Rygestoptråd

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 28. jan 2016, 10:07

Jeg tror egentlig ikke, jeg er bange for at fejle - men jeg er pissebange for, at kaffe, vin og sommerferielæsning på et tæppe i solen aldrig bliver det samme, fordi min fucked up hjerne ikke kan forstå, at der ikke kommer en cigaret til. Den tanke magter jeg ikke :tie:

Jeg sidder seriøst og bliver helt trist ved tanken om aldrig at nå at prøve at ryge sommeraften-cigaretter på min nye terrasse. Jamen for helvede Krølle, det er jo ikke engang aktuel rygetrang, det er bare stupiditet!
Senest rettet af Krølle 28. jan 2016, 10:12, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 28. jan 2016, 10:09

....og når man ikke kan overskue det, så er det meget nemmere bare at lade som om, man ikke er "rigtig" ryger, fordi afhængigheden ikke er (så) fysisk. Så behøver man jo ikke stoppe (lige nu). Arhmen det giver jo ingen mening! :rulle:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 28. jan 2016, 10:20

Krølle skrev:Det sværeste her bliver, at jeg i højere grad er mentalt end fysisk afhængig. Det er vanen og "belønningen", der udløser noget i min hjerne, og som jeg allerede nu ved, jeg ikke kan erstatte med nikotinpræparater. Jeg er typen, der sagtens kan gå en dag uden at ryge, fordi jeg har travl... men SÅ bliver det pause/kaffe/whatever-hygge-tid og SÅ skal jeg fandeme ha' mit fix.

Jeg bør vel have noget tyggegummi el.l. liggende, men jeg tror vitterligt ikke mit bliver værst fysisk.


Jeg tror, at mit er en god blanding af fysisk og mental afhængighed. Men det mentale og tankegangen omkring rygning er det jeg frygter tager længst tid at komme over. Alle de gode stunder med smøger som man skal acceptere er slut...

Nå, men jeg har første røgfri dag i dag og indtil videre går det fint. Plejer at ryge to cigaretter på vej til arbejde og det var faktisk nemt at undvære dem. So far, so good :) Så længe jeg er på arbejde er der ingen problemer, men frygter lidt hvordan humøret bliver i aften. Jeg har heldigvis en masse ting jeg skal ordne efter arbejde, så forhåbentlig bliver der ikke plads til at tænke så meget på cigaretter.
4
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 28. jan 2016, 10:27

Krølle skrev:Jeg tror egentlig ikke, jeg er bange for at fejle - men jeg er pissebange for, at kaffe, vin og sommerferielæsning på et tæppe i solen aldrig bliver det samme, fordi min fucked up hjerne ikke kan forstå, at der ikke kommer en cigaret til. Den tanke magter jeg ikke :tie:

Jeg sidder seriøst og bliver helt trist ved tanken om aldrig at nå at prøve at ryge sommeraften-cigaretter på min nye terrasse. Jamen for helvede Krølle, det er jo ikke engang aktuel rygetrang, det er bare stupiditet!


Jeg har det præcios på samme måde. Men så tænker jeg på alle de mennesker, der ikke ryger og aldrig har røget og om de mon hygger sig mindre, fordi de ikke ryger? Nej vel? De vågner bare ikke op med helt så slemme tømmermænd som man gør, når man udover at have drukket lidt for meget rødvin også lige har røget 30 smøger :badr:
Og så tænker jeg på, hvordan røg fucker smagsløgene SÅ meget op - så kaffe og rødvin kommer helt sikkert til at smage ENDNU bedre, når det ikke ledsages af cigarretter!

(Ja jeg har virkelig JA-hatten på :ninja:)
4
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Rygestoptråd

Indlægaf dykkersild » 28. jan 2016, 10:47

Jeg stoppede for 13 år siden og det er seriøst det bedste jeg nogen siden har gjort for mig selv - i mit voksne liv. Jeg kan stadigvæk blive helt høj over det.
Jeg prøvede det der tyggegummi men det var frygteligt så det droppede jeg inden jeg havde spist en pakke.
Jeg syntes lidt, at det er ærgerligt at erstatte med en damper - det er blot en anden afhængighed.

Lidt tips fra mig:
- læg penge til side på forhånd - på den måde bliver du "straffet" dbl.up på pengepungen hvis du starter. Sæt penge ind for et mdr. af gangen - jeg sparede over 20.000 sammen. Jeg oprettede en konto kun til det.
- køb ny dejlig parfume - og nyd at du kan lugte den.
- tøm et askebærge ned i et syltetøjsglas, fyld lidt vand på og læg låget på. Når du får lyst til en smøg - tager du lige en sniffer i glasset først - tror mig, du har ikke lyst til en smøg derefter.
- gå en tur lige efter aftensmaden - til dem af jer, der har vanesmøger. Bonus du får motion og du glemmer smøgerne.
- vær beredt. Jeg havde et hæfte hvor jeg skrev dagbog hver dag i 3 uger - det hjalp.
- fortæl alle og enhver at I stopper - så kan man bliver holdt til ilden for det er jo sådan lidt pinligt, at man falder i.
6
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 28. jan 2016, 10:51

Pandesteg skrev:
Krølle skrev:Jeg tror egentlig ikke, jeg er bange for at fejle - men jeg er pissebange for, at kaffe, vin og sommerferielæsning på et tæppe i solen aldrig bliver det samme, fordi min fucked up hjerne ikke kan forstå, at der ikke kommer en cigaret til. Den tanke magter jeg ikke :tie:

Jeg sidder seriøst og bliver helt trist ved tanken om aldrig at nå at prøve at ryge sommeraften-cigaretter på min nye terrasse. Jamen for helvede Krølle, det er jo ikke engang aktuel rygetrang, det er bare stupiditet!


Jeg har det præcios på samme måde. Men så tænker jeg på alle de mennesker, der ikke ryger og aldrig har røget og om de mon hygger sig mindre, fordi de ikke ryger? Nej vel? De vågner bare ikke op med helt så slemme tømmermænd som man gør, når man udover at have drukket lidt for meget rødvin også lige har røget 30 smøger :badr:
Og så tænker jeg på, hvordan røg fucker smagsløgene SÅ meget op - så kaffe og rødvin kommer helt sikkert til at smage ENDNU bedre, når det ikke ledsages af cigarretter!

(Ja jeg har virkelig JA-hatten på
:ninja:)


Keep it coming! :banan: Jeg hæfter mig også ved udsigten til forbedret smagssans. Det er lige noget for et madøre sm mig :lun:

Hovedårsagen til at jeg simpelthen skal stoppe er, at det udover almindelige helbredsproblemer er noget møg ift. min autoimmune sygdom. Jeg skal desuden i noget ny behandling fra 14. marts, og det giver på en eller anden måde virkelig dårlig mening at tage 5 dages kemo for at styre sygdommen men ikke ville opgive en luset cigaret :sarkasme: Omvendt er det fint at pistolen for panden. Jeg er ellers temmelig god til at finde på argumenter for, hvorfor det ikkebehøver være liiiiige nu.

Nå, jeg har lidt forberedelsestid at løbe på, men faktisk har jeg ikke røget i et døgns tid. Måske skulle man trække den lidt længere bare for at vise, at kaffe kan drikkes uden smøger.
Senest rettet af Krølle 28. jan 2016, 10:55, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 28. jan 2016, 10:54

Jeg kommer så meget til at være hende, der har klamme syltetøjsglas med skod stående strategiske steder i flere år. I kælderen, i sommerhuset, hos hesten.... Yum!
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 28. jan 2016, 10:59

Krølle skrev:Jeg kommer så meget til at være hende, der har klamme syltetøjsglas med skod stående strategiske steder i flere år. I kælderen, i sommerhuset, hos hesten.... Yum!


Det trick har jeg også overvejet :-D På ferier kunne man lige have lommeudgaven med :slem: Haha!
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Rygestoptråd

Indlægaf dykkersild » 28. jan 2016, 11:36

Det kan godt være I griner - men I griner ikke når I har lugtet til det. Det er det mega-max-klammeste i hele verden.
Og pande - jeg havde en mini-udgave så det kan man sagtens.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 28. jan 2016, 11:42

^Kan huske min far og hans kone også brugte det trick for år tilbage, føj det stank så klamt :badr:

Forresten mht. nikotintyggegummi så anbefalede min veninde mig det der hedder Fruit Mint fra Nicorette, hun sagde det smagte godt.

Jeg har allerede så meget optur over, at jeg er stoppet med at ryge, at jeg har forkælet mig selv med "tillykke du er røgfri"-gaver: nye træningshandsker og trænings-T-shirt :-D
3
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Rygestoptråd

Indlægaf dykkersild » 28. jan 2016, 11:47

Pandesteg skrev:^Kan huske min far og hans kone også brugte det trick for år tilbage, føj det stank så klamt :badr:

Forresten mht. nikotintyggegummi så anbefalede min veninde mig det der hedder Fruit Mint fra Nicorette, hun sagde det smagte godt.

Jeg har allerede så meget optur over, at jeg er stoppet med at ryge, at jeg har forkælet mig selv med "tillykke du er røgfri"-gaver: nye træningshandsker og trænings-T-shirt :-D


Det var ikke smagen der var dårlig - det var ligesom man fik sådan en sted i halsen der blev lammet - som man ikke kunne mærke. Så tænkte jeg: no way det kan ikke være sundt. Ud med det - også fordi jeg læste en artikel hvor det stod noget frygteligt om, nikotin direkte på tandkødet var så usundt som noget kunne være.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 28. jan 2016, 11:50

dykkersild skrev:
Pandesteg skrev:^Kan huske min far og hans kone også brugte det trick for år tilbage, føj det stank så klamt :badr:

Forresten mht. nikotintyggegummi så anbefalede min veninde mig det der hedder Fruit Mint fra Nicorette, hun sagde det smagte godt.

Jeg har allerede så meget optur over, at jeg er stoppet med at ryge, at jeg har forkælet mig selv med "tillykke du er røgfri"-gaver: nye træningshandsker og trænings-T-shirt :-D


Det var ikke smagen der var dårlig - det var ligesom man fik sådan en sted i halsen der blev lammet - som man ikke kunne mærke. Så tænkte jeg: no way det kan ikke være sundt. Ud med det - også fordi jeg læste en artikel hvor det stod noget frygteligt om, nikotin direkte på tandkødet var så usundt som noget kunne være.


Nej jeg tror heller ikke det er sundt overhovedet! Jeg vil kun bruge mit, hvis jeg er virkelig trængende, nok primært om aftenen. Og så snart trangen er væk, så spytter jeg ud igen. Og det skal kun være her den første måneds tid, hvor jeg stadig er fysisk afhængig, tænker jeg.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Mi55y » 28. jan 2016, 14:01

Jeg har også overvejet at stoppe helt. Jeg er helt klart vaneryger. Min nye kæreste ryger ikke, og jeg ryger stort set aldrig, når jeg er sammen med ham, hvor der sagtens kan være tale om et døgns tid. Så det er så dumt ikke bare at fortsætte så... Men mange i min omgangskreds og stort set hele min familie ryger, så det er ikke nemt at lade være.

Jeg stoppede helt for et par år tilbage med en kold tyrker, og det holdt et års tid. Men der havde jeg også nået et punkt, hvor jeg var træt af at ryge og fik lede ved mig selv, hver gang jeg tændte en smøg. Så jeg var helt mentalt klar! Pt. synes jeg bare det er pissehyggeligt at ryge... :genert:

Men som jeg husker det kunne jeg relativt hurtigt mærke det på kondien, f.eks. kunne jeg pludselig cykle op af den lange bakke uden at stå af og trække til sidst. Der røg dog en 4-5 kg. på pga. snackspisning om aftenen, men det kom jeg til livs ved at køre 8:16 i en periode (spisetidsrum på 8 sammenhængende timer i døgnet, jeg valgte 10:30-18:30). Og så havde jeg en frygtelig uro i benene i et par uger! Men ellers var det ikke så slemt... Så hvorfor fanden kan jeg ikke bare gøre det igen!?
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pixie88 » 28. jan 2016, 14:27

Jeg heppe så meget på jer!
Starter på lørdag, har fødselsdag i morgen og gider ikke have abstinenser mens familierne er på besøg :lol:

Jeg har røget i 5-6-7 år. Har aldrig været meget afhængig og jeg ryger mest når jeg er sammen med andre rygere.
Pt er jeg 2-3 dage om at ryge en pakke.

Er totalt opsat på det, men jeg har også gejlet mig selv op til det i en del uger efterhånden :-D

Mine grunde til at stoppe:
    Mistede min far for halvandet år siden, til en kræftsygdom, som smøger og alkohol helt klart var skyld i. Han blev 66 og startede med at ryge som 9-årig.

    Det er klamt.

    Jeg synes det er pinligt at lugte af røg, også selvom jeg kun ryger udenfor.

    Jeg er nærig. Det piner mig virkelig at bruge penge på smøger, som jeg kunne bruge på flere garnnøgler og jeg vil også gerne i gang med at brodere *mimre*.

    Mit helbred. Jeg mærker ikke noget til det i form af hvæsende vejrtrækning eller hoste, men jeg vil ikke derhen hvor jeg får problemer.

    Jeg synes jeg er et sted mentalt, hvor jeg kan overskue det. Det skal udnyttes.

Noget jeg glæder mig til ved rygestop:
At cola smager bedre :lol: det smager lidt af jord, hvis man lige har haft en smøg i kæften.

Jeg vil fluks gå ud og lave mig et glas syltet askebægre. Så kan det rætti stå og trække i to døgns tid :slem:
2
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Rygestoptråd

Indlægaf MyGirl » 28. jan 2016, 15:24

Hvor er I seje :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Jeg hepper mega-meget!!

Har selv været stoppet nogle måneder efterhånden, men ved af erfaring, at jeg ikke er "out of the woods" endnu - har været stoppet længere tid og faldet i før.

Men af en eller anden grund har denne gang været meget nemmere for mig end tidligere. Jeg gik over til e-cigaretten, som jeg brugte en hel del i starten, men nu bruger jeg den faktisk stort set ikke og kun med væske uden nikotin- det kom egentlig helt af sig selv, at jeg lidt mistede interessen for den.

Jeg har røget et par gange til festlige lejligheder - 2 gange på 2½ måned for at være præcis - begge gange til julefrokoster -, men har absolut intet problem haft med at lade være efterfølgende.

Håber det lykkes for jer!(os!)
1

Tilbage til "Livets forhold"