skifte læge, hvis ikke oplever, at din nuværende læge vil hjælpe dig.
4
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Mittemis » 31. maj 2017, 12:43

Jeg vil bare sige at du ikke er alene.. Sidder her og tænker at jeg simpelthen kan kende mig selv fuldkommen i din historie. Jeg er selv 159 og vejer 115 kg. Det er fuldkommen uoverskueligt at komme nogen vegne i øjeblikket.

I sidste måned opsøgte jeg også min læge, og har nu været nede hos hende til samtale terapi 2 gange. Er ikke sikker på at det vil have nogen effekt. Men det er nok første skridt.

Du bor ikke tilfældigvis i Århus? Så kunne vi være slanke-buddies.. Evt bare mødes og gå en tur eller lignende. Jeg ved med mig selv at når jeg laver aftaler med andre, så har jeg bedre forudsætninger for at gennemføre noget.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf milisa » 31. maj 2017, 16:38

Du skal altså have noget hjælp til psyken også. Sikke en hat af en læge. Skift skift skift!

Vaner er mega svære at bryde og da især alene. Den menneskelige psyke må aldrig undervurderes og det er din læge godt i gang med. Så hold fast i alle dine gode tanker og find en professionel, der kan hjælpe dig med at komme af med det grønne monster inde i dig, som forsøger at få dig til at forblive i de dårlige vaner. :)
0
Tally-ho
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Re: Håndtere et kæmpe stort (kommende) vægttab

Indlægaf Fie1234 » 1. jun 2017, 21:40

Tak for alle de gode og brugbare svar.

Jeg har også overvejet at skifte læge (igen). Jeg skiftede fra en anden læge for knap et år siden. Desværre er der ikke så mange læger med åben tilgang i min kommune, jeg valgte ham, fordi han lå tæt på, jeg kan bare lige gå derned.

Jeg vil rigtig gerne have noget professionel hjælp til den psykiske del, men jeg har desværre ikke råd til at betale en psykolog selv. Jeg fik for noget tid siden min meget modvillige læge til at sende en henvisning eller hvad det hedder til det offentlige psykiatri ift. spiseforstyrrelse behandling (tvangsoverspisning). Jeg fik bare et brev tilbage fra et behandlingssted, hvor de havde haft fået en pulje penge til et 3-årigt forsøg hvor de ville behandle folk med tvangsoverspisning, men det udløb for et år siden. Jeg har også spurgt hos distrikspsykiatrien hvor jeg går, og det de kan tilbyde er en kostgruppe, hvor man lærer hvad der er sundt at spise, men igen, det er bare ikke det jeg mangler hjælp til.

Det findes bare ikke rigtig noget hjælp til den mentale del af at kæmpe vægttab, medmindre man selv kan gå ud og betale en psykolog, og det har jeg desværre ikke mulighed for.

Men jeg vil enormt gerne bare i gang. Jeg ved også, at når jeg tager beslutningen om, at NU skal jeg tabe mig, så lige pludselig kan jeg ikke tænke på andet end mad, og det kredser i mit hoved 24/7, hvilket er enormt frustrerende. Jeg tænker at jeg skal ikke tænke, at nu skal jeg på slankekur. Men bare lave små ændringer.

Jeg har de sidste mange måneder prøvet at ændre tankegang. Normalt kunne jeg blive nærmest helt angst hvis jeg vidste, at jeg ikke havde en pakke chokolade/is eller lign. til om aftenen, men nu har jeg gjort sådan, at istedet for at spise 2 portioner aftensmad + en masse usundt om aftenen, så spiser jeg 1 portion aftensmad, og tillader mig at spise en lille portion om aftenen igen, hvis jeg får lyst. Så deler egentlig bare min aftensmad ud af flere omgange og undgår så alt det usunde, jeg ville have spist. Det har faktisk lykkes mig at holde min vægt de sidste 5-6 måneder, hvilket er stort for mig, normalt var det bare op, op, op på vægtskalaen. Men nu skal den helst bare gå ned, gerne langsomt, men nedad :) Jeg har bare så svært ved at dyrke motion lige nu, pga smerter i kroppen. Jeg har gået en del flere ture de sidste par måneder, og hver gang jeg kommer hjem kan jeg knap nok gå fordi mine ben og ryg gør så ondt. Jeg har dog fået købt mig en cykel, så skal prøve at cykle små ture.

Mittemis: Jeg bor desværre i Storkøbenhavn, det var ellers en rigtig god idé!
2

Tilbage til "Helbred"