At lege med sine børn

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

At lege med sine børn

Indlægaf fisken80 » 28. jan 2016, 15:23

Jeg læste det her indlæg http://voresborn.dk/barn/leg-med-boern- ... ed-som-mor, fordi en ven på facebok havde liket det. Og så begyndte jeg at undre mig... fordi - jeg kan helt seriøst ikke huske, at mine forældre nogensinde deltog i min eller min lillebrors lege. De var ofte tilstede imens, både hvis vi sad inde eller hvis vi legede i haven, men deltog, nej.
Og jeg kan altså heller ikke huske, at jeg nogensinde savnede, at de deltog. Det var mine lege eller vores hvis jeg legede med min bror, og jeg kan slet ikke mindes, at jeg spurgte om de ville lege med.

Legede jeres forældre med, da i var børn?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: At lege med sine børn

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2016, 16:59

Ja, min mor legede med mig som barn - ikke altid og ikke alle lege. Men sådan noget med at bygge lego, køre racerbane og spille Super Nintendo var hun ofte med til og hun synes også selv det var sjovt.

Da hun gik på pædagogseminariet havde hun nogengange brug for at jeg legede med hende. Ligesom min stedfar arbejdede med at lave computerspil til børn - så når de var ved at have et spil færdigt kom jeg ind som tester og så spillede vi sammen der.
0
...
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Minionine » 28. jan 2016, 17:00

Jeg legede virkelig meget som barn, men aldrig med mine forældre. Hvilket jeg heller aldrig savnede. Jeg var i mit helt eget univers, når jeg legede, enten alene eller med veninder - eller med mine små brødre, som først kom til verden da jeg var 7 og 9 år :)
Senest rettet af Minionine 28. jan 2016, 17:03, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2016, 17:02

Nej. Det gjorde de ikke. Kan heller ikke huske at nogen af mine legekammerater havde forældre der legede med dem - tror jeg ville ha fundet det mærkeligt.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 17:09

Jeg tror ikke de sådan satte sig ned med os og legede med dukker/biler/playmobil og den slags. Men vi spillede da spil og læste historier og sådan noget. Og når der lå sne om vinteren kælkede de med os og byggede snemænd.

Så jo, nogen lege legede de med os. Andre legede vi selv.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23375

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Mani » 28. jan 2016, 17:18

Vi spillede kort og andre spil, fik læst historier og spillede fodbold/badminton etc i haven sammen. Men jeg har ikke leget som sådan med mine forældre.

Med mine børn har jeg bygget LEGO, BRIO og diverse puslespil. Vi har bygget huler, leget gemme og klatret i træer - og så læst og spillet diverse udendørsspil, men ellers har jeg heller ikke rigtig leget med dem.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: At lege med sine børn

Indlægaf fisken80 » 28. jan 2016, 17:20

Flora skrev:Jeg tror ikke de sådan satte sig ned med os og legede med dukker/biler/playmobil og den slags. Men vi spillede da spil og læste historier og sådan noget. Og når der lå sne om vinteren kælkede de med os og byggede snemænd.

Så jo, nogen lege legede de med os. Andre legede vi selv.



Ja, den slags gjorde mine forældre også. Vi byggede altid snemand når der var sne. Men dukker, lego osv. Det gjorde de ikke, og som sagt savnede jeg det heller ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12999
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55897
Kontakt:

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Ado » 28. jan 2016, 17:31

Vi var meget sammen. Om mine forældre ligefrem legede med dukker med mig, kan jeg ikke huske. Men der blev bygget huler sammen. Igloer. Tændt bål, lavet snobrød. Vi lå tit om aftenen foran brændeoven allesammen, mens vores forældre læste historier eller hyggesnakkede med os. Min far byggede en hestevogn og så tøffede vi ned i skoven sammen.
Min mor tegnede meget med mig.

Jeg var typen, der gerne ville fordybe mig i leg inde på mit værelse. Så min alenetid var 100% selvvalgt.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Tibbler » 28. jan 2016, 17:41

Jeg kan ikke huske så meget.

Men jeg har uden tvivl lavet meget med mine forældre; Jeg kan jo se, hvor meget de leger og bruger tid med mine børn idag.

Kan også se det, når jeg kigger billeder fra da jeg var barn: Leger med lego sammen, tegner sammen, bygger snemænd, går tur med dukkevognen, I bad, lege på legeplads, bage snobrød ved bålet m.m. og så er der også en del billeder, hvor jeg er med til at male, bære træ ned til en container, og lign. der ikke som sådan er leg, men som, i mine øjne, bliver til en leg, når barnet bliver inddraget i det.
1
Nurse
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14. aug 2015, 17:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 48

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Nurse » 28. jan 2016, 18:10

Mine forældre legede ikke voldsomt meget med mig, men når de deltog i min leg, så elskede jeg det! Det var virkelig noget af det bedste.

Jeg har det meget, som journalisten i artiklen beskriver. Jeg finder det så ufatteligt kedeligt at lege med mit barn (han er så også kun 1 år), men jeg forsøger at gøre det hver dag alligevel.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Orchidea » 28. jan 2016, 18:15

Jeg husker ikke at mine forældre nogensinde har leget med mig og min søster. Vi havde barnepiger og det var sammen med dem at vi tegnede, spillede spil, lavede perleplader osv. ellers legede vi selv.
0
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Skralde » 28. jan 2016, 18:21

Uha, den her tråd læner sig meget op af en jeg selv havde overvejet at lave! For jeg er virkelig dårlig til at lege og det gver mig virkeligt dårlig samvittighed, for så er det sgu da heller ikke værre, lige at smide sig ned på gulvet og lege med Barbier i 20 min? Men jo åbenbart - for jeg vil dæleme hellere tømme opvasker, gøre rent eller lign. fremfor at lege. Jeg prøver at fokusere på, at vi i stedet spiller mange brætspil sammen samt er kreative på den ene eller anden måde, men jeg vil virkelig gerne blive bedre til det. Gudskelov er hendes far et større legebarn end jeg, så de får vist leget en del røver og soldater hver anden weekend.

Jeg husker ikke som sådan at mine forældre legede med mig. Men vi var nærmest altid med til at bage og der var vist også altid godnathistorie. JHeg opvoksede med 4 søskende, så jeg husker det ikke som noget jeg manglede.
2
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Thestral » 28. jan 2016, 18:33

Nej aldrig. Mine bedsteforældre spillede kort og Ludo med os men aldrig mine forældre
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At lege med sine børn

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2016, 19:13

Rollespilslege deltog mine forældre ikke i. Der var min veninde meget bedre. Vi legede stort set aldrig "rigtigt" med vores legetøj, men befandt os i en fantasiverden, hvor det vigtigste var vores tøjdyr og en båndoptager til at optage på.

Mine forældre var til gengæld meget aktive i forhold til bøger, spil, sangbog (min mor), udendørs lege, puslespil og kreative sysler. Min far har altid været god til at tegne og har en gakket humor og fantasi, så det faldt ham meget naturligt at deltage og fx. lave malebøger og tøjdyr til mig. Det sidste var også en nødvendighed, da jeg ofte ønskede mig ting, der ikke kunne købes, fx. en kæle-elektrisk ål :stoned:

Faktisk tror jeg, at mine forældre, især mens jeg var i børnehavealderen, decideret fandt det vigtigt at være med til at faciliterer min leg for at styrke min udvikling på nogle områder. Jeg kan huske noget med, at min mor sommetider kom med nogle store ark papir og gamle ugeblade og reklamer, og så skulle der laves collage.
Tidsmæssigt har det selvfølgelig spillet ind, at de kun havde mig, og så tror jeg egentlig også, at de af og til "blandede" sig, fordi jeg ellers mest sad og kiggede i bøger eller tegnede. Jeg var ikke videre motorisk begavet og gad ikke at bevæge mig, og det kan sikkert også godt have være årsagen til, at de sommetider fandt på noget, vi kunne lave sammen. Fordi jeg ellers, bortset fra min fantasi, var noget ensporet.

De fineste forældre-legeminder, jeg har, er de gange, hvor jeg fik lov til at bestemme, hvor min far og jeg skulle spise aftensmad henne, og hvor vi derfor sad med madpakker under kældertrappen eller i mit indiandertelt, der blev slået op indenfor, samt dengang, jeg var bange for at komme til frisøren, og min far derfor tegnede tre hår på mit svampespøgelse (en svamp med et stykke hvidt stof bundet undenpå), så det kunne komme med og blive klippet først.
Min mor havde fri hver anden uge, og så var det fast tradition, at vi skulle have saft og kage eller frugt, når jeg kom fra børnehave, og bagefter læse bog og lave puslespil. Det husker jeg også som meget hyggeligt.

Sidste år lavede min far og jeg sokkesnemænd op til jul til nogle børn, jeg kender, og jeg tænkte faktisk, at vi burde få flere af sådan nogle små fællesprojekter. Leg forstået som kreativitet og fordybelse i noget, der praktisk set er "ligegyldigt", er stadig meget vigtigt for mig.
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Evapeva » 28. jan 2016, 20:21

Nogle gange legede mine forældre (altså én af dem ad gangen) med mig. Min søster er seks år yngre end jeg, så mens jeg var lille, har de helt sikkert leget mere med mig, end efter hun kom til.

Jeg er ikke altid lige god til at kaste mig ind i mine børns leg, men det tror jeg egentlig heller ikke, de eftersøger. :gruble: Vi sidder tit ved siden af hinanden, når de leger, og så kan jeg gå med i legen i en dialog, altså uden at styre en bil eller whatever. Hvis først jeg gør det, ender det tit som nedenfor. :D

11048604_901530339924000_4190008841772731817_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Livets forhold"