Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2016, 12:44

Smiling_Goat skrev:
Pandesteg skrev:Enig i høj musik på anlægget. Og så ellers bare få det overstået. Ikke noget med at tage små (debat)-pauser eller lade sig distrahere af andre gøremål. Måske endda sætte sig en målsætning for, at hvis jeg er færdig om 1,5 time må jeg gå ned og købe kage/drikke varm kakao/whatever.

Om det bliver sjovere på ovenstående måde? Sikkert ikke, men det bliver hurtigere overstået :D


Ja, det er klart rengøring føles som en stor uoverskuelig opgave, hvis man bruger en hel dag på det - fordi man tager mange pauser for at overskue det, fordi det er sådan en stor, uoverskuelig opgave (see what I did there? :P)

Jeg har i hvert fald fået et andet forhold til rengøring, efter jeg begyndte at udføre opgaven koncentreret. Nu tænker jeg: "Det er en time, så er det overstået" hvor jeg før i tiden syntes at det var en meget, meget stor opgave.


Jep samme her og bliver altid overrasket over, hvor hurtigt jeg er færdig!
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Pjeps » 29. jan 2016, 12:45

Rakel skrev:Få et par børn. Vent 12-15 år og du slipper for at gøre rent :P

Den ide skulle du være kommet med for 12-15 år siden :D
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Pjeps » 29. jan 2016, 12:49

FruDulle skrev:
Pjeps skrev:
FruDulle skrev:Du bliver små neurotisk og begynder at nyde hvordan tingene bliver rene, skinnende og ens. Så går det over i en mild ocd hvor der altid skal være ryddet op før du kan slappe af og igang med noget og sørge for at alt vender rigtigt, står rigtig, brug gerne en linial, en fingersbredde mellem bøjlerne er f.eks. vigtigt. Google militærklædeskabe og prøve om du kan lægge tøj sammen ligeså godt. Gør det til en sport og tjek evt pinterest for organizing idea og så kører det bare derudaf med ar skabe orden. Når der er orden er rengøring meget sjovere og tilfredsstillende og du bliver en lille smule mere lykkelig hver gang det er tid til at gøre rent. Hvilket det er hver dag i større eller mindre grad...bare fordi at det er sjovt.

Jeg kan sagtens slappe af midt i en mindre bombeeksplosion , min trang til at hygge mig med det jeg kan lide er bare langt større end min trang til orden :genert:


Det er lige meget hvad du kan nu, du skal bare gå igang med at følge mit eksempel så kommer det snigende. Tro mig. Og hvis ikke, så spørg min mand.


Jeg tror jeg prøver at ordne min bogreol på en ocd og neurotisk måde i morgen , bare for at se om jeg synes det er sjovt :lol:

Nu ved jeg bare ikke om jeg skal farve, genre, alfabet ordne den ? :gruble:
1
:ninja:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf kidkomb » 29. jan 2016, 12:53

FruDulle skrev:Du bliver små neurotisk og begynder at nyde hvordan tingene bliver rene, skinnende og ens. Så går det over i en mild ocd hvor der altid skal være ryddet op før du kan slappe af og igang med noget og sørge for at alt vender rigtigt, står rigtig, brug gerne en linial, en fingersbredde mellem bøjlerne er f.eks. vigtigt. Google militærklædeskabe og prøve om du kan lægge tøj sammen ligeså godt. Gør det til en sport og tjek evt pinterest for organizing idea og så kører det bare derudaf med ar skabe orden. Når der er orden er rengøring meget sjovere og tilfredsstillende og du bliver en lille smule mere lykkelig hver gang det er tid til at gøre rent. Hvilket det er hver dag i større eller mindre grad...bare fordi at det er sjovt.

Det er noget med, at bo i nogle andre lande og have tjenestefolk, ikke? For så vil jeg gerne adoptere din metode. Det lyder lovende!
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Pjeps » 29. jan 2016, 12:55

Rakel skrev:
Pjeps skrev:
Rakel skrev:Få et par børn. Vent 12-15 år og du slipper for at gøre rent :P

Den ide skulle du være kommet med for 12-15 år siden :D


Der spurgte du jo ikke :gruble:


Jeg sørger bare for at låne din mindste et par gange om måneden fremover :lun:
0
:ninja:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf kidkomb » 29. jan 2016, 13:07

Dulle, jeg elsker din entusiasme :lol: -nogle ville kalde det fanatisk, men det er det jo ikke vel! Det er bare grundigt. Ja, tak.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21841

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Purple Haze » 29. jan 2016, 14:26

FruDulle skrev:
Pjeps skrev:
FruDulle skrev:
Pjeps skrev:
FruDulle skrev:Du bliver små neurotisk og begynder at nyde hvordan tingene bliver rene, skinnende og ens. Så går det over i en mild ocd hvor der altid skal være ryddet op før du kan slappe af og igang med noget og sørge for at alt vender rigtigt, står rigtig, brug gerne en linial, en fingersbredde mellem bøjlerne er f.eks. vigtigt. Google militærklædeskabe og prøve om du kan lægge tøj sammen ligeså godt. Gør det til en sport og tjek evt pinterest for organizing idea og så kører det bare derudaf med ar skabe orden. Når der er orden er rengøring meget sjovere og tilfredsstillende og du bliver en lille smule mere lykkelig hver gang det er tid til at gøre rent. Hvilket det er hver dag i større eller mindre grad...bare fordi at det er sjovt.

Jeg kan sagtens slappe af midt i en mindre bombeeksplosion , min trang til at hygge mig med det jeg kan lide er bare langt større end min trang til orden :genert:


Det er lige meget hvad du kan nu, du skal bare gå igang med at følge mit eksempel så kommer det snigende. Tro mig. Og hvis ikke, så spørg min mand.


Jeg tror jeg prøver at ordne min bogreol på en ocd og neurotisk måde i morgen , bare for at se om jeg synes det er sjovt :lol:

Nu ved jeg bare ikke om jeg skal farve, genre, alfabet ordne den ? :gruble:


Alfabetisk. Kan det stå i nummerorden eller alfabetisk skal det altid det. Altid!!!


Størrelsesorden!
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Maoam » 29. jan 2016, 14:26

Jeg fandt i går de her oprydningsvideoer, hvor man bruger 10 min om dagen på en opgave. Jeg overvejer selv at bruge det til at tvinge mig til at lave nogle af de opgaver, jeg bliver ved med at springe over.

https://www.youtube.com/user/PeterWalsh ... =8&sort=dd
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Kattefjæs » 29. jan 2016, 14:46

Jeg plejer at sætte et eller andet på som jeg gerne vil høre - et bestemt radioprogram eller en dokumentarfilm som ikke kræver at man kigger på skærmen imens. Så underholder jeg mig med det mens jeg ordner hvad der nu skal ordnes.

Det hjælper at have en Polar Loop. Jeg er blevet meget mindre træt af at styrte rundt og rydde op og gøre rent efter jeg har opdaget hvor meget man scorer på aktivitets-kontoen af det. :lol:
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21841

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Purple Haze » 29. jan 2016, 17:13

FruDulle skrev:
Purple Haze skrev:
FruDulle skrev:
Pjeps skrev:
FruDulle skrev:
Pjeps skrev:
FruDulle skrev:Du bliver små neurotisk og begynder at nyde hvordan tingene bliver rene, skinnende og ens. Så går det over i en mild ocd hvor der altid skal være ryddet op før du kan slappe af og igang med noget og sørge for at alt vender rigtigt, står rigtig, brug gerne en linial, en fingersbredde mellem bøjlerne er f.eks. vigtigt. Google militærklædeskabe og prøve om du kan lægge tøj sammen ligeså godt. Gør det til en sport og tjek evt pinterest for organizing idea og så kører det bare derudaf med ar skabe orden. Når der er orden er rengøring meget sjovere og tilfredsstillende og du bliver en lille smule mere lykkelig hver gang det er tid til at gøre rent. Hvilket det er hver dag i større eller mindre grad...bare fordi at det er sjovt.

Jeg kan sagtens slappe af midt i en mindre bombeeksplosion , min trang til at hygge mig med det jeg kan lide er bare langt større end min trang til orden :genert:


Det er lige meget hvad du kan nu, du skal bare gå igang med at følge mit eksempel så kommer det snigende. Tro mig. Og hvis ikke, så spørg min mand.


Jeg tror jeg prøver at ordne min bogreol på en ocd og neurotisk måde i morgen , bare for at se om jeg synes det er sjovt :lol:

Nu ved jeg bare ikke om jeg skal farve, genre, alfabet ordne den ? :gruble:


Alfabetisk. Kan det stå i nummerorden eller alfabetisk skal det altid det. Altid!!!


Størrelsesorden!


Det giver ingen mening


Jo da, hvis man gør det ordentligt.
Størrelse og genre plejer jeg at gå efter.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Skralde » 29. jan 2016, 18:40

Nogen gange når jeg skal lave noget jeg ikke gider, leger jeg at jeg bliver filmet imens og skal vise hvordan man gør fx :ninja: Så herhjemme bliver der både afholdt tv-køkken, De unge mødre, afgivet rengøringstips og meget mere. :genert:

Nogen gange prøver jeg også at lege sexet imens, men det ved jeg ikke om jeg tør skrive "højt".
16
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf GoGetter » 29. jan 2016, 19:36

Mentale lister over de næste tre ting du skal.
"Godt så, nu sætter jeg en kulørt vask over, så rydder jeg op i stuen og så tørrer jeg støv i stuen". Når du så har sat vasketøj over er det "Nu rydder jeg op i stuen, så tørrer jeg støv i stuen, så støvsuger jeg i stuen". Det gør det måske ikke sjovere, men det gør det fokuseret.
Nå ja, jeg har selvfølgelig også en liste på papir med alle steps. Er et liste-menneske.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Rapfisk » 29. jan 2016, 20:01

Jeg sætter et æggeur og lover mig selv, at jeg ikke behøver at gøre rent i mere end fx en halv time. Man kan nå overraskende meget på den tid.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Skralde » 29. jan 2016, 20:22

Rapfisk skrev:Jeg sætter et æggeur og lover mig selv, at jeg ikke behøver at gøre rent i mere end fx en halv time. Man kan nå overraskende meget på den tid.


5 gode sange, kan også godt gøre tricket! :gogo:
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Hvordan gør man oprydning og rengøring sjovt?

Indlægaf Skralde » 29. jan 2016, 20:23

Nå ja, en anden og lidt anderledes taktik kan også være at lave en liste - dog ikke over hvad du skal lave, men derimod over hvad du HAR gjort. Meget mere motiverende :gogo:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde

Tilbage til "Generelt"