Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 14. feb 2020, 12:53

sigge skrev:Jeg har fødselsdag i næste uge og vil bage en kage (eller to) til at have med på arbejde. Jeg plejer ellers altid at have nogle opskrifter liggende, som jeg gerne vil prøve af, som jeg lader gå ud over mine kolleger. Men denne gang mangler jeg inspiration.

Jeg skal bage til ca. 30 (kageglade) personer, så det skal helst være noget, der kan bages i en stor form eller evt. i 2 springforme. Jeg har det med at lave spændende ting, som involverer mindst 3 processer og tager en masse tid, men det må gerne være mere enkelt denne gang, for det bliver en lidt travl uge, så jeg tror ikke, jeg får overskud til at bruge flere timer på det.

Det må gerne være en almindelig bradepandekage men med en topping eller et lille tvist, der gør den mere festlig. Jeg har ikke lyst at bage gulerods- eller kanelkage. Drømmekage og den du ved nok, dur heller ikke. Men hvad så?


Lemon bars :savl:
http://emilysalomon.dk/2013/01/22/lemon ... onsnitter/
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7758
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11472

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Kerrigan » 14. feb 2020, 16:49

sigge skrev:Jeg har fødselsdag i næste uge og vil bage en kage (eller to) til at have med på arbejde. Jeg plejer ellers altid at have nogle opskrifter liggende, som jeg gerne vil prøve af, som jeg lader gå ud over mine kolleger. Men denne gang mangler jeg inspiration.

Jeg skal bage til ca. 30 (kageglade) personer, så det skal helst være noget, der kan bages i en stor form eller evt. i 2 springforme. Jeg har det med at lave spændende ting, som involverer mindst 3 processer og tager en masse tid, men det må gerne være mere enkelt denne gang, for det bliver en lidt travl uge, så jeg tror ikke, jeg får overskud til at bruge flere timer på det.

Det må gerne være en almindelig bradepandekage men med en topping eller et lille tvist, der gør den mere festlig. Jeg har ikke lyst at bage gulerods- eller kanelkage. Drømmekage og den du ved nok, dur heller ikke. Men hvad så?


Denne kage er intet mindre end fantastisk!
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?t=6951

Jeg ved dog ikke om den er for indviklet, hvis overskuddet ikke er så stort.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Studsgaard » 14. feb 2020, 17:24

Kerrigan skrev:
sigge skrev:Jeg har fødselsdag i næste uge og vil bage en kage (eller to) til at have med på arbejde. Jeg plejer ellers altid at have nogle opskrifter liggende, som jeg gerne vil prøve af, som jeg lader gå ud over mine kolleger. Men denne gang mangler jeg inspiration.

Jeg skal bage til ca. 30 (kageglade) personer, så det skal helst være noget, der kan bages i en stor form eller evt. i 2 springforme. Jeg har det med at lave spændende ting, som involverer mindst 3 processer og tager en masse tid, men det må gerne være mere enkelt denne gang, for det bliver en lidt travl uge, så jeg tror ikke, jeg får overskud til at bruge flere timer på det.

Det må gerne være en almindelig bradepandekage men med en topping eller et lille tvist, der gør den mere festlig. Jeg har ikke lyst at bage gulerods- eller kanelkage. Drømmekage og den du ved nok, dur heller ikke. Men hvad så?


Denne kage er intet mindre end fantastisk!
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?t=6951

Jeg ved dog ikke om den er for indviklet, hvis overskuddet ikke er så stort.

Uhh den ser god ud.
Den skal jeg prøve på et tidspunkt.
1
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 14. feb 2020, 18:32

sigge skrev:Jeg har fødselsdag i næste uge og vil bage en kage (eller to) til at have med på arbejde. Jeg plejer ellers altid at have nogle opskrifter liggende, som jeg gerne vil prøve af, som jeg lader gå ud over mine kolleger. Men denne gang mangler jeg inspiration.

Jeg skal bage til ca. 30 (kageglade) personer, så det skal helst være noget, der kan bages i en stor form eller evt. i 2 springforme. Jeg har det med at lave spændende ting, som involverer mindst 3 processer og tager en masse tid, men det må gerne være mere enkelt denne gang, for det bliver en lidt travl uge, så jeg tror ikke, jeg får overskud til at bruge flere timer på det.

Det må gerne være en almindelig bradepandekage men med en topping eller et lille tvist, der gør den mere festlig. Jeg har ikke lyst at bage gulerods- eller kanelkage. Drømmekage og den du ved nok, dur heller ikke. Men hvad så?



Måske en blondie? Jeg har mange gange lavet denne med stor succes: https://anneauchocolat.dk/kager/blondie ... -hindbaer/

Ellers har jeg også lavet små bananmuffins med chokoladeganesh sat lidt flot på med tyl. Med stor succes

Og sidst men ikke mindst er de her karamelsnitter værd at slå ihjel for https://spisbedre.dk/opskrifter/karamel ... -chokolade

Du får lige billeder af de sidste. De er ikke så svære. Men nok lidt mere komplicerede end en bradepandekage
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17195
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41858

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf LaMariposa » 15. feb 2020, 04:55

sigge skrev:Jeg har fødselsdag i næste uge og vil bage en kage (eller to) til at have med på arbejde. Jeg plejer ellers altid at have nogle opskrifter liggende, som jeg gerne vil prøve af, som jeg lader gå ud over mine kolleger. Men denne gang mangler jeg inspiration.

Jeg skal bage til ca. 30 (kageglade) personer, så det skal helst være noget, der kan bages i en stor form eller evt. i 2 springforme. Jeg har det med at lave spændende ting, som involverer mindst 3 processer og tager en masse tid, men det må gerne være mere enkelt denne gang, for det bliver en lidt travl uge, så jeg tror ikke, jeg får overskud til at bruge flere timer på det.

Det må gerne være en almindelig bradepandekage men med en topping eller et lille tvist, der gør den mere festlig. Jeg har ikke lyst at bage gulerods- eller kanelkage. Drømmekage og den du ved nok, dur heller ikke. Men hvad så?


Jeg har bagt den her mange gange efterhånden. Den er altid et kæmpe hit, selvom den er hurtig og der ikke er noget fancy i den:

https://www.arla.dk/opskrifter/nem-chok ... radepande/

Den skal bage lidt længere end der står i opskriften. Du kan evt. pynte med frugt for at gøre den mere festlig :)
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 15. feb 2020, 14:01

Hvor er I bare gode! Jeg vidste, debatten kunne give mig inspirationen tilbage. Og nu har jeg opskrifter til de næste mange anledninger.
Jeg tror, det bliver lemon bars i denne omgang, selvom de der karamelsnitter også lyder virkeligt gode.

Tusind tak, søde jer.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 16. feb 2020, 12:01

Efter succesen med kageforslag forsøger jeg mig
med et nyt spørgsmål: Har I nogen forslag til glutenfri morgenmad, man kan tage med på tur, og som kan holde sig i flere dage uden køleskab? Jeg har endnu ikke fundet et glutenfrit knækbrød i butikkerne, som jeg synes rigtigt godt om. “Stenalderbrød” er heller ikke lige mig. Jeg har overvejet at prøve bagt havregrød, men jeg kan ikke finde tips om, hvorvidt det også er lækkert koldt og kan holde sig flere dage.
0
You can't spell awesome without me.
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 16. feb 2020, 15:15

sigge skrev:Efter succesen med kageforslag forsøger jeg mig
med et nyt spørgsmål: Har I nogen forslag til glutenfri morgenmad, man kan tage med på tur, og som kan holde sig i flere dage uden køleskab? Jeg har endnu ikke fundet et glutenfrit knækbrød i butikkerne, som jeg synes rigtigt godt om. “Stenalderbrød” er heller ikke lige mig. Jeg har overvejet at prøve bagt havregrød, men jeg kan ikke finde tips om, hvorvidt det også er lækkert koldt og kan holde sig flere dage.


Hvad er anledningen? Har du adgang til komfur eller lign?
For så ville jeg klart gå med havregrød.
Ellers er rugbrød vel også til at opstøve glutenfrit?
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 16. feb 2020, 15:58

Muspel skrev:
sigge skrev:Efter succesen med kageforslag forsøger jeg mig
med et nyt spørgsmål: Har I nogen forslag til glutenfri morgenmad, man kan tage med på tur, og som kan holde sig i flere dage uden køleskab? Jeg har endnu ikke fundet et glutenfrit knækbrød i butikkerne, som jeg synes rigtigt godt om. “Stenalderbrød” er heller ikke lige mig. Jeg har overvejet at prøve bagt havregrød, men jeg kan ikke finde tips om, hvorvidt det også er lækkert koldt og kan holde sig flere dage.


Hvad er anledningen? Har du adgang til komfur eller lign?
For så ville jeg klart gå med havregrød.
Ellers er rugbrød vel også til at opstøve glutenfrit?


Nej, intet køkkenudstyr.

Jeg tror også, jeg må prøve noget mere færdiglavet glutenfrit brød, for jeg skal afsted om godt en uge og har ikke tid til at prøve en masse opskrifter af selv.
0
You can't spell awesome without me.
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf LidtLakrids » 21. feb 2020, 16:27

Jeg skal lave en lagkage som skal pyntes med M&Ms. Hvad vil I tro er godt at opsmøre/overtrække lagkagen med? Flødeskum er jo nemt og lækkert, men jeg er bange for at farven fra M&Ms kunne trække ud i den hvide flødeskum? :gruble: Jeg ved ikke hvordan smørcreme ville arte sig ej heller hvordan det ville være med almindelig flormelis+vand glasur. Er der nogen der har erfaring med det? :)
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 21. feb 2020, 16:54

LidtLakrids skrev:Jeg skal lave en lagkage som skal pyntes med M&Ms. Hvad vil I tro er godt at opsmøre/overtrække lagkagen med? Flødeskum er jo nemt og lækkert, men jeg er bange for at farven fra M&Ms kunne trække ud i den hvide flødeskum? :gruble: Jeg ved ikke hvordan smørcreme ville arte sig ej heller hvordan det ville være med almindelig flormelis+vand glasur. Er der nogen der har erfaring med det? :)

Jeg ville ikke bruge smørcreme til at opsmøre med. Jeg tror jeg enten ville vælge flødeskum (og håbe på det bedste) eller også overtrække med marcipan. Evt en kombi, hvor siderne pyntes med flødeskum og toppen med marcipan, og så pynte marcipanen.
En fjerde mulighed er ‘Othello-style’, dvs marcipanbånd om kagen og chokoladeovertræk på toppen.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Persnikedy » 21. feb 2020, 17:35

LidtLakrids skrev:Jeg skal lave en lagkage som skal pyntes med M&Ms. Hvad vil I tro er godt at opsmøre/overtrække lagkagen med? Flødeskum er jo nemt og lækkert, men jeg er bange for at farven fra M&Ms kunne trække ud i den hvide flødeskum? :gruble: Jeg ved ikke hvordan smørcreme ville arte sig ej heller hvordan det ville være med almindelig flormelis+vand glasur. Er der nogen der har erfaring med det? :)


Det vil smitte af både på flødeskum og smørcreme - taler af erfaring
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Rullegardinia » 21. feb 2020, 17:38

Nu spørger jeg dumt, men jeg ved det reelt ikke... De der store rejer man køber med halen siddende på, skal man sørge for at tage tarmen ud af dem? Jeg mener ikke de rå, og derfor er jeg i tvivl. Man tilbereder vel ikke på rejer med tarmen stadig siddende? Og jeg synes ikke, der står noget på posen?
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Misantropen » 21. feb 2020, 20:53

Rullegardinia skrev:Nu spørger jeg dumt, men jeg ved det reelt ikke... De der store rejer man køber med halen siddende på, skal man sørge for at tage tarmen ud af dem? Jeg mener ikke de rå, og derfor er jeg i tvivl. Man tilbereder vel ikke på rejer med tarmen stadig siddende? Og jeg synes ikke, der står noget på posen?

Jeg mener de plejer at være rensede, men ligesom der kan sidde skalrester(udover haleviften) kan der også være tarmrester eller tele tarmen.

Måske er det forskelligt fra butik/producent til butik/producent.
1
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2206
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3228

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf flicka » 22. feb 2020, 10:19

Vi skal have lasagne iaften og jeg vil gerne have noget grønt/salat til.

Men jeg er helt ideforladt :gruble:

Er der nogen af jer der har gode ideer til en salat, der ikke nødvendigvis skal være tomatsalat eller en standard icebergsalat med agurk og tomat :bored:
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Mad og drikke"