At trappe ud af Venlafaxin

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2017, 13:21

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra folk der har været på Venlafaxin og er trappet ud af det.

Jeg er lige så stille trappet ud over den sidste måneds tid. Gik fra min fulde dosis på 225 mg. til 150 mg, tog den 1 uge, reducerede derefter til 75 mg og tog også den dosis i en uge og til sidst tog jeg 75 mg. hver anden dag i lidt over en uge. For 6 dage siden tog jeg min sidste dosis.

Jeg har flere seponeringssymptomer, deriblandt: svimmelhed/brain zaps, let kvalme, nakkesmerter, træthed, hovedpine og en slemmeste af dem alle: søvnløshed.....jeg sover kun få timer af gangen og vågner op lysvågen og skal bruge 1+ time på at falde i søvn igen, for kun at sove et par timer mere hvorefter jeg vågner igen.

Jeg er rigtig træt (høhø) af disse symptomer og kunne derfor godt tænke mig at vide hvornår jeg kan regne med de går væk. Det eneste jeg har fået at vide er at de er forbigående, men altså snakker vi 1 uge? 2 uger? 3 uger?.......længere?...
0
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf Pityt » 28. okt 2017, 13:29

Min udtrapning foregik over en periode på næsten et år netop på grund af voldsomme seponeringssymptomer, så jeg synes, at din udtrapning lyder meget hurtig :gruble: Har du fået at vide af lægen, at udtrapningen skulle foregå på S kort tid?
Da jeg endelig var ude af dem, var alle ubehagelighederne overstået med det samme.
1
What's done in the dark will be brought to the light
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2017, 13:35

Mistermor skrev:Du har min sympati! :kram:

Det er ikke sjovt, mens det står på.

Jeg har ikke taget Venlafaxin, men da jeg trappede ud af Citalopram for to år siden, tog det flere uger. Men tror du ikke, at det også betyder noget, hvor længe man har taget medicinen?


Jo, det tror jeg bestemt og jeg har heldigvis kun taget det i ca. 4 måneder. Trapper ud fordi den ikke virker ordentlig på min depression og samtidig har for mange bivirkninger, som jeg ikke kan leve med i længden. Er kommet på et nyt antidepressiv præparat der hedder Brintellix.
Senest rettet af zembra1986 28. okt 2017, 13:48, rettet i alt 1 gang.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2017, 13:37

Pityt skrev:Min udtrapning foregik over en periode på næsten et år netop på grund af voldsomme seponeringssymptomer, så jeg synes, at din udtrapning lyder meget hurtig :gruble: Har du fået at vide af lægen, at udtrapningen skulle foregå på S kort tid?
Da jeg endelig var ude af dem, var alle ubehagelighederne overstået med det samme.


Yep, fik at vide at jeg skulle reducere hver uge :gruble:

Altså jeg kan godt fungere nogenlunde med de symptomer jeg har nu og på det niveau de er på. Det kunne være værre, men jeg er da lidt træt af det og derfor vil jeg gerne høre fra andre, på hvor lang tid det kan stå på
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: At trappe ud af

Indlægaf vibbsen » 28. okt 2017, 13:53

Pityt skrev:Min udtrapning foregik over en periode på næsten et år netop på grund af voldsomme seponeringssymptomer, så jeg synes, at din udtrapning lyder meget hurtig :gruble: Har du fået at vide af lægen, at udtrapningen skulle foregå på S kort tid?
Da jeg endelig var ude af dem, var alle ubehagelighederne overstået med det samme.


Enig. Jeg synes det lyder som meget voldsom nedtrapning....

Jeg får Fluxitin mod angst (Nu permanent) men da jeg udtrappede af dem første gang var det sådan noget med at der forsvandt 1/2 dosis om ugen i starten og da vi så var nede på at jeg kun fik 1/2 daglig "normal" dosis så fjernede vi en dosis om ugen. D.v.s. Jeg fik 7*20 mg i normal uger. Første uge fik jeg så istedet 6*20 mg og 1*10 mg. Herefter 5*20mg og 2*10 mg. 4*20 mg og 3* 10 mg. På et tidspunkt var jeg så nede på 7*10mg. Og vi fjernede så en dosis om ugen. Første uge hed dosen 10-10-10-10-10-10-0. uge 2 10-10-10-10-0-10-0. Uge 3 10-10-0-10-0-10-0 Uge 4. 10-0-10-0-10-0-0 og så videre.
Det tog rigtig lang tid. Men jeg havde til gengæld heller ingen udtrapningssymptomer....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: At trappe ud af

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2017, 13:55

vibbsen skrev:
Pityt skrev:Min udtrapning foregik over en periode på næsten et år netop på grund af voldsomme seponeringssymptomer, så jeg synes, at din udtrapning lyder meget hurtig :gruble: Har du fået at vide af lægen, at udtrapningen skulle foregå på S kort tid?
Da jeg endelig var ude af dem, var alle ubehagelighederne overstået med det samme.


Enig. Jeg synes det lyder som meget voldsom nedtrapning....

Jeg får Fluxitin mod angst (Nu permanent) men da jeg udtrappede af dem første gang var det sådan noget med at der forsvandt 1/2 dosis om ugen i starten og da vi så var nede på at jeg kun fik 1/2 daglig "normal" dosis så fjernede vi en dosis om ugen. D.v.s. Jeg fik 7*20 mg i normal uger. Første uge fik jeg så istedet 6*20 mg og 1*10 mg. Herefter 5*20mg og 2*10 mg. 4*20 mg og 3* 10 mg. På et tidspunkt var jeg så nede på 7*10mg. Og vi fjernede så en dosis om ugen. Første uge hed dosen 10-10-10-10-10-10-0. uge 2 10-10-10-10-0-10-0. Uge 3 10-10-0-10-0-10-0 Uge 4. 10-0-10-0-10-0-0 og så videre.
Det tog rigtig lang tid. Men jeg havde til gengæld heller ingen udtrapningssymptomer....


Men det var den udtrapningsplan min læge gav mig. Kan godt være den er lidt hurtigt men tænker også det måske er fordi jeg kun har været på den i 4 måneder og at den aldrig har virket helt godt nok på min depression :)
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: At trappe ud af

Indlægaf vibbsen » 28. okt 2017, 14:14

zembra1986 skrev:
vibbsen skrev:
Pityt skrev:Min udtrapning foregik over en periode på næsten et år netop på grund af voldsomme seponeringssymptomer, så jeg synes, at din udtrapning lyder meget hurtig :gruble: Har du fået at vide af lægen, at udtrapningen skulle foregå på S kort tid?
Da jeg endelig var ude af dem, var alle ubehagelighederne overstået med det samme.


Enig. Jeg synes det lyder som meget voldsom nedtrapning....

Jeg får Fluxitin mod angst (Nu permanent) men da jeg udtrappede af dem første gang var det sådan noget med at der forsvandt 1/2 dosis om ugen i starten og da vi så var nede på at jeg kun fik 1/2 daglig "normal" dosis så fjernede vi en dosis om ugen. D.v.s. Jeg fik 7*20 mg i normal uger. Første uge fik jeg så istedet 6*20 mg og 1*10 mg. Herefter 5*20mg og 2*10 mg. 4*20 mg og 3* 10 mg. På et tidspunkt var jeg så nede på 7*10mg. Og vi fjernede så en dosis om ugen. Første uge hed dosen 10-10-10-10-10-10-0. uge 2 10-10-10-10-0-10-0. Uge 3 10-10-0-10-0-10-0 Uge 4. 10-0-10-0-10-0-0 og så videre.
Det tog rigtig lang tid. Men jeg havde til gengæld heller ingen udtrapningssymptomer....


Men det var den udtrapningsplan min læge gav mig. Kan godt være den er lidt hurtigt men tænker også det måske er fordi jeg kun har været på den i 4 måneder og at den aldrig har virket helt godt nok på min depression :)


I know....Jeg ville måske nok alligevel kontakte lægen og sige at du har oplever ret voldsomt Antidepressivt nedtrapningssymptom. Jeg blev trappet ned i samarbejde med den privatpraktiserende psykiater som jeg havde ordineret fluoxetin til mig i første omgang, og som jeg gik til samtaleterapi hos. Og min læge var rigtig glad for at hun ikke skulle rodes ind i det med nettrapning. For det kan være rigtig svært at deale med. Og oftest så har psykiatere mere erfaring med at lægge en fornuftig plan.

Jeg forstår dog godt hvor din læge kommer fra. For hvis du er kommet på et andet præparat så kan der være nogen problemer med kombinationen af det nye og det gamle og så handler det om at få dig ud af Venlafaxin...Jeg kan se at Brintellix har nogen uhensigtsmæssigheder hvis det bruges sammen med andre præparater og det er nok derfor din læge har trappet dig så hurtigt ud. Men 4 uger fra max dosis er altså også meget hurtigt.

Jeg googlede lige og fandt denne her ret informative artikel https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... gssyndrom/
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf Panton » 28. okt 2017, 18:43

zembra1986 skrev:
Mistermor skrev:Du har min sympati! :kram:

Det er ikke sjovt, mens det står på.

Jeg har ikke taget Venlafaxin, men da jeg trappede ud af Citalopram for to år siden, tog det flere uger. Men tror du ikke, at det også betyder noget, hvor længe man har taget medicinen?


Jo, det tror jeg bestemt og jeg har heldigvis kun taget det i ca. 4 måneder. Trapper ud fordi den ikke virker ordentlig på min depression og samtidig har for mange bivirkninger, som jeg ikke kan leve med i længden. Er kommet på et nyt antidepressiv præparat der hedder Brintellix.



Hvad er det for nogle bivirkninger du oplever zembra? Jeg tager det nemlig også...
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2017, 18:59

Panton skrev:
zembra1986 skrev:
Mistermor skrev:Du har min sympati! :kram:

Det er ikke sjovt, mens det står på.

Jeg har ikke taget Venlafaxin, men da jeg trappede ud af Citalopram for to år siden, tog det flere uger. Men tror du ikke, at det også betyder noget, hvor længe man har taget medicinen?


Jo, det tror jeg bestemt og jeg har heldigvis kun taget det i ca. 4 måneder. Trapper ud fordi den ikke virker ordentlig på min depression og samtidig har for mange bivirkninger, som jeg ikke kan leve med i længden. Er kommet på et nyt antidepressiv præparat der hedder Brintellix.



Hvad er det for nogle bivirkninger du oplever zembra? Jeg tager det nemlig også...


Øget mavesyre med det resultat at jeg konstant havde det som jeg havde slim i halsen, som jeg hverken kunne sluge eller få op, meget ubehageligt. Derudover havde jeg trykken for brystet/åndenød og meget øget svedtendens.....kunne ikke gå op på 1. Sal uden at sveden piblede af mig :tie: :puke:
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2017, 19:03

zembra1986 skrev:
Panton skrev:
zembra1986 skrev:
Mistermor skrev:Du har min sympati! :kram:

Det er ikke sjovt, mens det står på.

Jeg har ikke taget Venlafaxin, men da jeg trappede ud af Citalopram for to år siden, tog det flere uger. Men tror du ikke, at det også betyder noget, hvor længe man har taget medicinen?


Jo, det tror jeg bestemt og jeg har heldigvis kun taget det i ca. 4 måneder. Trapper ud fordi den ikke virker ordentlig på min depression og samtidig har for mange bivirkninger, som jeg ikke kan leve med i længden. Er kommet på et nyt antidepressiv præparat der hedder Brintellix.



Hvad er det for nogle bivirkninger du oplever zembra? Jeg tager det nemlig også...


Øget mavesyre med det resultat at jeg konstant havde det som om jeg havde slim i halsen, som jeg hverken kunne sluge eller få op, meget ubehageligt. Derudover havde jeg trykken for brystet/åndenød og meget øget svedtendens.....kunne ikke gå op på 1. Sal uden at sveden piblede af mig :tie: :puke:
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf Panton » 28. okt 2017, 19:04

zembra1986 skrev:
Panton skrev:
zembra1986 skrev:
Mistermor skrev:Du har min sympati! :kram:

Det er ikke sjovt, mens det står på.

Jeg har ikke taget Venlafaxin, men da jeg trappede ud af Citalopram for to år siden, tog det flere uger. Men tror du ikke, at det også betyder noget, hvor længe man har taget medicinen?


Jo, det tror jeg bestemt og jeg har heldigvis kun taget det i ca. 4 måneder. Trapper ud fordi den ikke virker ordentlig på min depression og samtidig har for mange bivirkninger, som jeg ikke kan leve med i længden. Er kommet på et nyt antidepressiv præparat der hedder Brintellix.



Hvad er det for nogle bivirkninger du oplever zembra? Jeg tager det nemlig også...


Øget mavesyre med det resultat at jeg konstant havde det som jeg havde slim i halsen, som jeg hverken kunne sluge eller få op, meget ubehageligt. Derudover havde jeg trykken for brystet/åndenød og meget øget svedtendens.....kunne ikke gå op på 1. Sal uden at sveden piblede af mig :tie: :puke:



Nå ja, det med sveden husker jeg, men det forsvandt altså som tiden gik. Jeg kampsvedte også, over ingenting. Det med syren kender jeg ikke noget til, det lyder virkelig ubehageligt.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf Delfin » 28. okt 2017, 19:13

Det tager 2-3 uger for de fleste, og symptomerne bliver gradvis mindre.
1
14 11 14
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf HappyHippo » 28. okt 2017, 23:18

Jeg var utålmodig og stoppede uden udtrapning. Jeg havde symptomer i 14dage efter. Sved, brain zaps og generel utilpashed er dem jeg husker, men ikke noget slemt

Jeg stoppede så brat fordi jeg ville være gravid og ikke tage medicin imens.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf zembra1986 » 29. okt 2017, 16:06

Tak for at dele jeres erfaringer, forhåbentlig står det kun på et par uger. I dag synes jeg jeg har det endnu værre, jeg har den der fornemmelse i kroppen som man har når man er ved at blive syg :( :tie: Måske ER jeg "bare" ved at blive syg, men det kan også være udtrapningen der giver den fornemmelse, tænker jeg.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: At trappe ud af Venlafaxin

Indlægaf paint » 29. okt 2017, 17:19

zembra1986 skrev:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra folk der har været på Venlafaxin og er trappet ud af det.

Jeg er lige så stille trappet ud over den sidste måneds tid. Gik fra min fulde dosis på 225 mg. til 150 mg, tog den 1 uge, reducerede derefter til 75 mg og tog også den dosis i en uge og til sidst tog jeg 75 mg. hver anden dag i lidt over en uge. For 6 dage siden tog jeg min sidste dosis.

Jeg har flere seponeringssymptomer, deriblandt: svimmelhed/brain zaps, let kvalme, nakkesmerter, træthed, hovedpine og en slemmeste af dem alle: søvnløshed.....jeg sover kun få timer af gangen og vågner op lysvågen og skal bruge 1+ time på at falde i søvn igen, for kun at sove et par timer mere hvorefter jeg vågner igen.

Jeg er rigtig træt (høhø) af disse symptomer og kunne derfor godt tænke mig at vide hvornår jeg kan regne med de går væk. Det eneste jeg har fået at vide er at de er forbigående, men altså snakker vi 1 uge? 2 uger? 3 uger?.......længere?...


Det ser umiddelbar ud til, at du er trappet alt for hurtigt ud. I hvert fald hvis hensigten har været at undgå seponeringssymptomer og risiko for tilbagefald.

Nedenstående anbefales, hvis du vil undgå symptomerne (i alt 12 uger - 3 mdr)

Venlafaxin (max dosis 375 mg)

225 mg - 3 uger
150 mg - 3 uger
75 mg - 3 uger
37,5 mg - 3 uger

Jeg har ikke selv taget præparatet, men kender lidt til det via mit fag.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Helbred"