Kage der nægter at blive bagt

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Hunkat » 29. jan 2016, 09:34

Håber I kan komme med lidt gode råd om en kage der slet ikke arter sig som den burde.

Jeg har haft fødselsdag og skal derfor have kage med på arbejde. Jeg vælge denne blondie http://anneauchocolat.dk/2013/08/16/blondies-med-lime-og-hindbaer/ dog uden mandler om jeg ikke selv bryder mig om.

Jeg bagte den i går i alt ca. 50 minutter hvorefter den var så brun på toppen at jeg helst ikke ville give den mere varme. På det tidspunkt var den ret blød men brownie typerne må jo gerne sætte sig lidt, så det var ok tænkte jeg. Her til morgen skar jeg den over og den er næsten fuldstændig flydende indeni. Helt ubagt.

Vi har heldigvis en oven i vores te køkken på arbejdet så jeg tager den med alligevel og smider den i det. Ca. 1 time på omkring 10o grader under sølvpapir for at skåne toppen.
Det hjalp faktisk lidt, så skruede lidt op for varmen og kiggede til den efter 30 minutter. Resultat: mere flydende end nogensinde før. :panik:

Jamen jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre eller ikke gøre. Er der ikke en kagekyndig som har et godt råd?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Fru Sunshine » 29. jan 2016, 10:08

Det lyder underligt. Jeg har aldrig oplevet det, men jeg har lyst til at afprøve opskriften. Måske er der fejl i den?
Har du brugt frosne eller friske hindbær? For jeg tænker, at der måske er for meget væske i de frosne :gruble:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Hunkat » 29. jan 2016, 10:11

Jeg brugte friske hindbær.

Jeg har godt nok brugt et stenfad frem for en kageform men jeg varmede det først og gav det som sagt også længere end det skulle have og det har aldrig været et problem med kager i det fad før...

Jeg fatter det ikke.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf In_your_eyes » 29. jan 2016, 10:34

Jeg tror det har noget med dit valg af form at gøre, jeg ville bage den i en alm kageform. Har aldrig haft god erfaring med fade.
0
:pompom:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. jan 2016, 10:41

Nu er i 2 her i tråden der har oplevet det, og jeg kan se at 2 i kommentarsportet har samme problem :)
Mit umiddelbare gæt er at der er for lidt mel i opskriften vs. "væske" fra smør, æg, smelte choko, og hindbærrene. - det er egentligt nok hindbærrene der er synderen.

Hvordan var konsistensen inden bagning? - tænker den skulle være sådan lidt soft-ice agtig i det, altså forholdvsis tyk.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Hunkat » 29. jan 2016, 10:57

DD_81 skrev:Nu er i 2 her i tråden der har oplevet det, og jeg kan se at 2 i kommentarsportet har samme problem :)
Mit umiddelbare gæt er at der er for lidt mel i opskriften vs. "væske" fra smør, æg, smelte choko, og hindbærrene. - det er egentligt nok hindbærrene der er synderen.

Hvordan var konsistensen inden bagning? - tænker den skulle være sådan lidt soft-ice agtig i det, altså forholdvsis tyk.


Jamen den var faktisk sådan rimelig gennemsnitlige kage-konsistens. Jeg studsede godt nok lidt over hvor meget smør/chokolade der skulle i en dej der ellers så ud som om den faktisk var ok, men den optog det meget pænt så jeg tænkte ikke videre over det.

Den var lidt på den tynde side men ikke abnormt. Det kan sagtens være mangel på mel... og det ændre alverdens bagning jo ikke rigtig på..

Suk, så må jeg jo nok ud i noget med plan b
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. jan 2016, 13:55

Hunkat skrev:
DD_81 skrev:Nu er i 2 her i tråden der har oplevet det, og jeg kan se at 2 i kommentarsportet har samme problem :)
Mit umiddelbare gæt er at der er for lidt mel i opskriften vs. "væske" fra smør, æg, smelte choko, og hindbærrene. - det er egentligt nok hindbærrene der er synderen.

Hvordan var konsistensen inden bagning? - tænker den skulle være sådan lidt soft-ice agtig i det, altså forholdvsis tyk.


Jamen den var faktisk sådan rimelig gennemsnitlige kage-konsistens. Jeg studsede godt nok lidt over hvor meget smør/chokolade der skulle i en dej der ellers så ud som om den faktisk var ok, men den optog det meget pænt så jeg tænkte ikke videre over det.

Den var lidt på den tynde side men ikke abnormt. Det kan sagtens være mangel på mel... og det ændre alverdens bagning jo ikke rigtig på..

Suk, så må jeg jo nok ud i noget med plan b



Jeg sammenholdt opskriften med andre brownies og blondies, og egentligt så det ud til at stemme nogelunde overens. Men måske alligevel lige lidt nok af melet. Men kunne stadig godt mistænke hindbærrene for at være den store synder i ligningen.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Hunkat » 29. jan 2016, 14:26

Jeg endte med at smide den i mikroen efter råd fra en kollega. Det to ganske rigtig det værste væde....

Til gengæld var bunden total karmaliseret og stenhård :lol:

Det er den mest kiksede kage jeg nogensinde har bagt. Jeg har omdøbt den til cirkuskage i mit hoved.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Maoam » 29. jan 2016, 16:55

Jeg har ikke brugt den opskrift, men jeg bagte engang en blondie med rabarber og havde samme problem som dig.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Fræksak » 29. jan 2016, 17:08

Jeg har heller ikke prøvet den opskrift, men jeg har flere gange prøvet at bage blondie med appelsin (fra samme blog i øvrigt - her:
http://anneauchocolat.dk/2011/09/14/blo ... chokolade/) og haft fuldstændigt samme problem. Efter at have bagt den i 100 år tænkte jeg nå ja, det må også godt være sådan lidt klægt, men det smagte simpelthen som stort set ubagt kagedej inde i midten (og dejen smager godt, det er ikke det, men altså .... :genert:).

Måske har det noget med den hvide chokolade at gøre?
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Muspel » 29. jan 2016, 19:14

Jeg har bagt den flere gange uden andre problemer, end at den bliver lidt for brun, hvis jeg ikke lægger et stykke bagepapir over til sidst.

Lige når den er færdig, skal den være ret flydende, fordi chokoladen jo smeltet. Kan det være sådan, at mandlerne normalt suger lidt væske?

Jeg ville prøve med lidt mere mel, og så en fladere form, så stykkerne bliver fladere.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf HappyHippo » 29. jan 2016, 21:02

Jeg har bagt masser af blondies uden problemer. Smeltet smør og chokolade er jo flydende indtil det bliver kølet, så jeg stiller dem i køleskabet, så bliver den fin fast.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf HappyHippo » 29. jan 2016, 21:03

Og stenfade er noget møg at bage i. Det er som om de aldrig bliver færdige i sådan et
0
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf Whoosh » 29. jan 2016, 21:18

Jeg får et mentalt billede af en klump dej, der sidder i hjørnet af en kageform med bagepapir rundt om sig som et tæppe, og de små dejarme over kors, rigtig godt mopset og på tværs. "Nej!"
6
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Kage der nægter at blive bagt

Indlægaf HappyHippo » 29. jan 2016, 22:51

Jeg har bagt den uden problemer. Jeg puttede også først hindbærerne i da kagen næsten var bagt færdig, fordi jeg glemte dem. Det kan måske have haft betydning
0

Tilbage til "Mad og drikke"