Økologi og/eller dyrevelfærd

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Tænker du over økologi og/eller dyrevelfærd, når du handler dagligvarer?

Ja
58
81%
Nej
14
19%
 
Afgivne stemmer: 72
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf godtnavn » 28. jan 2016, 20:37

Jeg kunne lige så lidt drømme om at købe buræg som at tæske et barn. Så jeg køber øko :P Grønt køber jeg 50/50 øko, men kød, mejeriprodukter og æg, samt selvfølgelig produkter der indenholder disse køber jeg kun øko. Dog tænker jeg ikke grimt om andre der vælger anderledes, jeg kunne bare aldrig finde på det.

Eller jo, jeg tænker faktisk grimt om nogen ang dyrevelfærd og mad, men det er folk der spiser foie gras. Jeg får lidt grimme tanker om at verden ville være bedre hvis sådanne mennesker døde, men jeg holder tankerne for mig selv og ved godt det er fjollet :genert:

Egentlig synes jeg ikke økologi er stramt nok, jeg så gerne endnu mere dyrevelfærd.
2
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Pyjamas » 28. jan 2016, 21:44

Jeg køber økologisk i det omfang, jeg kan. Jeg har ikke økonomien til at købe alt økologisk, men jeg hamstrer gerne ved tilbud og datovarer. Produkter, hvor prisforskellen er minimal, køber jeg økologisk, fx dåsetomater og havregryn.

Jeg tror på, at selv de små køb tæller, så jo flere økologiske varer, jeg køber, desto større bliver udbuddet og prisen lavere.
0
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Pixie88 » 28. jan 2016, 21:56

Jeg går mere op i dyrevelfærd end økologi.
Mejeriprodukter køber jeg altid økologisk, sammen med æg.
Grøntsager køber jeg helst økologisk, men hvis jeg står og mangler agurk og der ingen øko er, kan jeg uden problemer godt smide en konventionel agurk i kurven.

Jeg køber økologisk fordi jeg tror på det er sundere, og fordi jeg er vokset op med økologi.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf kidkomb » 28. jan 2016, 22:17

avdotja skrev:Jeg går en del op i dyrevelfærd, så ja; en stor del af mine produkter er økologiske.

Tak, avdotja, jeg får i forvejen deres mail hver uge :blush2:
Jeg synes bare stadig de kunne have det bedre. Specielt i forhold til procedurer omkring slagtning.
Så jeg ville ønske der fandtes noget endnu bedre :blomst:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Buller » 29. jan 2016, 04:36

Jeg køber for det meste økologisk.. Fordi, ærlig talt. Når jeg står og kigger på en mark med grøntsager og landmanden så kører rundt og oversprøjter det hele med gift... Så tænker jeg: ved han ikke at det er MAD han laver??

Hvordan har vi fået fortalt os selv at gift og mad, det er bare en totalt i orden kombination?

Jeg bliver glad når jeg finder en snegl i min økologiske salat, fordi så har naturen anerkendt det der som mad. Dvs. det er værd at spise også for andre end pengefikserede mennesker. Det er et kvalitetstempel i min bog.

Dyrevelfærd, jamen... for det første så smager det virkelig meget bedre, og derfra, jamen selvfølgelig. Har jeg ikke råd til at købe kød fra et dyr der er vokset ordentligt op, så har jeg ikke råd til at købe kød den dag. Færdig.
4
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21764

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2016, 07:29

Sorenspige skrev:Jeg tænker over det i forhold til mælk (mælkeprodukter) og æg.

Jeg synes, det er synd, at køerne aldrig kommer på græs, når det er konventionelt mælk.


Gør de da ikke det? Jeg har en bekendt, hvis far har køer til konventionel mælkeproduktion og de kommer da på græs hvert eneste år. Så vidt jeg forstod, så er det lettere og billigere for landmanden at have køer på græs end i stald.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Krølle » 29. jan 2016, 08:54

Vi køber mest øko men er ikke fanatiske - det forbeholder jeg mig kun ret til at være, når det kommer til æg, mælk og kød. Ift. kødet handler det dog mere om dyrevelfærd end Ø-stemplet, så nu hvor jeg har fået plads til en stor fryser ( :love: ), har jeg indledt jagten på steder, hvor vi kan købe større mængder fra dyr, der har levet under gode vilkår og er slagtet lokalt.

På samme måde håber jeg, at vi fremover kan få æg og end stor del af vores basisgrønt høns og egen have - det vil aldrig officielt kunne kaldes økologisk, men det vil være renere, friskere, mere bæredygtigt og billigere. Så behøver jeg ikke et stempel.

Pt. køber jeg slet ikke kylling, selvom jeg egentlig er rigtig glad for den type kød, men jeg nægter at købe andet end fritgående og langtsomtvoksende kyllinger og er for nærig til at betale prisen for den type brystfilet. Så må man jo undvære :blush:
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9463

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Sorenspige » 29. jan 2016, 20:32

Pandesteg skrev:
Sorenspige skrev:Jeg tænker over det i forhold til mælk (mælkeprodukter) og æg.

Jeg synes, det er synd, at køerne aldrig kommer på græs, når det er konventionelt mælk.


Gør de da ikke det? Jeg har en bekendt, hvis far har køer til konventionel mælkeproduktion og de kommer da på græs hvert eneste år. Så vidt jeg forstod, så er det lettere og billigere for landmanden at have køer på græs end i stald.


Der er ikke krav om, at de skal, men derfor er nogle køer det heldigvis.

Da Arlas ekspres mælk (den med 24 timer) kom frem, reklamerede de med, at køerne kom på græs. Et par år efter kom det pludseligt frem, at nu kom køerne ikke længere på græs, da der ikke var tid til det!?

Økologiske køer skal på græs i et bestemt tidsrum af året.
0
Brugeravatar
Wiluna
Indlæg: 34
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Wiluna » 30. jan 2016, 00:55

kidkomb skrev:Æg kan jeg nærmest ikke spise, hvis det ikke er fra fritgående høns. Smagsforskellen er kæmpe stor.
Jeg får æg jævnligt fra en landmand og efter jeg har vænnet mig til dem, er der kun to mærker jeg kan købe i supermarkedet, hvis jeg skal gide spise dem. Ellers gider jeg faktisk ikke. Både buræg, skrabeæg og alm økoæg (som jo bare er skrabeæg med økofoder-agtigt) smager simpelthen ikke godt. Sådan lidt af stivnet sæd.


Det passer nu altså ikke: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/aeggeguide

Jeg køber meget dansk og/eller økologisk. Vil tro at omkring 80% af indkøbene opfylder mindst et af disse krav.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf kidkomb » 30. jan 2016, 08:15

Wiluna skrev:
kidkomb skrev:Æg kan jeg nærmest ikke spise, hvis det ikke er fra fritgående høns. Smagsforskellen er kæmpe stor.
Jeg får æg jævnligt fra en landmand og efter jeg har vænnet mig til dem, er der kun to mærker jeg kan købe i supermarkedet, hvis jeg skal gide spise dem. Ellers gider jeg faktisk ikke. Både buræg, skrabeæg og alm økoæg (som jo bare er skrabeæg med økofoder-agtigt) smager simpelthen ikke godt. Sådan lidt af stivnet sæd.


Det passer nu altså ikke: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/aeggeguide

Jeg køber meget dansk og/eller økologisk. Vil tro at omkring 80% af indkøbene opfylder mindst et af disse krav.

Nej, hvor dejligt! -tænk at jeg ikke har opfattet (jeg har egentlig nok bare glemt det?) at reglerne er blevet strammet.

Edit: Jeg kan se at reglerne blev strammet i 2009. Med på noderne er jeg :stoned:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf kidkomb » 30. jan 2016, 08:30

Lemonella skrev:Vi køber en del økologisk, men vi er ikke fanatikere. Æg, mælk og kyllinger er dog altid økologiske. Er der grøntsager på tilbud, som jeg lige står og skal bruge og de er økologiske, ja så køber vi dem.
Vores slagter får primært kød fra et par gårde her i omegnen, hvor alle dyr går på græs det meste af året. Det er således ikke økologisk, men fritgående dyr, der har adgang til frisk græs og det tiltaler mig.

Åh, sådan en slagter gad jeg godt at have! :lun:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf kidkomb » 30. jan 2016, 08:39

Nej, hvor lyder det dejligt, Lemonella :love:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Krølle » 30. jan 2016, 08:44

^
Ja! :love:

Han er vel ikke tilfældigvis i køreafstand fra Amager? Den slags vil jeg gerne gøre lidt ekstra for at kunne handle hos.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19074

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Flora » 30. jan 2016, 09:40

FruDulle skrev:
Krølle skrev:^
Ja! :love:

Han er vel ikke tilfældigvis i køreafstand fra Amager? Den slags vil jeg gerne gøre lidt ekstra for at kunne handle hos.


Eller Slagelse? :love:


Der ligger et økologisk landbrug med gårdbutik i Fjenneslev, hvor man kan komme ud og se dyrene. Det er selvfølgelig ikke helt Slagelse, men dog relativt tæt på. Måske det var noget? Jeg har kun været der en enkelt gang for et par år siden, så ved ikke hvordan det ser ud nu. Men dengang fik jeg i hvert fald et rigtigt godt indtryk :)

http://xn--krogagergrd-58a.dk/
1
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf fisken80 » 30. jan 2016, 10:21

Pandesteg skrev:
Sorenspige skrev:Jeg tænker over det i forhold til mælk (mælkeprodukter) og æg.

Jeg synes, det er synd, at køerne aldrig kommer på græs, når det er konventionelt mælk.


Gør de da ikke det? Jeg har en bekendt, hvis far har køer til konventionel mælkeproduktion og de kommer da på græs hvert eneste år. Så vidt jeg forstod, så er det lettere og billigere for landmanden at have køer på græs end i stald.


Bestemt ikke. Jeg har noget familie, der driver konventionelt landbrug herunder mælkeproduktion, og de køer lever hele deres liv i stalden.

Jeg køber meget konsekvent økologisk mælk og næsten altid æg fra fritgående høns. Men jeg er latterligt dobbeltmoralsk, for jeg køber f.eks. billig kylling...
I forhold til frugt og grønt vægter jeg danske produkter over økologiske.

Alt andet kød end kylling køber jeg hos en lokal slagter, alene af den grund, at kødet er i så meget bedre kvalitet end det jeg kan få i supermarkedet, og desuden er prisforskellen meget lille.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Mad og drikke"