Hormonspiralfrustrationspis!!

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Fru.skruk
Kort karma: 11
Likede indlæg: 186

Re: Hormonspiralfrustrationspis!!

Indlægaf Fru.skruk » 13. jan 2018, 20:49

Fik du ikke oplyst, at man kunne pletbløde op til 1/2 år efter anlæggelsen? Eller læste det i indlægssedlen? Og hvis du var oplyst om det, hvad tænkte du så om det? Mere fordi, jeg synes, en hormonspiral er dyr, især hvis den kun ligger i 2 mdr. Jeg ville være for nærig, til at få den taget ud så hurtigt. Men det skal så selvfølgelig også ses i lyset af, at de næsten daglige pletblødninger, der var det første 1/2 år så heller ikke generet mig :genert:
1
Brugeravatar
Freya
Kort karma: 45
Likede indlæg: 1086

Indlægaf Freya » 14. jan 2018, 07:39

Kanga skrev:Jeg fik fjernet min hormonspiral for to mdr siden. Årsagen var primært pletblødninger og langstrukken menses. Dertil over tid daglig hovedpine. Jeg havde min spiral i et par år.
Status er, at jeg nu, uden hormonpræp., har kraftigere menses, stadig langvarig med pletblødning. Men hovedpinen er væk! Kæmpe bonus.

Hvad der skal ske fremadrettet ved jeg ikke. En eller anden form for prævention skal jeg have, men ved ikke, om spiral er løsningen for mig.

Jeg fik frarådet kobberspiral grundet min kraftige mens og pms, da den skulle kunne forværre symptomerne. Og hormonspiralen kunne jeg heller ikke tåle. Eller alt anden hormonprævention for den sags skyld.
0
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 861
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 8885

Indlægaf Rikke » 17. jan 2018, 07:00

Fru.skruk skrev:Fik du ikke oplyst, at man kunne pletbløde op til 1/2 år efter anlæggelsen? Eller læste det i indlægssedlen? Og hvis du var oplyst om det, hvad tænkte du så om det? Mere fordi, jeg synes, en hormonspiral er dyr, især hvis den kun ligger i 2 mdr. Jeg ville være for nærig, til at få den taget ud så hurtigt. Men det skal så selvfølgelig også ses i lyset af, at de næsten daglige pletblødninger, der var det første 1/2 år så heller ikke generet mig :genert:

Jojo, det var jeg oplyst om - men også at jo tidligere i min cyklus jeg fik den lagt, det mindre ville risikoen for pletblødninger være. Og jeg havde altså ikke lige forestillet mig 10 blødningsfri dage på 2,5 mdr :genert:

Pengene er det mindste problem. Jeg er DØDtræt af at sjatbløde i tide og utide... Sådan virkelig...
Efter de ti sammenhængende dage, hvor jeg ikke blødte, fik jeg 4-5 dages pletblødninger op til menstruation, derefter 6 dages normal menstruation, så 4 dages pletblødninger og derefter 6 dage med frisk blødning igen fordi jeg var så letsindig at begive mig ud i det dersens sex :genert:

Men. Mandag og og i går var totalt blødningsfri, så min læge anbefalede mig i går aftes at se det an lidt endnu. Den ligger som den skal og jeg har ikke ondt. Den får en lille chance mere, men er der det mere i den her uge, flipper jeg ud. Jeg skal på badeferie på søndag, og lægen har givet mig grønt lys for at komme forbi fredag og få den ud så.
1
:whip:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 580
Likede indlæg: 4318

Indlægaf Filipai » 17. jan 2018, 08:20

Jeg vil lige slå et slag for p-ring. Det har nedsat mine blødninger (før mit keglesnit) fra 5 til max 2 dage, hvor jeg nærmest kan nøjes med trusseindlæg. Og mine hormonelle hovedpiner er også minimale. Ingen pletblødninger what so ever, og man skal kun huske på den 2 gange om måneden.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 380
Likede indlæg: 7178

Indlægaf HappyPaww » 17. jan 2018, 08:49

Filipai skrev:Jeg vil lige slå et slag for p-ring. Det har nedsat mine blødninger (før mit keglesnit) fra 5 til max 2 dage, hvor jeg nærmest kan nøjes med trusseindlæg. Og mine hormonelle hovedpiner er også minimale. Ingen pletblødninger what so ever, og man skal kun huske på den 2 gange om måneden.

Er den svær at få op/ud? Og kan manden ikke mærke den?
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 17. jan 2018, 09:36

HappyPaww skrev:
Filipai skrev:Jeg vil lige slå et slag for p-ring. Det har nedsat mine blødninger (før mit keglesnit) fra 5 til max 2 dage, hvor jeg nærmest kan nøjes med trusseindlæg. Og mine hormonelle hovedpiner er også minimale. Ingen pletblødninger what so ever, og man skal kun huske på den 2 gange om måneden.

Overhovedet ikke. Altså det kræver selvfølgelig at man ikke et kropsforskrækket, for man skal lige have en finger op og bruge som krog. At få den i minder lidt ala en tampon. I nogle bestemte stillinger synes jeg at jeg selv kan mærke den. Min mand siger han ikke kan. Hvis den generer mig tager jeg den bare lige ud :)
2
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 380
Likede indlæg: 7178

Indlægaf HappyPaww » 17. jan 2018, 10:48

Filipai skrev:
HappyPaww skrev:

Overhovedet ikke. Altså det kræver selvfølgelig at man ikke et kropsforskrækket, for man skal lige have en finger op og bruge som krog. At få den i minder lidt ala en tampon. I nogle bestemte stillinger synes jeg at jeg selv kan mærke den. Min mand siger han ikke kan. Hvis den generer mig tager jeg den bare lige ud :)

Det kunne være det skulle overvejes.. :) Hvad koster det?
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Kort karma: 11
Likede indlæg: 186

Indlægaf Fru.skruk » 17. jan 2018, 15:34

Rikke skrev:
Fru.skruk skrev:Fik du ikke oplyst, at man kunne pletbløde op til 1/2 år efter anlæggelsen? Eller læste det i indlægssedlen? Og hvis du var oplyst om det, hvad tænkte du så om det? Mere fordi, jeg synes, en hormonspiral er dyr, især hvis den kun ligger i 2 mdr. Jeg ville være for nærig, til at få den taget ud så hurtigt. Men det skal så selvfølgelig også ses i lyset af, at de næsten daglige pletblødninger, der var det første 1/2 år så heller ikke generet mig :genert:

Jojo, det var jeg oplyst om - men også at jo tidligere i min cyklus jeg fik den lagt, det mindre ville risikoen for pletblødninger være. Og jeg havde altså ikke lige forestillet mig 10 blødningsfri dage på 2,5 mdr :genert:

Pengene er det mindste problem. Jeg er DØDtræt af at sjatbløde i tide og utide... Sådan virkelig...
Efter de ti sammenhængende dage, hvor jeg ikke blødte, fik jeg 4-5 dages pletblødninger op til menstruation, derefter 6 dages normal menstruation, så 4 dages pletblødninger og derefter 6 dage med frisk blødning igen fordi jeg var så letsindig at begive mig ud i det dersens sex :genert:

Men. Mandag og og i går var totalt blødningsfri, så min læge anbefalede mig i går aftes at se det an lidt endnu. Den ligger som den skal og jeg har ikke ondt. Den får en lille chance mere, men er der det mere i den her uge, flipper jeg ud. Jeg skal på badeferie på søndag, og lægen har givet mig grønt lys for at komme forbi fredag og få den ud så.

Jeg forstår dig sagtens. Det var egentlig mest for at høre, om man (i det her tilfælde) blev ordentligt informeret inden opsætningen. Nogen kan jo negligere pletblødninger, når de informerer. Og nogen er jo ligeglade med pletblødninge - fx. dem med ekstremt kraftig menstruation.

“Spændende” (eller hvad man nu skal sige om en anden kvindens blødning :lol: ) om du er ovre det værste nu.
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 17. jan 2018, 17:53

HappyPaww skrev:
Filipai skrev:
HappyPaww skrev:

Ca.300 for en pakke med 3 stk, som så er til 4 uger hver :)
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 10. maj 2018, 19:52

Update...

Jeg holdt ud... Det holdt hårdt, men jeg holdt ud! :D Og nu mærker jeg endelig den positive side af hormonspiralen - der er så også gået 6 mdr.

Jeg bløder minimalt, som i virkelig næsten intet, i 6-8 dage og det er dét. Min cyklus er stadig regelmæssig, og det kunne være lidt dejligt, hvis den gad skride helt, men det her er helt klart rart.

Jeg bimlede jo rundt med en blodprocent på 4,5, da jeg fik spiralen lagt op, og min blodprocent er nu 9,9, hvor normalområdet (så vidt jeg husker) er 7,3-9,5, så det er jo herligt! :)
5
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 275
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 4781

Indlægaf Purple Haze » 10. maj 2018, 20:08

HappyPaww skrev:
Filipai skrev:
HappyPaww skrev:

Du skal bare være opmærksom på at risikoen for blodpropper stiger ret voldsomt.
Mener også den generelt frarådes kvinder over 35 år, da risikoen så stiger yderligere igen.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 14. jun 2018, 16:50

Er der nogen af jer, der har oplevet forandringer i det ene/begge bryster efter hormonspiral? Ændring af brystvævet? Som viste sig at være totalt harmløst?

Jeg spørger, fordi jeg har fundet “noget” i mit højre bryst her et halvt år efter spiralen - og blev omgående sendt videre i henhold til kræftpakken på grund af “begrundet mistanke om brystkræft” :(
Min læge sagde dog også, at han ikke regner med at det er noget slemt, men at han gerne vil have mig tjekket igennem hurtigt.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 797
Likede indlæg: 5268

Indlægaf Bøtte » 14. jun 2018, 17:01

Rikke skrev:Er der nogen af jer, der har oplevet forandringer i det ene/begge bryster efter hormonspiral? Ændring af brystvævet? Som viste sig at være totalt harmløst?

Jeg spørger, fordi jeg har fundet “noget” i mit højre bryst her et halvt år efter spiralen - og blev omgående sendt videre i henhold til kræftpakken på grund af “begrundet mistanke om brystkræft” :(
Min læge sagde dog også, at han ikke regner med at det er noget slemt, men at han gerne vil have mig tjekket igennem hurtigt.

Jeg opdagede faktisk en fornuftig i mit bryst et par måneder efter jeg fik spiralen.
Jeg ved dog ikke hvor længe, det havde været der. Og jeg havde netop afsluttet 5 mdrs amning.
Da jeg fik mamografi 3 mdr senere (ingen sagde noget om kræftpakke) kunne de end ikke finde forandringen.

Synes jeg læste et indlæg on det allerede igår, burde du så ikke have været scannet i dag eller senest i morgen?

Der ligger en tråd om måske-brystkræft her i ‘Helbred’. Den synes jeg var god at læse i. Det var primært de postive historier.

Krydser fingre for det er ganske harmløst :kys:
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 14. jun 2018, 17:04

Ifølge kræftplanen skal udredning senest startes på onsdag, 7 kalenderdage efter henvisning.

Jeg skrev i negativ-tråden i går, hvor jeg havde været ved lægen, og jeg har i dag modtaget brev fra Rigshospitalet, der ikke kan opfylde garantien, så jeg er henvist videre til en privatklinik, der foretager de indledende øvelser. Dem har jeg været hos før, sidste år vist, hvor jeg kom til MR-sccanning på under et døgn på en lørdag endda, så jeg ringer til dem i morgen og hører, hvornår jeg kan komme til.
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 16. jun 2018, 18:12

Jeg har haft den vildeste fredag, hvor jeg egentligt tænkte, at jeg var ovenpå og proaktiv.

Jeg var på arbejde i præcist 20 minutter, før filmen knækkede for mig, efter jeg fik fat i privatklinikken. Min egen læge har henvist mig i henhold til en kræftplan (Hvilket garanterer mig max 7 dage før forundersøgelse), en læge på Riget har tolket min læges observationer som at jeg IKKE hører under kræftplanen og derfor sagtens kan vente 21 dage.
Jeg knaldede totalt ud!

Jeg skal fandme ikke vente i 3 uger. Jeg kommer til på tirsdag!
0

Tilbage til "Helbred"