Gode råd mod vinterdepression?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Daphne » 11. nov 2017, 19:04

Tjek at din lyslampe er på minimum 10.000 lux på en passende afstand - man skal sidde ret tæt på for at få en effekt.

I år er jeg (7-9-13) ikke vinterdepressiv endnu (jeg har en del andet jeg roder med psykisk) men jeg er ikke så træt som jeg plejer at være på trods af, at jeg er startet i 2 nye jobs på kort tid. Jeg tager B-vitamin Extra (tror jeg de hedder) fordi jeg har tabt en masse hår pga. stress tidligere. Og så fik jeg målt d-vitaminniveau - det var 27 for lidt over en måned siden og har siden taget 80 mikrogram hver dag.
Jeg har ikke haft behov for min lampe endnu, mrn tænker det kommer pga. den korte sommer, men lad os nu se :)

Og så lige et cyberkram til dig :kram:
2
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf billiebean » 11. nov 2017, 19:20

Jeg og flere i min omgangskreds har haft fremragende resultater med perikonekstrakt. Det er et godkendt naturlægemiddel mod nedtrykthed. Sælges i Matas fx under navnet Velzina.

Det har ligesom lettet lidt af nedtryktheden, søvnen er forbedret, initiativet og overskudet kommer tilbage.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf kidkomb » 11. nov 2017, 19:44

billiebean skrev:Jeg og flere i min omgangskreds har haft fremragende resultater med perikonekstrakt. Det er et godkendt naturlægemiddel mod nedtrykthed. Sælges i Matas fx under navnet Velzina.

Det har ligesom lettet lidt af nedtryktheden, søvnen er forbedret, initiativet og overskudet kommer tilbage.

Husk at man ikke må tage prikbladet perikon sammen med hormonprævention, det forringer virkningen af præventionen!
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 11. nov 2017, 20:32

Annione skrev:Longo Vital med ginseng er en liv-redder for mig. Jeg kan mærke jeg er mere træt, de dage jeg ikke tager dem.

Får du nok vitaminer generelt? B-vitamin kan rode med meget. B vitaminer kan du spise rigtig meget af, da du bare tisser dem ud. Jeg er vild med disse
https://www.jala-helsekost.dk/berocca-p ... gIydvD_BwE Tager dem dage, hvor jeg føler mig helt smadret.

Jeg synes du skal snakke med din læge om melatonin (et søvnhormon, som din krop også selv danner) og en blodprøve for at tjekke for vitamin mangel.


Longo Vital er sat på indkøbslisten :) Er det dem her, du bruger?

https://apopro.dk/Longo_Vital-_Ginseng- ... gJVEfD_BwE

Er lidt i tvivl, om man godt kan tage dem sammen med d-vitamin, men da d-vitaminerne ikke rigtigt hjælper, kan det være, at jeg skulle prøve dem her i stedet for.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 11. nov 2017, 20:33

billiebean skrev:Jeg og flere i min omgangskreds har haft fremragende resultater med perikonekstrakt. Det er et godkendt naturlægemiddel mod nedtrykthed. Sælges i Matas fx under navnet Velzina.

Det har ligesom lettet lidt af nedtryktheden, søvnen er forbedret, initiativet og overskudet kommer tilbage.


Det har jeg faktisk ikke hørt om før, men det er værd at prøve.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 11. nov 2017, 20:36

Afskylia skrev:Har du fået tjekket dit d-vitamin hos lægen.

Jeg har samme problem som dig og spiste d-vitamin hver dag og har en lyslampe. Jeg blev tjekket hos lægen og mit D-vitamin niveau var ret lavt, 26 tror jeg det var og skal vist ligge på min. 50. Selvom jeg spiste D-vitamin hver dag, var det stadig alt for lavt. Jeg fik sat dosen markant op. Jeg fik en forklaring om at kroppen kan have svært ved at optage d-vitamin på pilleform. Jeg har derfor købt noget flydende noget i sverige. Det har hjulpet mig.


Jeg blev tjekket for et par år siden (også i november, fordi jeg var helt absurd træt), og mit d-vitamin var helt normalt. Men det kunne godt være, at jeg skulle blive tjekket igen, så jeg er helt sikker på, at jeg ikke mangler mere i år end de andre år. Det kunne jo godt være, at dosen skal sættes op eller at jeg skal prøve med dråber i stedet for.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 11. nov 2017, 20:39

sigge skrev:Har du på nogen måde mulighed for at holde en længere frokostpause, så du kan komme ud og gå en tur ½ time i dagslys? Særligt de dage, hvor det er godt vejr naturligvis.

Jeg har ikke vinterdepression, men jeg får perioder, hvor jeg sagtens kan falde i søvn om aftenen, men også vågner sidst på natten/tidligt om morgenen og ikke kan falde i søvn igen. Der har jeg haft glæde af citronmelissetabletter. Hvis man tager dem lige inden sengetid (og ikke 1 time før, som der står på pakken), skulle de virke på netop den der opvågning. Jeg ved ikke, hvor meget af det, der er placeboeffekt, men for mig virker de i hvert fald - og så har de den bonus, at de ikke virker sløvende, de hjælper bare kroppen med at slappe af.


Afskylia skrev:Jeg går forresten altid i min frokostpause. Jeg spiser på et kvarter ca. og går et kvarter. Det hjælper mig også.


Jeg ville godt kunne gå tur i frokostpausen et par gange om ugen. Kan ikke så godt holde en længere frokostpause hver dag, men nogle dage ville det godt kunne lade sig gøre. Det må jeg lige se, om jeg kan få til at passe ind. Et kvarters gåtur og et kvarters frokost burde godt kunne hænge sammen nogle dage.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 11. nov 2017, 20:43

vibbsen skrev:
Nicolait skrev:Jeg synes, du skal tale med din læge og se om du eksempelvis ikke kan få en henvisning til psykolog.
En depression er, i min optik, ikke noget, man skal kæmpe med alene.

Og så får du også lige sådan en her: :ae:


Her er det så værd at bemærke at man ikke kan få psykolog henvisning til Seasonal Affective Disorder (SAD) eller det som vi kalder vinterdepression.

Til TS : Jeg har ingen gode råd. Men tænker at du måske kunne overveje at tale med din læge om det præparat der hedder Circadin. Det er melotamin (søvnhormon) i depotform. Det får jeg i forbindelse med behandlingen af min stress. Netop fordi jeg sov rigtig skidt sidst på natten. Og det har vitterligt gjort en kæmpe forskel for mig.

Jeg døjer selv med SAD og har gjort det siden jeg var 15-16 år. Det er dog blevet væsentlig værre efter at jeg fik min datter. Jeg har svært ved almindelig lysterapi via øjnene. Og vi har derfor investeret i en Valkee (lysterapi via ørene). Er startet med at bruge den i søndags, så der går lige lidt tid før jeg kan sige om det virker. Men så skal jeg gerne opdaterer dig på effekten.

Bruger du lysterapilampe ? I så fald så husk at man faktisk skal op på ret meget lumen før man får en ordentlig effekt. Min mand (Også SAD ramt) har en Philips HF3430 som har en effekt svarende til 10000 lumen. Og den fungere rigtig godt for ham. Den har sådan et ret blåt lys som jvf. min psykolog er særligt gavnligt for vinterdepression.

Iøvrigt så fortalte min psykolog under mit månedlige besøg i sidste uge, at det har været en særdeles "vitaminfattig" sommer. D.v.s. vi har fået usædvanlig lidt sollys. Og det er noget der kan især mærkes for folk som lider af SAD. Hun er iøvrigt igang med at teste Valkee selv. Skal nok huske at opdaterer hvad hendes "erfaringer" er.


Ih, du må meget gerne anmelde Valkee, når du har prøvet det nogle gange. Whatever works... Og så kan det være, at jeg skal prøve det der Circadin (hvis det ellers passer ind med alle de andre ting, jeg også skal prøve :-D) Og helt sikkert have set efter, hvor mange lumen, der er i min lyslampe.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 11. nov 2017, 20:52

Rosen skrev:Antidepressiva virker fint på mig.

Jeg er meget stresset i min hverdag, da jeg har 2 børn hvor det ene har et handikap, job og så alt det andet.
Jeg har i mange år lidt af vinterdepressioner og almindelige metoder virkede bare ikke.
Min læge mener jeg er én af dem som ikke dannar særlig meget serotonin naturligt...så jeg har ikke så stor en buffer som mange andre. Han baserer det på min historie, plus det faktum at mange i familien har det på samme måde. Det kan sagtens være genetisk.
I vinterhalvåret når jeg ikke får sollys nok, plus er stresset som suger serotonin ud af hjernen så bliver depoterne tomme og jeg ryger ned i et sort hul.
Setralin har virkelig gjort at jeg har kunnet komme godt igennem vinteren og givet mig energi til at gøre de andre ting som hjælper mig; vinterbade, gåture, vitaminer osv.
Kan varmt anbefale det. Tror ikke jeg stopper mit forbrug foreløbigt ;)...livet er for kort for at have det dårligt.


Der var faktisk en læge, der foreslog mig det for nogle år siden, men jeg har hele tiden syntes, at det var lidt overkill. Men det er rigtig interessant at høre fra en, der har positive erfaringer med det. Lige nu er vi ved at prøve at lave børn, så jeg tror ikke, at jeg skal på antidepepressiver lige nu. Men jeg synes, at du har en virkelig, virkelig god pointe omkring, at livet er for kort til at have det dårligt. Det er netop noget af det, der plager mig hver eneste vinter - at jeg faktisk bruger (spilder) halvdelen af mit liv på at have det ringe på grund af noget, som jeg ikke har kontrol over.

Aragorn skrev:
I os alle, bor der en anden, som vi ikke kender. Så ja, det lever i allerhøjeste grad sit eget liv.

Jeg er ikke selv sæson-deprimeret, men jeg har hørt en del godt om lysterapi alene, og det du omtaler med lyd har jeg aldrig hørt om.

Man kan komme til et punkt, hvor man må konsultere en psykiater og sige 'sådan her er det, det er ikke til at leve med'. Jeg synes ærligt talt, det lyder som om, det er der, du er. Din reaktion er for kraftig i forhold til hvad der sker. Man kunne sagtens give anti-depressiver et forsøg. Ofte er det jo sådan det er - voksne kvinder, med styr på forhold og job og penge uden nogen åbenlys grund til at være deprimerede, sidder og er deprimerede. I det tilfælde, så kan anti-depresssiver være det eneste der hjælper, så jeg vil sige: Prøv dem i en måned, se hvad der sker - du ved om de virker efter den tid, hvis ikke det virker, eller bivirkningerne er for voldsomme, så trapper du ud og stopper igen, og så er det kapitel slut. Det er ikke alle mennesker som anti-depressiver virker på, men nogle mennesker får ret gode resultater.

Jeg ved godt, det lyder drastisk med medicin, men altså - hvis man går rundt og er halv-død og ødelagt af depression, så må man prøve alt hvad der overhovedet kan tænkes at virke.


Som skrevet oven for, så var der faktisk en læge, der foreslog den løsning for nogle år siden, så det er ikke fordi, at tanken ikke har strejfet mig i de seneste år. Du har fuldstændig ret, man går nemlig rundt og føler sig halvdød - og egentlig også lidt som om, at man ikke bidrager med noget særlig muntert til omgivelserne, og det er sgu lidt hårdt i længen. Måske skulle jeg overveje det, når vi er færdige med at lave børn.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Annione » 11. nov 2017, 21:02

LaMariposa skrev:
Longo Vital er sat på indkøbslisten :) Er det dem her, du bruger?

https://apopro.dk/Longo_Vital-_Ginseng- ... gJVEfD_BwE

Er lidt i tvivl, om man godt kan tage dem sammen med d-vitamin, men da d-vitaminerne ikke rigtigt hjælper, kan det være, at jeg skulle prøve dem her i stedet for.


Ja, det er dem.

Det er nok overkill at tage D-vitamin samtidig, sådan hver dag.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 11. nov 2017, 21:08

Annione skrev:
LaMariposa skrev:
Longo Vital er sat på indkøbslisten :) Er det dem her, du bruger?

https://apopro.dk/Longo_Vital-_Ginseng- ... gJVEfD_BwE

Er lidt i tvivl, om man godt kan tage dem sammen med d-vitamin, men da d-vitaminerne ikke rigtigt hjælper, kan det være, at jeg skulle prøve dem her i stedet for.


Ja, det er dem.

Det er nok overkill at tage D-vitamin samtidig, sådan hver dag.


Det tænker jeg også. Må lige spørge på apoteket, der plejer at have styr på den slags.
0
:lun: Be brave
honeybee
Indlæg: 255
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf honeybee » 11. nov 2017, 21:40

Tror sagtens du kan tage Longo Vital og D-vitamin samtidigt, da der kun er 5 mikrogram D-vitamin i Longo Vital.
Jeg tager 55 mikrogram i vinterhalvåret og 20 mikrogram om sommeren. Mit D-vitamin er på 104 (50-150 er referenceområdet i Danmark) :)
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7389
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 23302

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Aragorn » 11. nov 2017, 22:02

Du skal bare undlade at foregøgle dig selv, at depression kureres med kosttilskud og vitaminer.

Jeg underkender ikke at det kan have virket for nogle, og hvis det virker er det bare fint - men hvis man konsulterer en læge, får man sjældent en bøtte vitaminpiller, eller andre ting der kan købes i håndkøb.

Du vil gerne undlade medicinering fordi du forsøger at få børn - det er fint. Men jeg synes du beskriver det hele så tungt, at jeg vil anbefale dig som minimum at konsultere en psykiater (ikke alm. praktiserende læge eller psykolog), som så i det mindste kan vurdere sværhedsgraden af dine symptomer.

Det ville jeg mene var den begavede tilgang.

Brug det eller smid det væk.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17166
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41700

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 12. nov 2017, 09:10

Aragorn skrev:Du skal bare undlade at foregøgle dig selv, at depression kureres med kosttilskud og vitaminer.

Jeg underkender ikke at det kan have virket for nogle, og hvis det virker er det bare fint - men hvis man konsulterer en læge, får man sjældent en bøtte vitaminpiller, eller andre ting der kan købes i håndkøb.

Du vil gerne undlade medicinering fordi du forsøger at få børn - det er fint. Men jeg synes du beskriver det hele så tungt, at jeg vil anbefale dig som minimum at konsultere en psykiater (ikke alm. praktiserende læge eller psykolog), som så i det mindste kan vurdere sværhedsgraden af dine symptomer.

Det ville jeg mene var den begavede tilgang.

Brug det eller smid det væk.


Det forventer jeg egentlig heller ikke, at det kan - men det ville være dejligt, hvis det kunne lette symptomerne lidt. Jeg bliver nok aldrig et sprudlende energibundt om vinteren, men det ville være fantastisk, hvis jeg kunne være lidt gladere og måske holde mig vågen til efter kl. 21 :D

Må lige overveje det med en psykiater en gang til. Det virker lidt drastisk, men som du siger, så kan det godt være, at det er nødvendigt for at få en faglig vurdering af det også.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Annione » 12. nov 2017, 11:03

honeybee skrev:Tror sagtens du kan tage Longo Vital og D-vitamin samtidigt, da der kun er 5 mikrogram D-vitamin i Longo Vital.
Jeg tager 55 mikrogram i vinterhalvåret og 20 mikrogram om sommeren. Mit D-vitamin er på 104 (50-150 er referenceområdet i Danmark) :)


Jeg kunne ikke finde ud af, hvor meget D-vitamin der var i Longo vital - lige for tiden prøver jeg nemlig noget andet.
Med så lavt indhold, så ville jeg tage en D-vitamin hver 2.-3. dag oven i. Tjek at der er kalk i dine D-vitaminer, ellers optager du ikke vitaminet særligt godt.
2

Tilbage til "Helbred"