Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
19
21%
Nej
61
66%
Ved ikke
12
13%
 
Afgivne stemmer: 92
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Anilara » 31. jan 2016, 08:55

http://annesophia.blogs.berlingske.dk/2016/01/30/skal-maend-have-fri-abort/
^Anne Sophia Hermansen har et blogindlæg om emnet (da hun er vært på det omtalte tv program) :)
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Wizzze » 31. jan 2016, 09:43

FruDulle skrev:
Wizzze skrev:
FruDulle skrev:Men uanset hvor meget man gør for at beskytte sig, så sker der uheld. Og der sker en masse i liderlighedens tegn som er mindre smart, men sådan er det jo altså


Men så må man også tage konsekvenserne, sådan er det jo alle livets forhold. Man må tage ansvar for sin handlinger, uanset om de sker i lidenskab, fuldskab eller bare et skab ;)


Men hvis manden kan få en juridisk abort, så har kvinden jo alene ansvaret.


True, jeg mener heller ikke juridisk abort skal være standarden, men en option i enkelte sager, med specielle forhold.
1
Do as I say! :whip:
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8894

Re: Ufrivillig far

Indlægaf D.itsen » 31. jan 2016, 10:40

adagio skrev:
D.itsen skrev:Jeg har det ret meget som dig, Torn. Jeg kan ikke lide at mænd ikke har ret meget at sige i forhold til abort, men jeg kan ikke se det anderledes når det er kvindens krop graviditeten er i.
Jeg tænker man måske kunne lave nogle mælingsmøder, hvis den kommende mor og far ikke er enige omkring hvad der skal ske med graviditeten. Jeg tænker nogen tinge måske bliver nemmere, hvis begge føler sig hørt.

Og så synes jeg virkelig mange mænd skulle tage ansvar for deres prævention, hvis de virkelig ikke ønsker børn. Det er den eneste ting de kan tage ansvar for og jeg synes jeg har mødt mange mænd, der bare gik ud fra at kvinde var på p-piller :stoned: Jeg har altså sværere ved at have voldsomt ondt af de mænd.

(tilgengæld har jeg meget ondt af de mænd, hvor kvinden direkte har snydt dem. Men dem findes der forhåbentligt ikke voldsomt mange af)


Nu er det bare sådan at mænds graviditetspræventionsmuligheder er markant ringere end kvinders. P-piller beskytter meget bedre end kondom, og jeg kender da også til flere børn der er undfanget med kondom. Hvis man er mand og vil have sex, må man acceptere at faderskab er et potentielt resultat uanset hvad man gør. Kvinder er noget bedre stillet i den henseende.

Jamen enig. Men der er fandme mange mænd der end ikke spørger om kvinden er på en form for prævention inden de er klar til at stikke pikken i hende. Så tager man altså ikke meget ansvar for at undgå graviditet

(jeg stoler ikke ret meget på kondomer, så har altid haft en anden prævention også. Men kondomer er bare nødvendige i løse relationer/starten af et forhold, og det burde mænd på alle måde insistere på. Jeg gør hvad jeg kan for ikke at blive gravid med en mand, jeg ikke kender godt nok eller helt generelt ikke ønsker barn med. Mænd burde gøre det samme, og kondom er den mulighed de har)
Senest rettet af D.itsen 31. jan 2016, 13:51, rettet i alt 1 gang.
4
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Torn » 31. jan 2016, 11:15

Allmost_Famous skrev:Jeg kan slet ikke tage debatten seriøst.

At nogle mennesker i ramme alvor kan mene, at det da er helt fjong hvis farmand bare lige sætter nogle kruseduller på et stykke papir, så han ikke behøver tage ansvar for sit barn, er håbløst latterligt i mine øjne. Man kan i forvejen slippe for at skulle have noget med ungen at gøre, og så skal man kun betale økonomiens svar på en kvajebajer hver måned. At faren så også skulle kunne slippe for den ene pligt, giver ingen mening. Det undrer (og skræmmer) mig, at 70% af de adspurgte danskere mener, at det er en god idé.

Ligestilling er en god ting, uden tvivl. Mange ting er værd at kæmpe for at få ligestilling omkring. Men når biologien har taget beslutningen for os, og vi ikke kan lovgive os ud af det uden at straffe uskyldige (børnene, som fædrene ikke vil tage ansvar for), er der altså ikke noget at stille op. Så må mændene være mere insisterende på at bruge beskyttelse. Personligt har jeg til gode at møde en mand, der havde et udtalt behov for at anvende beskyttelse.


Jeg følger dine betragtninger og ser mange skræmmende scenarier ved juridisk abort. Men alligevel er jeg stærkt utilfreds med mænds mulighed for frasigelse af faderskab. Jeg er ikke afvisende over for en form for juridisk abort, men hvordan det lige skal udformes, har jeg ikke gjort mig klart endnu.

Jeg har desuden i forlængelse af dit svar lavet en afstemning om det.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ufrivillig far

Indlægaf LaScrooge » 31. jan 2016, 11:35

adagio skrev:
Det ændrer ikke ved at mænd har én mulighed for at beskytte sig imod ufrivilligt faderskab (ud over cølibat og sterilisation), og den er halvdårlig. Kvinder har flere og bedre muligheder før, under og efter sexen.


Halvdårlig? brugt korrekt, dvs. inden for udlbsdatoen, sat korrekt på, sat på inden samlejet begynder, penis trukket ud straks efter udløsning, er kondomer tæt på 100% sikre. Det er den nemmeste, lettest tilgængelige, all-round sikreste, mindst invasive præventionsform overhovedet.
10
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 12:08

Rakel skrev:Mænd må såvel som kvinder gøre sig klart, at sex kan have konsekvenser.

Sørger man for egen prævention og tager ansvar for sig selv er man kommet langt.

På trods af prævention kan en kvinde blive gravid og kan vælge at gennemføre graviditeten og få barnet og opdrage det alene.

Orker man ikke det som mand, hvor kravet kun omfatter et bidrag (hvoraf en del ovenikøbet er fradragsberettiget), så skal man lade være med at have sex.

Ja, så er den vel ikke længere. Man må være klar til at påtage sig ansvaret. Også for uønskede, omend forudsigelige, potentielle konsekvenser af sine handlinger.
1
#Klimatosse
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8894

Re: Ufrivillig far

Indlægaf D.itsen » 31. jan 2016, 14:25

adagio skrev:
FruDulle skrev:
adagio skrev:
Allmost_Famous skrev:
adagio skrev:
Hvis det skal være adfærdsregulerende, er det nok bedre at give kvinderne en bøde for at blive gravide uden en far i baghånden.

Ja, hvad fanden bilder kvinder sig da også at blive gravide med mænd, der viser sig at være tilhængere af ansvarsfralæggelse? Selvfølgelig skal de da have en bøde. Det manglede da bare.


Det var dig der talte om at straffe nogen for deres uansvarlige opførsel. Jeg er ikke tilhænger af at straffe nogen, men hvis man absolut vil bruge det som argument, tror jeg man får mere ud af at straffe kvinden økonomisk, så ville hun nok tænke sig lidt bedre om inden hun blev gravid med en eller anden tilfældig gut. Det er som sagt kvinden der har langt bedst mulighed for at forebygge graviditet.


Er du helt og aldeles seriøs?? Hvad med at manden passer bedre på ikke at gøre en tilfældig kvinde gravid?? 97% mod 98% kondom vs p-piller. Seriøst! Tag dog ansvar istedet for at bare sige "ups, ikke mit problem, juridisk abort". Hold da kæft det er nemt så


Sandsynlighederne er 98% imod 99,7% jf. det link jeg sendte tidligere. Det er altså en markant forskel, det er 7 graviditeter for kondomerne imod 1 for pillerne. Derudover kan kvinder kombinere p-pille-brugen med kondomer, de kan bare bede manden om at tage kondom på. Kombinerer man 98% beskyttelse med 99,7% beskyttelse er man ude i at det er stort set umuligt at blive gravid. Manden kan dårligt bede kvinden om at tage piller, og da især ikke hvis det er en engangsting. Derudover kan hun vælge kun at have sex uden for ægløsningsperioden, og glipper alle de ting, kan hun stadig tage en fortrydelsespille eller i sidste instans få en abort. Samlet set kan kvinder gardere sig stort set 100% imod graviditet, det kan mænd ikke uden at begynde at udsætte deres kvindelige ofre for upassende forhør om deres cyklus og pillevaner. Det sker altså ret ofte at mænd bliver ufrivilligt fædre selv om de har taget ansvar og brugt kondom.

Men manden kunne jo starte med at bruge kondom, så var risikoen for børn allerede sænket betydeligt, og det var noget han helt selv kunne styre. (og undskyld til alle jer mænd, der bruger kondom med selvfølgelighed. Jer er der heldigvis mange af)
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52049

Re: Ufrivillig far

Indlægaf fisken80 » 31. jan 2016, 14:27

adagio skrev:
FruDulle skrev:
adagio skrev:
Allmost_Famous skrev:
adagio skrev:
Hvis det skal være adfærdsregulerende, er det nok bedre at give kvinderne en bøde for at blive gravide uden en far i baghånden.

Ja, hvad fanden bilder kvinder sig da også at blive gravide med mænd, der viser sig at være tilhængere af ansvarsfralæggelse? Selvfølgelig skal de da have en bøde. Det manglede da bare.


Det var dig der talte om at straffe nogen for deres uansvarlige opførsel. Jeg er ikke tilhænger af at straffe nogen, men hvis man absolut vil bruge det som argument, tror jeg man får mere ud af at straffe kvinden økonomisk, så ville hun nok tænke sig lidt bedre om inden hun blev gravid med en eller anden tilfældig gut. Det er som sagt kvinden der har langt bedst mulighed for at forebygge graviditet.


Er du helt og aldeles seriøs?? Hvad med at manden passer bedre på ikke at gøre en tilfældig kvinde gravid?? 97% mod 98% kondom vs p-piller. Seriøst! Tag dog ansvar istedet for at bare sige "ups, ikke mit problem, juridisk abort". Hold da kæft det er nemt så


Sandsynlighederne er 98% imod 99,7% jf. det link jeg sendte tidligere. Det er altså en markant forskel, det er 7 graviditeter for kondomerne imod 1 for pillerne. Derudover kan kvinder kombinere p-pille-brugen med kondomer, de kan bare bede manden om at tage kondom på. Kombinerer man 98% beskyttelse med 99,7% beskyttelse er man ude i at det er stort set umuligt at blive gravid. Manden kan dårligt bede kvinden om at tage piller, og da især ikke hvis det er en engangsting. Derudover kan hun vælge kun at have sex uden for ægløsningsperioden, og glipper alle de ting, kan hun stadig tage en fortrydelsespille eller i sidste instans få en abort. Samlet set kan kvinder gardere sig stort set 100% imod graviditet, det kan mænd ikke uden at begynde at udsætte deres kvindelige ofre for upassende forhør om deres cyklus og pillevaner. Det sker altså ret ofte at mænd bliver ufrivilligt fædre selv om de har taget ansvar og brugt kondom.



Jo ved du hvad, det KAN mænd faktisk godt. De kan nemlig beholde pikkemanden i bukserne, hvis det at risikere at få et barn er en så forfærdelig ting, at det åbenbart kan ødelægge hele deres liv...
Dét er faktisk både nemmere og mindre psykisk belastende end at skulle gennemgå en abort.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Flora » 31. jan 2016, 14:44

adagio skrev:
Sandsynlighederne er 98% imod 99,7% jf. det link jeg sendte tidligere. Det er altså en markant forskel, det er 7 graviditeter for kondomerne imod 1 for pillerne. Derudover kan kvinder kombinere p-pille-brugen med kondomer, de kan bare bede manden om at tage kondom på. Kombinerer man 98% beskyttelse med 99,7% beskyttelse er man ude i at det er stort set umuligt at blive gravid. Manden kan dårligt bede kvinden om at tage piller, og da især ikke hvis det er en engangsting. Derudover kan hun vælge kun at have sex uden for ægløsningsperioden, og glipper alle de ting, kan hun stadig tage en fortrydelsespille eller i sidste instans få en abort. Samlet set kan kvinder gardere sig stort set 100% imod graviditet, det kan mænd ikke uden at begynde at udsætte deres kvindelige ofre for upassende forhør om deres cyklus og pillevaner. Det sker altså ret ofte at mænd bliver ufrivilligt fædre selv om de har taget ansvar og brugt kondom.


Under antagelse af at de fleste ufrivillige graviditeter, som resulterer i at manden ønsker en juridisk abort foregår ved tilfældig sex efter en bytur og lignende..

P-piller: Hvis nu kvinden ikke er sådan en der ligger og knalder en ny hver weekend, men måske gør det 2-3 gange om året, så virker det lidt overkill at tage p-piller fast i forhold til de bivirkninger mange oplever ved dette.

Sex uden for ægløsningstiden: Der er en del kvinder, hvis menstruation er så uregelmæssig, så det vil være temmelig svært at vurdere præcis hvornår ægløsningen finder sted. Så eneste måde at opfylde dét krav er at tage en ægløsningstest før hver bytur, hvilket igen virker temmelig overkill, hvis man har tænkt sig at bruge kondom i tilfælde af at man fik lyst til at tage en mand med hjem.

Fortrydelsespille: Ja, det kan hun da. Men det betyder jo så at hun skal tage en fortrydelsespille HVER gang hun har haft sex med kondom, just in case. Way overkill.

Abort: Ja, det kan hun da. Men for langt de fleste er en abort altså ikke noget man bare sådan lige gør. Det er et svært valg og det kan sidde i en mange år efterfølgende.

For mig virker ovenstående ærligt talt som fuldstændig urimelige krav at stille kvinden.

Kondomet virker i 97 % af tilfældene og hvis man ikke kan leve med de 3 % risiko og tage konsekvensen hvis uheldet er ude, så skal man lade være at have sex med andre end faste partnere.
16
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Flora » 31. jan 2016, 15:02

adagio skrev:
Flora skrev:
adagio skrev:
Sandsynlighederne er 98% imod 99,7% jf. det link jeg sendte tidligere. Det er altså en markant forskel, det er 7 graviditeter for kondomerne imod 1 for pillerne. Derudover kan kvinder kombinere p-pille-brugen med kondomer, de kan bare bede manden om at tage kondom på. Kombinerer man 98% beskyttelse med 99,7% beskyttelse er man ude i at det er stort set umuligt at blive gravid. Manden kan dårligt bede kvinden om at tage piller, og da især ikke hvis det er en engangsting. Derudover kan hun vælge kun at have sex uden for ægløsningsperioden, og glipper alle de ting, kan hun stadig tage en fortrydelsespille eller i sidste instans få en abort. Samlet set kan kvinder gardere sig stort set 100% imod graviditet, det kan mænd ikke uden at begynde at udsætte deres kvindelige ofre for upassende forhør om deres cyklus og pillevaner. Det sker altså ret ofte at mænd bliver ufrivilligt fædre selv om de har taget ansvar og brugt kondom.


Under antagelse af at de fleste ufrivillige graviditeter, som resulterer i at manden ønsker en juridisk abort foregår ved tilfældig sex efter en bytur og lignende..

P-piller: Hvis nu kvinden ikke er sådan en der ligger og knalder en ny hver weekend, men måske gør det 2-3 gange om året, så virker det lidt overkill at tage p-piller fast i forhold til de bivirkninger mange oplever ved dette.


Det kan du mene, men hvad har det at gøre med min pointe at kvinden har bedre mulighed for at beskytte sig imod uønsket gravditet end manden? Ud over at leve i cølibat hvilket selvfølgelig er en 100% garanti for begge køn.


Jamen, du har da ret i at kvinder i teorien har de muligheder du lister op for at beskytte sig mod graviditet. Men eftersom de muligheder du nævner er så dybt urimelige, så betragter jeg dem egentlig ikke som reelle muligheder. Men som du selv nævner, så kan mænd jo sådan set bare spørge kvinden om hun tager p-piller eller bede hende tage en ægløsningstest. Det er muligt du finder det upassende at spørge om, men du HAR faktisk muligheden.
3
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Fuck.exe » 31. jan 2016, 15:09

Hvor er det dog synd for de stakkels, stakkels mænd at de sådan skal bruge kondom og sæddræbende creme hvis de vil undgå at gøre kvinder gravide. Puha da, små pus. Hvor er verden dog også bare stor og ond, altså :trist:
9
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Flora » 31. jan 2016, 15:10

adagio skrev:
Flora skrev:Jamen, du har da ret i at kvinder i teorien har de muligheder du lister op for at beskytte sig mod graviditet. Men eftersom de muligheder du nævner er så dybt urimelige, så betragter jeg dem egentlig ikke som reelle muligheder. Men som du selv nævner, så kan mænd jo sådan set bare spørge kvinden om hun tager p-piller eller bede hende tage en ægløsningstest. Det er muligt du finder det upassende at spørge om, men du HAR faktisk muligheden.


Ca. 30% af fødedygtige kvinder bruger p-piller, så mere dybt urimeligt er det heller ikke. Jeg synes ikke det er urimeligt at spørge en kvinde OM hun bruger p-piller, jeg synes det er urimeligt at bede hende bruge p-piller. Det er ikke på samme måde urimeligt at bede en mand om at tage kondom på.


Men så er det vel ikke sværere end at manden spørger om hun tager p-piller og hvis hun siger nej, så siger han bare nej tak til sex.

Jeg kan ikke se hvorfor det er mere kvindens end mandens ansvar at han tager et kondom på. Det må de vel være lige ansvarlige for.
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Firebird » 31. jan 2016, 15:19

Jeg forstår ikke denne tråd. Den forekommer mig elitær og verdensfjern.

Det er meget simpelt.

Kan du knalde, kan du også tage skraldet hvis det går galt. BOM FÆRDIG. Næste tråd.
5
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Joe » 31. jan 2016, 15:55

Jeg kan godt følge mænd så langt, at det da må føles unfair ikke at have noget at skulle have sagt omkring hvorvidt barnet kommer til verden, når det først er undfanget. På det der ideologiske plan, kan jeg godt forstå det. Men jeg kan virkelig ikke svinge mig op til en mere medfølelse respons end "sådan er det jo."

Jeg har meget svært ved at sympatisere med det forslag, når det eneste det reelt indebærer er, at mændene ikke skal betale til barnet. Come on mand, du har været med til at sætte et barn i verden, og du bekymrer dig bare om regningen efterfølgende? Det vidner for mig meget om en ligegyldighed overfor ens eget kød og blod, som jeg har svært ved at sympatisere med.

Samtidig kan jeg være bekymret for en situation, hvor jeg i fællesskab med min kæreste beslutter mig for at undfange et barn. Da jeg så endelig står med den positive test, beslutter han sig for, han hellere vil knalde rundt med 21 årige piger end være forælder med mig, eller hvad ved jeg. Skulle der blive vedtaget en juridisk abort kunne han jo så der, frasige sig ansvaret, og så ville jeg stå med regningen selv, selvom undfangelsen var en fælles beslutning. Den situation synes jeg er enormt forkert, og jeg har svært ved at se, hvordan man skulle komme udenom den ved sådan en lov.

... og så synes jeg det er enormt sjovt, at det er mændene der synes det her er vigtigt, samtidig med at jeg i næsten alle af mine seksuelle relationer har været den, der gik mest op i prævention. Ud fra de erfaringer kan jeg ikke have så ondt af de mænd, der pludselig skal være fædre. Der er sikkert nogen, hvor præventionen har svigtet, sikkert også et lille tal, der er blevet snydt, men mit bud er at der også er en rigtigt stor del, hvor barnet er blevet undfanget pga sløsethed. Måske burde mænd starte med at insistere på kondom, hvis deres største skræk i livet er at skulle betale økonomisk bidrag til et barn.
12
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Ufrivillig far

Indlægaf HappyPaww » 31. jan 2016, 16:11

Det eneste tilfælde hvor jeg synes juridisk abort er i orden, er når kvinden bevidst har løjet eller fusket med præventionen, og gjort manden til ufrivillig sæddonor. Det er simpelthen så nederdrægtog en opførsel :boo: Er man så desperat for at få et barn, må man sgu betale for det!
5

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"