Mulig brystkræft.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Nephentes
Kort karma: 18
Likede indlæg: 43

Re: Mulig brystkræft.

Indlægaf Nephentes » 22. jul 2017, 20:45

Nephentes skrev:
Vappepigen skrev:Skriv endelig pb hvis us det er!
Min brystkræft er kronisk, men har det ok!
Kræft er lort, og jeg husker tydeligt beskeden jeg fik fik for godt 2 år siden! Det var den værste dag i hele mit liv!
Jeg er HER2 positiv.
Hvad er din?[/

Der er faktisk ikke nogen læger der officielt har sagt til mig "du har kræft" alt hvad jeg ved er udfra mit ret tydelige svar på sundhed.dk, og en flink forsker der har oversat det værste for mig.

Kræft er lort, ingen tvivl om det, og jeg har ingen anelse om hvor slemt det er endnu.
[1] Trinsnit af stor nålebiopsi bestående af flere vævsstykker indeholdende et fibrøst og fedtholdigt mammavæv genneminfiltreret af et malignt, epitelialt tumorvæv, der vokser i solide øer og uregelmæssige trabekler uden tubulusdannelse, der er mange mitoser og svær kernepolymorfi. Der ses ganske udtalt lymfocytinfiltrat i relation til tumorvævet. I periferien af enkelte af vævsstykkerne ses rester af normale mammakirtler. Det drejer sig om et primært mammakarcinom af duktal type. Immunhistokemi viser kraftig positiv reaktion i E-cadherin og cytokeratin, mens østrogenreceptor kun viser fokal svag reaktion i cirka 5% af tumorcellerne, HER2: 0, Ki-67: 80%. /MMTA
[2] Trinsnit af nålebiopsi repræsenterende lymfeknude med vækst af samme maligne epiteliale tumorvæv som beskrevet ovenfor. /MMTA

Så jeg ved ikke hvordan med HER2?
0
Nephentes

Indlægaf Nephentes » 22. jul 2017, 20:47

Zinde skrev:Åh nej Nep. Hvor er det forfærdeligt.

Jeg kan godt forstå, du er bange. Selvfølgelig er du bange.

Jeg har ikke noget konstruktivt at bidrage med, som det nok fremgår. Ville bare lige sige, at jeg tænker på dig, og jeg glæder mig på dine vegne til du er igennem det her lorteforløb og har sparket røv på kræften!

Tak, hvor er det skønt at se så mange af de "gamle" herinde.

Jeg skal helt klart sparke røv på kræften
3
Vappepigen
Kort karma: 54
Likede indlæg: 530

Indlægaf Vappepigen » 22. jul 2017, 21:09

Nephentes skrev:
Nephentes skrev:
Kræft er lort, og jeg husker tydeligt beskeden jeg fik fik for godt 2 år siden! Det var den værste dag i hele mit liv!
Jeg er HER2 positiv.
Hvad er din?[/

Der er faktisk ikke nogen læger der officielt har sagt til mig "du har kræft" alt hvad jeg ved er udfra mit ret tydelige svar på sundhed.dk, og en flink forsker der har oversat det værste for mig.

Kræft er lort, ingen tvivl om det, og jeg har ingen anelse om hvor slemt det er endnu.
[1] Trinsnit af stor nålebiopsi bestående af flere vævsstykker indeholdende et fibrøst og fedtholdigt mammavæv genneminfiltreret af et malignt, epitelialt tumorvæv, der vokser i solide øer og uregelmæssige trabekler uden tubulusdannelse, der er mange mitoser og svær kernepolymorfi. Der ses ganske udtalt lymfocytinfiltrat i relation til tumorvævet. I periferien af enkelte af vævsstykkerne ses rester af normale mammakirtler. Det drejer sig om et primært mammakarcinom af duktal type. Immunhistokemi viser kraftig positiv reaktion i E-cadherin og cytokeratin, mens østrogenreceptor kun viser fokal svag reaktion i cirka 5% af tumorcellerne, HER2: 0, Ki-67: 80%. /MMTA
[2] Trinsnit af nålebiopsi repræsenterende lymfeknude med vækst af samme maligne epiteliale tumorvæv som beskrevet ovenfor. /MMTA

Hmm lægesprog er jeg nu heller ikke god til, men lyder da lidt til, at den ikke er HER2 positiv eller hormonfølsom.
Håber du snart kan komme igang med din behandling!
0
Ens prioteringer kan forandres med et trylleslag
Nephentes

Indlægaf Nephentes » 22. jul 2017, 22:20

Vappepigen skrev:
Nephentes skrev:
Nephentes skrev:
Jeg er HER2 positiv.
Hvad er din?[/

Hmm lægesprog er jeg nu heller ikke god til, men lyder da lidt til, at den ikke er HER2 positiv eller hormonfølsom.
Håber du snart kan komme igang med din behandling![/

Er det godt eller skidt?
0
Nephentes

Indlægaf Nephentes » 22. jul 2017, 22:38

Nephentes skrev:
Vappepigen skrev:
Nephentes skrev:
Nephentes skrev:
Jeg er HER2 positiv.
Hvad er din?[/

Håber du snart kan komme igang med din behandling![/

Er det godt eller skidt?

Det er så åbenbart en triple negativ, triple nitten som de også kalder det.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 748
Likede indlæg: 6312

Indlægaf Rapfisk » 22. jul 2017, 23:05

Jeg har ikke kendt nogen med brystkræft, men jeg har kendt flere, der har fået (eller får) kemo, og de har alle levet nogenlunde normalt. Det kommer også meget an på, hvor intensiv behandlingsplanen har været - hvor mange hviledage, der har været mellem behandlingerne. Flere har kunnet gå på arbejde imellem - dog gerne på nedsat tid.
1
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3650
Kontakt:

Indlægaf Annione » 23. jul 2017, 06:40

Nephentes skrev:Det varmer mig sådan at høre om alle den der kender nogen der kom godt igennem forløbet, håber jeg sørme også jeg gør❤️

Rent praktisk, operation, kemo evt stråler, hvor syg bliver man? Kan man deltage i en normal dagligdag? Vaske lidt tøj? Lave mad? Eller ligger man bare og sover hele tiden?
Har man smerter?

Jeg prøver at danne mig et overblik over hvor meget hjælp vi skal sige ja tak til.

Min veninde fortalte at hun stadig havde sex hver dag... Alene det synes jeg var virkelig imponerende. Hun kom også på et træningshold på Riget, med ene kræftpatienter. Hun var med i et forsøg, hvor de dyrkede så meget motion, som de orkede - fordi det skulle være en god kombi med kemo.

Jeg synes du skal sige ja til det hele - hvad er der galt med at have fryseren fyldt op med lagsagne og hjemmebagte boller? Og få nogen til at vaske toilettet?
Hvis nogen tilbyder at hjælpe - og de sidder og skrubber lokum, mens du pudser vinduer - hvem faen ville blive sure over det? Hvis det var mig der skrubbede lokum, og min veninde susede fornøjet rundt, så ville jeg da være lykkelig.
7
Brugeravatar
Fru.skruk
Kort karma: 5
Likede indlæg: 88

Indlægaf Fru.skruk » 26. jul 2017, 19:31

Var det i dag, du skulle til svar på RH? Hvordan gik det?

Ang. hjælp. Så synes jeg, at Annione har skrevet, hvad der kan skrives. Tag imod. Jeg kan ikke forestille mig, at nogen ville blive kede af, at du havde det godt, når de hjalp.

Om man bliver dårlig af kemo er meget forskelligt. Nogle bliver rigtig dårlige og indlagte. Andre kan gå på café samme dag ( hvis man skulle have lyst :) ).
2
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 168
Geografisk sted: Randers SØ
Likede indlæg: 2606

Indlægaf Tanten » 26. jul 2017, 20:35

Knus og tanker herfra.
1
Vappepigen
Kort karma: 54
Likede indlæg: 530

Indlægaf Vappepigen » 27. jul 2017, 06:40

Håber på din samtale går godt Idag!
Jeg blev ikke vanvittig dårlig, af mine behandlinger! Ingen opkast eller feber! Men en masse diarré og træthed!
Jeg blev først dårlig 4-5 dage efter kemo, og de dage røg ungerne på kemo ferie....
1
Ens prioteringer kan forandres med et trylleslag
Nephentes

Indlægaf Nephentes » 27. jul 2017, 19:57

Tak alle sammen, jeg er her endnu.

1 samtale med lægen i går, flink læge, der i på papirerne har skrevet "patienten upåvirket"

Jeg er simpelthen så glad for at jeg vidste det på forhånd, ellers havde jeg jo bare siddet der i check og tudet, i stedet kunne jeg jo så stille ham de millioner af spørgsmål jeg havde, og fik svar på en masse af dem.

Brystkræft med metastaser, sådan noget pis! 6 mdr med kemo hver 3. uge, operation om et halvt år, gentest, og måske fjernelse af begge bryster.....

Jeg gik derfra lettet, ikke specielt ked af det, min mand var tavs og rystet.

I dag fik jeg så sat clips ind i knuderne, og fik bekræftet at de også sidder under min kraveben, samt at jeg umiddelbart kun har kræft i den ene side.

I næste uge skal jeg CAT scannes, og møde onkologerne for planlægning af kemo, i morgen tager jeg med pigerne til frisøren og bliver klippet i en kort page for at det ikke skal være så slemt når det begynder at falde af, jeg har hår ned til numsen.

Skal have fundet en paryk, tørklæder og hatte, skal have lavet en tandstatus og tjek hos tandlægen, og jeg har fået ordnet mine fødder. Jeg har fundet et sted der laver 3D øjenbrynstatovering, men ved ikke om det er at gøre for meget ud af det.
Har købt en iPad Pro bare fordi jeg har pisse ondt af mig selv, og så jeg kan se film på den når jeg får kemo og skal pendle en time hver vej med bussen.

Jeg har talt med frit og børnehaven, min store datter skal afsted på koloni på mandag, og det kommer hun, næste fredag er alle unger hjemme igen, så holder vi den yngstes fødselsdag, de store starter i skole og der er mere struktur i hverdagen igen, og så starter jeg kemo, og vi fortæller det til ungerne.

Burde jeg skrive ud på skoleintra så de andre forældre ved det? Jeg tænker det bliver ret tydeligt ret hurtigt. Lærerne skal selvfølgelig vide det.

Pis

Nå ja, mit pensionsselskab vil sende mig 100.000 kr for kristisk sygdom, og så har de fundet mig en krisepsykolog som de gerne vil betale.... forleden nat fik jeg et angstanfald der endte med at jeg sad i haven midt om natten i 2 timer fordi jeg følte jeg var ved at blive kvalt, jeg ringede til pensionsselskabet og de fandt en krisepsykolog kl 02 om natten der ringede efter 20 minutter.... det var en stor hjælp den nat.

En million tanker som I kan se, og en del praktiske ting der skal forberedes, måske derfor jeg lige nu holder mig oppe.

Men stadigvæk, sådan noget pis.
5
Brugeravatar
Fru.skruk
Kort karma: 5
Likede indlæg: 88

Indlægaf Fru.skruk » 27. jul 2017, 20:11

Du er sej. Det er en hård besked at få, men en god plan, der er lagt.

Jeg elsker, at du har købt en iPad Pro. Hvis ikke du skulle have sådan en, så ved jeg sgu ikke hvem, der skulle. Godt gjort!

Ang. skoleintra, så ville jeg vente til dine børn ved det. Og der er intet du bør/skal. Gør det i dit tempo og på din måde. Det bliver det, der passer til jer.

Få lavet 3D øjenbryn. Det tror jeg, du vil blive rigtig glad for. Og find en god parykmager. Der kan laves fantastiske parykker og forfærdelige. Der er en på gammel Kongevej, der er rigtig god.

Og så ved jeg ikke om jeg skal skrive dette, men nu gør jeg det altså alligevel. Hvis jeg havde brystkræft, ville jeg få fjernet begge bryster, men jeg er også ret pylret og ved at det ikke ville påvirke min psyke negativt at miste begge bryster i forhold til det ene. Eller det VED jeg jo ikke, men det tror/mener/synes jeg, at jeg ved (håber det giver mening). Der kan laves nogle flotte brystimplantater som rekonstruktion nu.
Hvis jeg overskrider dine grænser, så undskylder jeg.

Jeg vil bare skrive endnu engang, at du er sej!
6
Nephentes

Indlægaf Nephentes » 27. jul 2017, 20:30

Fru.skruk skrev:Du er sej. Det er en hård besked at få, men en god plan, der er lagt.

Jeg elsker, at du har købt en iPad Pro. Hvis ikke du skulle have sådan en, så ved jeg sgu ikke hvem, der skulle. Godt gjort!

Ang. skoleintra, så ville jeg vente til dine børn ved det. Og der er intet du bør/skal. Gør det i dit tempo og på din måde. Det bliver det, der passer til jer.

Få lavet 3D øjenbryn. Det tror jeg, du vil blive rigtig glad for. Og find en god parykmager. Der kan laves fantastiske parykker og forfærdelige. Der er en på gammel Kongevej, der er rigtig god.

Og så ved jeg ikke om jeg skal skrive dette, men nu gør jeg det altså alligevel. Hvis jeg havde brystkræft, ville jeg få fjernet begge bryster, men jeg er også ret pylret og ved at det ikke ville påvirke min psyke negativt at miste begge bryster i forhold til det ene. Eller det VED jeg jo ikke, men det tror/mener/synes jeg, at jeg ved (håber det giver mening). Der kan laves nogle flotte brystimplantater som rekonstruktion nu.
Hvis jeg overskrider dine grænser, så undskylder jeg.

Jeg vil bare skrive endnu engang, at du er sej!

Du er sød. Jeg ville ønske jeg var bedre til smiley herinde, men det funker ikke på min mobil.

Helt klart begge bryster. Jeg skal have lavet den der BRACCA test, men under alle omstændigheder skal de nok væk, min kræft lever i kirtelvæv og er ligeglad med mine kønshormoner, det vil altid være en tikkende bombe. Hvis de siger det er bedst sådan, så tror jeg på dem.

Tak for de gode råd.

Nep
0
Nephentes

Indlægaf Nephentes » 27. jul 2017, 20:32

Men altså, mit job...jeg fornemmer det hænger i en tynd tråd. De kan jo ikke planlægge efter hvornår jeg er syg og ikke er. Der skal jo være en vagt, og jeg kan jo ikke bare dukke og og sige at jeg er frisk på en vagt og sende en anden hjem....
0
Nephentes

Indlægaf Nephentes » 27. jul 2017, 20:59

BRCA ikke BRACCA
0

Tilbage til "Helbred"