Indadvendt bums..

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Indadvendt bums..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 2. aug 2016, 20:52

Efter jeg er stoppet med p piller er jeg begyndt At få indadvendte bumser på hagen :(
Er der noget jeg kan gøre for at behandle dem?
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Indadvendt bums..

Indlægaf twinkle » 2. aug 2016, 21:33

Hvilke produkter bruger du nu?

Jeg døjede også med en del urenhed efter stop af p-piller. Mit skyldtes til dels en hormonel ubalance, og det kan du ikke gøre meget ved, uanset hvor mange produkter du bruger. Men man kan spot treate urenhederne, og det er det jeg i høj grad har gjort.

For mig handlede det først om, at få en god basis rutine. Der er 10192838439 måder at gøre det på. Nogen sværger til Dermalogica, nogen til Paula's Choice andre til noget helt tredje.
Men en god basis rutine indeholde rens, eksfoliering (helst kemisk med BHA og AHA), fugt og SPF. Nogen vil måske prøve at bilde dig ind, at du skal bruge skrappe produkter, men det kan bare gøre det hele værre.

1. En god rens med en pH på ca. 5,5. Det er vigtigt med en pH så tæt på din huds egen pH, da du ellers kan risikere at gøre permanent skade og fucke fugtigheds barrieren i din hud helt sidelæns. Paulas Choice har bl.a. en CLEAR linje, som du måske kan kigge på. Du kan med fordel bestile samples inden du køber fuld størrelse. Hudpleje er så individuelt, og samples er derfor en god ide, så man ikke bruger en masse penge på en masse ting, der ikke dur.

2. Kemisk eksfoliering er ikke så voldsomt som det kan lyde. AHA eller BHA (også kaldet salicylsyre) er mest almindeligt. Jeg vil anbefale BHA til dig, da AHA primært eksfolierer det øverste lag af huden og det lyder som om du har behov for noget, der når lidt længere ned. God informativ læsning finder du her www.paulaschoice.com/expert-advice/anti ... liate-skin
Personligt bruger jeg Paulas BHA 2%, da den fungere bedst for mig. Jeg har prøvet en anden, men den var ikke helt potent nok.
Grunden til at jeg vælger kemisk eksfoliering over fysisk er, at fysisk eksfoliering kan være meget voldsomt for huden. Når jeg synes jeg trænger til fysisk eksfplierong for at booste min kemiske eksfoliering, så bruger jeg en konjac svamp (og husk regelmæssigt at desinficere den!)

3. Fugt. Kommer an på din hudtype (tør, fedtet osv.). Når man har fedtet hud kan man godt tænke at det er bedst at springe fugtighedscremen over. Det kan dog få huden til at producere endnu mere olie, fordi den går lidt i panik over, at man ikke selv tilfører ordentligt med fugt.

4. SPF. Når man bruger kemisk eksfoliering bliver huden meget mere sensitiv over for solens stråler. En solcreme (hver dag, også selv om det er overskuet!) forhindrer for tidlig aldring af huden. Mindst SPF 30 og husk at påføre tilstrækkeligt - der skal en del til, før man er beskyttet ordentligt. Når man bruger SPF er det endnu mere vigtigt, at man får renset sin hud godt.

5. Spot treatment. CosRX acne master pimple patches. Et koreansk produkt, som er vidunderligt. Hvis jeg har en aktiv bums "lancer" jeg den (stikker hul på den med en steriliseret nål, når der er kommet et "hoved" på bumsen) og smækker sådan en pimple patch på. Det suger al gunk ud af bumsen og får den til at hele meget hurtigere. Det er faktisk det samme princip som vabelplastre, og det fungere bare.

Kæft en smøre jeg fik fyret af. Det kan virke uoverskueligt, og det er det til dels også. Det er super svært at anbefale specifikke produkter, for vi er alle forskellige. Derfor er der rigtig meget trial and error, når det kommer til hudpleje.
4
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Indadvendt bums..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. aug 2016, 16:10

Hej Twinkle
Tak for dit fine svar:)
jeg bruger ikke rens, da det altid har gjort min hud værre. Jeg vasker den bare i vand. Jeg bruger masser af fugt med spf 20- i dk er alt over 15 rigeligt ifølge Sundhedsstyrelsen.
Er kemisk eksoliering noget man kan bruge ofte?
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Indadvendt bums..

Indlægaf twinkle » 4. aug 2016, 16:28

Jacobsen81 skrev:Hej Twinkle
Tak for dit fine svar:)
jeg bruger ikke rens, da det altid har gjort min hud værre. Jeg vasker den bare i vand. Jeg bruger masser af fugt med spf 20- i dk er alt over 15 rigeligt ifølge Sundhedsstyrelsen.
Er kemisk eksoliering noget man kan bruge ofte?


Hvis du bruger solcreme vil jeg helt sikkert investere i en rens, da det er vigtigt at få alle rester af solcremen af. Rens behøver ikke være noget skrapt stads. Mange er glade for cleansing balms (både clinique og Bodyshop laver en udgave) eller evt. noget fra Matas' natur serie https://www.matas.dk/matas-natur-vaskegele-200-ml

Hvor meget kemisk eksfoliering huden kan håndtere er meget individuelt. Som hovedregel bør du starte ud meget langsomt, ikke mere end 1-2 gange i ugen. I starten vil du nok opleve at få flere urenheder end normalt, det gør de fleste. Efter ca. fire uger ville jeg godt turde øge frekvensen, men man skal være meget opmærksom på, at man ikke over eksfolierer og ødelægger hudens frugtbarriere.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Indadvendt bums..

Indlægaf Grissebassen » 5. aug 2016, 18:56

Jeg har selv døjet med indadvendte bumser. Det er blevet meget bedre, siden jeg er begyndt at give min hud intensiv fugtpleje efter vejledning fra en kosmetolog. Det kommer selvfølgelig an på din hudtype, men for mig føles det som om, at bumserne har nemmere ved at komme op til overfladen, når huden er gennemfugtet. Og så når bumsen egentlig aldrig at blive særlig stor.
Jeg har i hvert fald på det strengeste fået frarådet al rens, der skummer, da det udtørrer huden, selvom det er milde produkter man bruger. Din hud kan sagtens være tør og mangle fugt, selvom den fedter lidt i overfladen. Hvis din hud, ligesom min, også bærer præg af at mangle fugt, så vil jeg på det varmeste anbefale en mild rensemælk- eller olie og en fed creme.
1
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Indadvendt bums..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 6. aug 2016, 09:29

Taak Twinkle- nu forstår jeg bedre hvorfor min hud bliver træls om sommeren når jeg bruger ekstra meget solcreme :kys:
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Indadvendt bums..

Indlægaf twinkle » 6. aug 2016, 09:42

Jacobsen81 skrev:Taak Twinkle- nu forstår jeg bedre hvorfor min hud bliver træls om sommeren når jeg bruger ekstra meget solcreme :kys:


Det var så lidt :kys: - solcreme kan virkelig stoppe huden til. Jeg dobbelt cleanser (først med en oliebaseret rens og så en anden rens bagefter) for at være sikker på, at jeg får det hele af.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Indadvendt bums..

Indlægaf Novella » 14. aug 2016, 02:48

Jeg har tilbagevendende voksenakne og kender derfor alt på markedet, helt op til hardcore tabletbehandling, som kræver afholdenhed fra alkohol i 6-12 mdr. Jeg har således en vis erfaring om, hvad der virker.

Til behandling uden egentlig medicin - brug denne salve evt kombineret med den blå rensegele https://www.webapoteket.dk/personlig-pl ... t-p-216668

Denne kombi kan holde min hud i nogenlunde ave.

Skift i øvrigt også til deres oliefri solcreme. Den får jeg ikke bumser af, så den burde alle kunne bruge.

Hvis der skal medicinsk håndkøbsbehandling til: Basiron (en salve) Det er effektivt, men bleger stof og hår, så jeg bruger det kun ved virkelig slemt behov hensyn til mine hovedpudebetræk.

Hvis der skal mere hardcore behandling til, skal lægen helst ind over og vurdere. Der findes både systemisk behandling (tabletter) og overfladebehandling. En del er antibiotika, og det skal jo bruges rigtigt for at virke. Hvis intet andet virker, gør Roaccutan, men det har nogle seriøse bivirkninger. Der går man først ud som sidste mulighed.
0
Brugeravatar
DollsLiveForever
Indlæg: 113
Tilmeldt: 3. sep 2015, 20:57
Kort karma: 13
Likede indlæg: 102

Re: Indadvendt bums..

Indlægaf DollsLiveForever » 15. aug 2016, 06:10

Novella skrev:Jeg har tilbagevendende voksenakne og kender derfor alt på markedet, helt op til hardcore tabletbehandling, som kræver afholdenhed fra alkohol i 6-12 mdr. Jeg har således en vis erfaring om, hvad der virker.

Til behandling uden egentlig medicin - brug denne salve evt kombineret med den blå rensegele https://www.webapoteket.dk/personlig-pl ... t-p-216668

Denne kombi kan holde min hud i nogenlunde ave.

Skift i øvrigt også til deres oliefri solcreme. Den får jeg ikke bumser af, så den burde alle kunne bruge.

Hvis der skal medicinsk håndkøbsbehandling til: Basiron (en salve) Det er effektivt, men bleger stof og hår, så jeg bruger det kun ved virkelig slemt behov hensyn til mine hovedpudebetræk.

Hvis der skal mere hardcore behandling til, skal lægen helst ind over og vurdere. Der findes både systemisk behandling (tabletter) og overfladebehandling. En del er antibiotika, og det skal jo bruges rigtigt for at virke. Hvis intet andet virker, gør Roaccutan, men det har nogle seriøse bivirkninger. Der går man først ud som sidste mulighed.



Jeg vil også gerne anbefale triacneal . Det virker for mig.
0

Tilbage til "Skønhed"