Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Annione » 28. jan 2016, 16:19

Nej, det tror jeg ikke.

Jeg skal være mobil, enormt fleksibel, kunne tale og forstå med en bred gruppe mennesker og kunne klare at tage imod skideballe på skideballe, uden at tage det en døjt personligt.

Altså. Jeg er sund og rask, men jeg gik alligevel ned med stress med et brag. Det ville faktisk være en fordel at være en smule psykopatisk, men det er også det eneste jeg kan komme på af mindre handicap.
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Joe » 28. jan 2016, 16:31

Folk med psykiske sygdomme som feks. borderline, som du nævner, kan jeg ikke tage stilling til. Der er så mange forskellige grader af psykisk syge, nogle der fint klarer et krævende fuldtidsjob og mere til, og folk der overhovedet ikke kan have et arbejde. Jeg ville slet ikke forvente at folk i den første kategori nødvendigvis ville give udtryk for det til jobsamtalen. Man skal dog være rimeligt robust psykisk i min stilling, men det kan man også sagtens være, når man er på arbejde, selvom man har en diagnose. Men det ville i hvert fald skulle vurderes fra tilfælde til tilfælde.

Døve og blinde ville få det svært. Jeg interviewer meget og skriver resten af tiden. Jeg har før interviewet med tolk på (men det var så fordi, jeg hverken kan russisk eller kirgisisk) og min oplevelse er, at man ikke rigtigt får finesserne med.
Men er man ikke 100 % blind eller døv, men måske bare med nedsat evne, vil man sikkert kunne med de rigtige redskaber.

Kørestolsbrugere vil få et problem. Jeg tager også en del ud til folk, og ofte er det i etageejendomme uden elevator. Mit indtryk er at der generelt ikke er mange kørestolsbrugere i mit fag. Men jeg kan tage fejl.
Såfremt at der kom en lift ved trapperne på min arbejdsplads, ville en kørestolsbruger, sikkert afhængig af handicap, godt overtage dele af mit job, for der er da også dage, hvor jeg sidder foran computeren hele dagen. Men hele min stilling som den ser ud nu, det ville ikke gå.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf D.itsen » 28. jan 2016, 16:35

En en naboafdeling har vi en hørehæmmet, som sidder i samme stilling som jeg, så ja. Vi kunne også have en del i kørestol, selvom det dog ville kræve lidt tilpasning i forhold til adgang, da vi skal skifte tøj og sko, så de ville skulle skifte fra kørestol der bruges udenfor til en der kun bruges i fabrikken. Men der ville være behov for ikke-handicappede i teamet for at alle opgaver kunne løses
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf avdotja » 28. jan 2016, 16:56

Jeg tilbringer 8 timer om dagen foran en computer, så at man sad i kørestol ville nærmest ikke blive bemærket :D En døv ville i princippet også fint kunne klare arbejdet, da der ikke er noget til hinder for at alt kommunikationen kunne foregå på skrift. Men i praksis ville en døv nok kun blive ansat hvis vedkommende havde nogle helt ekstraordinære kompetencer; det giver lidt ekstra at man ikke bare kan prikke kollegaen på skulderen og diskutere et problem eller indkalde til et kort møde - derudover tror jeg at ledelsen ville være bekymret for hvordan de ville påvirke gruppen socialt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Rapfisk » 28. jan 2016, 17:08

Ja. Ikke på samme måde, forstås, men jeg kan ikke se, hvilket handicap der ville kunne gøre, at man ikke kunne bestride mit job.

Når jeg som en del af mit arbejde er rejseleder, ville det utvivlsomt være mere vanskeligt, men alt er jo nærmest mere vanskeligt med et handicap. Det er ikke ensbetydende med, at det ikke kunne lade sig gøre.

Det eneste, man per definition ikke kunne finde løsninger på, tror jeg ville være socialangst.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf kokkenok » 28. jan 2016, 21:40

Nej. Måske visse apsekter, hvor det teknisk set, fint kan lade sig gøre at indrettet arbejdskøretøjer til fysisk handikappede.Men det vil være hamrende dyrt, upraktisk og det er kun en lille aspekt af arbejdet, så det ville ikke give mening at ansætte en handikappet til det.

Oven i det er arbejdet præget af et meget fysisk arbejde, i undertiden, svært fremkommeligt og tilgængeligt terræn, hvor der også af sikkerhedshensyn er krav om et velfungerende syn, stemme og hørelse og så er det bare rart at kunne komme af vejen, ret hurtigt, når der kommer 90 tons stål farende imod en.
Måske i en mere overordnet sikkerhedsstilling eller kontor stilling.

Jeg arbejder iøvrigt med jernbaner.
Senest rettet af kokkenok 29. jan 2016, 10:25, rettet i alt 1 gang.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Daine » 28. jan 2016, 22:10

Hmm ... Måske.

Jeg er i en boghandel og forhindringer som at være blind, døv eller sidde i kørestol ville ikke kunne accepteres. Andre fysiske skavanker ville kunne accepteres, såfremt vedkommende ville kunne arbejde på nogenlunde lige fod med os andre. Vi har lidt hjælpemidler i dagligdagen, men der er feks stadig semitunge løft, der skal kunne klares uden vi hjælper. Derudover kan det være hårdt at stå ved kasse og feks. pakke gaver ind, hvis man har dårlige arme/skuldre/ryg.
En person med psykisk handikap ville kunne klare jobbet, hvis vedkommende kan strukturere sin hverdag, have overblik, ikke nemt lade sig stresse, kan samarbejde/tage imod ordrer og kan arbejde selvstændigt. Samtidig skal vedkommende kunne servicere kunder, rådgive og vejlede uden den store hjælp fra andre (alt afhængig af situationen. Alle ved ikke alt hos os, så vi hjælper selvfølgelig hinanden).

Vi har jævnligt personer i arbejdsprøvning, både med fysiske og psykiske problemer. Nogle kan klare det uden de store problemer (evt på nedsat tid), andre holder kun få dage. Det et meget forskelligt. Men vi har ingen ansat, der har fysiske/psykiske handicaps.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf flicka » 29. jan 2016, 00:49

Jeg forstår godt at mange af jer mener at det er svært at få det til at fungere med en døv. Især når der skal kommunikeres, herunder lytte og aflæse folks toneleje osv.

Men jeg bliver alligevel lidt ærgerlig - for som døv har man ret til op til 20 timers tegnsprogstolkning på jobbet, som dækkes af kommunen. Og døve er som regel ret gode til at aflæse kropssprog. Alt det non-verbale som man nogle gange ikke er klar over - og det er lige så godt som at kunne høre toneleje osv.

Tolken er også gode til at formidle toneleje, situationer osv. Det fungerer også med telefonsamtaler gennem tolk. Jeg oplever gang på gang at folk først opdager at jeg er døv, når de møder mig. Det er ikke ved telefonsamtaler, de opdager det.

Selvfølgelig skal man lige vænne sig til at den døve fylder for 2 personer med tolken og hvordan det foregår med tolk. Men det går som regel meget hurtigt med at vænne sig til det. Tolken er professionel og neutral med tavshedspligt. Hvad tolken siger og oversætter er hvad der bliver sagt. Intet andet. Udover at tolken også tolker lyde - dvs. hvis der er nogen der griner eller nyser i rummet. Eller hvis brandalarmen går, så fortæller tolken det til den døve.

Nu om dage er der jo temmelig mange tekniske måder at kommunikere på, som ikke behøver at være verbal. Især i kontor-jobs, hvor der er gode muligheder for at kommunikere på skrift ved at sende mails eller chatte.

Derudover er der mulighed for at få bevilliget et tegnsprogskursus til kollegaerne (gratis), så de kan lære de basale tegn og bruge det som støtte i hverdagen, når der ikke er tolk til stede.
Senest rettet af flicka 29. jan 2016, 01:12, rettet i alt 1 gang.
6
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf flicka » 29. jan 2016, 00:56

Og tilbage til spørgsmålet - mener jeg at en handicappet kan passe mit arbejde?

Ja. Det gør jeg jo selv som døv. Men jeg tror dog alligevel det ville være lidt bøvlet som kørestolsbruger, men ikke umuligt.
Det har da krævet lidt benarbejde for mig i starten, men hvis man som handicappet klør på og er tydelig omkring ens behov og begrænsninger, så når man langt.

Det vil jeg vove at påstå gælder for de fleste typer jobs og handicaps. Det er sjovere at finde på løsninger end kun se forhindringer hele tiden.
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Purple Haze » 29. jan 2016, 06:42

Kontor delen ville fint kunne varetages ag en person med et fysisk handikap og i mindre grad af en med et psykisk alt efter hvilken sygdom der var tale om.

Et andet aspekt af mit job bil en fysisk handikappet ikke kunne varetage. Skal igennem et sundhedstjek hver andet år og en fysisk krævende prøve hver 4.
En person med et psykisk handikap ville muligvis kunne gå igennem tjekket.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Guldfisk » 29. jan 2016, 07:31

Jeg har kontorjob i det offentlige. Det kunne de fleste nok, hvis de også kan klare universitetsuddannelsen først. Jeg er også ret sikker på, at der ville blive investeret i det nødvendige udstyr.

Vi har en kørestolsbruger i huset, men om der er nogen med usynlige handicap, ved jeg ikke.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf JoyNips » 29. jan 2016, 09:21

flicka skrev:Jeg forstår godt at mange af jer mener at det er svært at få det til at fungere med en døv. Især når der skal kommunikeres, herunder lytte og aflæse folks toneleje osv.

Men jeg bliver alligevel lidt ærgerlig - for som døv har man ret til op til 20 timers tegnsprogstolkning på jobbet, som dækkes af kommunen. Og døve er som regel ret gode til at aflæse kropssprog. Alt det non-verbale som man nogle gange ikke er klar over - og det er lige så godt som at kunne høre toneleje osv.

Tolken er også gode til at formidle toneleje, situationer osv. Det fungerer også med telefonsamtaler gennem tolk. Jeg oplever gang på gang at folk først opdager at jeg er døv, når de møder mig. Det er ikke ved telefonsamtaler, de opdager det.

Selvfølgelig skal man lige vænne sig til at den døve fylder for 2 personer med tolken og hvordan det foregår med tolk. Men det går som regel meget hurtigt med at vænne sig til det. Tolken er professionel og neutral med tavshedspligt. Hvad tolken siger og oversætter er hvad der bliver sagt. Intet andet. Udover at tolken også tolker lyde - dvs. hvis der er nogen der griner eller nyser i rummet. Eller hvis brandalarmen går, så fortæller tolken det til den døve.

Nu om dage er der jo temmelig mange tekniske måder at kommunikere på, som ikke behøver at være verbal. Især i kontor-jobs, hvor der er gode muligheder for at kommunikere på skrift ved at sende mails eller chatte.

Derudover er der mulighed for at få bevilliget et tegnsprogskursus til kollegaerne (gratis), så de kan lære de basale tegn og bruge det som støtte i hverdagen, når der ikke er tolk til stede.


Nu kender jeg jo dig, og jeg har faktisk flere gange benyttet dig som eksempel på, hvor lille et problem døvhed behøver at være. Jeg tror dog alligevel, at døvhed ville være lidt problematisk i mit job. En rigtig stor del af forligsforhandlingen er at aflure tonefald og høre de ting, parterne IKKE siger for på den måde at spore sig ind på, hvordan man kan få parterne til at finde en fælles løsning. Rigtig meget foregår mellem linjerne. Og jeg tror simpelthen, uanset hvor dygtige tolkene må være, at der kommer til at gå for meget tabt med et mellemled. Det har sådan set ikke noget med døvhed som sådan at gøre, men mere det, at den helt direkte og umiddelbare kontakt til parterne mangler.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf sigge » 29. jan 2016, 09:32

Jeg er ingeniør i et rådgivende ingeniørfirma, og jeg tilbringer meget af min tid på kontor foran computeren, så en kørestolsbruger ville sagtens kunne varetage den del. En del af jobbet er dog også at føre tilsyn på byggepladser, og det ville jo så være noget sværere for en med et bevægelseshandicap, men jeg ville tro, man kunne arbejde udenom det. Jeg selv kommer f.eks. ikke ret meget på byggeplads sammenlignet med nogle af mine andre kolleger, så det kunne løses.

En døv ville nok også kunne varetage jobbet med tolkehjælp. Meget kommunikation foregår i forvejen på mail, og det kunne godt være i endnu højere grad. Og til møder med interne og eksterne samarbejdspartnere måtte tolken så træde til. Et synshandicap ville nok være en større hindring, da en vigtig del af jobbet er at tage udgangspunkt i arkitekttegninger og ud fra dem og beregninger producere egne tegninger, så det ville i hvert fald kræve en hel del tilpasning af processer og nye former for samarbejde. Men hvis viljen virkelig var der fra ledelse og kollegers side, kunne det måske lykkes.

Personer med psykiske handicaps ville sikkert i et vist omfang kunne klare jobbet. Men der kender jeg ikke nok til de forskellige udfordringer til at vide det med sikkerhed.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Anilara » 29. jan 2016, 10:41

Rigtig mange med fysiske handicaps, har jo hjælpere eller får en assistent (via kommunen) hvis de bliver ansat.
Der, hvor hende jeg er ansat hos, arbejder som frivillig, er det tit mig som laver det fysiske, men hende som fortæller hvad jeg skal gøre helt konkret. Det er hende alle henvender sig til (når de vænner sig til, at det ikke er mig).

Jeg er udmærket klar over, at der selvfølgelig er jobs folk med forskellige handicaps bare ikke kan varetage - Jeg tror dog mange også først og fremmest ser problemer og udfordringer, frem for løsninger, som ikke behøver være svære.
2
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Anilara » 29. jan 2016, 11:41

Angelina skrev:
Anilara skrev:Rigtig mange med fysiske handicaps, har jo hjælpere eller får en assistent (via kommunen) hvis de bliver ansat.
Der, hvor hende jeg er ansat hos, arbejder som frivillig, er det tit mig som laver det fysiske, men hende som fortæller hvad jeg skal gøre helt konkret. Det er hende alle henvender sig til (når de vænner sig til, at det ikke er mig).

Jeg er udmærket klar over, at der selvfølgelig er jobs folk med forskellige handicaps bare ikke kan varetage - Jeg tror dog mange også først og fremmest ser problemer og udfordringer, frem for løsninger, som ikke behøver være svære.


Og her kan jeg altså blive sådan lidt... så vi som samfund betaler person A for at person B kan arbejde? Altså, det er ikke fordi jeg ikke under person B et arbejde, det gør jeg absolut - men rent samfundsøkonomisk virker det altså ret gak gak ... altså sådan med mindre person B udfører et job som absolut ingen andre kan som så tilføjer meget mere til samfundet end omkostningerne ved en hjælper/assistent.

Og bevares, jeg under gerne folk et arbejde, og jeg under dem også gerne hjælp til at udføre arbejdet, men jeg synes også det lidt virker som spild ... det er nok ikke helt politisk korrekt, og jeg ved også godt der er noget livskvalitet osv. indover ... men jeg må erkende jeg ikke kunne forestille mig at ansætte en der skulle have en hjælper / assistent med på arbejde.

Hjælperen er jo ofte ansat uanset. Om vedkommende så skal med på arbejde, gør ikke nogen forskel, andet, end der i så tilfælde så faktisk kommer flere penge i statskassen :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"