Ekstremt tørre hænder - what to do?

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 22. sep 2015, 06:28

Jeg har SÅ tørre hænder. Jeg har generelt tør hud og tørt hår, jeg er lidt af et gammelt eksembarn, og er bare tør. Men hænderne er helt tosset. Resten af kroppen kan holdes blød og fornuftig med en kølig badevandstemperatur, bodylotion efter hvert bad og showeroil i badet, kun at bade 5 dage om ugen så vidt muligt (jeg træner en del), og at både hurtigt efter træning, så sveden ikke tørrer huden for meget ud.
Håret kan også holdes nogenlunde fornuftigt med hårkur og samme badeprocedure,

Men hænderne er tossede. De sprækker ikke, men de er megatørre, og af og til skaller huden i ren tørhed, og de er kløende.
Jeg får fint med fedt, jeg har i perioder taget fiskeolie, men jeg synes hverken det hjælper på det det skulle (min adhd) eller tørhed. Jeg smører mine hænder HVER aften med et tykt lag decubal 70% fedtcreme, og tager bomuldhandsker på (af og til - andre gange gør jeg det mens jeg ser en serie, og sidder bare med hænderne i luften). Der går max 10 minutter, så er det trængt ind, og hænderne præcis så tørre som før?!
Jeg smører også med håndcreme henover dagen - igen virker det ok de 2,5 minutter cremen er om at trænge ind, og så er de tørre igen.

Hvad fanden gør man så?

Edit:
Jeg har også prøvet kamfercreme, rene olier af forskellig slags (bl.a. kokos, E-vitaminolie og olivenolie - udvortes altså), biotherms håndcreme, div noname håndcremer, hospitalshåndcreme, bodybutter som håndcreme, fri-for-alt-muligt-håndcreme, at gøre ingenting, jeg har vanter på året rundt nærmest..
Det bliver egentlig ikke værre, når jeg er i praktik (jeg er snart sygeplejerske). Altså tørhed osv bliver ikke værre der. Det er det samme konstant.

Og jeg drikker i øvrigt 2 liter vand hver dag + mere hvis jeg træner, har det varmt eller sådan noget.
Senest rettet af Karkluden 22. sep 2015, 07:22, rettet i alt 2 gange.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Elvispop » 22. sep 2015, 06:55

Kamfer creme (kan osse hedde camferine)
Den stinker, men er effektiv.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Pandesteg » 22. sep 2015, 07:02

Enig, kamfercreme er guld værd. Jeg køber Camferine i Kvickly, de har den nogle gange på tilbud til 10 kr.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 22. sep 2015, 07:17

Elvispop skrev:Kamfer creme (kan osse hedde camferine)
Den stinker, men er effektiv.

Den har jeg prøvet. Samme effekt som fedtcremen - virker så længe den er på hænderne, så snart den er trængt ind, er de præcis ligeså tørre igen.
Tror måske jeg skal uddybe, hvad jeg har prøvet i startindlægget :)
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 22. sep 2015, 07:21

Marott skrev:Du skal et smut forbi lægen og tjekke om du ikke har eksem. :)

Muligvis er jeg dum, men.. der er ikke rigtigt nogle knopper eller sådan noget. Kan det så godt være dét?
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Pandesteg » 22. sep 2015, 07:26

Karkluden skrev:
Elvispop skrev:Kamfer creme (kan osse hedde camferine)
Den stinker, men er effektiv.

Den har jeg prøvet. Samme effekt som fedtcremen - virker så længe den er på hænderne, så snart den er trængt ind, er de præcis ligeså tørre igen.
Tror måske jeg skal uddybe, hvad jeg har prøvet i startindlægget :)


Ønskede du ikke foreslag til hvad du kan gøre? Det er jo ikke til at vide, at du allerede har prøvet den creme man foreslår. :)

Jeg har tidligere fået glycerinbehandling af hænderne om vinteren, men det har du måske også prøvet.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf englishchannel » 22. sep 2015, 07:26

Ja, tag til lægen. Og ellers ser det ikke umiddelbart ud til at du har prøvet Locobase Repair? Det var den, jeg fik udleveret af en hudlæge, da jeg havde samme problem, og den giver virkelig fedtcremen baghjul.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Pandesteg » 22. sep 2015, 07:27

Min næste tanke var egentlig, at du har ødelagt fugtbalancen i dine hænder ved at smøre og smøre med alverdens ting... Måske du skulle tage en kold tyrker fra cremer og diverse og se, om ikke fugtbalancen begynder at oprette sig selv igen?
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Annione » 22. sep 2015, 07:33

O'keffe har en creme, der hedder working hands. Kan købes på Iherb. De har også en til fødder. Den er fantastisk!!
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 22. sep 2015, 07:38

Pandesteg: nånå. Det havde jo ikke givet mening at skrive "ih tak for råd, den prøver jeg", så derfor skrev jeg, at jeg havde prøvet den, og listede de andre ting jeg har prøvet op, netop for ikke at spilde nogens tid. Det var ment som en "hov, måske skal jeg lige uddybe, så jeg ikke spilder jeres tid".
Mht. fugtbalancen tænkte jeg det selv for 1,5 år siden, og tog over et år uden at smøre. Der endte det i konstant afskalning og sprækker, og det blev aldrig bedre. Men måske er et år ikke lang tid nok at lade være? :gruble: Har måske smurt i 2 år før det og så det sidste halve år her.

English: Nej, den har jeg ikke prøvet :) det kunne lyde som en tur om lægen og hvis der er lang ventetid så evt prøve locobase repair...

Tusind tak for inputs, allesammen :kys:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Pandesteg » 22. sep 2015, 07:45

Okay, når du har prøvet så mange forskellige ting inkl. kold tyrker, så ville jeg gå til min egen læge og bede om henvisning til en hudlæge!
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 22. sep 2015, 07:57

Nå, for søren, ja, der kan man bare se. Jeg render ikke så gerne lægen på dørerne. Det er nok en erhversskade :lol: Men så må jeg jo få ringet til lægen. Tak :)
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Lækre Arne » 22. sep 2015, 07:57

Nu ved jeg jo at du i kraft af din uddannelse højst sandsynligt vasker hænder en milliard gange dagligt.
Det var desværre det eneste der virkede for mine hænder. At stoppe med overdreven håndvask.
Men det kan du jo ikke rigtigt.

På dd anbefalede Oxan flere gange Jim Lyngvilfs håndcreme.
Raunsbøll? Hedder det det, hans mærke?
Anyway - den havde i hvert fald taget hendes ekstremt tørre hud og vist også noget eksem så vidt jeg husker.
Det kan være du skal give den et forsøg?
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf didas » 22. sep 2015, 08:06

Jeg hepper også på Locobase Repair. Den fik jeg anbefalet af en hudlæge, da jeg var af sted til undersøgelse.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Ekstremt tørre hænder - what to do?

Indlægaf Karkluden » 22. sep 2015, 08:21

Lækre Arne skrev:Nu ved jeg jo at du i kraft af din uddannelse højst sandsynligt vasker hænder en milliard gange dagligt.
Det var desværre det eneste der virkede for mine hænder. At stoppe med overdreven håndvask.
Men det kan du jo ikke rigtigt.

På dd anbefalede Oxan flere gange Jim Lyngvilfs håndcreme.
Raunsbøll? Hedder det det, hans mærke?
Anyway - den havde i hvert fald taget hendes ekstremt tørre hud og vist også noget eksem så vidt jeg husker.
Det kan være du skal give den et forsøg?

Tak :kys: Men det har jeg beskrevet i startindlægget. Det gør absolut ingen forskel når jeg er i praktik ift når jeg som nu er på skolebænken, og har "almindelige håndrutiner". Det er nøjagtigt det samme. Og som privatperson er jeg ikke hys med håndhygiejne. Altså ikke som på job. Jeg vasker i øvrigt ikke hænder så tit, heller ikke på job. Vi skal primært bruge håndsprit. Jeg vasker kun hænder hvis der er noget på dem, hvis jeg har været på toilet eller inden/under madlavning. Og håndsprit bruger jeg udelukkende på job (og med omtanke) samt 1-2 gange om dagen, når jeg kommer hjem udefra.
Og egentlig har det her været et problem lææænge før, jeg startede på studiet, så jeg tror desværre/heldigvis ikke det er det, men det er et godt input, for jeg vil bestemt være endnu mere obs på ikke at spritte unødigt - det kan i hvert fald ikke gøre det værre at være obs :kys:

Det kan være jeg skal prøve den! Selvom manden er rædsom, kan produktet jo være godt.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Skønhed"