Nyt antennestik eller?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 504
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 31
Likede indlæg: 654

Nyt antennestik eller?

Indlægaf Helga1 » 13. feb 2020, 10:07

Hej alle

Håber, der sidder nogle kloge hoveder derude, der kan hjælpe mig.
Min mand og jeg er i starten af året flyttet i hus. Inde i stuen er der tv- og internetstik (antennekabel), som vi har sat hhv. antennestik til tv i og vores router til internettet.

Vi har også et kontor, hvor der desværre hverken er tv- eller internetstik (kun et gammel telefonstik :/ ), så vi kan ikke sætte tv eller routeren til derinde. Min mand spiller indimellem computer, og det kører ikke godt nok på det trådløse net.

Han kunne derfor godt tænke sig at kunne sætte et internetkabel direkte fra sin computer i vores router. Lige nu kører der et langt kabel tværs henover gulvet fra stue til kontor (som jeg meget gerne vil have væk).

Hvordan kan det bedst løses?

Kan der etableres et nyt antennestik i væggen i kontoret, som routeren kan sluttes til? Hvem skal man i så fald og kontakte, og koster det mon en halv bondegård? :stoned:

Eller findes der andre løsninger, uden vi skal til at hive det hen over loftet?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Nyt antennestik eller?

Indlægaf DenBruneMunk » 13. feb 2020, 10:24

Lad os formode, at når du skriver antennestik (internet), så har der tidligere været yousee / stofa inde over huset, og tidligere ejer havde tv og internet igennem dem. Så har de haft et modem på internet/antenneporten, som bruger et antenne kabel (coax) som sidder i modem som giver et ethernet/rj45 kabel udgang som du kan sætte i din egen router (i WAN port).

Hvis der ikke er RJ45 stik i væggen i de forskellige rum, er trådløst nok den eneste løsning du kan bruge nu og her, eller trække ethernet kabler igennem, rummene som jo bliver synlige, og klipper i ikke RJ45 stik af for at komme igennem vægge, så bliver der endnu mere synligt kabel, det er et valg og tanker man må gøre sig. I lejebolig er det nok ikke godt med for mange huller igennem vægge.

For at få internet igennem antenne stik, så skal i nok undersøge om det er yousee eller stofa (måske anden udbyder der er der).
Måske kan http://tjekditnet.dk bruges til at afsløre hvem har kabler i jeres hus?
0
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 504
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 31
Likede indlæg: 654

Re: Nyt antennestik eller?

Indlægaf Helga1 » 13. feb 2020, 10:36

Jeg ved der er stofa nu, da vores nuværende internet og tvpakke er stofa, og det kommer fra stik i væggen.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Nyt antennestik eller?

Indlægaf DenBruneMunk » 13. feb 2020, 10:41

Og de bruger vel præcis de omtalte stik i væggen? , Man kan , ligesom med ethernet stik som sættes op, også sætte et ekstra antenne stik op i et andet rum, det kan i selv, eller få et bud fra Stofa på det, så kan i flytte modem til det rum?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Nyt antennestik eller?

Indlægaf Aragorn » 13. feb 2020, 10:46

Kabelskinner til 20 kroner for 2 meter hos Jem og Fix kan gøre meget for orden i kabler. Det har jeg selv gjort, og boret hul i væggen, trukket kabel gennem og sat stik på. Det kræver en særlig tang der koster under 100 kroner.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Nyt antennestik eller?

Indlægaf DenBruneMunk » 13. feb 2020, 10:56

Aragorn skrev:Kabelskinner til 20 kroner for 2 meter hos Jem og Fix kan gøre meget for orden i kabler. Det har jeg selv gjort, og boret hul i væggen, trukket kabel gennem og sat stik på. Det kræver en særlig tang der koster under 100 kroner.
Og måle udstyr så man ved at ens RJ45 stik er forbundet på alle leder og skærmet korrekt :) Og jeg har hjulpet håndværkere som fandt dette mere besværligt end at trække antennelkabel, så derfor holdt jeg mig til antenne løsningen først.

Men man kan jo også springe på alternativerne, mobilt netværk så kan router stå mange steder, hvis man bor i et område som ikke kræver ekstern antenne og det kan være billigere når man får fri data for 210-220kr nu.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Nyt antennestik eller?

Indlægaf Aragorn » 13. feb 2020, 11:48

DenBruneMunk skrev:
Aragorn skrev:Kabelskinner til 20 kroner for 2 meter hos Jem og Fix kan gøre meget for orden i kabler. Det har jeg selv gjort, og boret hul i væggen, trukket kabel gennem og sat stik på. Det kræver en særlig tang der koster under 100 kroner.
Og måle udstyr så man ved at ens RJ45 stik er forbundet på alle leder og skærmet korrekt :) Og jeg har hjulpet håndværkere som fandt dette mere besværligt end at trække antennelkabel, så derfor holdt jeg mig til antenne løsningen først.

Men man kan jo også springe på alternativerne, mobilt netværk så kan router stå mange steder, hvis man bor i et område som ikke kræver ekstern antenne og det kan være billigere når man får fri data for 210-220kr nu.


Triax laver forøvrigt nogle ganske udmærkede konvertere fra coax til ethernet. Det kan sagtens bruges hvis man har gammel coax til at ligge.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Bolig"