Ristaffel

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
RødeMor
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:45
Kort karma: 9
Likede indlæg: 60

Ristaffel

Indlægaf RødeMor » 28. jan 2016, 09:08

...ér det "bare" svinekød/kylling i karrysovs? Jeg er ret vil dmed idéen med ristaffel, men jeg er ikke fan af karrysovs. Er der nogen der har en opskrift eller en idé til hvordan man kunne lave det uden karry?

Vil også gerne have jeres idéer til toppings :gogo:
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Ristaffel

Indlægaf Pjeps » 28. jan 2016, 09:11

Jeg plejer at lave en kylling chop suey , men jeg kan ikke lige finde min opskrift.
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Ristaffel

Indlægaf Pjeps » 28. jan 2016, 09:14

Her er en indonesisk ristaffel uden karry http://www.madopskrifter.nu/Opskrifter/ ... ft?0=10726
0
:ninja:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Ristaffel

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. jan 2016, 09:14

Har du prøvet med karrypasta i stedet, rød eller grøn? det giver en væsentlig anderledes karrysmag en traditionelt tørt karry krydderi.
Og brug gerne kokosmælk til sovsen, og evt. en dåse ananas i tern, incl saft.

Topping:
Friske små spirrer
div. tørrede nødder
kokosspåner/flager (fremfor det mere fine kokoksmel)
peberfrugter i små tern
fint hakket løg
frisk ananas eller ananas fra dåse
æble i små tern
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Ristaffel

Indlægaf Wizzze » 28. jan 2016, 09:30

RødeMor skrev:...ér det "bare" svinekød/kylling i karrysovs? Jeg er ret vil dmed idéen med ristaffel, men jeg er ikke fan af karrysovs. Er der nogen der har en opskrift eller en idé til hvordan man kunne lave det uden karry?

Vil også gerne have jeres idéer til toppings :gogo:


Synes man kan bruge hvilken asiatisk wok/sammenkogt ret man kan lide, det behøves ikke være en karryret.

toppings:
mandariner
kokosmel
rosiner
peanuts & cashews
skivet banan
ananas
frisk grøn agurk, grøn/gul/rød peber
frisk sød milde chili
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Ristaffel

Indlægaf Hunkat » 28. jan 2016, 09:38

I min verden er ristaffel bare en lidt misforstået fællesbetegnelse for den asiatiske stil hvor tilbehør/pynt/visse ingredienser kommer for sig selv ved siden af sammen med risen.

Så selve retten er underordnet, det kunne ligeså godt være sur-sød sovs f.eks.

Selv bruger jeg som regel ananas, nødder, kokosmel, rosiner, frisk, grov salsa af forskellige typer, mango og chiliolie.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
RødeMor
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:45
Kort karma: 9
Likede indlæg: 60

Re: Ristaffel

Indlægaf RødeMor » 28. jan 2016, 09:58

Tak for svar, folkens.
Er der nogle af jer der ligger inde med en god opskrift på sådan en ret, inden jeg bare googler mig vej ud af det?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Ristaffel

Indlægaf Wizzze » 28. jan 2016, 10:08

RødeMor skrev:Tak for svar, folkens.
Er der nogle af jer der ligger inde med en god opskrift på sådan en ret, inden jeg bare googler mig vej ud af det?


Cap Chay



Brug kyllingeinderfilet i stedet for kødbolle/pølse
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Ristaffel

Indlægaf Wizzze » 28. jan 2016, 17:40

FruDulle skrev:Spørger jo tydeligvis dumt, men er ristaffel ris med en art asiatisk kylling og så topper man det med de der toppings i nævner? Har aldrig oplevet ristaffle


Oprindeligt er det jo en hollandsk ret rijsttafel, som så over årene er blevet fordansket.
Det "rigtige" ristaffel, har sin oprindelse i hollandsk østindien, det vi kender som Indonesien i dag. Rijsttafel blev "opfundet", mere rigtigt sammensat, for at udstille alt den forskelligart som ø-riget Indonesien, har at byde på.
Så det er en sammensætning af javanesiske og balinesiske retter, samt retter fra Sumatra, Borneo, Sulawesi, Timor og så tilflytter kulturer som Indien og Kina.
Det gennemgående i alle disse forskellige køkkener er ris, men ris tilberedt med alle mulige forskellige krydderier, grøntsager og teknikker. Derfor "ris bord", som typisk til store officielle begivenheder blev til hundredvis af retter. Ofte er forskellen fra en ret til en anden, kun et par enkelte ingredienser, så det blev mere effektivt at tilberede risen, og så servere resten som tilbehør/ingredienser, så man selv genskabte variationen.
Det ægte Ristaffel, er med mange varme retter, grillspyd, forårsruller osv. osv. Men vi er jo dovne her til lands, så den fordanskede version er typisk en varm ret med ris, ofte kylling i karry, og så alt tilbehøret for at skabe variationen :D

Har du aldrig været inviteret til en børnefødselsdag med Ristaffel, da jeg var barn (mimre, mimre) var det nærmest standarden til alle fødselsdage, mere end røde pølser eller lign.

Indonesere / hollændere, der er vant til den ægte vare, ville få et chok hvis de oplevede vores tillempede version :lol:
3
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"