Oil pulling - Har i prøvet?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf kidkomb » 30. jan 2016, 08:27

Jeg prøvede kokosolie igår og sørgede også for at det var en del længere tid end jeg er vant til.
Uj, jeg kunne ikke lide at det først skulle smelte i munden. En anden gang vil jeg være nødt til, at smelte det først.
Men; mine tænder føles ikke glatte. Eller det gør de vel i forhold til, hvis jeg ikke havde skyllet, men slet ikke så glatte, som efter rapsolie.
Desuden er det irriterende ikke at kunne spytte ud i vasken (jeg skyller altid efter med knaldvarmt vand, men kokos stivner jo senere)
Normalt efter raps skyller jeg ikke munden mellem olie og tandbørstning. Jeg spytter bare og børster.
Nå, men det var helt sikkert forsøget værd.
I munden har vi jo enzymer (fra spyt bla andet) og menneskers enzymblanding, eller hvad man skal kalde det, er ikke ens. Det skulle, ifølge et par tandlæger gennem tiden, være hovedårsagen til om folk har tendens til huller eller ej. Jeg kan forestille mig at det også har indvirkning på, hvilken olie der er bedst for den enkelte.

Så jeg hopper tilbage til raps :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Pandesteg » 30. jan 2016, 08:27

Jeg bruger bare almindeligt salt i en kop kogt vand.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Myresluger » 30. jan 2016, 10:57

Hmm kan man lige få en forklaring på "pulling" kører i olien rundt i munden, gurgler som i fluor skylning eller hur?? og 15-20 minutter?? :gruble:

Det lyder jo som noget jeg er nødt til at prøve - men er lige nødt til at fange konceptet! og da jeg har både mandel og kokos olie som fast indhold på mit badeværelse er der jo ikke mange undskyldninger.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf kidkomb » 30. jan 2016, 10:59

Myresluger skrev:Hmm kan man lige få en forklaring på "pulling" kører i olien rundt i munden, gurgler som i fluor skylning eller hur?? og 15-20 minutter?? :gruble:

Det lyder jo som noget jeg er nødt til at prøve - men er lige nødt til at fange konceptet! og da jeg har både mandel og kokos olie som fast indhold på mit badeværelse er der jo ikke mange undskyldninger.

Jeg kan ikke svare på om man gurgler, men vil bare sige, at du skal forvente at det er max væmmeligt de første gange.
Jeg skulle virkelig anstrenge mig for ikke at sprutte det ud igen pronto.
Nu er det intet problem jo, men der gik altså en uges tid i starten, hvor det var ubehageligt.
Det er stadig ikke rart at få for langt bagud i munden.
Bare så du ikke bliver forskrækket over følelsen første gang :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Spjaerten » 30. jan 2016, 13:41

Nu har jeg også prøvet
Synes mine tænder ser lidt hvidere ud :)

Jeg gurglede ikke (er snottet så i forvejen lidt udfordret). Men skubbede det rundt mellem tænderne.

Synes dog 18-20 min er længe, skal det være så lang tid?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Flora » 30. jan 2016, 13:49

Jeg prøvede det i går aftes og jeg holdt altså ikke til mere end 5 minutter. Synes det var ubehageligt at have i munden, ikke kunne synke og kun kunne trække vejret gennem næsen. Tænderne blev en smule glattere, men ikke nævneværdigt og der kom ikke madrester med ud. Om det var fordi der ikke sad noget eller det bare var for kort tid ved jeg ikke, men tror ikke jeg vil kunne overskue 10-20 minutter med det. Så det er nok ikke noget jeg kommer til at "dyrke".
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Annione » 30. jan 2016, 13:50

Pokkers. Jeg har ikke olie med på rejsen - men jeg skal helt sikker prøve det, når jeg kommer hjem. Hvidere tænder lyder jo fantastisk!!
0
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Mus84 » 31. jan 2016, 05:37

Aner ikke noget om oilpullings effekt, men det lyder i hvert fald ikke skadeligt. Og alt hvad der renser tænderne er jo et plus :)

Som fagperson kan jeg bare ikke lide hvis fluortandpasta bliver droppet. Har set flere tilfælde af cariesfrie der pludselig dukker op med fyldningskrævende huller og en masse begyndende huller. Efter lidt snak viser det sig at de er begyndt at bruge tandpasta fra helsekostbutik eller lignende.

At der er så meget mindre caries i dag er meget pga fluortandpasta.

I forhold til salt tænker jeg det er en dårlig plan at børste tænder med det, det er ret nemt at lave slibeskader på tænderne.

Ved ikke med natron der må nok en kemiker på banen. Men tænker også her at man skal være obs på slibeskader.
10
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Mus84 » 31. jan 2016, 06:27

Reagerede bare på en den spurgte til hjemmelavet tandpasta og så ville jeg bare give mit besyv med. Men bare du bruger fluortandpasta er alt godt :)

Vil nu stadig være bekymret for slibeskader - det er noget der kommer langsomt igennem lang tid. Men fint din tandlæge holder øje :)
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Sangius » 31. jan 2016, 08:25

Hm - lyder spændende... Kunne være man skulle prøve...

Angående 'hjemmelavet tandpasta' - så vidt jeg ved, så er det ikke en god ide. Man har kun én emalje, og fucker man med den, så er der ikke meget at gøre... At skrubbe på tænderne med forskellige ting, det er aldrig en god ide, i min optik. :)

Kidkomb - hvorfor ikke skifte til en anden tandpasta, hvis du har det skidt med colgate...? :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Flora » 31. jan 2016, 10:25

Lemonella skrev:Jer der ikke kan holde ud, at ikke kunne synke eller kunne trække vejret igennem munden, hvordan klare I jer hos tandlægen?

Jeg trækker primært vejret gennem næsen, så det er intet problem for mig. Jeg har heller ikke problemer med min synke-refleks. :)


Min tandlæge plejer at sige jeg bare skal synke ved behov, så det gør jeg. Og trække vejret gennem munden er jo ikke noget problem, når man ligger med gabet åbent.

Jeg trækker også primært vejret gennem næsen, men fandt det alligevel lidt ubehageligt. Og så tror jeg bare, det der med at have munden fuld af væske skaber en instinktiv lyst til at synke hos mig og så er det altså ikke rart ikke at kunne gøre det.

Men det er da super det fungerer for jer andre :)
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf kidkomb » 31. jan 2016, 10:32

Sangius skrev:
Kidkomb - hvorfor ikke skifte til en anden tandpasta, hvis du har det skidt med colgate...? :)

Jeg har en ting med at føle mig "ren i munden". Jeg synes dybest set at munde er ulækre og kun denne ene variant af Colgate gør det for mig. Jeg har været andre mærker og typer igennem og ja, jeg har ikke lyst til at undvære den :blush:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Sangius » 31. jan 2016, 10:35

kidkomb skrev:
Sangius skrev:
Kidkomb - hvorfor ikke skifte til en anden tandpasta, hvis du har det skidt med colgate...? :)

Jeg har en ting med at føle mig "ren i munden". Jeg synes dybest set at munde er ulækre og kun denne ene variant af Colgate gør det for mig. Jeg har været andre mærker og typer igennem og ja, jeg har ikke lyst til at undvære den :blush:


Ah, OK

Jeg kan slet ikke bruge colgate, reagerer allergisk på det der skummemiddel der er i. Får en halv milliard blister i munden, hvis jeg vover mig ud i en tandbørstning med den lille kemikalie bombe... :P

Plejer at bruge zendium, men det viser sig så også, at de er fuld af alt muligt gejl... læste en artikel forleden, hvor de havde fundet 6 tandpastaer, mener jeg det var, som var uden alt mulig gejl. Så må jeg jo prøve en af dem... :P
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf kidkomb » 31. jan 2016, 10:37

Sangius skrev:
Plejer at bruge zendium, men det viser sig så også, at de er fuld af alt muligt gejl... læste en artikel forleden, hvor de havde fundet 6 tandpastaer, mener jeg det var, som var uden alt mulig gejl. Så må jeg jo prøve en af dem... :P

Spændende! Vil du linke til artiklen?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Sangius » 31. jan 2016, 10:38

kidkomb skrev:
Sangius skrev:
Plejer at bruge zendium, men det viser sig så også, at de er fuld af alt muligt gejl... læste en artikel forleden, hvor de havde fundet 6 tandpastaer, mener jeg det var, som var uden alt mulig gejl. Så må jeg jo prøve en af dem... :P

Spændende! Vil du linke til artiklen?


Det var så 7 tandpastaer... :p

http://www.dr.dk/nyheder/indland/her-er ... mvittighed
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Helbred"