Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf Fie1234 » 13. nov 2017, 22:19

Jeg har længe haft problemer med mavesyre, og at det gør ekstremt ondt bag brystbenet (hedder det det?) når jeg spiser. Min nye læge gav mig noget medicin, som har hjulpet helt vidunderligt, men hun sendte samtidig en henvisning til en mave/tarm kirurg.

Kontaktede ham i dag, og har nu fået mail med en tid til en kikkertundersøgelse, en såkaldt gastroskopi. Men det er bare det jeg fra starten har sagt, at det vil jeg IKKE.

Jeg er så rædselsslagen, jeg har ekstremt nemt ved at kaste op, selv på tom mave. Jeg ved, at man hverken må drikke eller spise nogle timer inden. En anden ting er, at jeg altså slet ikke kan lade være med at drikke 3 timer inden, det lyder måske som en åndssvag ting, men jeg drikker altid vand, hvis jeg går for lang tid uden bliver jeg helt tør i halsen og får voldsomme hosteanfald.

Bare tanken om at skulle have noget ned igennem halsen er helt forfærdelig. Jeg kan have svært ved at få luft i forvejen nogle gange pga noget med mine lunger, og kan mærke jeg bliver nærmest helt angst ved tanken om den undersøgelse. Jeg overvejer at sige, at det vil jeg ikke. Er der nogen der har prøvet sådan en undersøgelse? Hvordan var det? Gjorde det ondt? Fik i beroligende? Hvordan gik det?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf kidkomb » 13. nov 2017, 22:34

Lad være.
Altså det ville jeg gøre hvis det var mig.
Jeg har været igennem det to gange og selvom jeg anden gang (det var et nyt sted) sagde til dem at jeg havde fået at vide at jeg skulle bede om beroligende og at jeg havde prøvet det før og det var dem der havde sagt det, så sagde de at nej, nej, det skal nok gå.
Det gik ikke en skid.
Så de sagde til mig at næste gang skal jeg bede om noget beroligende....

:rulle: :rulle:

Det er ikke ufarligt at gå i panik med en slange ned gennem spiserøret, så hvis du er bange for det (jeg har sikkert gjort dig bange nu, undskyld for det, men jeg ville seriøst ønske at nogen havde forberedt mig ordentligt, så jeg siger det for din egen skyld) så bed om noget beroligende og stå fast på at det skal du have.

Nu kender jeg ikke de nærmere omstændigheder ved din mavesyre, men altså, de finder sjældent noget som helst ved de undersøgelser.
Hvis jeg var dig ville jeg aflyse tiden, blive ved at tage medicinen og være meget opmærksom på min krop.
Hvis noget som helst ser ud til at gå den forkerte vej igen, så skal det tages alvorligt!
Og det er sagt med forbehold for at du ikke har fortalt ret meget om situationen!
Desuden kan det jo være at din læge netop har sendt dig videre til gastroskopi netop fordi du har de her ting med at kaste op og være tør og hoste.
Det skal altså tages alvorligt og så må du have beroligende til at komme igennem det.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf Hewlett » 14. nov 2017, 00:17

Jeg har også problemer med mavesyre og får i perioder kraftige smerter bag mine kraveben. Jeg bad selv om at få en henvisning til en kikkertundersøgelse for at finde ud af, hvordan det stod til med mit spiserør.

Jeg mødte op på tom mave og bad om at få undersøgelsen overstået hurtigst muligt, så ikke noget beroligende eller bedøvelse.

Jeg blev lagt ned på venstre side og fik så et plastikstykke i munden, så jeg ikke kunne bide sammen om kikkerten.

Det gør ikke ondt, men det er ubehageligt i og med at din opkastrefleks bliver provokeret. Jeg savlede som en gal, men den søde sygeplejerske som stod og aede mig sørgede også for at tørre lidt op :lol:

Selve undersøgelsen med kikkert tog sammenlagt ca. 3 min. og bagefter var jeg en smule øm i halsen, men ellers var der ikke noget.

Fik jeg at vide at jeg skulle afsted til samme undersøgelse i morgen , var det ikke noget jeg ligefrem ville glæde mig til, men bestemt heller ikke noget jeg ville ligge søvnløs over.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf Myresluger » 14. nov 2017, 05:33

Jeg har fået lavet sådan en undersøgelse. Jeg fik beroligende og også sprayet lokalbedøvelse i mund og svælg. Det hjælper på bræktefleksen.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf Thestral » 14. nov 2017, 06:58

Jeg har fået det gjort to gange nu og er blevet "bedøvet" begge gange. Første gang vågnede jeg midt i det hele hvilket var ret ubehageligt. Anden gang var de mere obs på at bedøve mig ordenligt og der vågnede jeg først da det hele var overstået.

Bed om at blive bedøvet når du nu er så nervøs. Jeg vil bare lige høre.. hvad er det du er nervøs for? Selve undersøgelsen eller det resultat de nu kommer frem til?
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf Mette » 14. nov 2017, 07:00

Du kan også få den lavet i fuld narkose.
0
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf Rosen » 20. nov 2017, 10:37

Ville bede om beroligende.
Har selv været igennem en undersøgelse hvor de fandt mavesår.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf ajnaM » 20. nov 2017, 13:27

Det er jo et forholdsvis enkelt 'indgreb'. Jeg har svært ved at se, at man kan retfærdiggøre ikke at få det lavet, når du har de symptomer, du har.

Jeg ville helt klart stole på lægerne og få det undersøgt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kikkertundersøgelse af spiserør/mavesæk

Indlægaf Delfin » 20. nov 2017, 14:46

Fie1234 skrev:Jeg har længe haft problemer med mavesyre, og at det gør ekstremt ondt bag brystbenet (hedder det det?) når jeg spiser. Min nye læge gav mig noget medicin, som har hjulpet helt vidunderligt, men hun sendte samtidig en henvisning til en mave/tarm kirurg.

Kontaktede ham i dag, og har nu fået mail med en tid til en kikkertundersøgelse, en såkaldt gastroskopi. Men det er bare det jeg fra starten har sagt, at det vil jeg IKKE.

Jeg er så rædselsslagen, jeg har ekstremt nemt ved at kaste op, selv på tom mave. Jeg ved, at man hverken må drikke eller spise nogle timer inden. En anden ting er, at jeg altså slet ikke kan lade være med at drikke 3 timer inden, det lyder måske som en åndssvag ting, men jeg drikker altid vand, hvis jeg går for lang tid uden bliver jeg helt tør i halsen og får voldsomme hosteanfald.

Bare tanken om at skulle have noget ned igennem halsen er helt forfærdelig. Jeg kan have svært ved at få luft i forvejen nogle gange pga noget med mine lunger, og kan mærke jeg bliver nærmest helt angst ved tanken om den undersøgelse. Jeg overvejer at sige, at det vil jeg ikke. Er der nogen der har prøvet sådan en undersøgelse? Hvordan var det? Gjorde det ondt? Fik i beroligende? Hvordan gik det?


Der må jo være en grund til, at lægen henviser dig, så du skal selvfølgelig tage imod undersøgelsen.

Jeg fik sprøjtet noget bedøvende i næse og svælg, det i næsen var en smule ubehageligt for mig, men jeg har prøvet langt værre end det.
Jeg fik ikke beroligende/sovemedicin, men det synes jeg da, du skal bede om, når du har så meget angst.

Undersøgelsen er ubehagelig, jeg ville lyve, hvis jeg sagde noget andet, men så er det heller ikke værre. Det er vist en af den slags ting, der bare skal bare overstås, og det tager heldigvis ikke ret lang tid. Jeg var faktisk overrasket over, så hurtigt de var færdige.

Du får brækfornemmelser, men det er faktisk kun lige, mens de skal have slangen forbi drøbelen. Det bedste du kan gøre er at forsøge at slappe helt af og samarbejde ved at følge de instruktioner du får. Den assisterende sygeplejerske var helt fantastisk til at tale mig igennem det, så jeg ikke panikkede. Du ligger på siden, og du bliver vejledt med vejrtrækning, hvornår du skal synke osv. Hvis jeg ikke husker helt galt, bad hun mig også lave synkebevægelser på et tidspunkt, men nogle af detaljerne er glemt efterhånden.
Det bliver pustet noget luft ned gennem slange, og det kan godt trykke en smule. Bagefter kan du bøvse værre end Bodegabent :D

Hvis der er plads nok, er der nogle af dem, der fører slangen gennem næsen i stedet, det skulle vist mindske brækrefleksen lidt, men jeg har ikke noget at sammenligne med.

Slangen er ikke særlig tyk, du har slugt masser af mad, der fylder mere end den, og der er også masser af plads til at trække vejret. Fortæl dem, at du er bange, og bed dem forklare så meget som muligt. De har lavet de undersøgelser et hav af gange på forskellige patienter, og de kan også få dig helskindet igennem det.

Hvis du er meget tørstig, mens du faster, kan du godt skylle munden og spytte vandet ud.
0
14 11 14

Tilbage til "Helbred"