At lege med sine børn

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BettyBoop
Indlæg: 93
Tilmeldt: 27. jan 2016, 14:43
Kort karma: 13
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 56

Re: At lege med sine børn

Indlægaf BettyBoop » 30. jan 2016, 11:41

Nej mine forældre legede ikke med os. Det vildeste der kunne ske var et spil spil/kort, men mindes ikke at det var ofte det skete.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: At lege med sine børn

Indlægaf MOGA » 30. jan 2016, 20:38

Jeg kan ikke huske, at der er blevet leget med mig. Jeg kan huske, at min far har læst for mig, og så har vi lavet mange ting sammen - ferier, udflugter, gåture osv. Men decideret leg, der husker jeg specifikt én veninde.

Rollelege er jeg virkelig dårlig til, så det sker meget sjældent. Mine børn gider ikke godnathistorier, så vi læser på andre tidspunkter. Derudover spiller vi spil, bygger LEGO, hører musik og ser film, og jeg kan også altid lokkes med på kælkebakken. Og så har jeg videreført mine forældres tradition om at komme ud, både på museer, forlystelsesparker, i teatret osv.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Chachacha » 31. jan 2016, 00:53

Ja! Men det må have været meget kedeligt, for jeg elskede særligt en repetitiv leg, hvor jeg skulle være en pizza, liggende på gulvet, og så skulle min mor putte topping på. Sådan "Så hakker jeg lidt tomater, sådaaan *drys drys*" Og så var jeg sådan "NU SKAL JEG BAGES!" "Ooookay *tænder fiktiv oven* bage, bage". Og lige når legen endelig var slut, var jeg all "IGEN!"
5
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Ally » 31. jan 2016, 05:57

Chachacha skrev:Ja! Men det må have været meget kedeligt, for jeg elskede særligt en repetitiv leg, hvor jeg skulle være en pizza, liggende på gulvet, og så skulle min mor putte topping på. Sådan "Så hakker jeg lidt tomater, sådaaan *drys drys*" Og så var jeg sådan "NU SKAL JEG BAGES!" "Ooookay *tænder fiktiv oven* bage, bage". Og lige når legen endelig var slut, var jeg all "IGEN!"


Den leg kan jeg også huske, at min mor legede med mig - og jeg leger den også selv med mine egne piger nu; det synes de er sjovt :)


Derudover mindes jeg ikke, at mine forældre legede med min bror og jeg. Ikke rollelegene, men de læste historier for os. Vi bagte også sammen og lavede mad, da vi var store nok til at kunne hjælpe - fx. putte mel i kagedejen, skære agurker m.m. Derudover legede og byggede vi meget LEGO sammen - og når der var sne, blev der bygget snemænd og kastet snebolde på hinanden.

De fleste rollelege leger mine egne piger selv, det er sjældent de vil have mig med i legen. Til gengæld læser vi altid historier, spiller spil, laver perleplader, tegner og maler. De hjælper også tit med at bage. Når vi er på legepladsen, plejer vi alle at lege med og det er sjovt for os alle.
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Marichen12 » 31. jan 2016, 09:53

Chachacha skrev:Ja! Men det må have været meget kedeligt, for jeg elskede særligt en repetitiv leg, hvor jeg skulle være en pizza, liggende på gulvet, og så skulle min mor putte topping på. Sådan "Så hakker jeg lidt tomater, sådaaan *drys drys*" Og så var jeg sådan "NU SKAL JEG BAGES!" "Ooookay *tænder fiktiv oven* bage, bage". Og lige når legen endelig var slut, var jeg all "IGEN!"


Ahahaha, det leger mine unger også (med min mand) :lol:
1
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: At lege med sine børn

Indlægaf vibbsen » 31. jan 2016, 10:43

Vi spillede en gang i mellem spil og den slags. Og vi fik læst højt. Men sådan decideret deltagelse i vores leg, det husker jeg ikke at de gjorde.

Til gengæld var de gode til at tage os med i deres gøremål. Så hvad jeg har været med på af ture på lossepladsen, i byggemarkedet og ude og sanke træ, det er ikke småting.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Torn » 31. jan 2016, 11:20

Ja, det gjorde de. Min mor som støtte og legekammerat i opfindsomme lege. Min far som deltager i brydekampe, rullen rundt og svæveture. Begge har sunget sange, lavet ordlege/rimlege, læst højt og leget quiz på lange køreture. Og så selvfølgelig sport. Primært fodbold, badminton og stangtennis i baghaven. Brætspil i høj grad også (og i særdeleshed stadigvæk...).

Måske det også har noget med generation at gøre? Mine forældre fik børn i slut-firserne, start-halvfemserne.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Guilded_Lily » 31. jan 2016, 11:53

Da jeg var helt lille, har de uden tvivl leget med mig. Men senere har det været samværdet, der var det vigtigste. Jeg gik ikke i børnehave, men blev passet af min mormor, der var ret immobil (hun kom sjældent ud for en dør), så hvis ikke jeg var ude med alle ungerne i kvarteret, sad jeg og spillede kort, tegnede, læste og så tysk tv (Dallas og Dollars) med hende.

Min far var kunstmaler og guitarist, og vi malede en masse sammen, han spillede og jeg sang, vi tog på ture og gerne på slottet og i skanserne, hvor han fandt på de mest fantastiske historier, som tog afsæt i den rigtige historie, som vi så udlevede på stedet. På et tidspunkt blev han træt af, jeg altid kom og spurgte, hvad der stod i bøger og Anders And-blade, så han lærte mig at læse, da jeg var 4.

Min mor var mere til perleplader, kort- og puslespil og den slags, og så gik vi også mange ture.

Jeg gør det samme med mine børn. Jeg kan godt til nøds engagere mig i rollelege, men jeg foretrækker, de selv styrer legen. Min erfaringsverden skal ikke blandes ind i deres fantasi - de skal gøre deres egne erfaringer. De bliver styret nok i børnehaven og skolen. Men vi er sammen om at være kreative og lave en masse andet, som ikke involverer rollelege.
0
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: At lege med sine børn

Indlægaf GoGetter » 1. feb 2016, 14:16

Mine forældre læste bøger og spillede kort og spil med mig. Og min far lavede tryllekunster for mig. Derudover var det mere sådan at de skabte rammerne om leg - pludselig dukkede der en tipi op på græsplænen, der blev bygget legehus og min mor syede tøj til mine dukker eller kom hjem med dimser, jeg kunne lege med.
Egentlig savnede jeg det ikke, jeg legede meget de der rollespilslege med de andre børn i byen eller var bare mig selv - var sådan et introvert enebarn, der kunne sidde i timevis og læse eller bygge universer med dukkehus og lego.

Og ærlig talt, så synes jeg selv, at det er lidt kedeligt at lege med børn. Er indimellem pænt desperat, når jeg passer min venindes datter på halvandet - jeg samler duploklodserne (det har hun ikke motorik til), så skiller hun dem af, og så gør vi det igen og igen og igen, og bagefter læser vi "Er elefanten lille bitte" 20 gange, og så leger vi titte bøh 20 gange. Så er der gået 30 minutter, og der er stadig timer, til barnepigetjansen slutter. Så er det på med ramasjang til ungen så jeg kan læse imens. Jeg holder utroligt meget af den lille tøs, men jeg magter ikke at underholde hende alt for længe af gangen.
0

Tilbage til "Livets forhold"