Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
19
21%
Nej
61
66%
Ved ikke
12
13%
 
Afgivne stemmer: 92
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Lurende Peber » 31. jan 2016, 16:21

HappyPaww skrev:Det eneste tilfælde hvor jeg synes juridisk abort er i orden, er når kvinden bevidst har løjet eller fusket med præventionen, og gjort manden til ufrivillig sæddonor. Det er simpelthen så nederdrægtog en opførsel :boo: Er man så desperat for at få et barn, må man sgu betale for det!
Det er bare pissesvært at bevise. Det kan sammenlignes med de få men for mange eksempler på falske voldtægt anklager. Hvor man skal snige en tilståelse ud på skjult kamera. Og en konsekvens er mistænkeliggørelse af en masse ofre, som ikke fortjener det.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 16:37

Flora skrev:Kondomet virker i 97 % af tilfældene og hvis man ikke kan leve med de 3 % risiko og tage konsekvensen hvis uheldet er ude, så skal man lade være at have sex med andre end faste partnere.

:gogo:
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 16:40

HappyPaww skrev:Det eneste tilfælde hvor jeg synes juridisk abort er i orden, er når kvinden bevidst har løjet eller fusket med præventionen, og gjort manden til ufrivillig sæddonor. Det er simpelthen så nederdrægtog en opførsel :boo:

Heldigvis kan manden fuldt ud undgå at dette sker ved selv at have kondom med og være den, der sikrer sig at det kommer ordentligt på.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Joe » 31. jan 2016, 17:00

adagio skrev:Det argument svarer til at jeg skulle være bekymret for at min kone stikker mig ned fordi vi har skarpe knive i køkkenet. Vi forventer vel at vores partnere er ordentlige mennesker og har tillid til dem? Der skal en pænt stor idiot til at gøre en kvinde man har et kærlighedsforhold til, gravid efter aftale og så bare frasige sig alt ansvar bagefter, og hvis du frygter din mand kan finde på det, synes jeg du skal finde en anden.


Jeg overvejede faktisk at kaste en disclaimer ind, men jeg tænkte det ikke var nødvendigt. Min kæreste et tilfældigvis det mest ordentlige menneske, jeg kender, og nej, jeg frygter ikke at han gør det. Til gengæld kan jeg sagtens forestille mig det ske i andre forhold og det kan jeg så leve mig ind i.

Hvis din kone stikker dig ned i køkkenet, kan hun se frem til at bruge en god portion af sit voksenliv i et fængsel. Hvis min kæreste skred lige efter jeg blev gravid, og juridisk abort var en ting, ville juraen til gengæld belønne ham. Så din sammenligning holder ingen steder, og jeg havde ærligt talt håbet på lidt mere substans end du kunne levere der.
7
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Ufrivillig far

Indlægaf fisken80 » 31. jan 2016, 18:58

adagio skrev:
Joe skrev:Samtidig kan jeg være bekymret for en situation, hvor jeg i fællesskab med min kæreste beslutter mig for at undfange et barn. Da jeg så endelig står med den positive test, beslutter han sig for, han hellere vil knalde rundt med 21 årige piger end være forælder med mig, eller hvad ved jeg. Skulle der blive vedtaget en juridisk abort kunne han jo så der, frasige sig ansvaret, og så ville jeg stå med regningen selv, selvom undfangelsen var en fælles beslutning. Den situation synes jeg er enormt forkert, og jeg har svært ved at se, hvordan man skulle komme udenom den ved sådan en lov.


Det argument svarer til at jeg skulle være bekymret for at min kone stikker mig ned fordi vi har skarpe knive i køkkenet. Vi forventer vel at vores partnere er ordentlige mennesker og har tillid til dem? Der skal en pænt stor idiot til at gøre en kvinde man har et kærlighedsforhold til, gravid efter aftale og så bare frasige sig alt ansvar bagefter, og hvis du frygter din mand kan finde på det, synes jeg du skal finde en anden.


På en måde er det virkelig sympatisk, at du har så stor tiltro til dine medmennesker, på den anden side fortæller det også noget om, at du er rimelig naiv...
Jeg tror egentlig de fleste har hørt om eller måske endda været i berøring med en idiot af hankøn, der efter skilsmisse egentlig ikke rigtig gad beskæftige sig med sine børn mere.
Og der er da i hvert fald én her i tråden, der direkte har stiftet bekendskab med et ret stort fjols af manderacen i forhold til det med barn og ansvar.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 19:07

Men hvor mange mænd bliver rent faktisk ufrivilligt fædre efter et engangsknald hvor de har brugt kondom korrekt? Findes de overhovedet?

Jeg har hørt om tilfælde hvor manden sagde "jamen hun påstod at hun tog p-piller", men udover at det er virkelig dumt som mand at godtage det argument fra en kvinde han ikke kender, så har jeg altid en meget kraftig mistanke om at sådan en sætning reelt dækker over "det gik jeg ud fra at hun havde styr på". Jeg har haft sex med min andel af mænd og der er altså mange der er fuldstændig ligeglade med prævention; ja de bruger det gerne (eller gerne og gerne, nogen mere nølende end andre selv når jeg nævner at jeg ikke tager p-piller...) men det er bestemt ikke noget de nødvendigvis selv tager initiativ til.
4
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 19:12

adagio skrev:Jeg synes ikke samfundet skal overtage regningen. For mig handler det nok om at jeg synes modviljen imod juridisk abort er fjollet, mænd har for alle praktiske formål den samme mulighed i dag, de kan bare skride og betale de 1200,- fradragsberettigede kroner om måneden - ca. 800,- efter skat. Det er jo ingenting.

Jeg gætter på at en del synes det er forkert at ansvaret for prævention og graviditet udelukkende kommer til at påhvile kvinden ved juridisk abort. Jeg er enig i at man (hvis man har et nogenlunde betalt job) kan slippe let uden om at gøre en gravid og det er okay med mig: man hverken kan eller skal tvinge nogen til at være forældre mod deres vilje. Men at fjerne konsekvensen helt? Nej tak.
3
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 19:15

adagio skrev:
avdotja skrev:Men hvor mange mænd bliver rent faktisk ufrivilligt fædre efter et engangsknald hvor de har brugt kondom korrekt? Findes de overhovedet?


Hvad mener du? Kondomet svigter et ret forudsigeligt antal gange selv om man bruger det korrekt. Så afhænger faderskabet af om kvinden bruger prævention, hvor frugtbar hun lige er på det tidspunkt, og om hun vælger at få en abort. Men hvis det udelukkende hang på at manden tog kondom korrekt på, og manden altid gjorde det, ville det ske hele tiden.

Ja, teoretisk. Men findes de i virkeligheden? Mænd der bliver påkrævet et fædreskab efter et engangsknald hvor han har brugt kondom (som ikke er sprunget)? For alt andet lige, så skal en hel del faktorer passe sammen før "fælden klapper".
3
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 19:20

adagio skrev:Jeg synes også det er fint at manden får lov at bidrage, men det er ud fra et rent økonomisk synspunkt, så sparer vi lidt penge på det. Moralsk kan jeg ikke se det gør nogen forskel overhovedet, og jeg tror ikke mængden af mænd der skrider fra deres børn er påvirket i nogen retning af at de skal betale lidt i børnebidrag hver måned.

Det tror jeg såmænd heller ikke. For mig hænger det bare ikke sammen at det kun er kvinden der må deale med eventuelle konsekvenser af sex; der er (og skal være) et fælles ansvar - det bliver det ikke hvis vi indfører juridisk abort.
2
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 31. jan 2016, 19:29

avdotja skrev:
adagio skrev:Jeg synes også det er fint at manden får lov at bidrage, men det er ud fra et rent økonomisk synspunkt, så sparer vi lidt penge på det. Moralsk kan jeg ikke se det gør nogen forskel overhovedet, og jeg tror ikke mængden af mænd der skrider fra deres børn er påvirket i nogen retning af at de skal betale lidt i børnebidrag hver måned.

Det tror jeg såmænd heller ikke. For mig hænger det bare ikke sammen at det kun er kvinden der må deale med eventuelle konsekvenser af sex; der er (og skal være) et fælles ansvar - det bliver det ikke hvis vi indfører juridisk abort.


Kvinden kan egenhændigt bestemme over sin krop(som er selvfølge), og dermed følger eneansvaret også ved en juridisk abort. Rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 19:31

@adagio: Jeg formoder at det er begrænset hvor mange mænd du har haft sex med, men forestiller mig at en del kvinder (inklusiv mig selv) er farvet af deres erfaringer med mænd og disses holdninger til prævention. Der er mange der (allerede i dag) har et meget afslappet forhold til det; sikkert fordi konsekvensen først og fremmest rammer kvinden.

Personligt kan jeg ikke forstå det. En ting er et evt barn, en hel anden ting er helbredet. Undrer mig hver gang prosituerede fortæller (eller skriver, her ikke umiddelbart nogen i omgangskredsen) om mænd der vil betale ekstra for et samleje uden kondom eller prøver at snige det af/få det til at springe undervejs. Altså - hvor store risici har man lyst til at tage?
2
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 19:38

Pølsemix skrev:Kvinden kan egenhændigt bestemme over sin krop(som er selvfølge), og dermed følger eneansvaret også ved en juridisk abort. Rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form.

Det giver jo ikke mening; ud fra den præmis ville begrebet "far" slet ikke eksistere. Hvis kvinden har det fulde ansvar for alt hvad der findes af prævention/sex/graviditet og resultatet deraf, så må det nødvendigvis også gælde i tilfælde hvor manden rent faktisk ønsker at være forældre.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 31. jan 2016, 19:41

avdotja skrev:
Pølsemix skrev:Kvinden kan egenhændigt bestemme over sin krop(som er selvfølge), og dermed følger eneansvaret også ved en juridisk abort. Rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form.

Det giver jo ikke mening; ud fra den præmis ville begrebet "far" slet ikke eksistere. Hvis kvinden har det fulde ansvar for alt hvad der findes af prævention/sex/graviditet og resultatet deraf, så må det nødvendigvis også gælde i tilfælde hvor manden rent faktisk ønsker at være forældre.


Nej, det gælder jo kun hvis faren aktivt vælger at benytte sig af retten til juridisk abort. På den måde kan både mænd og kvinder vælge til og fra efter behov/lyst.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 19:55

Pølsemix skrev:
avdotja skrev:
Pølsemix skrev:Kvinden kan egenhændigt bestemme over sin krop(som er selvfølge), og dermed følger eneansvaret også ved en juridisk abort. Rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form.

Det giver jo ikke mening; ud fra den præmis ville begrebet "far" slet ikke eksistere. Hvis kvinden har det fulde ansvar for alt hvad der findes af prævention/sex/graviditet og resultatet deraf, så må det nødvendigvis også gælde i tilfælde hvor manden rent faktisk ønsker at være forældre.


Nej, det gælder jo kun hvis faren aktivt vælger at benytte sig af retten til juridisk abort. På den måde kan både mænd og kvinder vælge til og fra efter behov/lyst.

Beklager, men jeg har svært ved at se hvordan "kvinden bærer alle konsekvenserne, men får manden lyst, har han selvfølgelig de fulde administratorrettigheder " skulle være ligestilling.
3
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 31. jan 2016, 20:03

avdotja skrev:
Pølsemix skrev:
avdotja skrev:
Pølsemix skrev:Kvinden kan egenhændigt bestemme over sin krop(som er selvfølge), og dermed følger eneansvaret også ved en juridisk abort. Rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form.

Det giver jo ikke mening; ud fra den præmis ville begrebet "far" slet ikke eksistere. Hvis kvinden har det fulde ansvar for alt hvad der findes af prævention/sex/graviditet og resultatet deraf, så må det nødvendigvis også gælde i tilfælde hvor manden rent faktisk ønsker at være forældre.


Nej, det gælder jo kun hvis faren aktivt vælger at benytte sig af retten til juridisk abort. På den måde kan både mænd og kvinder vælge til og fra efter behov/lyst.

Beklager, men jeg har svært ved at se hvordan "kvinden bærer alle konsekvenserne, men får manden lyst, har han selvfølgelig de fulde administratorrettigheder " skulle være ligestilling.


Biologien kan ikke laves om så det er det bedste opnåelige kompromis, som sikrer lige rettigheder for mænd og kvinder.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"