Mindske store ar efter operation

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Mindske store ar efter operation

Indlægaf Daphne » 8. apr 2017, 12:31

Som nogen måske kan huske, så fik min kæreste konstateret kræft sidste år. Han blev opereret 3 gange inden for ret kort tid. Arene fra den ene kikkertoperation, tror jeg, bliver ok med tiden, da de også er ret små. Til gengæld har han et ca 25 cm langt ar lodret midt på maven, hvor han er blevet åbnet to gange. Det er blevet bredt (nogle steder 2 cm) og grimt, og han er rigtig ked af det. Kan man få gjort noget ved det, og er der nogen herinde der har erfaring med at få mindsket store ar?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Annione » 8. apr 2017, 13:19

Der er mennesker, der danner rigtig meget arvæv.
Jeg havde en veninde, der fik en brystreduktion, med 2 cm arvæv under hvert bryst efterfølgende.
Hos nogle kan det reduceres!

E-vitamin olie kan afhjælpe, men dog i mindre grad. Det skal smøres direkte på.
1
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Oddinary » 9. apr 2017, 08:10

Ja, ift. det store, brede, så kan en plastikkirurg godt skære alt det gamle arvæv væk og sy det sammen på ny, så der kun kommer et nyt tyndt ar. Men det kræver en professionel vurdering, selvfølgelig. Det kommer vidst også an på, hvor stram huden så bliver, og hvordan han danner arvæv. Det nytter ikke noget at prøve en masse hjemmeremedier på operationsar af den størrelse. Men jeg ved ikke, om de foretrækker at vente til arrene er lidt ældre, før man gør noget. Det ville jeg nok forhøre mig om først. Mens arrene stadig er friske, så husk i hvert fald at holde dem helt ude af sol eller bruge SPF50+ altid, og ellers holde huden fugtet.
3
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Studsgaard » 9. apr 2017, 08:34

E vitamin salve eller olie kan hjælpe. Jeg havde nogle ret grimme ar på mine arme og der hjalp det så de blev smallere og mindre synlige. De var dog ret nye (kun godt en til to måneder gamle da jeg startede med at smører dem) da jeg smurte dem og stadig i helningsprosessen jeg ved ikke hvorlænge efter det hjælper.
1
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Daphne » 9. apr 2017, 09:28

Tak for svarene indtil videre.
Vi har forsøgt at passe på dem,så godt som muligt. Dog har jeg efterfølgende læst at det skulle være godt med englehud/plaster i det første lange stykke tid, for at det ikke skulle blive så bredt - og der fik vi nærmest modsatte besked af lægen. Det skulle have luft, så plastret skulle af hurtigst muligt.. Og det sidder jo et dumt sted - lodret nedover maven er jo der, hvor huden bliver strukket, når man sidder ned.
Han har smurt med fed creme og en arcreme (mener der bl.a. er E-vitamin i også - men kan være vi skal prøve det rent..), som vi fik anbefalet på apoteket, men det har ikke hjulpet (kan selvfølgelig være at det ville se meget værre ud ellers).
Der må ikke komme sol på de første 12 måneder - og der kommer til at gå længere end det også, da det bliver til oktober.

Har også hørt om operation og laser, men svært at finde danske resultater, synes jeg. Havde håbet på, at nogen herinde måske havde nogle erfaringer med laser - lige nu kan vi slet ikke overskue en operation til...
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Thestral » 9. apr 2017, 09:50

Da jeg blev opereret fik jeg at vide at et ar ikke er færdig med at hele før efter 12 måneder, hvilket passede ret godt på mit som endte med at blive ret pænt efter de 12 måneder.

Spørg ved lægen om en henvisning til en vurdering hos en plastickirurg. Så kan denne hurtigt afgøre om arret bliver pænere og om der kan gøres noget ved det så det bliver forskønnet og om det evt. er noget i selv skal betale for.
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Sophies-mor » 9. apr 2017, 09:55

Plastikkirurg skal I bede om en henvisning til.
Men, da jeg blev opereret i armen mhp formindskning af grimt ar - der fik jeg direkte at vide, at englehudsplastret skulle sidde (og skiftes med mellemrum naturligvis) i 3 mdr. totalt. Før man måtte gå uden.
Desværre havde vi så hedebølge, så jeg svedte plastret af og har nu et nyt grimt ar, dog ikke så grimt som det gamle.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Studsgaard » 9. apr 2017, 11:58

Daphne skrev:Tak for svarene indtil videre.
Vi har forsøgt at passe på dem,så godt som muligt. Dog har jeg efterfølgende læst at det skulle være godt med englehud/plaster i det første lange stykke tid, for at det ikke skulle blive så bredt - og der fik vi nærmest modsatte besked af lægen. Det skulle have luft, så plastret skulle af hurtigst muligt.. Og det sidder jo et dumt sted - lodret nedover maven er jo der, hvor huden bliver strukket, når man sidder ned.
Han har smurt med fed creme og en arcreme (mener der bl.a. er E-vitamin i også - men kan være vi skal prøve det rent..), som vi fik anbefalet på apoteket, men det har ikke hjulpet (kan selvfølgelig være at det ville se meget værre ud ellers).
Der må ikke komme sol på de første 12 måneder - og der kommer til at gå længere end det også, da det bliver til oktober.

Har også hørt om operation og laser, men svært at finde danske resultater, synes jeg. Havde håbet på, at nogen herinde måske havde nogle erfaringer med laser - lige nu kan vi slet ikke overskue en operation til...


Det er nok ikke en plastickirurg vel?
For ved alle mine hudoperationer har plastickirrugerne anbefalet englehud, netop af den årsag som i har hørt, men det er ikke noget de almindelige kirurger gør.
Jeg har fået mange hudoperationer (efter stort vægttab) og de har alle anbefalet det. Og det må man gerne bruge i op til at halvt år hvis ens hud tåler det (min gør ikke, men kender en del der har brugt det længe med god effekt) det hjælper nemlig med der ikke kommer stræk i aret, og det holder huden fleksibel imens man heler indvendigt.
Og så har jeg hørt at lodrette ar oftere bliver grimmere end vandrette.
Og selvfølgelig spiller hud/gener også ind i forhold til hvor pæne ar man laver.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Knirkemis » 9. apr 2017, 18:39

Jeg har fået opereret et ar mindre. Det var i forvejen slet ikke så stort, som din kærestes, men jeg var rigtig utilfreds med det. Jeg fik det ordnet et halvt år efter første operation, og det blev smallere og pænere.

Jeg har også kun hørt godt om englehud, men også at det koster en mindre bondegård, så jeg har ikke selv prøvet det. Det er nok også for sent nu, hvis han allerede er helet. Jeg har også brugt ren e-vitamin salve, men synes ikke det har den vilde effekt.
Men ellers vil jeg også råde til at undgå sol. Også efter 12 måneder.

Har desværre ingen erfaring med laser.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Zombie » 10. apr 2017, 05:17

Jeg har fået laser på et ar i ansigtet. Det virker bedst på ujævne, misfarvede ar. Mit ar er der stadig, men er nu glat og lyst, så det nemmere kan dækkes med makeup.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf Myresluger » 10. apr 2017, 06:40

Min mor har fået laser på et lodret ar der går fra skamben til brystben. Det var mange gange laser. Det har hjulpet på hendes brede knudrede ar - hun havde så fysiske gener og det var derfor hun fik laser, kosmetisk har det hjulpet noget, men pænt, det er det stadig ikke.
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6706
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: Mindske store ar efter operation

Indlægaf FrøkenM » 10. apr 2017, 06:56

Jeg har fået opereret et ar på min mave mindre, fordi det ene ar på maven var sprunget op efter en operation + der var infektion i. Operationen foregik i januar 2006, men fordi jeg var meget ung og fordi ar generelt skal have tid til at heles, ville kirurgen gerne vente og se hvor "pænt" det selv kunne blive. Det blev aldrig helt kønt, og efter et vægttab i 2010, blev jeg henvist til plastikkirurg i 2011, hvor det ene af de to ar blev korrigeret. Jeg gik med plaster/englehud i tre måneder og selvom arret efter korrektionen havde lidt problemer med at heles, så er det i dag virkelig et godt resultat. Det er stadig ikke så pænt som det ar der er på den anden side, men det er meget bedre end det, jeg startede ud med.


Jeg har altid passet rigtig godt på mine ar, men jeg er meget disponibel for infektion hvilket gør, at de sjældent er blevet super pæne.

Jeg kan rigtig godt forstå at din kæreste er meget ked af sit ar, og når der er gået lidt længere tid, så ville jeg få en henvisning til plastikkirurg. Jeg fik den i sin tid af den læge der havde opereret mig fordi han var enig i, at det aldrig kunne blive bedre på andre måder.

Dog skal I være opmærksomme på, at plastikkirurgen formentlig ikke kan garentere hvor pænt resultatet bliver når det er et ar på maven, fordi mavemusklerne altid er i brug, så den risiko skal man være villig til at tage. Det er bl.a. derfor jeg ikke har fået lavet de to ar jeg har på hver hofte, for der ville der simpelthen ikke være mulighed for at korrigere pænt når man hele tiden strækker hoften ved gang.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:

Tilbage til "Skønhed"