Big Brother is watching you

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Big Brother is watching you

Indlægaf Jørn » 30. jan 2016, 10:01

Big Brother is watching you !
Hvordan får de tid og medarbejdere til det ???
Hvad kommer det ikke til at koste ???
Hvad er formålet ???
Personligt er jeg lige glad.
Om man ser, at jeg har kigget på en kommunist-side, en nazi-side, en vittigheds-side, en rejse-side. o.s.v -
Men hvad skal det bruges til ?
Har vi ikke demokrati og ytringsfrihed ?
Må kigge på, det vi vil.
Må skrive det vi vil
Hvad f.... er meningen ???????
*
Er det en reaktion pa, at man ikke kunne holde mobiltelefoner væk, fra 5 terrormistænkte ?
Og man satte den i samme fængsel ...
Komplet amatøragtigt !
*
Skal vi, alle sammen, undgælde for det ?
Hvad sker der ????
*
http://www.dr.dk/nyheder/politik/regeri ... paa-nettet
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 12:17

Ingen aktivitet på internetter er privat, det kan jeg sagtens leve med. Ja, det gør jeg faktisk allerede - jeg opfatter alt hvad jeg laver på interettet som offentligt tilgængeligt.

Det er i mine øjne ærligt talt lidt forkælet at forlange at ens privatliv udstrækkes til kommunikationskanaler, der langt hen af vejen stilles gratis til rådighed.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf LadyFox » 31. jan 2016, 14:04

FruitFly skrev:Ingen aktivitet på internetter er privat, det kan jeg sagtens leve med. Ja, det gør jeg faktisk allerede - jeg opfatter alt hvad jeg laver på interettet som offentligt tilgængeligt.

Det er i mine øjne ærligt talt lidt forkælet at forlange at ens privatliv udstrækkes til kommunikationskanaler, der langt hen af vejen stilles gratis til rådighed.

Jeg er enig langt hen af vejen, men jeg har dog alligevel en forhåbning om at mine bankoplysninger er private når jeg handler på nettet, og det samme med de steder der skal bruge CPR-nummer og Nem-Id, så som forskellige ting i det offentlige.
0
...
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf Jørn » 31. jan 2016, 14:26

I princippet, så er jeg også lige glad, om "Big Brother" ved at jeg besøger dén eller dén internetside.
Da det er fuldt lovligt (går jeg ud fra).

Men :
1 : Hvor mange mennesker skal så sidde og kontrollerer det ?
2 : Hvad skal det bruges til ?
3: Hvad koster det ikke ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf LadyFox » 31. jan 2016, 14:38

Jørn skrev:I princippet, så er jeg også lige glad, om "Big Brother" ved at jeg besøger dén eller dén internetside.
Da det er fuldt lovligt (går jeg ud fra).

Men :
1 : Hvor mange mennesker skal så sidde og kontrollerer det ?
2 : Hvad skal det bruges til ?
3: Hvad koster det ikke ?

Mon ikke bare der er snak om noget stikprøve kontrol, og nogle bestemte ord/hjemmesider der indkodet til at være mistænksomme og kan øge chancen for at blive bærmærket?
0
...
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1882

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf Precaseptica » 31. jan 2016, 15:40

FruitFly skrev:Ingen aktivitet på internetter er privat, det kan jeg sagtens leve med. Ja, det gør jeg faktisk allerede - jeg opfatter alt hvad jeg laver på interettet som offentligt tilgængeligt.

Det er i mine øjne ærligt talt lidt forkælet at forlange at ens privatliv udstrækkes til kommunikationskanaler, der langt hen af vejen stilles gratis til rådighed.


Principielt er det en fornuftig betragtning at det der er gratis og leveret af private virksomheder må forventes at have en omkostning et sted. Den betaler vi så med oplysninger om os selv og hinanden i stedet for i kroner og ører.

Problemet er, at vi nærmer os hastigt en realitet hvor den eneste borger er den digitale borger. Det forventes både af det offentlige, af de fleste arbejdspladser og af de fleste sociale cirkler, at man er digitalt tilgængelig og deltagende. Så det er svært at argumentere for at du har friheden til at vælge det fra. Du har den formelle frihed til at trække stikket helt ud og bevare dit private liv, men det kan have store omkostninger for dine muligheder, hvis du skulle undlade at deltage i alle aktiviteter, hvor nogen ønsker at lære noget om dig for at bruge det til at sælge deres produkter eller registrere dit risikoniveau.

Personligt er jeg dog langt mere optaget af hvad private virksomheder bruger oplysninger om mig til end hvad staten benytter af overvågning. Men teoretisk set kan jeg godt forstå og deltage i diskussionen om hvilke basale rettigheder en retsstat bør levere - også i en digital verden.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 16:45

LadyFox skrev:Jeg er enig langt hen af vejen, men jeg har dog alligevel en forhåbning om at mine bankoplysninger er private når jeg handler på nettet, og det samme med de steder der skal bruge CPR-nummer og Nem-Id, så som forskellige ting i det offentlige.

Det kan vi næsten ikke blive uenige om, i hvert fald hvad angår CPR nummer og Nem-Id, og det er da også den slags oplysninger politiet kan få adgang til ad anden vej, om det skulle blive nødvendigt.

Angående handel på nettet er jeg ikke så sikker. Selvfølgelig løber man altid en risiko når man handler på nettet, hvis der ikke er en "sikker" forbindelse til betaling (hvad det så end er ... selv krydser jeg bare fingrene og håber på det bedste).
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 16:46

Jørn skrev:I princippet, så er jeg også lige glad, om "Big Brother" ved at jeg besøger dén eller dén internetside.
Da det er fuldt lovligt (går jeg ud fra).

Men :
1 : Hvor mange mennesker skal så sidde og kontrollerer det ?
2 : Hvad skal det bruges til ?
3: Hvad koster det ikke ?

Det er en lidt anden diskussion. Om det er er besværet værd. Det skal jeg i al fald ikke kloge mig på...
1
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 16:49

Precaseptica skrev:Problemet er, at vi nærmer os hastigt en realitet hvor den eneste borger er den digitale borger. Det forventes både af det offentlige, af de fleste arbejdspladser og af de fleste sociale cirkler, at man er digitalt tilgængelig og deltagende. Så det er svært at argumentere for at du har friheden til at vælge det fra. Du har den formelle frihed til at trække stikket helt ud og bevare dit private liv, men det kan have store omkostninger for dine muligheder, hvis du skulle undlade at deltage i alle aktiviteter, hvor nogen ønsker at lære noget om dig for at bruge det til at sælge deres produkter eller registrere dit risikoniveau.

Det har jeg så ikke det store problem med.

Jeg er klar over at det lugter af "jeg har jo ikke noget at skjule" argumentet, hvor mod-argumentet er "men hvad nu hvis regeringen bliver udemokratisk" eller hvor skønt STASI ville have syntes det var at have adgang til den her slags værktøjer. Men jeg er efterhånden ved at komme dertil at det bare er vilkårene når vi er digitale. Og er det uacceptabelt, så må man lade være med at være digital/tvinge borgerne til at være digitale.

Og jeg er helt med på at det ender med at intet på nettet er privat. Men det som sagt noget jeg godt kan leve med. For jeg tror ikke, at der er noget reelt alternativ.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 16:52

Precaseptica skrev:Personligt er jeg dog langt mere optaget af hvad private virksomheder bruger oplysninger om mig til end hvad staten benytter af overvågning.

Såsom Facebook, Google watch og så videre, ikke? Samme her, men det bruger jeg så til gengæld slet ikke. Af samme grund.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf LadyFox » 31. jan 2016, 16:55

Dikus skrev:
LadyFox skrev:
Jørn skrev:I princippet, så er jeg også lige glad, om "Big Brother" ved at jeg besøger dén eller dén internetside.
Da det er fuldt lovligt (går jeg ud fra).

Men :
1 : Hvor mange mennesker skal så sidde og kontrollerer det ?
2 : Hvad skal det bruges til ?
3: Hvad koster det ikke ?

Mon ikke bare der er snak om noget stikprøve kontrol, og nogle bestemte ord/hjemmesider der indkodet til at være mistænksomme og kan øge chancen for at blive bærmærket?


Nej. Det er en total-logning og ikke lige som tidligere.

Hvis man læser artiklen, der linkes til, så bliver det yderst omkostningsfuldt for teleselskaberne - og det kommer vi til at betale for. For nej. Det er ikke gratis at bruge internettet.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt præcis ved hvad total-logning dækker over, det er sikkert dyrt, og mere avanceret end før - men jeg gætter på det dog ikke går ud på at der sidder en og kigger over hver enkelt skulder i døgndrift. Så jeg tænker at hvor krævende det bliver økonomisk, og hvad angår mandskab afhænger af flere ting der er svært at gætte på uden et større kendskab til hvordan den opgave skulle gribes an.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf LadyFox » 31. jan 2016, 19:23

Skumfidusen skrev:
LadyFox skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke helt præcis ved hvad total-logning dækker over, det er sikkert dyrt, og mere avanceret end før - men jeg gætter på det dog ikke går ud på at der sidder en og kigger over hver enkelt skulder i døgndrift. Så jeg tænker at hvor krævende det bliver økonomisk, og hvad angår mandskab afhænger af flere ting der er svært at gætte på uden et større kendskab til hvordan den opgave skulle gribes an.


Selvfølgelig vil der ikke være nogen der sidder og kigger på vores kommunikation hele tiden. Men det bliver kostbart - der skal bygges kæmpe databaser, der kan opsamle afsindige mængder data. Vi taler 1000vis af registreringer pr person pr dag i gennemsnit. Godt nok er diskplads blevet billigere, men vi taler mindre datacentre der udelukkende vil skulle gemme det her. Det bliver en betydelig millionomkostning for ISP'erne.

Den økonomiske del er selvfølgelig slem nok, men det er den konstante, nidkære overvågning der for alvor gør mig harmdirrende. De fik ikke engang noget som helst ud af det da der sidst var telelogning, men det skal ikke stoppe de bæster i at fortsætte.

Det benægter jeg jo heller ikke - jeg siger bare at omfanget kan være meget svært at gætte på uden flere detalger. F.eks. hvor mange mænd der skal ansættes til at holde øje med vores internet færd kan jo variere en hel del alt efter hvordan og i hvilket omfang man reelt vil bruge systemet.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Big Brother is watching you

Indlægaf LadyFox » 31. jan 2016, 19:37

Skumfidusen skrev:
LadyFox skrev:Det benægter jeg jo heller ikke - jeg siger bare at omfanget kan være meget svært at gætte på uden flere detalger. F.eks. hvor mange mænd der skal ansættes til at holde øje med vores internet færd kan jo variere en hel del alt efter hvordan og i hvilket omfang man reelt vil bruge systemet.


Der bliver næppe ansat nogen til at sidde og holde øje. Men der vil være adgang til at se hvad hver eneste af os har lavet på nettet.

Præcis hvad der logges kan du se nærmere her: http://www.version2.dk/artikel/sessions ... orm-573130

Hvis det ikke siger dig alverden, kan jeg fortælle at mængden af data ville ligge på et niveau vi inden for branchen kalder "en motherfucker røvfuld".

Som sagt, jeg ved ikke hvordan det kommer til at forgå - det er slet ikke fordi jeg prøver at kloge mig på noget jeg intet aner om. Dog spørger TS om følgene:

"1 : Hvor mange mennesker skal så sidde og kontrollerer det ?
2 : Hvad skal det bruges til ?
3: Hvad koster det ikke ?"

Og der siger jeg det vel er svært for nogen af os at spå om på nuværende tidspunkt, med de informationer der er tilgængelige på nuværende tidspunkt. Jeg tror gerne på at det bliver dyrt, det er mere HVOR dyrt det bliver der er noget uklart.
0
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"