Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Santa » 6. dec 2017, 20:08

Falstria skrev:Hvidløg og torskelever.

Så bliver man da heller ikke stresset af alle dem, der vil kysse!! :lol:
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 20:11

Falstria skrev:Hvidløg og torskelever.

Man kan ikke bruge torskerogn i stedet for torskelever?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 20:18

Falstria skrev:
Juki skrev:
Falstria skrev:Hvidløg og torskelever.

Man kan ikke bruge torskerogn i stedet for torskelever?


Nej.

Det skal være lever, gerne røget og konserveret, så smager det ikke af tran ;)

:(
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2909

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Neverkont » 6. dec 2017, 22:14

Mangel på magnesium kan også give stress.

Hvis du vil prøve med vitaminer og/eller mineraler, så bør du tage en god multivitamin med mineraler (f.eks. Omnimin Pure: https://www.helsam.dk/sundhed/vitaminer ... e?id=16609 )
Fra samme firma fås en med blandede B-vitaminer: https://www.helsam.dk/sundhed/vitaminer ... e?id=16645

Mange vitaminer og mineraler arbejder sammen, og er afhængige af hinanden for at virke, derfor er det vigtigt, at tage en god multivitamin som "grundlag".
1
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Muspel » 6. dec 2017, 22:41

Da jeg var mest syg af stress så jeg en hulens masse dårlige julefilm. Med telefonen liggende ovre på reolen, hvor jeg ikke kunne nå den.

Jeg gav mig selv skærm-fri mellem 21 og 09 hver dag.

Jeg smed mig på sofaen. Selvom det gav tankemylder. Det var stadig bedre end at prøve at jage tankerne væk. For så lå de ubevidst i baghovedet.

Til sidst satte jeg tit denne gif på min telefon og brugte det som en slags vejrtræknings-øvelse. Pust ind og ud som gif’en ændrer sig.

https://www.duffthepsych.com/stopanxiety/
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf avdotja » 6. dec 2017, 22:50

Altså sådan helt konkret i den specifikke situation, så ville jeg bare få bestilt nogle tider hos lægen, tandlægen og dyrlægen. Hvis de ikke kan placeres de dage du ikke arbejder/udenfor arbejdstiden og jobbet tilfældigvis ender med at placere et møde på det tidspunkt, ja så må du melde fra til mødet. Det vil du hverken være den første eller sidste som gør :) Alternativt, hvis mødet bliver meldt ud 2 sekunder efter du har booket en tid, så kan du formentlig nå at booke en ny tid.

Jeg har i øvrigt tidligere (har dog aldrig lidt af hverken stress eller depressioner) haft nytte af at udtænke worst-case scenarier som i VIRKELIG worst-case scenarier. Vi var ude i at jeg forestillede mig at jeg blev fyret for en mikroskopisk lille fejl, ingen andre overhovedet bemærkede :lol:. Men hvad så? Ja, så ville jeg tage et par uger på sofaen, planlægge en dejlig lang ferie - min hund ville stadigvæk elske mig (tror jeg, hun udviser dog nogle gange lidt golddigger tendenser :gruble:) og mit relativt gode helbred ville heller ikke ændre sig, så selv det aller, ALLER værste scenarie, var i virkeligheden ikke så slemt :)

En anden vigtig øvelser kunne være at minde dig selv om hvor lidt du egentlig betyder. Det lyder meget negativt og kan være lidt svært at forklare: Det er lidt som når den buttede teenager med nul selvtillid automatisk går ud fra at alle har fokus på den bums hun er ved at få i panden og derfor dårligt er i stand til at bevæge sig udenfor en dør. Faktum er dog at 80% overhovedet ikke opdager det, mens de sidste 20% er fuldstændig ligeglade. Det kan være det samme med arbejdsopgaver: nogen gange giver man en ting så meget (negativ) opmærksomhed at man glemmer at udfaldet - hvad enten det er godt eller dårligt - i 9 ud af 10 tilfælde, trods alt har begrænset betydning for de fleste andre :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 7. dec 2017, 00:07

avdotja skrev:Altså sådan helt konkret i den specifikke situation, så ville jeg bare få bestilt nogle tider hos lægen, tandlægen og dyrlægen. Hvis de ikke kan placeres de dage du ikke arbejder/udenfor arbejdstiden og jobbet tilfældigvis ender med at placere et møde på det tidspunkt, ja så må du melde fra til mødet. Det vil du hverken være den første eller sidste som gør :) Alternativt, hvis mødet bliver meldt ud 2 sekunder efter du har booket en tid, så kan du formentlig nå at booke en ny tid.

Jeg har i øvrigt tidligere (har dog aldrig lidt af hverken stress eller depressioner) haft nytte af at udtænke worst-case scenarier som i VIRKELIG worst-case scenarier. Vi var ude i at jeg forestillede mig at jeg blev fyret for en mikroskopisk lille fejl, ingen andre overhovedet bemærkede :lol:. Men hvad så? Ja, så ville jeg tage et par uger på sofaen, planlægge en dejlig lang ferie - min hund ville stadigvæk elske mig (tror jeg, hun udviser dog nogle gange lidt golddigger tendenser :gruble:) og mit relativt gode helbred ville heller ikke ændre sig, så selv det aller, ALLER værste scenarie, var i virkeligheden ikke så slemt :)

En anden vigtig øvelser kunne være at minde dig selv om hvor lidt du egentlig betyder. Det lyder meget negativt og kan være lidt svært at forklare: Det er lidt som når den buttede teenager med nul selvtillid automatisk går ud fra at alle har fokus på den bums hun er ved at få i panden og derfor dårligt er i stand til at bevæge sig udenfor en dør. Faktum er dog at 80% overhovedet ikke opdager det, mens de sidste 20% er fuldstændig ligeglade. Det kan være det samme med arbejdsopgaver: nogen gange giver man en ting så meget (negativ) opmærksomhed at man glemmer at udfaldet - hvad enten det er godt eller dårligt - i 9 ud af 10 tilfælde, trods alt har begrænset betydning for de fleste andre :)

Møderne har ikke direkte forbindelse til jobbet, desværre. Ellers kunne jeg bare planlægge dem i forbindelse med at jeg alligevel var på arbejde.

Mine stresssymptomer(eller hvad det er) er ikke relateret til jobbet eller min præstation/situation i det daglige, men nærmere at der sker nogle ting i den kommende tid der kræver min tid og opmærksomhed, men planlægningen osv. har jeg som sådan ikke den store indflydelse på. Det er som sådan ikke fordi det er nogle krævende møder eller noget at være nervøs for. Jeg kunne selvfølgelig godt give nogle datoer og deadlines, men målet med møderne er noget der ikke kan udsættes i særlig lang tid eller noget jeg ikke kan undvære, så det hjælper heller ikke ligefrem på den stress. Det er bare mega frustrerende og uoverskueligt for mig at jeg ikke har den der kontrol med det pga. uvisheden om hvornår de møder kan blive afholdt :genert:

Jeg er dog sikker på at den her reaktion primært skyldes at det noget der er ude af mine hænder, men når der kommer lidt mere styr og ro på det er jeg sikker på det nok skal hjælpe :) Specielt hvis jeg sørger for at være opmærksom på det allerede nu.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 7. dec 2017, 12:07

Der er kommet lidt mere styr på tingene i dag, og jeg mangler vist kun at få afsat tid til et møde.

Det er OK, eller det er stadig irriterende og frustrerende fordi det tidligst kan blive i ugen efter næste, altså fra om halvanden uge. Det er ikke noget akut, men det vil alligevel være rart at få det overstået og ud af verden. Og så er det bare stressende for mig at jeg hverken kan gøre til eller fra fordi jeg/det er afhængigt af andre.

Jeg kan dog mærke at det har lettet lidt at der kom styr på de andre ting, og at det har hjulpet at jeg fx ikke putter mere på i næste uge, men at jeg har meldt ud at det tidligst kan blive i den uge :) Også på trods af manglen på torskelever.. :D
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf girl_beat » 7. dec 2017, 12:34

Nu ved jeg ikke, hvor meget du arbejder, men måske det kan hjælpe at lave planer for 2-3 dage ad gangen? Fx

Mandag:
Løse opgave A
Løse opgave B
Spørge kollega om opgave C
Tandlæge

Tirsdag:
Lave opgave C
Booke møde om opgave B

Så behøver dine tanker ikke køre i ring om alle aktiviteterne på én gang, og forhåbentlig kan du få lidt ro i hovedet, når du er hjemme. Det har alle brug for med jævne mellemrum :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 7. dec 2017, 14:14

Nå, lige som man troede der var kommet en holdbar løsning skulle der selvfølgelig komme noget der ændrede på det. Det er jo bare SÅ typisk!

Det sidste møde her der skulle planlægges skulle egentlig have været afholdt i sidste uge, men da jeg var ved at komme mig ovenpå en omgang sygdom valgte jeg at prioritere at være frisk til jobstart, i stedet for ikke at være på toppen til mødet og måske måtte aflyse min første arbejdsdag. Så jeg valgte at aflyse mødet.

Aftalen var så at jeg meldte tilbage og gav besked når jeg havde fået planlagt mine arbejdstider(Som ikke var aftalt konkret, da det afhang af hvordan første arbejdsdag gik) Da jeg havde fået dem i starten af ugen skrev jeg dem til hende og spurgte samtidig til om det var planlagt hvor mødet skulle holdes. I går prøvede jeg så at få fat i hende, uden held, men fik så en besked tilbage senere om at hun ville ringe til mig i dag, hvilket var fint nok. Hun kunne jo have travlt osv.

Hun ringede så i dag og jeg havde jo regnet med at vi skulle planlægge hvornår vi skulle have mødet, men åbenbart ikke for de havde så valgt at holde mødet i sidste uge alligevel, selvom jeg ikke var med.

Undskyld mit sprog, men hvad fanden i helvede var så hele ideen/pointen med at jeg skulle med, når det slet ikke var nødvendigt?! Hvor er det dog pisse hamrende irriterende at have følt man har været sat på standby og været stresset over det, bl.a fordi jeg ikke har følt overskuddet til at planlægge andet! Hvis ikke I kan fornemme det så er jeg ret så sur og irriteret over ikke at have fået besked før! Det er jo ikke fordi der ikke har været rig mulighed for at give besked om at de ville gennemføre mødet og at det derfor ikke var nødvendigt at give mine arbejdstider! Føler mig squ lettere holdt for nar fordi jeg har været holdt hen på den måde!!

Det er dog desværre ikke et overstået kapitel endnu, for nu skal der så måske holdes et nyt og helt andet møde, omhandlende hvad der blev besluttet på det møde i sidste uge!

Grrrr!!!! Hvor er det belastende at jeg skal blive så irriteret over det, selvom det nok bare er en reaktion på det stress. Det er så også bare så typisk at det falder sammen med at jeg for en gangs skyld skal ud og spise og til koncert senere, men fordi jeg lige har skullet falde ned og rase ud er jeg nu kommet over en time bagud i min tidsplan! Fandeme træls!

Det er desuden også noget uegnet hundelufte-møgvejr når man er i tidsnød...

:cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss: :cuss:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf avdotja » 7. dec 2017, 19:27

Nu ved jeg ikke hvilken slags møder det drejer sig om, så det er muligt at jeg rammer helt forkert: Men mødet kunne jo tilsyneladende fint afholdes uden dig og det kan det helt sikkert også næste gang. Så er det muligt du kan bruge episoden til at "lære" ikke at sætte dit liv på standby mens en aftale falder på plads? For hvis du i mellemtiden har lagt andre planer, ja så løser tingene jo sig tydeligvis alligevel :)

I øvrigt: hvis en kollega havde meldt fra til et møde og foreslået at vi tog det på et andet tidspunkt og vi andre så i mellemtiden fandt ud af at vi fint kunne holde mødet uden ham/hende; så er jeg temmelig sikker på at vedkommende ville synes det var fantastisk når jeg ringede med et "vi har allerede afholdt mødet, så..." fremfor et "hvornår har du tid?" (igen: med forbehold for at jeg ikke ved hvilken type møde det er. Har taget udgangspunkt i at det er et "normalt" møde). Bare for at påpege at hun nok ikke har gjort det for at genere dig; hun har formentlig slet ikke overvejet at det kunne have en så stor indvirkning på din hverdag.

EDIT: Har lige genlæst mit indlæg og håber ikke at det kan læses som værende nedladende :gruble: Det er i hvert fald ikke sådan det er ment!
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 8. dec 2017, 00:51

avdotja skrev:Nu ved jeg ikke hvilken slags møder det drejer sig om, så det er muligt at jeg rammer helt forkert: Men mødet kunne jo tilsyneladende fint afholdes uden dig og det kan det helt sikkert også næste gang. Så er det muligt du kan bruge episoden til at "lære" ikke at sætte dit liv på standby mens en aftale falder på plads? For hvis du i mellemtiden har lagt andre planer, ja så løser tingene jo sig tydeligvis alligevel :)

I øvrigt: hvis en kollega havde meldt fra til et møde og foreslået at vi tog det på et andet tidspunkt og vi andre så i mellemtiden fandt ud af at vi fint kunne holde mødet uden ham/hende; så er jeg temmelig sikker på at vedkommende ville synes det var fantastisk når jeg ringede med et "vi har allerede afholdt mødet, så..." fremfor et "hvornår har du tid?" (igen: med forbehold for at jeg ikke ved hvilken type møde det er. Har taget udgangspunkt i at det er et "normalt" møde). Bare for at påpege at hun nok ikke har gjort det for at genere dig; hun har formentlig slet ikke overvejet at det kunne have en så stor indvirkning på din hverdag.

EDIT: Har lige genlæst mit indlæg og håber ikke at det kan læses som værende nedladende :gruble: Det er i hvert fald ikke sådan det er ment!

Det gør jeg ikke, så no worries :)

Jeg har heldigvis haft en virkelig god, sjov og hyggelig aften, til trods for den kraftige irritation tidligere. Vi startede ud med spisning, så koncert og så blev jeg modvilligt taget med i byen bagefter. Der skete dog ikke ret meget de steder vi var så vi blev heldigvis enige om at tage hjem eftet ca en time :lol: Mit livs korteste bytur, jeg var hjemme omkring kl 00.45 :lol:

Nu ligger jeg i min seng og er fuldstændig radbrækket oven på den koncert :-D Men det har været en rigtig skøn aften som sagt. En af de dage hvor man får ondt i mavemusklerne og kinderne kort tid efter man har mødtes fordi man har grinet då meget.

Jeg skal nok lige opdatere ordentligt på det hele i morgen når jeg er mere frisk. Jeg er totalt træt nu. Det hårde voksenliv :lol:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 9. dec 2017, 21:51

Jeg har haft det bedre de sidste par dage, efter jeg fik det med mødet at vide.

Så selvom der ikke er 100% styr på alt endnu så har det alligevel lettet lidt at der er en ting mindre at bekymre sig om :)

Jeg var også ved tandlæge i går fordi jeg igennem noget tid har haft nogle problemer med en tand. Jeg fik så en akut tid i går, fordi jeg var i tvivl om det var en fyldning var noget galt med. Det er jo sådan noger ikke rigtig går over af sig selv eller bliver bedre med tiden.. Men det var det heldigvis ikke! Det gik forholdvis hurtigt og kostede mig 104 kr, hvoraf jeg får ca halvdelen tilbage igen, så det er til at overskue :D

Så endnu en ting der kan krydses af på listen.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf hotlips » 10. dec 2017, 02:01

Jeg ville gå ud.. Hvis ikke jeg i forvejen var ude så meget det overhovedet kan lade sig gøre.

Der er en masse forskning der entydigt viser at ophold i naturen og havearbejde er meget effektivt mod hele spektret af psykiske problemer og det virker uanset om det er "almindelig" stærk stress eller over grænsen til at man skal have hjælp fra læger og evt medicin.

Jeg har ikke været decideret stresset men der er ingen tvivl om at det har haft en kæmpe betydning for mit mentale velvære og min evne til at forlige mig med en masse begrænsninger at jeg gik fra kun at være ude for at komme til og fra praktiske gøremål og så til at blive haveejer og nabo til et fredet naturområde.

Det kan være lidt hårdt at begynde i december men du kunne måske ønske dig passende tøj til det, det betyder utroligt meget at man altid har tørre vanter og en kop varmt at drikke i tasken og at man går eller rører sig på anden måde, det kan virke idyllisk og fredfyldt at sidde på en bænk men man kommer til at fryse og gør man det for mange gange så bliver det svært at ryste det der minde i kroppen om at det var ubehageligt af og så skal man overvinde mere for at få lettet sig og komme ud.

Jeg laver alle større haveprojekter om vinteren, men det er jo en smagssag, jeg kan se du har hunde, måske kan man træne noget med dem bare fordi det er sjovt?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 10. dec 2017, 02:50

hotlips skrev:Jeg ville gå ud.. Hvis ikke jeg i forvejen var ude så meget det overhovedet kan lade sig gøre.

Der er en masse forskning der entydigt viser at ophold i naturen og havearbejde er meget effektivt mod hele spektret af psykiske problemer og det virker uanset om det er "almindelig" stærk stress eller over grænsen til at man skal have hjælp fra læger og evt medicin.

Jeg har ikke været decideret stresset men der er ingen tvivl om at det har haft en kæmpe betydning for mit mentale velvære og min evne til at forlige mig med en masse begrænsninger at jeg gik fra kun at være ude for at komme til og fra praktiske gøremål og så til at blive haveejer og nabo til et fredet naturområde.

Det kan være lidt hårdt at begynde i december men du kunne måske ønske dig passende tøj til det, det betyder utroligt meget at man altid har tørre vanter og en kop varmt at drikke i tasken og at man går eller rører sig på anden måde, det kan virke idyllisk og fredfyldt at sidde på en bænk men man kommer til at fryse og gør man det for mange gange så bliver det svært at ryste det der minde i kroppen om at det var ubehageligt af og så skal man overvinde mere for at få lettet sig og komme ud.

Jeg laver alle større haveprojekter om vinteren, men det er jo en smagssag, jeg kan se du har hunde, måske kan man træne noget med dem bare fordi det er sjovt?

Jeg kommer ud at gå dagligt med mine hunde og selvom det er vinter er det ikke noget problem at komme af sted. Faktisk får vi ofte gået nogle længere ture i vinterhalvåret fordi det ikke er ulideligt varmt. I sommerhalvåret orker vi ikke at gå de der lange ture, men så er vi fx næsten dagligt i min mors kolonihave i stedet :)

Jeg har godt nok selv en lille have, men selvom jeg virkelig prøver at interessere mig får havearbejde, blomster og planter og gerne vil have en pæn, god have selv så har jeg bare overhovedet ikke grønne fingre. Og så er det noget af en jungle at finde rundt i hvilke planter der vil fungere godt hvilke steder, hvilken slags jord der egner sig osv. Jeg kan finde hjælp på nettet, spørge min mor eller andre, men det er svært at vide hvilke muligheder der er når man ikke ved hvor man skal starte.

Men det hjælper ikke meget at gå lange ture eller lave havearbejde når jeg ikke kan finde ro ved det, desværre.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Helbred"