Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Little_Woman » 31. maj 2017, 17:40

Jeg har i flere år taget en lav dosis antidepressiva, citalopram Orion. Sidst jeg fik udleveret medicinen fik jeg dog Citalopram Mylan. Man burde jo ikke kunne mærke forskel på hvilket firma der har lavet skidtet, da det er samme indholdsstof, og ligesom med alt muligt andet medicin vælger jeg altid det billigste.

Men... Jeg har haft det elendigt de seneste mange dage, med hjertebanken, uforklarlig ked-af-det-hed, energiløshed og bare været TRIST uden noget konkret objekt.

Nu spekulerer jeg så på, om det kan hænge sammen med skiftet af medicin. Det BURDE der jo ikke være, men...

Nogen der har erfaringer?

......Jeg har droppet al fornuft og netop købt en pakke af den gamle slags. Placebo, Help me out!
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Pityt
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Pityt » 31. maj 2017, 17:45

Jeg oplevede præcis det samme, da tog antidepressiva og prøvede et andet "brand". Bang...en hel ny omgang bivirkninger :8: Ovenikøbet måtte jeg diskutere med en dumstædig ekspedient på apoteket, der ikke mente "at man kunne være så sensitiv overfor den slags" :wacko:
Min egen læge bekræftede senere, at selvom det aktive stof er det samme, KAN en anden slags hjælpestoffer give anderledes bivirkninger.
4
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Little_Woman » 31. maj 2017, 17:49

Jeg ringede ned på apoteket og kunne godt høre han synes det var lidt tosset - men jeg havde en aktiv recept og de havde det gamle brand på lager, så det måtte jeg da gerne købe, hvis jeg synes.

Uanset hvad, så udelukker det i hvert fald mistanken, nu jeg skifter tilbage. Der sker også andre ting i mit liv pt., men jeg synes alligevel der er grelt med det her humør.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf 2SHY » 31. maj 2017, 17:51

Jeg har også ved nogle medicintyper i perioder været ultra sensitiv overfor små ændringer som en anden form eller farve på pillen. Det er dog blevet bedre efter en del år med det

Så det er vældig fint at de på apoteket og lægerne mener det ikke kan lade sig gøre at være så sensitiv overfor det, men det ER det altså
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Pityt
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Pityt » 31. maj 2017, 17:52

Little_Woman skrev:Jeg ringede ned på apoteket og kunne godt høre han synes det var lidt tosset - men jeg havde en aktiv recept og de havde det gamle brand på lager, så det måtte jeg da gerne købe, hvis jeg synes.

Uanset hvad, så udelukker det i hvert fald mistanken, nu jeg skifter tilbage. Der sker også andre ting i mit liv pt., men jeg synes alligevel der er grelt med det her humør.

Ja, jeg er sikker på, at man får et mentalt "hypokonder-freak"-stempel af dem, men altså... :rulle:
Jeg håber du får det bedre og at det "bare" skyldes skift af medicin :kys:
1
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Little_Woman » 31. maj 2017, 18:00

Tak, begge to - det var jo bare en idé jeg fik, man griber jo efter halmstrå og når man HAR prøvet at være seriøst deprimeret, ved man at man ikke gider det igen, hvis det kan undgåes.

Som sagt - placebo er jo også en ting - så nu sætter jeg min lid til medicinskiftet og prøver at tænke på det dårlige humør som havende en udefrakommende årsag. Det er kun fint ligesom at tænke, at det er noget kemisk - så er det på en eller anden måde lettere at deale med.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Little_Woman » 31. maj 2017, 18:12

Jeg hører gerne fra andre med erfaringer :)
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Myresluger » 31. maj 2017, 18:17

Jeg er er farmaceut og jeg er af den opfattelse at man sagtens kan risikere at mærke forskel. Både fordi der er forskel på hjælpestofferne, der kan også være forskel f.eks. Krystal størrelse og det påvirker optagelsen. Så vidt jeg husker skal kopi produktet ligge indenfor 90-110% af effekten af originalproduktet, så der er ingen tvivl om at det er ret sandsynligt at nogen vil kunne mærke forskel. Især hvis man lige præcis for en dosis der er stor nok - så kommer man jo lige pludselig under den dosis der skal til.
7
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Little_Woman » 31. maj 2017, 18:20

Myresluger skrev:Jeg er er farmaceut og jeg er af den opfattelse at man sagtens kan risikere at mærke forskel. Både fordi der er forskel på hjælpestofferne, der kan også være forskel f.eks. Krystal størrelse og det påvirker optagelsen. Så vidt jeg husker skal kopi produktet ligge indenfor 90-110% af effekten af originalproduktet, så der er ingen tvivl om at det er ret sandsynligt at nogen vil kunne mærke forskel. Især hvis man lige præcis for en dosis der er stor nok - så kommer man jo lige pludselig under den dosis der skal til.


Tak for dit input - når man ikke ved ret meget om området, føler man sig lidt tosset når man "synes man kan mærke noget".

Jeg får en meget lav dosis, så det kan nemt tænkes at selv en meget lille ændring af effekten kan mærkes, når dosis i forvejen er halv af anbefalet dagsdosis og har fungeret godt og stabilt i årevis.

Tak!
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf 2SHY » 31. maj 2017, 18:21

Det gjorde sig i øvrigt også gældende da jeg brugte Diane Mite. Fik jeg en kopi af det flippede min hud ud i pizza face der først aftog efter et par måneder :rulle: Nu må jeg ikke få dem længere så nu fucker min hud bare op med jævne mellemrum efterhånden som jeg skifter i præparater

Lamotrigen som jeg har haft lidt problemer med i en lang periode (og stadig har af og til) har typisk givet mig hovedpine af migrænelignende karakter de første 3-5 dage. Kvalme og ubehag i kroppen og den slags fornøjeligheder. Men det er trods alt blevet bedre selvom jeg stadig kan være uheldig
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Studsgaard » 31. maj 2017, 19:49

Nu er det ikke antidepressiv men adhd vi har erfaring med og jeg tænker det må være i samme stil da det alt sammen virker på forskellige ting i hjernen.

Både min mand og begge drenge mærker forskel på de forskellige mærker af samme medicin, så jeg syntes det lyder mærkeligt at der stadig påståes at der ikke er forskel. Når alle tre hjemme hos os bliver påvirket - de to af dem i så høj grad at der kommer grimme bivirkninger som depressiv tilstand hos sønnen og manden blev lettere paranoid og generelt smådårlig af en af mærkerne.
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf superboa » 31. maj 2017, 20:02

Da jeg var på medicinkursus blev det nævnt, at netop p.g.a. forskellige hjælpe- og fyldstoffer, kunne nogle mennesker godt mærke forskel på mærker :)
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Ændring af medicin"brand" på antideppressiva - mærker forskel?

Indlægaf Viskelæder » 1. jun 2017, 10:41

Jeg arbejdede på psykiatrisk hospital indtil for nyligt, og der var det meget almindeligt, at nogle kun skulle have Actavis eller Orion, eller hvad de forskellige hedder, netop fordi de kunne mærke ændringer ved skift. Så vi skrev direkte på recepten, hvilket mærke, de skulle have.

Jeg er også en af dem, der kan mærke det, hvis jeg får et kopi-mærke af mine p-piller. Det burde jeg heller ikke kunne, men der går ikke ret længe, så får jeg menstruationsagtige smerter. Min læge og apotekeren sagde begge, som andre herinde har skrevet, at der ER nogle minimale forskelle, ved p-piller kan det fx være filmen omkring tabletten, som kan give bivirkninger hos nogle få sensitive.
1

Tilbage til "Helbred"