Slut med natåbne apoteker ??

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Lisva » 30. sep 2017, 22:59

Altså Budolfi i Aalborg vil efter 1. januar holde åbent fra 6.00-24.00. Jeg er sikker på, at de fleste kan klare at vente i maksimalt seks timer. Det tangerer jo nærmest den ventetid, man i forvejen risikerer ved lægevagten. Nu slipper vi så bare for turen til apoteket bagefter. ;-)
0
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf fisken80 » 1. okt 2017, 07:29

HappyHippo skrev:Det meste smertestillende kan jo købes hos 7/11. På trods af små børn har jeg aldrig brugt dægnapotek, vi har en gang været på 7/11 kl 2 om natten efter panodil junior


Men penicilin kan du dog trods alt ikke købe på apoteket.

Og jeg vil nu påstå, at det damfundsmæssigt bliver dyrere, når jeg skal møde op hos vagtlægen fremfor, at jeg med et hurtigt telefonopkald kan få udskrevet recepten på den medicin jeg skal ha mod blærebetændelse.
Og nej, jeg venter ikke seks timer med at påbegynde behandling mod blærebetændelse, og nej jeg kan ikke drikke det væk. Fra jeg starter med medicin og til jeg igen kan stå op og gå på arbejde går der som regel under otte timer, så skal jeg vente til næste morgen ryger der en arbejdsdag, det er heller ikke ligefrem samfundsøkonomisk smart.

Jeg synes stadig det er en åndsvag beslutning at droppe døgnapoteker.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Juki » 1. okt 2017, 08:19

Tamara skrev:
Juki skrev:
HappyHippo skrev:Det meste smertestillende kan jo købes hos 7/11. På trods af små børn har jeg aldrig brugt dægnapotek, vi har en gang været på 7/11 kl 2 om natten efter panodil junior

Det er bare ikke alle steder der findes en 7/11..

Jeg tror desuden ikke den tættest på mig har døgnåbent :gruble:


Så lærer børneforældre at have fx ikke receptpligtigt børneparacetamol stående hjemme i stedet for at købe akut, når Juniors behov opstår. Og sikkert også en pakke tabletter til voksne. Værre er det ikke.

Jamen tænk på alt det der kan gå galt.. Og hvad hvis man løber tør? :trist:

Billede
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Lilleluftballon » 1. okt 2017, 08:37

fisken80 skrev:
HappyHippo skrev:Det meste smertestillende kan jo købes hos 7/11. På trods af små børn har jeg aldrig brugt dægnapotek, vi har en gang været på 7/11 kl 2 om natten efter panodil junior


Men penicilin kan du dog trods alt ikke købe på apoteket.

Og jeg vil nu påstå, at det damfundsmæssigt bliver dyrere, når jeg skal møde op hos vagtlægen fremfor, at jeg med et hurtigt telefonopkald kan få udskrevet recepten på den medicin jeg skal ha mod blærebetændelse.
Og nej, jeg venter ikke seks timer med at påbegynde behandling mod blærebetændelse, og nej jeg kan ikke drikke det væk. Fra jeg starter med medicin og til jeg igen kan stå op og gå på arbejde går der som regel under otte timer, så skal jeg vente til næste morgen ryger der en arbejdsdag, det er heller ikke ligefrem samfundsøkonomisk smart.

Jeg synes stadig det er en åndsvag beslutning at droppe døgnapoteker.


Men de må jo slet ikke udlevere antibiotika uden af have set patienten længere?
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf vibbsen » 1. okt 2017, 08:40

Delfin skrev:
fisken80 skrev:
Udover at være afsindig smertefuldt, så kan blærebetændelse også udvikle sig til mere alvorlige ting, så det er komplet skørt at vente til næste dag med at få behandling.
De gange jeg har været ramt, og det er en del gange, der har det været meget meget smertefuldt og så afgjort ikke noget jeg havde lyst til at vente med at få behandlet.


Det er klart, man skal søge læge, hvis det udvikler sig, og man får feber osv, men man kan nu roligt se det an et stykke tid. Er man heldig, kan man endda drikke/tisse det væk i opløbet. Jeg ved ikke, om jeg er noget specielt for mig, men jeg ville personligt lige se det an, om det kan vente til næste dag. Måske er det fordi, jeg er vant til at være syg af lidt af hvert, at min tærskel er ret høj. Don't know.
Men at vi har forskellige grænser for, hvornår vi søger læge, er egentlig ikke det vigtige i forhold til nat-apoteker. Har man behov for lægehjælp og medicin nu og her, så får man det jo også, og om man skal hente medicinen på apoteket eller i akutklikken kan vel være lige meget.


Ja, det tænker jeg altså også. Jeg må indrømme at jeg har lidt svært ved at se problemet....Vi bor på Vestegnen og de par gange hvor vi har fået udskrevet noget fra lægevagten, så har vi skulle hente i Glostrup. Efter alligevel at have været hos Lægevagten. Som ligger lige ved siden af skadestuen. Faktisk så ville vi have sparet tid og kørsel ved at få det udleveret på stedet.

Så for mig giver løsningen faktisk meget god mening. Og jeg er faktisk ret sikker på at man får strikket en løsning sammen som er til gavn for brugerne. OG som faktisk også sparer en del penge i netop vagtgebyrer....Men vi er så også sådan nogen som altid har et velassorteret arsenal af håndkøbsmedicin i skabet/med når vi er ude. Det lærte vi dengang vi kørte det halve af Østjylland rundt for at finde panodil junior den 25.december....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Myresluger » 1. okt 2017, 10:23

Jeg har aldrig fået udleveret medicin hos vagtlægen - derimod har jeg fået en recept. Betyder det at vagtlægerne skal til at begynde at udlevere medicin? Jeg ville i hvert fald ikke have syntes om, at vente til mandag morgen, da jeg en søndag var hos vagtlægen med en bimlende halsbetændelse, som lægen mente der var stor risiko for udviklede sig til en halsbyld.

Men der er vel døgnbemanding på hospitalernes apoteker, så vagtlægen har adgang til, at udlevere medicin til at dække indtil apotekerne åbner igen?
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf vibbsen » 1. okt 2017, 11:15

Myresluger skrev:Jeg har aldrig fået udleveret medicin hos vagtlægen - derimod har jeg fået en recept. Betyder det at vagtlægerne skal til at begynde at udlevere medicin? Jeg ville i hvert fald ikke have syntes om, at vente til mandag morgen, da jeg en søndag var hos vagtlægen med en bimlende halsbetændelse, som lægen mente der var stor risiko for udviklede sig til en halsbyld.

Men der er vel døgnbemanding på hospitalernes apoteker, så vagtlægen har adgang til, at udlevere medicin til at dække indtil apotekerne åbner igen?


Som jeg læser det, så vil skadestuerne overtage vagt apotekets rolle i forhold til akut medicin. Hvilket jeg synes lyder meget fornuftig. Som regel så ligger vagtlægen jo i forbindelse med skadestuen, så det giver meget god mening. Og 18 millioner i besparelse til eksterne udgifter (afregning med apotekerne for vagtordning) er da også en slat.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23369

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Mani » 1. okt 2017, 12:06

Myresluger skrev:Jeg har aldrig fået udleveret medicin hos vagtlægen - derimod har jeg fået en recept. Betyder det at vagtlægerne skal til at begynde at udlevere medicin? Jeg ville i hvert fald ikke have syntes om, at vente til mandag morgen, da jeg en søndag var hos vagtlægen med en bimlende halsbetændelse, som lægen mente der var stor risiko for udviklede sig til en halsbyld.

Men der er vel døgnbemanding på hospitalernes apoteker, så vagtlægen har adgang til, at udlevere medicin til at dække indtil apotekerne åbner igen?

Som jeg forstår det så ja, hvis man har brug for medicin mellem kl.24 og 06.
Der er ikke tale om at apotekerne begynder at have bank åbningstider eller lignende. Kun at der ikke længere er mere end 1 apotek der har åbent hele døgnet. Faktisk læste jeg et sted, at der så var flere steder rundt om i landet apotekerne fik lov at have åbent fra 06-24 alle ugens dage end der har været tidligere. Tror endda der var flere, der kunne få bevillingen, end der var ansøgere til.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf fisken80 » 1. okt 2017, 16:17

Tamara skrev:
Lilleluftballon skrev:
fisken80 skrev:
HappyHippo skrev:Det meste smertestillende kan jo købes hos 7/11. På trods af små børn har jeg aldrig brugt dægnapotek, vi har en gang været på 7/11 kl 2 om natten efter panodil junior


Men penicilin kan du dog trods alt ikke købe på apoteket.

Og jeg vil nu påstå, at det damfundsmæssigt bliver dyrere, når jeg skal møde op hos vagtlægen fremfor, at jeg med et hurtigt telefonopkald kan få udskrevet recepten på den medicin jeg skal ha mod blærebetændelse.
Og nej, jeg venter ikke seks timer med at påbegynde behandling mod blærebetændelse, og nej jeg kan ikke drikke det væk. Fra jeg starter med medicin og til jeg igen kan stå op og gå på arbejde går der som regel under otte timer, så skal jeg vente til næste morgen ryger der en arbejdsdag, det er heller ikke ligefrem samfundsøkonomisk smart.

Jeg synes stadig det er en åndsvag beslutning at droppe døgnapoteker.


Men de må jo slet ikke udlevere antibiotika uden af have set patienten længere?


Det sker (for) ofte, men med målsætningen om at reducere markant i recepter på antibiotika/pencilin antages det tal at falde markant


I nogle tilfælde giver det nu fint mening. De gange jeg har haft blærebetændelse har jeg ikke et sekund været i tvivl om, at det var det og så finder jeg godt nok, at det er spild af både min OG vagtlægens tid, at jeg skal ind omkring dem og både sidde og vente og optage tid fra andre patienter.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Delfin » 1. okt 2017, 16:22

kartoffelpizza skrev:
Delfin skrev:
fisken80 skrev:
Udover at være afsindig smertefuldt, så kan blærebetændelse også udvikle sig til mere alvorlige ting, så det er komplet skørt at vente til næste dag med at få behandling.
De gange jeg har været ramt, og det er en del gange, der har det været meget meget smertefuldt og så afgjort ikke noget jeg havde lyst til at vente med at få behandlet.


Det er klart, man skal søge læge, hvis det udvikler sig, og man får feber osv, men man kan nu roligt se det an et stykke tid. Er man heldig, kan man endda drikke/tisse det væk i opløbet. Jeg ved ikke, om jeg er noget specielt for mig, men jeg ville personligt lige se det an, om det kan vente til næste dag. Måske er det fordi, jeg er vant til at være syg af lidt af hvert, at min tærskel er ret høj. Don't know.
Men at vi har forskellige grænser for, hvornår vi søger læge, er egentlig ikke det vigtige i forhold til nat-apoteker. Har man behov for lægehjælp og medicin nu og her, så får man det jo også, og om man skal hente medicinen på apoteket eller i akutklikken kan vel være lige meget.

Den ene gang jeg så det an en nat fik jeg nyrebækkenbetændelse så nej, det kan alle ikke.


Det hører dog alligevel til sjældenhederne, hvis du ser på hyppighed i forhold til antal blærebetændelser, trods alt, men forværres det over nogle timer, skal du da selvfølgelig søge læge om natten. Det siger vel sig selv
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf fisken80 » 2. okt 2017, 05:21

Tamara skrev:
fisken80 skrev:
Tamara skrev:
Lilleluftballon skrev:
fisken80 skrev:
HappyHippo skrev:Det meste smertestillende kan jo købes hos 7/11. På trods af små børn har jeg aldrig brugt dægnapotek, vi har en gang været på 7/11 kl 2 om natten efter panodil junior


Men penicilin kan du dog trods alt ikke købe på apoteket.

Og jeg vil nu påstå, at det damfundsmæssigt bliver dyrere, når jeg skal møde op hos vagtlægen fremfor, at jeg med et hurtigt telefonopkald kan få udskrevet recepten på den medicin jeg skal ha mod blærebetændelse.
Og nej, jeg venter ikke seks timer med at påbegynde behandling mod blærebetændelse, og nej jeg kan ikke drikke det væk. Fra jeg starter med medicin og til jeg igen kan stå op og gå på arbejde går der som regel under otte timer, så skal jeg vente til næste morgen ryger der en arbejdsdag, det er heller ikke ligefrem samfundsøkonomisk smart.

Jeg synes stadig det er en åndsvag beslutning at droppe døgnapoteker.


Men de må jo slet ikke udlevere antibiotika uden af have set patienten længere?


Det sker (for) ofte, men med målsætningen om at reducere markant i recepter på antibiotika/pencilin antages det tal at falde markant


I nogle tilfælde giver det nu fint mening. De gange jeg har haft blærebetændelse har jeg ikke et sekund været i tvivl om, at det var det og så finder jeg godt nok, at det er spild af både min OG vagtlægens tid, at jeg skal ind omkring dem og både sidde og vente og optage tid fra andre patienter.



Det giver faktisk langt bedre mening at få stillet en præcis diagnose og evt sende til D+R end udskrive antibiotika/pencilin overt telefonen. Det er en af måderne at få nedbragt forbruget på til gavn for os alle.

Endelig er det vel ligemeget om medicinen hendes på apotek eller vagtlægen efter en telefonisk recept, hvis lægen vælger ikke at se patienten.


Næh, jeg synes stadig det er spild af ressourcer at bruge vagtlægens kostbare tid på noget, der snildt kan klares pr. telefon.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf sigge » 4. okt 2017, 08:33

Nu bruger flere argumentet, at det er spild af vagtlægens tid/ressourcer, men nu er det jo for det første skadestuen/akutmodtagelsen, der skal udlevere medicinen, og ved vi reelt, om det bliver en læge, der skal stå for det? Recepten skal jo alligevel først udskrives af vagtlægen (som hidtil) - uanset om det så bliver udelukkende på basis af en telefonsamtale eller ved fremmøde - så behøver det vel ikke nødvendigvis at være en læge, der står for selve udleveringen af medicin, det kan jo godt være en anden sundhedsfaglig person.

Jeg har selv kun haft brug for døgnapotek en enkelt gang, og da havde jeg været ved vagtlægen først. Der ville det sådan set have været meget nemmere for mig at gå hen til skadestuen længere oppe ad vejen frem for at skulle hen til det nærmeste døgnåbne apotek. I øvrigt ligger ingen af delene i den by, jeg bor i, så jeg ville skulle ud at køre uanset, hvor jeg skulle hente medicinen.

Sådan noget som håndkøbsmedicin og kondomer kan man jo købe i mange supermarkeder og kiosker, så der burde være andre muligheder for at skaffe det mellem kl. 24-06, hvis man i forvejen bor i en by, der er så stor, at den hidtil har haft døgnapotek. Og ellers lærer man vel efterhånden af planlægge ligesom os, der bor ude på landet.

Jeg tænker, at længere åbningstider generelt (evt. bare til. kl. 20 på hverdage) ville være meget mere anvendeligt for mange flere mennesker end døgnåbent.
1
You can't spell awesome without me.
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Zoxa » 4. okt 2017, 08:55

Jeg har indtil flere gange haft behov for at benytte døgn apotek akut, hvor det havde været både overflødigt og tidspilde at skulle omkring en vagtlæge/skades stue.

Blandt andet en gang hvor jeg havde brug for en fortrydelses pille , en gang hvor en diabetiker kom til at ødelægge en ampul med insulin og en gang hvor jeg skulle hente pencillin og smertestillende efter en akut tid ved nødtandlægen.
Behovet er ikke stort, men når det er der er det jo akut...
Jeg kan sagtens se fornuften i at ligge det ind under fks vagtlægens/skadestuens fysiske opholdssted. Men det kan være tidsspilde at skulle kontakte vagtlægen først.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Akehurst2 » 4. okt 2017, 08:59

sigge skrev:
Jeg tænker, at længere åbningstider generelt (evt. bare til. kl. 20 på hverdage) ville være meget mere anvendeligt for mange flere mennesker end døgnåbent.


I hvert fald for mig. Jeg har tit og ofte benyttet mig af Steno til at få hentet p-piller som jeg ikke lige havde fået hentet inden for åbningstiden, men efter at det lokale apotek er begyndt at have åbent til 20 kan jeg da få snøvlet mig sammen inden for den åbningstid.
0

Tilbage til "Helbred"