Hit med din vaffelopskrift!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf 2SHY » 29. jan 2016, 12:52

Vi laver nærmest aldrig vafler her i huset og det er selvom vi faktisk rigtig godt kan lide dem. Vi har vist altid brugt de der pakker hvor man bare skal blande mælk i og så er man klar til at bage. Sådan en blanding har vi ikke i huset og helt ærligt så foretrækker jeg selv at lave dej from scratch

Men jeg mangler opskriften på Debattens bedste vafler :) Bring it! :banan:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf HappyPaww » 29. jan 2016, 13:14

FØlger lige med, for købte et vaffeljern i sidste weekend, efter mange cravings. Prøvede en opskrift, de kaldte verdens bedste vafler, men de var slatne og kedelige :boo:

De skal være lette, lidt sprøde udenpå og bløde/fugtige inden i - med masser af smør!
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf didas » 29. jan 2016, 13:17

Det kan godt være, jeg bliver upopulær nu, men jeg plejer bare at købe vaffel-mix og jeg synes faktisk de bliver rigtig lækre. Det er dem i pakker, så det er vist enten Amo eller Maizena. Jeg tilsætter lidt sukker, så bliver de saftige indeni og ekstra sprøde udenpå og så supplerer jeg bare med vanille, appelsin eller hvad jeg nu lige er i humør til :)
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf 2SHY » 29. jan 2016, 13:24

Vi har også brugt de der bagemix, men jeg kunne godt tænke mig at kunne lave det fra bunden :) Bl.a. for at jeg bare kan lave det når jeg vil uden at være nødt til at have bagemix i huset :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf Persnikedy » 29. jan 2016, 14:34

Jeg slår endnu et slag for min Mormors Sandvafler

150g smør (stuetemperatur)
125g sukker
140g kartoffelmel
3 æg

I en skål blander du kartoffelmel med smør og røre det lind og blød. I en anden pisker du æg og sukker luftigt. Det hele vendes sammen og dejen bruges med det samme. Og vaffeljernet smøres kun første gang,

Ja ja, det lyder lidt sært, men øj de er gode og sprøde

De er faktisk også nævnt i denne tråd http://www.debatten.net/forum/viewtopic.php?f=34&t=958
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf 2SHY » 29. jan 2016, 15:04

Ah jeg så slet ikke den anden tråd :genert:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf Lykke » 29. jan 2016, 16:27

Jeg prøvede de der vaflet med kartoffelmel. Og de blev helt sprøde. Nærmest som en kiks. Og sær smag med al den kartoffelmel. Måske vi gjorde noget forkert, men tror det ikke.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf 2SHY » 30. jan 2016, 13:22

Jeg var lige i Føtex efter vaffelmix...26 kr!!! For en pakke svarende til 10 vafler? :shock: Ej der er jeg nok så meget nordjyde at det kan de godt glemme. Så den blev sat på plads og så må jeg eksperimentere med at lave dejen selv
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf HappyPaww » 6. feb 2016, 08:40

FruDulle skrev:Jeg laver den her. Man kan bare bruge alm mælk

1 spsk sukker
1 æg
2½ dl vand
2 dl mandelmælk
3 3/4 dl hvedemel
2 tsk bagepulver
125 g smeltet smør
et drys salt
og kornene fra 1/2 vaniljestang
Det hele blandes og hviler lige i ½ time. vaffeljernet pensles med lidt olie og varmes godt op og dej hæles på. Når vaflen er færdig lægges den på bagepapir på en rist og lad være med at stable dem, for så dannes der kondens og de bliver blød

Vi tester denne as we speak - og resultatet er lige som det skal være :savl:
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf 2SHY » 6. feb 2016, 08:55

Vi endte med den her med ekstra vaniliesukker i og de var ganske udmærkede :)

http://cutecarbs.com/2012/01/verdens-ma ... te-vafler/
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hit med din vaffelopskrift!

Indlægaf Kattefjæs » 7. feb 2016, 23:03

Okay, jeg laver dem på slump efter mormors opskrift, så det bliver uden præcise mængdeangivelser, men det er nok meget fint. Jeg laver dem alligevel aldrig på præcis samme måde to gange, for det afhænger af hvad der lige er i køleskabet.

Som hovedregel skal man beregne ét æg per person sådan godt og vel.

Men den vigtigste ingrediens er surt mælkeprodukt. Det kan være sur mælk eller fløde, men selv kan jeg bedst lide at bruge A38, tykmælk eller andet i den stil. Jo surere yoghurt jo bedre.

Først blander jeg æg og sukker (bruger generelt kun et par spiseskefulde sukker til 3-4 æg, i modsætning til mormor som brugte en deciliter sukker per æg - hun tilgiver mig nok). Når det er ordentligt blandet, føjer jeg en lille knivspids salt og en god teske kardemomme til.

Min mormor brugte bare hvedemel, men jeg kan godt lide at blande et par deciliter havregryn i også... Blander dem med æggemassen indtil de har suget lidt væske til sig. Derefter mel og surt mælkeprodukt indtil konsistensen er rigtigt.

Sidst men ikke mindst blødt, men ikke for varmt smør. Rigtigt smør! Igen bruger jeg ikke helt så meget som mormor, men det bliver stadig godt.

Derefter skal vaffelrøren helst stå i køleskabet i nogle timer - eller meget gerne natten over - og trække.

Mormor føjede en teske bagepulver til lige inden stegning, men efter at have glemt det en milliard gange, gik det op for mig at det slet ikke behøves. :)

Vaffeljernet skal kun have fedtstof hvis det er helt nyt. Efter første brug er det fint nok uden fedtstof, for der er jo smør i røren.

Vaffeljernet skal være rimelig varmt for at sikre at de både bliver gennemstegte indeni og brune og sprøde udenpå. Man kan lige prøve sig lidt frem indtil man finder den bedste indstilling - vaffeljern er jo forskellige.

Det er surt mælkeprodukt og kardemomme som gør tricket - og hviletiden, selvfølgelig. Må indrømme at alle andre vafler er som at række tungen ud af vinduet for mig. Ligesom pandekager uden øl. :genert:

Det kan godt være at det kræver nogle forsøg at få dem rigtige, mest fordi jeg ikke rigtig kan give dig konkrete mængder. :gruble: Det sidder jo bare i hænderne på mig. Jeg håber det lykkes for dig!
1

Tilbage til "Mad og drikke"