Rygestoptråd

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 29. jan 2016, 10:03

dykkersild skrev:En ting som jeg ikke var forberedt på, var faktisk en nedtur efter omkring 3 mdr. Der blev jeg sådan lidt; hvorfor ikke bare begynde igen, jeg kan jo bare stoppe hvis jeg vil. Min psyke fuckede seriøst med mig. Jeg festrøg faktisk nogle år (sådan 3-4 gange pr. år) - indtil jeg havde en snak med mig selv og læste lidt i min ikke-ryger-hæfte. Der var jo for feden en grund til at jeg stoppede. Min sidste festsmøg var for 9 år siden.


Lige den der "jeg kan jo bare stoppe igen", kan jeg huske så tydeligt - OG den efterfølgende vej til at blive "rigtig" ryger igen, selvom det tog et par år.

Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg (indeni mi selv, forstås) gået og været et arrogant-nedladende-overbærende-røvhul, når venner og bekendte for gud ved hvilken gang har proklameret, at NU skulle de stoppe med at ryge. Det blev jo altid sådan noget "jamen så ryger jeg kun til fester/om mandagen/før 10 eller efter 19.30/når jeg har lyst og kan finde på en passende undskyldning", og jeg har ikke kunnet tage det sådan rigtig seriøst. Hvis de så samtidig har suppleret med en medfølende-bedrevidende "du burde virkelig også holde op - navnlig med dit helbred", er jeg gået helt i baglås og har fået lyst til at definere betydningen af både "også" og "holde op" for dem :tie:

Det åndssvage er jo bare, at uanset hvor fjollet jeg finder deres frem-og-tilbage-tilgang til rygning, så har de mest ivrige af dem de facto røget noget mindre end mig de seneste år. Selvom det på mange måder ikke betyder det store, når de i sidste ende ikke holder op, har de alt andet lige hældt færre giftstoffer indenbords. Det ændrer bare ikke på, at jeg i tilfælde af "du burde følge mit glorværdige eksempel"-foredrag bliver 5 år indeni og får lyst til at tænde 5 smøger samtidig, skrige "JAMEN DU STARTER JO IGEN LIGE OM LIDT" og puste røgen i fjæset på Helligfrans af Vendekåbeland :blush:

Er der en ting, jeg er sikker på (...selvom min hjerne med det samme siger "neeeej, det kan du da ikke vide" :stoned: ), er det, at det der on/off-pjat er uholdbart.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2016, 10:16

Krølle skrev:
dykkersild skrev:En ting som jeg ikke var forberedt på, var faktisk en nedtur efter omkring 3 mdr. Der blev jeg sådan lidt; hvorfor ikke bare begynde igen, jeg kan jo bare stoppe hvis jeg vil. Min psyke fuckede seriøst med mig. Jeg festrøg faktisk nogle år (sådan 3-4 gange pr. år) - indtil jeg havde en snak med mig selv og læste lidt i min ikke-ryger-hæfte. Der var jo for feden en grund til at jeg stoppede. Min sidste festsmøg var for 9 år siden.


Lige den der "jeg kan jo bare stoppe igen", kan jeg huske så tydeligt - OG den efterfølgende vej til at blive "rigtig" ryger igen, selvom det tog et par år.

Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg (indeni mi selv, forstås) gået og været et arrogant-nedladende-overbærende-røvhul, når venner og bekendte for gud ved hvilken gang har proklameret, at NU skulle de stoppe med at ryge. Det blev jo altid sådan noget "jamen så ryger jeg kun til fester/om mandagen/før 10 eller efter 19.30/når jeg har lyst og kan finde på en passende undskyldning", og jeg har ikke kunnet tage det sådan rigtig seriøst. Hvis de så samtidig har suppleret med en medfølende-bedrevidende "du burde virkelig også holde op - navnlig med dit helbred", er jeg gået helt i baglås og har fået lyst til at definere betydningen af både "også" og "holde op" for dem :tie:

Det åndssvage er jo bare, at uanset hvor fjollet jeg finder deres frem-og-tilbage-tilgang til rygning, så har de mest ivrige af dem de facto røget noget mindre end mig de seneste år. Selvom det på mange måder ikke betyder det store, når de i sidste ende ikke holder op, har de alt andet lige hældt færre giftstoffer indenbords. Det ændrer bare ikke på, at jeg i tilfælde af "du burde følge mit glorværdige eksempel"-foredrag bliver 5 år indeni og får lyst til at tænde 5 smøger samtidig, skrige "JAMEN DU STARTER JO IGEN LIGE OM LIDT" og puste røgen i fjæset på Helligfrans af Vendekåbeland :blush:

Er der en ting, jeg er sikker på (...selvom min hjerne med det samme siger "neeeej, det kan du da ikke vide" :stoned: ), er det, at det der on/off-pjat er uholdbart.


Jeg har også en del folk i min venneskreds, der er stoppet med at ryge i løbet af de sidste par år og det irriterer mig grænseløst for har altid anset dem for at være mere rygere end mig selv :blush: Heldigvis er de ikke hellige omkring det eller har forsøgt at få mig til at stoppe.
En ting som er sikker er, at jeg ikke skal være festryger/selskabsryger, for det kan jeg slet ikke administrere. Det er sådan jeg er faldet i de andre gange, hvor jeg har haft kvittet smøgerne.

Jeg glæder mig virkelig også til røglugten begynder at fordampe fra mit hjem og mit tøj - især min vinterjakke har en virkelig grim røglugt, så den skal renses, når det bliver lidt varmere i vejret.
Senest rettet af Pandesteg 29. jan 2016, 10:25, rettet i alt 1 gang.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 29. jan 2016, 10:22

Folk der stopper-stopper er så cool. De må faktisk også gerne missionere en (lillebitte) smule :D
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LaScrooge » 29. jan 2016, 11:12

Jeg har tilmeldt mig et rygestopkursus som starter d. 11/2. Jeg vil så fucking gerne stoppe med at ryge. For det første er min lungefunktion på 76% og jeg er 35... det går ikke. For det andet er der lugten. For det tredje pengene: 43 kroner om dagen; i weekender, hvor jeg er til fest eller i byen måske det dobbelte. For det fjerde det usle i at være afhængig af at ryge. For det femte, fordi det styrer hvor meget jeg hygger mig, hvis jeg er ude med andre. "Må man ryge indenfor på den café du foreslår?" :tie: For det sjette er der udseendet - i det år, der er gået hvor jeg har røget fast dagen igennem, i stedet for kun om aftenen efter kl 21 (som jeg gjorde i 5-6 år) har jeg fået kragetæer. Ikke at jeg ikke kan lide dem, det er mere dét, at de er kommet så hurtigt. For det syvende vil jeg gerne have en behagelig alderdom, hvor jeg fx også kan dyrke sex uden at være koblet op til et iltapparat. For det ottende er der min kæreste, som ryger markant mere, fordi jeg ryger så meget.

Mine faldgruber er:
- lediggang
- kedsomhed
- hvis jeg er oprevet eller ophidset
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LaScrooge » 29. jan 2016, 11:19

Nikotin danner dedikerede nikotinreceptorer i hjernen - receptorer, hvis eneste formål er at få en til at tage en cigaret mere. De receptorer går i dvale 30 dage efter de sidst er blevet stimuleret af nikotin.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 29. jan 2016, 11:35

^
2 down, 28 to go. Oh well, lad os nu se.

Jeg har købt Allen Carr "Endelig ikke-ryger!" på bogudsalg. Jeg har læst de første sider her til morgen (i smug) og ved egentlig ikke, om jeg kommer til at læse den lige nu. Det tror jeg dog - den virker fornuftig og meget godt i tråd med de tanker, jeg går med pt., og om ikke andet har jeg lavet en afale med mig selv om, at jeg skal læse den, før jeg holder op. Lige pt lader jeg "bare være" og er ikke holdt op, så det giver mening i mit forskruede hovede :stoned:

Bogen er gemt bag min nyindkøbte Moleskine. Hej, jeg hedder Krølle. Jeg smugryger ikke, jeg smuglæser.
Senest rettet af Krølle 29. jan 2016, 11:40, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2016, 11:38

^Vil gerne høre hvad du mener om bogen, Krølle, når du har fået den læst! Jeg har reserveret den på biblo (kvindeudgaven var det vist), men den er ikke kommet hjem endnu.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2016, 11:40

Angelina skrev:
Krølle skrev:Folk der stopper-stopper er så cool. De må faktisk også gerne missionere en (lillebitte) smule :D


Jeg har været røgfri i ca 11 år ... fra 20 til 0 kold tyrker! Må jeg så godt missionere en (lillebitte) smule!? Eller MAJET? :D


Til alle der forsøger at stoppe: JUST DO IT ... det er ligesom at rive et meget meget meget stort plaster af meget meget meget langsomt... men på et tidspunkt holder det altså op med at gøre ondt, og det bliver bedre med tiden... og til sidst kan man slet ikke forstå at man har kunne gøre noget så klamt som at ryge :nerve:


Jeg synes det er dejligt at høre, at man når til en punkt, hvor man slet slet ikke har lyst til at ryge længere i nogensomhelst sammenhænge. For jeg frygter lidt, at jeg resten af mit liv vil gå og tænke på, hvor dejligt det kunne være med en smøg når jeg drikker et glas vin/går morgentur med hunden/har spist aftensmad osv.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 29. jan 2016, 11:42

Pandesteg skrev:^Vil gerne høre hvad du mener om bogen, Krølle, når du har fået den læst! Jeg har reserveret den på biblo (kvindeudgaven var det vist), men den er ikke kommet hjem endnu.


Jeg skal nok give feedback. Min erfaring er, at jeg ikke reagerer specielt feminint og ej heller responderer særligt hensigtsmæssigt på det, mange opfatter som feminin kommunikation, så jeg holder mig til den "almindelige" udgave :D
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2016, 11:45

Krølle skrev:
Pandesteg skrev:^Vil gerne høre hvad du mener om bogen, Krølle, når du har fået den læst! Jeg har reserveret den på biblo (kvindeudgaven var det vist), men den er ikke kommet hjem endnu.


Jeg skal nok give feedback. Min erfaring er, at jeg ikke reagerer specielt feminint og ej heller responderer særligt hensigtsmæssigt på det, mange opfatter som feminin kommunikation, så jeg holder mig til den "almindelige" udgave :D


Nu jeg tænker over det, så læste jeg den faktisk for nogle år siden og den virkede ikke på mig, så nu må jeg prøve kvindeudgaven istedet :D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Rygestoptråd

Indlægaf dykkersild » 29. jan 2016, 12:04

Jeg tænker aldrig nogen sinde over smøger mere - som i aldrig.

Jeg har læst lidt i den der bog - det gav mig absolut ingenting - men hej vi er alle forskellige.

Jeg kan huske for måske 8 år siden hvor jeg havde været til fest og give den max. gas - og dagen efter tænkte jeg: hold nu kaje - jeg tænkte ikke på smøger en eneste gang. Den dag besluttede jeg mig for, at jeg var ikke-ryger.Sådan en rigtig en - der aldrig nogensinde skal ryge igen - det kan jeg mærke, er den helt rigtige beslutning.

Jeg hepper, moraliserer og skælder også gerne ud i tråden, hvis det kan hjælpe.

Har I prøvet at snuse til jeres syltetøjsglas - nice ikke sandt ;o)
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2016, 12:06

dykkersild skrev:Jeg tænker aldrig nogen sinde over smøger mere - som i aldrig.

Jeg har læst lidt i den der bog - det gav mig absolut ingenting - men hej vi er alle forskellige.

Jeg kan huske for måske 8 år siden hvor jeg havde været til fest og give den max. gas - og dagen efter tænkte jeg: hold nu kaje - jeg tænkte ikke på smøger en eneste gang. Den dag besluttede jeg mig for, at jeg var ikke-ryger.Sådan en rigtig en - der aldrig nogensinde skal ryge igen - det kan jeg mærke, er den helt rigtige beslutning.

Jeg hepper, moraliserer og skælder også gerne ud i tråden, hvis det kan hjælpe.

Har I prøvet at snuse til jeres syltetøjsglas - nice ikke sandt ;o)


Tak for dit indlæg, det hjælper virkelig at læse!! Jeg har ikke været smøgtrængende nok endnu til at tage syltetøjsglasset i brug, gudskelov! :D
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Mi55y » 29. jan 2016, 13:04

Iiiih, denne tråd er altså ved at lokke mig ud i et rygestop...

Jeg har 3 smøger tilbage i en pakke, og skal være sammen med kæresten i aften, så der ryger jeg ikke - på trods af spise-ude og koncert. Så hvis jeg nu ryger en fri-fra-job-det-er-weekend-smøg og så resten, når jeg skal med rygende søster til grænsen og shoppe i morgen, så kunne jeg jo faktisk godt lade det være ved det...

:shock:
5
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Rygestoptråd

Indlægaf dykkersild » 29. jan 2016, 13:25

Ja - det tror jeg da nok lige at du kan - ikke købe smøger i Tyskland men noget lækkert slik eller en parfume i stedet for. Kærsten vil da elske at kysse på dig uden smøg-smag. Og jo - han kan altså godt smage det selv om du børster/tygger osv .

Lokke, lokke....
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 29. jan 2016, 14:15

Jeg har 16 smøger liggende i lommen lige nu. Der ligger de trygt - i hvert fald indtil i aften. Tror jeg melder mig som frivillig chauffør, så er der grænser for vinindtaget.
0

Tilbage til "Livets forhold"