Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
19
21%
Nej
61
66%
Ved ikke
12
13%
 
Afgivne stemmer: 92
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 19:12

FruDulle skrev:Vi må i så fald læse/skrive meget forbi hinanden.

Jeg mener ikke at abort/beholde, handler om hvorvidt manden betaler. Jeg taler om hvorfor det er okay at manden kan få juridisk abort, men kvinden på ingen måde kan komme ligeså nemt ud af det. Hun SKAL vælge til eller fra og med den præmis at vælger hun til, så står hun alene praktisk og økonomisk. Er det fair? Det er jo ingen af dem de har ansvaret for uheldet, men kvinden alene der står med det i fald at manden juridisk kan undsige sig det uanset hvordan det vendes og drejes.

Hvis han skal have ret til juridisk abort, skal han så også have ret til et barn i fald at kvinden ønsker en abort?

Ja, det synes jeg, at det er.

At kvinden er nødsaget til at vælge enten til eller fra er en kendsgerning, der slet ingen sammenhæng har med mandens ansvar - hverken praktisk eller økonomisk. Når du i øvrigt ikke selv mener, at det økonomiske bidrag er afgørende, kan jeg kun opfatte iveren efter at ville påtvinge manden en andel af den økonomiske byrde som et udslag af et ønske om at "straffe" manden, for på nær fraværet af netop det økonomiske bidrag står kvinden hverken bedre eller værre stillet af, at manden vælger at frasige sig ansvaret ved en juridisk abort. Jeg kan såmænd også sagtens forstå ønsket om at ville pålægge manden en (økonomisk) straf, men jeg mener ikke, at det er et hensyn, som fortjener juridisk beskyttelse.

Derudover mener jeg fortsat, at man bør holde sig for øje, at kvinden yderligere har den eksklusive mulighed, at hun allerede inden for 72 timer efter samlejet kan vælge at forebygge en uønsket graviditet med en fortrydelsespille, hvorimod mandens ret til indflydelse helt og holdent ophører ved samlejets begyndelse.

Til det sidste: Idet det ville udgøre et fysisk overgreb på kvinden med vold at gennemtvinge en graviditet og efterfølgende fødsel, mener jeg selvfølgelig ikke, at manden skal have en sådan mulighed. Jeg kan dog heller ikke helt se, hvori sammenhængen består? Som allerede anført synes jeg ikke, at der hverken kan eller skal tilstræbes fuldstændig ligestilling af hhv. mænds og kvinders rettigheder på dette område, men at der findes visse rettigheder, som mænd under alle omstændigheder må acceptere, at de ikke med rimelighed kan hverken kræve eller få, betyder efter min opfattelse ikke, at de slet ingen rettigheder bør have.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Wizzze » 30. jan 2016, 19:31

I sidste ende er det op til manden vil jeg mene, hvis man ikke vil risikere at blive far mod sin vilje, må man sørge for at bruge beskyttelse, eller lade være med at bruge kalorius.
Mener ikke der kan være tale om at kunne kræve en abort, det ville være et overgreb på kvinden. Den juridiske abort kan jeg godt se kunne bruges i nogen tilfælde.
3
Do as I say! :whip:
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 19:41

Pernille skrev:Nu er fortrydelsespille og abort jo ikke helt uden bivirkninger, så det er ikke "bare" eller at anse som værende en "eksklusiv mulighed".

Derudover KAN man jo være blevet gravid ved et uheld, helt uden at opdage at eksempelvis et kondom har haft et lille hul.
Eller man kan opleve at fortrydelsespillen ikke virker og skal så alligevel igennem abort - og dermed 2 x bivirkninger.

Ordet "eksklusiv" dækker nu blot over, at muligheden udelukkende (= eksklusivt) er forbeholdt kvinden, hvorfor det ikke er "at anse som værende" men derimod en ubestridelig kendsgerning.
1
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 19:57

Pernille skrev:Men det er stadig kvinden der står med hele byrden i tilfælde af juridisk abort. Få en abort (inklusiv bivirkninger) eller få barnet alene (og frarøv barnet mulighed for at kende sin far).

Faren fik et godt skrald og kunne så fraskrive sig alle juridiske pligter.

Et barn har nu heller ikke i dag noget krav på at kende sin far, idet han altså ikke kan pålægges andre juridiske pligter end pligten til at yde børnebidrag.
0
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 20:36

FruDulle skrev:
Sjg skrev:
Pernille skrev:Men det er stadig kvinden der står med hele byrden i tilfælde af juridisk abort. Få en abort (inklusiv bivirkninger) eller få barnet alene (og frarøv barnet mulighed for at kende sin far).

Faren fik et godt skrald og kunne så fraskrive sig alle juridiske pligter.

Et barn har nu heller ikke i dag noget krav på at kende sin far, idet han altså ikke kan pålægges andre juridiske pligter end pligten til at yde børnebidrag.


Der er da krav om kendskab til ham da navnet skal på fødselsattesten.

Det er ikke - og medfører ikke - en pligt for faderen, at hans identitet oplyses.

At barnet vha. fødselsattesten kan få kendskab til faderens identitet vil sagtens kunne opretholdes ved siden af ny lovgivning om juridisk abort, og jeg ser heller ingen, der har foreslået fjernelse af dette krav. Ifald det var dette kendskab, der mentes, vil denne "mulighed" forblive uændret, uagtet faderens mulighed for juridisk abort.
Senest rettet af Sjg 30. jan 2016, 20:42, rettet i alt 1 gang.
0
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 20:38

FruDulle skrev:Ej stop lige. Det handler på ingen måde om at straffe. Det handler om at det er en pisse uheldig situation, for BEGGE parter! Det handler da ikke om straf, men om at der er sket noget der ikke skulle være sket og så må man ligesom tage den derfra.

Hvorledes bliver situationen da mindre uheldig af, at faderen påtvinges en pligt til at yde et økonomisk bidrag?

Det bliver den efter min opfattelse slet ikke, hvorfor det - som tidligere anført - hverken stiller kvinden bedre eller værre, at manden får mulighed for en juridisk abort.
0
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 20:47

FruDulle skrev:
Sjg skrev:
FruDulle skrev:
Sjg skrev:
Pernille skrev:Men det er stadig kvinden der står med hele byrden i tilfælde af juridisk abort. Få en abort (inklusiv bivirkninger) eller få barnet alene (og frarøv barnet mulighed for at kende sin far).

Faren fik et godt skrald og kunne så fraskrive sig alle juridiske pligter.

Et barn har nu heller ikke i dag noget krav på at kende sin far, idet han altså ikke kan pålægges andre juridiske pligter end pligten til at yde børnebidrag.


Der er da krav om kendskab til ham da navnet skal på fødselsattesten.

Det er ikke - og medfører ikke - en pligt for faren, at hans identitet oplyses.

Hans identitet er kendt og dermed skal han betale børnebidrag. Barnet kender faderens navn og kan hvis han/hun ønsker det opsøge ham. Det er da langt mere end at få sig en juridisk abort og kunne sige "pyt"

Moderens oplysningspligt er (jf. forarbejderne til børneloven) ikke motiveret af, at faderen "skal betale børnebidrag", men af et ønske om at forhindre, at moderen uretmæssigt kan afskære faderen fra kendskab til - og juridiske rettigheder til samvær med - barnet.

Der er derfor ingen grund til at tro, at en ny lovgivning om evt. juridisk abort vil betyde en fjernelse af oplysningspligten, hvorfor barnet fortsat vil have mulighed for at gøre sig bekendt med faderens identitet.

EDIT: Tværtimod er oplysningen en forudsætning for, at der overhovedet kan blive tale om juridisk abort.
Senest rettet af Sjg 30. jan 2016, 20:51, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 30. jan 2016, 20:51

Dikus skrev:
Sjg skrev:
FruDulle skrev:Ej stop lige. Det handler på ingen måde om at straffe. Det handler om at det er en pisse uheldig situation, for BEGGE parter! Det handler da ikke om straf, men om at der er sket noget der ikke skulle være sket og så må man ligesom tage den derfra.

Hvorledes bliver situationen da mindre uheldig af, at faderen påtvinges en pligt til at yde et økonomisk bidrag?

Det bliver den efter min opfattelse slet ikke, hvorfor det - som tidligere anført - hverken stiller kvinden bedre eller værre, at manden får mulighed for en juridisk abort.


Det stiller da kvinden/barnet bedre, at der er penge til det, et barn koster? Man kunne selvfølgelig også bare sende regningen til samfundet. Men ærligt talt: Nej tak til at betale for, at andre folk ikke ønsker at stå på mål for deres handlinger i højere grad, end jeg allerede gør.


Det med at sende regningen til samfundet kan ikke bruges som argument, da der kunne blive indført at moderen alene havde ansvaret for at forsørge barnet ved en juridisk abort.
1
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 20:54

Dikus skrev:
Sjg skrev:

Moderens oplysningspligt er (jf. forarbejderne til børneloven) ikke motiveret af, at faderen "skal betale børnebidrag", men af et ønske om at forhindre, at moderen uretmæssigt kan afskære faderen fra kendskab til - og juridiske rettigheder til samvær med - barnet.

Der er derfor ingen grund til at tro, at en ny lovgivning om evt. juridisk abort vil betyde en fjernelse af oplysningspligten, hvorfor barnet fortsat vil have mulighed for at gøre sig bekendt med faderens identitet.


Men øhhhh... Så er det jo heller ikke en juridisk abort? Så kan faren jo netop ikke fraskrive sig alle konsekvenser, blot slippe lidt billigere økonomisk.

:forvirret:

En juridisk abort er i min terminologi en frasigelse af det juridiske faderskab og de heri indeholdte pligter.

Oplysning af faderens identitet på barnets fødselsattest indebærer (som ovenfor anført) ingen juridiske pligter for faderen, ligesom barnets mulighed for 1) at gøre sig bekendt med faderens identitet, og 2) senere at opsøge faderen, ikke udgør et juridisk faderskab.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 30. jan 2016, 20:58

Dikus skrev:
Pølsemix skrev:
Dikus skrev:
Sjg skrev:
FruDulle skrev:Ej stop lige. Det handler på ingen måde om at straffe. Det handler om at det er en pisse uheldig situation, for BEGGE parter! Det handler da ikke om straf, men om at der er sket noget der ikke skulle være sket og så må man ligesom tage den derfra.

Hvorledes bliver situationen da mindre uheldig af, at faderen påtvinges en pligt til at yde et økonomisk bidrag?

Det bliver den efter min opfattelse slet ikke, hvorfor det - som tidligere anført - hverken stiller kvinden bedre eller værre, at manden får mulighed for en juridisk abort.


Det stiller da kvinden/barnet bedre, at der er penge til det, et barn koster? Man kunne selvfølgelig også bare sende regningen til samfundet. Men ærligt talt: Nej tak til at betale for, at andre folk ikke ønsker at stå på mål for deres handlinger i højere grad, end jeg allerede gør.


Det med at sende regningen til samfundet kan ikke bruges som argument, da der kunne blive indført at moderen alene havde ansvaret for at forsørge barnet ved en juridisk abort.


Jeg ved ikke, hvorfor du gentager det uden at svare på det problem, jeg svarer på, det giver for mor og barn.

Fordi der ikke er noget problem.
1
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 21:00

Dikus skrev:Og moren, der beholder barnet får jo i særdeleshed den nedgang i løn at føle også... Hun straffes sådan set også økonomisk. For nu at blive i andres retorik :)

Jeg synes seriøst, det er mangel på forståelse for, hvad et barn koster at mene, at moren da bare må klare sig uden bidrag for faren og uden at det offentlige overtager den ekstra økonomiske forpligtelse fra faren. Faktisk finder jeg det skræmmende, at man kan mene, det er rimeligt over for moren. Som ret beset kan få et sygt barn og miste sit arbejde i forbindelse med graviditeten... "Hun må da kunne lægge et budget uden bidraget" min bare.

Og jeg synes, at det er underlødig debatstil at pådutte andre debattører udsagn og formuleringer, som de ikke har anvendt. Jeg ser i hvert fald ikke dit citat skrevet nogen steder i tråden. Tværtimod fremstår det som en manipulerende fordrejning af et udsagn, der er klippet ud af enhver meningsgivende kontekst. :)
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 30. jan 2016, 21:55

Som mange andre, kan jeg kun havde medlidenhed med de mænd der ufrivilligt bliver fædre, hvad enten de så har beskyttet sig eller ej (og jeg er en af dem der, baseret på mit kendskab til mænd, formoder at det i 9 ud af 10 tilfælde drejer sig om mænd der tænkte "det har nu nok styr på, hun er jo kvinden"...); men jeg ser ikke rigtig noget alternativ.

Ja, kvinden har det sidste ord i dag, men som forslaget er udformet er den faktiske konsekvens at mænd reelt bliver fritaget for alt hvad der hedder ansvar i forbindelse med graviditet. Hvis mænd kan fraskrive sig alt ansvar i forbindelse med sex, behøver de aldrig tænke på prævention; de kan være fuldstændig kolde overfor om kvinderne bliver gravide, de sætter bare en underskrift et sted, så er det problem ude af verdenen. Kvinder er, trods alt, nød til at tage en beslutning om abort/fødsel og derefter rent faktisk gennemføre det. Så at "juridisk abort" skulle ligestille de to køn, har jeg svært ved at se.

Man kan i dag allerede fraskrive sig alle pligter (og rettigheder) og udelukkende betale børnebidrag; det kan jeg sagtens forstå er træls og der er da ingen tvivl om at det er et kompromis - men et acceptabelt et af slagsen skulle jeg mene.
8
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Fru Sunshine » 30. jan 2016, 22:06

Den dag mænd kan blive gravide, kan der være ligestilling på det område.
Juridisk abort kan jeg på ingen måde gå ind for, da den form for ansvarsfralæggelse bare er helt forkert.

Og det er nok hårdt og uretfærdigt, men hvis man vil være 100% sikker på ikke at blive far, må man lade være med at knalde.

(Dermed ikke være sagt, at jeg synes, det er i orden, hvis en kvinde lyver om præventionen. Det er det ikke.)
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Wizzze » 30. jan 2016, 22:15

FruDulle skrev:Men uanset hvor meget man gør for at beskytte sig, så sker der uheld. Og der sker en masse i liderlighedens tegn som er mindre smart, men sådan er det jo altså


Men så må man også tage konsekvenserne, sådan er det jo alle livets forhold. Man må tage ansvar for sin handlinger, uanset om de sker i lidenskab, fuldskab eller bare et skab ;)
7
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Sangius » 31. jan 2016, 06:54

Det er et emne hvor ligestilling er umuligt. Det er kvinden der bærer barnet, kvinden der bliver gravid, kvinden der føder, kvinden der skal igennem en evt. abort - hvordan skal man nogensinde, på nogen måde, kunne ligestille en sådan situation?

Jeg er helt og fuldstændig imod juridisk abort. Det er simpelthen umuligt at vide, hvordan den graviditet er 'kommet til'. Det kan være en situation, hvor begge sammen er blevet enige om at lave en baby, og manden bagefter bakker ud, når der er bid, fordi han har skiftet mening.

Desuden er det for nemt! Hvis en kvinde vil 'af' med det barn der er på vej, så må hun tage en meget, meget hård beslutning. Hun skal mærke det på krop og sjæl, og risikere sit helbred - både fysisk og psykisk. Selvom dette er lovligt for alle, så er det altså bare ikke en mulighed for alle. For nogen er dette så utænkeligt, at selvom barnet er uønsket, kommer ubelejligt og det hele, så kan denne mulighed bare ikke vælges.

Skal man som mand så blot kunne skrive under på et papir, og så glemme alt ansvar? Det er for nemt at sige, at kvinder jo 'bare' kan få abort, hvis baby ikke passer ind.

Og hvad hvis far skifter mening i fremtiden? Det vil vi da helt sikkert ske. Skal de så smide en regning på 100.000 for at se deres barn igen? Eller skal de forhindres? Eller skal de have lov? Det synes jeg ikke er lige til.

Og endelig - hvis ikke det er barnets forældre der skal betale for barnet, hvem i al verden skal så?

Og ja - hvordan i al verden skal dette håndhæves? Skal man ved lov forhindre moderen i at fortælle barnet hvem daddy-o er? For juridisk abort eller ej, far det bliver du jo, og dit barn vil sikkert vide hvem du er, med mindre du forsvinder under jorden.

Der er SÅ meget galt med 'juridisk abort' scenariet. Det vil aldrig fungere. Og det skaber ikke ligestilling.

Det er fandme sur røv, at stå med et uønsket barn. Det ændrer jo alt. Men hvis et uønsket barn er så slemt, at du er villig til at lave 'juridisk abort', og derved efterlade et barn uden en far - så skulle du måske bare double-bag den i stedet for.
11
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"