Victim blaming

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Victim blaming

Indlægaf Precaseptica » 31. jan 2016, 15:08

Som opfølgning på et indlæg jeg så i en anden tråd fik jeg lyst til at kritisere konceptet "victim blaming".

Victim blaming er på mange måder muteret til at blive et forsvar for en ideal-verden vi simpelthen ikke lever i. Selvfølgelig er det ikke offerets skyld, at hun blev voldtaget. Men hun kan godt have spillet sine kort usmart i forhold til at udsætte sig selv for risiko. Det betyder stadig ikke at selve voldtægten er hendes skyld. Skulle jeg stå med en teenage-datter engang ville jeg da også gøre det klart, at der beklageligvis er udstrålinger og lokationer, der bør undgås for hendes egen skyld. Ikke fordi hun gør noget forkert, men fordi det kan udsætte hende for at en anden finder på at gøre noget forkert.

Jeg beklager, men jeg løfter også øjenbryn, hvis nogen foreslår det vestlige Irak som feriemål. Man kan godt være ansvarshavende overfor en risikovurdering, der er adskilt fra handlingen.

Så kort sagt vil jeg mene, at det bør ikke fratage fra sagen et voldtægtsoffer kan have imod sin gerningsmand, at man med almindelig fornuft (dvs. ikke juridisk og som en del af sagen imod gerningsmanden) tænker over; hvor man befinder sig, i hvilken påklædning og hvor nemt man gør det for latente forbrydere at falde i fælden og reagere. Du har ret i at det ikke burde være sådan, men indtil vi når dertil skylder du dig selv at risikovurdere og flytte grænserne med respekt for processen. Havde man været sort plantage-slave i 1700-tallet ville man også have ret i at man bare burde smide sin le og finde sig et andet sted at være. Men det ville stadig være enormt usmart for ens sikkerhed at leve som om verden havde indrettet sig til denne korrekthed på dét tidspunkt.

Vil man ønske sig, at ens datter sov branderten ud halv-nøgen på en sidegade, så længe det bare var varmt nok, hvis det var dét hun havde lyst til? Ja måske. I en bedre verden. Men indtil vi når dertil ville jeg nok hellere lære hende, at passe lidt på sig selv og udvise respekt for at ikke alle respekterer de mellem-menneskelige regler.
Senest rettet af Precaseptica 31. jan 2016, 15:13, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Victim blaming

Indlægaf Purple Haze » 31. jan 2016, 15:12

Har efterhånden luret at der er forskel på at sige:

Det er aldrig ens skyld hvis man bliver voldtaget, men man skal passe på sig selv.
Og
man skal passe på sig selv, men Det er aldrig ens skyld hvis man bliver voldtaget.

Første version er no-go
Anden version er OK.

Uanset at der egentlig står det samme.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Victim blaming

Indlægaf Sukisaki » 31. jan 2016, 18:00

Langt de fleste voldtægter er kontakt-voldtægter, og altså begået af mennesker som man stoler på. Det er svært at beskytte sig imod, hvis man ønsker at have nogen som helst mænd i sit liv.
Flere undersøgelser viser at kvindens påklædning ikke er en faktor i hvorvidt hun bliver voldtaget eller ej.

De fleste kvinder jeg kender begrænser sig ret meget i et forsøg på at beskytte sig selv mod voldtægt. Nogle begrænsninger er selvfølgeilg værre end andre.
Jeg her f.eks. kun mit efternavn stående på min dør, så man ikke kan se der bor en enlig kvinde
Jeg går aldrig fra en drink i byen
Hvis jeg går alene i mørke har jeg oftest mine nøgler klar i knoerne
Jeg kan godt finde på at gå omveje får at undgå visse steder
Hvis jeg tager hjem når det er mørkt, skriver jeg ofte til en veninde når jeg er nået frem og de gør det samme til mig
Jeg vil gerne til Indien, men lader være da jeg vurderer at risikoen er for høj. Havde jeg været en mand havde jeg allerede været der
Hvis jeg skal mødes en "fremmed" gør jeg det altid i offentligheden
Når jeg er i byen med veninder holder vi altid øje med hinanden
Jeg er nok mere bevidst om mit alkohol-indtag end mange mænd er
Jeg ville aldrig turde at tomle
Og sikkert flere ting som bare er så indgroet i mig at jeg slet ikke tænker over det mere.

Jeg tror de fleste kvinder gør de her ting - og alligevel estimerer man at der sker mindst 4000 voldtægter om året. Og nogle gange er folk godt nok kreative i deres forsøg på at pådutte offeret en del af ansvaret alligevel - og hvis de ikke kan finde på noget, så er det nok fordi hun lyver. Jeg oplever slet ikke samme reaktion på ofre for andre forbrydelser.
15
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Victim blaming

Indlægaf Purple Haze » 31. jan 2016, 21:53

Jeg tror også at langt de fleste kvinder allerede tager et hav af mere eller mindre bevidste forholdsregler og risikovurdere situationer.

Selvfølgelig er der nogen ting man måske ikke lige har tænkt på, som vil være fint at få at vide. Men tror overordnet set det er overflødigt at at forklarer normale og velfungerende kvinder at de skal passe på sig selv - det gør de allerede.

Det er mere interessant at mange (rigtig mange) vælger ikke at anmelde voldtægt - og det er direkte frastødende at det ofte anses som være en selvfølge og ikke rigtig noget der er så interessant når voldtægt debatteres.

Tænk hvis det var vold mod børn fx. Der var tale om og at det bare blev taget som en selvfølge at det da ikke blev anmeldt at 3000 + børn årligt blev tæsket af familiemedlemmer såvel som fremmede, og at det var alment kendt at det foregik. Ville folk mon også der bare tænke, øv det var da trist.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Victim blaming

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 22:06

Problemet er bl.a. at der ikke er nogen grænser for hvor mange "gode råd" folk kommer med.

Du skal være klædt på en bestemt måde. Var du det? Ok, men du må heller ikke indtage for meget alkohol. Det gjorde du heller ikke? Ok, men at modtage en drink fra en du møder fordi I hygger og skiftes til at give omgange er heller ikke smart. Nå, det gjorde du heller ikke! Men du flirtede eller var måske lidt indledende? Det skal man ikke gøre medmindre man rent faktisk vil have sex med dem, så er det bedre at holde afstand og klart signalere at man ikke er interesseret. Heller ikke? Er du sikker? Gik du eventuelt alene hjem? Det er ikke smart som kvinde, der skal man helst færdes i flok eller under en mands beskyttelse, ellers ved man aldrig hvad der kan ske. Du var slet ikke i byen men ude at løbe siger du? Alene, i en mørk park? Ja, det er selvfølgelig ikke din skyld, meeeen du skulle måske have tænkt dig lidt om der. Som kvinde kan du ikke forvente at kunne rende frit rundt uden at tage nogle forholdsregler. Sagde du i øvrigt aktivt fra? Altså på en måde hvor manden tydeligt forstod det? Det kunne jo være han troede du var en af de her sexjoggere og hvis hans intention ikke var at voldtage dig, er det jo ikke voldtægt selv om du oplevede det sådan...
13
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Victim blaming

Indlægaf Fru Sunshine » 1. feb 2016, 05:23

Voldtægt er aldrig aldrig aldrig offerets skyld. Så er det sagt.
Og at bebrejde offeret noget er heller ikke i orden.

Men der er godt nok også nogen, der har travlt med, at det er victim blaming, hvis man siger, at et offer måske kunne have passet bedre på sig selv. Det ER ikke smart at færdes ene kvinde i Indien, selv om det er forkert, at det skal være sådan.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Victim blaming

Indlægaf Neenah » 1. feb 2016, 07:06

Jeg læste noget der resonnerede virkelig meget hos mig den anden dag: når man påpeger hvordan en kvinde kunne have handlet anderledes eller taget mere ansvar for at undgå en voldtægt, så forhindrer man ikke voldtægten, men prøver bare på at få den til at gå ud over en anden der ikke tager ligeså mange forholdsregler.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Victim blaming

Indlægaf Zombie » 1. feb 2016, 09:20

Dikus skrev:For mig at se, er den store forskel HVORNÅR man siger tingene.

Det er ok at sige det til sin datter, FØR hun bliver voldtaget. Men victimblaming, hvis man siger det, når hun kommer grædende hjem og fortæller, AT hun er blevet voldtaget.

Det sidste ville man så pudsigt nok også kun tillade sig, hvis man var forsvarer for gerningsmanden eller ofret er en, man ikke kender.


DETTE her.

Derudover er victim blaming også noget jeg ser mere generelt i diverse debatter omhandlende overgreb. Og her er det også vigtigt at slå ned på det - fordi det er aldrig nogensinde et argument for noget, hvad ofret havde på. Eller om ofret færdedes i en skummel gyde.

Helt generelt synes jeg, at diskussionerne og overvejelserne burde gå på gerningsmanden i stedet. Hvad gjorde han - og hvad kunne han gøre anderledes?
Især med tanke på, at de fleste voldtægter sker mellem mennesker som kender hinanden i forvejen, og oftest har et "forspil" (date, fest, druk, flirt m.m.).
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Victim blaming

Indlægaf Zombie » 1. feb 2016, 09:27

Precaseptica skrev:Skulle jeg stå med en teenage-datter engang ville jeg da også gøre det klart, at der beklageligvis er udstrålinger og lokationer, der bør undgås for hendes egen skyld. Ikke fordi hun gør noget forkert, men fordi det kan udsætte hende for at en anden finder på at gøre noget forkert.


Personligt vil jeg i endnu højere grad snakke med mine teenage-drenge. Hvordan ved man, om en kvinde har lyst til sex. Hvordan scorer man, når vi samtidig har en kultur, hvor piger (især i teenageårene) gerne skal spille lidt kostbare og man derfor ikke bare kan spørge lige ud?
Hvornår er sex okay? Hvad gør man, hvis ens kæreste er fuld og man har sex med hende, og hun falder i søvn undervejs?
Hvad gør man, hvis ens venner finder interesse i en bekendt, som er gået kold i et soveværelse til en fest?

Med tanke på, at voldtægtsmænd oftest er ret almindelige fyre, så bør vi ikke diskutere hvad teenage-piger skal gøre anderledes ... Det er nemlig victim blaming, hvis det står alene. ;)

Det er da 1000 gange mere relevant og interessant at diskutere, hvad fyrene skal gøre anderledes. Hvordan de navigerer i vanskelige sociale spilleregler, hvor en kvinde kan sige nej 10 gange, men herefter smider tøjet og er liderlig. Og hvordan man får et aktivt, indlevende "JA!" til sex, hvis man risikerer at få en afvisning udelukkende ved at spørge lige ud, og hvordan hulan sikrer man sig så, at det er frivilligt og engageret?


For mig foregår victim blaming på to niveauer:

--- Der er det personlige niveau, hvor man siger til den enkelte pige "Det er din egen skyld, at du blev voldtaget, hvis du..."

--- Og så er der det strukturelle/samfundsmæssige niveau, hvor vi tager de her snakke om sikkerhed med pigerne, fremfor (også) at tage dem med drengene som begår overgrebene.


PS. Vi har også et problem ift. lovgivning, da en voldtægt ikke er en voldtægt, hvis gerningsmanden ikke véd, at han begår en voldtægt. Dette er årsagen til, at de har "uagtsom voldtægt" i lovgivningen i Sverige, og en årsag til at en del voldtægter ikke fører til dom her i DK.
Jeg siger dermed ikke, at uagtsom voldtægt skal indføres i DK - jeg ser super mange problemer og udfordringer ved konceptet - men det er da hul i hovedet, at loven er indrettet sådan her.
Vi har trods alt også "uagtsom manddrab", som fungerer fint inden for et endnu sværere og tungere emne end voldtægt. Det kan godt være, det ikke var min hensigt at slå nogen ihjel - men det gjorde jeg - og jeg straffes for det.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Victim blaming

Indlægaf Animi » 1. feb 2016, 09:35

Problemet er jo bare at fokusset ofte kun er på ofret - hvad havde hun på? Hvor meget havde hun drukket? Havde hun flirtet med ham før voldtægtet? Man hører jo ofte om kvinder, der efter at havde anmeldt en voldtægt, bliver spurgt om disse ting som noget af det første af politiet, og dét synes jeg er victim-blaming.

Selvfølgelig er der intet galt i at lære sine børn at de skal tage deres forholdsregler, men når man efter et overfald kommer med kommentaren "Det er aldrig kvindens egen skyld, MEN..." så synes det er lidt som det samme at antyde, at hvis kvinden havde gjort noget anderledes var hun ikke blevet voldtaget = det er lidt hendes eget ansvar.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Victim blaming

Indlægaf bralle » 1. feb 2016, 09:46

[/quote]

Med tanke på, at voldtægtsmænd oftest er ret almindelige fyre, så bør vi ikke diskutere hvad teenage-piger skal gøre anderledes ... Det er nemlig victim blaming, hvis det står alene. ;)

[/quote]
Det er ikke mit indtryk, at der oftest er tale om ret almindelige fyre. Jeg ville tro, at der primært var tale om mænd fra de lavere sociale klasser. Findes der nogle tal på det?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Victim blaming

Indlægaf Studsgaard » 1. feb 2016, 10:01

bralle skrev:


Med tanke på, at voldtægtsmænd oftest er ret almindelige fyre, så bør vi ikke diskutere hvad teenage-piger skal gøre anderledes ... Det er nemlig victim blaming, hvis det står alene. ;)

[/quote]
Det er ikke mit indtryk, at der oftest er tale om ret almindelige fyre. Jeg ville tro, at der primært var tale om mænd fra de lavere sociale klasser. Findes der nogle tal på det?[/quote]

Jeg fandt det her på faktalink - men det er jo ikke om klasser men mere generelle sociale forhold

Hvem begår voldtægt i Danmark?
En undersøgelse af 1000 voldtægtssager fra årene 1990 til 1992 udgivet af Rigspolitiet i 1998 (se kilder) viser, at to ud af tre gerningsmænd var mellem 15 og 35 år, og at næsten 75 % af gerningsmændene i forvejen var kendt af politiet – enten som sigtede eller dømte i andre sager, en del af dem sædelighedssager. 3 % af gerningsmændene var under 15 år, det vil sige under den kriminelle lavalder.

Af bogen ”Voldtægt” af Aase Kirkegaard (se kilder) fremgår det, at de mænd, der dømmes for voldtægt, ofte har haft en meget vanskelig barndom med vold og misbrug og ofte selv har været udsat for seksuelt misbrug. Mange voldtægtsforbrydere er misbrugere, har svært ved at tåle modgang og har svært ved at sætte sig ind i andres følelser.

Hvem bliver voldtaget?
Voldtægtsofre er ofte unge kvinder. Rapporten ”Udsathed for vold og andre former for kriminalitet” fra Det Kriminalpræventive Råd (se kilder) viser i en opgørelse over voldtægter begået i årene 2008-2012, at en fjerdedel af ofrene var 18 år eller yngre på gerningstidspunktet, halvdelen var 23 år eller yngre, og mere end tre fjerdedele var højst 35 år.

Samme rapport viser, at udover alder er der en sammenhæng mellem beskæftigelse, bopæl, civilstand og indtægt og risikoen for at blive udsat for voldtægt.

Arbejdsløse kvinder har højere risiko for at blive udsat for voldtægt end kvinder, der er i arbejde, ligesom ugifte kvinder har højere risiko end gifte. Kvinder bosiddende i Region Sjælland er mere udsatte end kvinder i de øvrige regioner og kvinder med en lav indkomst har også en øget risiko.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Victim blaming

Indlægaf Studsgaard » 1. feb 2016, 10:10

Zombie skrev:
Precaseptica skrev:Skulle jeg stå med en teenage-datter engang ville jeg da også gøre det klart, at der beklageligvis er udstrålinger og lokationer, der bør undgås for hendes egen skyld. Ikke fordi hun gør noget forkert, men fordi det kan udsætte hende for at en anden finder på at gøre noget forkert.


Personligt vil jeg i endnu højere grad snakke med mine teenage-drenge. Hvordan ved man, om en kvinde har lyst til sex. Hvordan scorer man, når vi samtidig har en kultur, hvor piger (især i teenageårene) gerne skal spille lidt kostbare og man derfor ikke bare kan spørge lige ud?
Hvornår er sex okay? Hvad gør man, hvis ens kæreste er fuld og man har sex med hende, og hun falder i søvn undervejs?
Hvad gør man, hvis ens venner finder interesse i en bekendt, som er gået kold i et soveværelse til en fest?

Med tanke på, at voldtægtsmænd oftest er ret almindelige fyre, så bør vi ikke diskutere hvad teenage-piger skal gøre anderledes ... Det er nemlig victim blaming, hvis det står alene. ;)

Det er da 1000 gange mere relevant og interessant at diskutere, hvad fyrene skal gøre anderledes. Hvordan de navigerer i vanskelige sociale spilleregler, hvor en kvinde kan sige nej 10 gange, men herefter smider tøjet og er liderlig. Og hvordan man får et aktivt, indlevende "JA!" til sex, hvis man risikerer at få en afvisning udelukkende ved at spørge lige ud, og hvordan hulan sikrer man sig så, at det er frivilligt og engageret?


For mig foregår victim blaming på to niveauer:

--- Der er det personlige niveau, hvor man siger til den enkelte pige "Det er din egen skyld, at du blev voldtaget, hvis du..."

--- Og så er der det strukturelle/samfundsmæssige niveau, hvor vi tager de her snakke om sikkerhed med pigerne, fremfor (også) at tage dem med drengene som begår overgrebene.


PS. Vi har også et problem ift. lovgivning, da en voldtægt ikke er en voldtægt, hvis gerningsmanden ikke véd, at han begår en voldtægt. Dette er årsagen til, at de har "uagtsom voldtægt" i lovgivningen i Sverige, og en årsag til at en del voldtægter ikke fører til dom her i DK.
Jeg siger dermed ikke, at uagtsom voldtægt skal indføres i DK - jeg ser super mange problemer og udfordringer ved konceptet - men det er da hul i hovedet, at loven er indrettet sådan her.
Vi har trods alt også "uagtsom manddrab", som fungerer fint inden for et endnu sværere og tungere emne end voldtægt. Det kan godt være, det ikke var min hensigt at slå nogen ihjel - men det gjorde jeg - og jeg straffes for det.


Jegkan ikke forstå at du tænker at tage en sikkerheds snak med piger, er victim blaming. I min verden er det en snak om at tænke forebyggende lave risikovurderinger.

Er det så også victim blaming at jeg snakker med mine unger om at de skal følges hjem fra aktiviteter, fordi der i en periode var en børnelokker i området. Jeg vil da aldrig mene det er deres skyld hvis der skete dem noget, men jeg vil da hade mig selv hvis jeg ikke havde fortalt dem om at de ikke må gå med fremmede.

Jeg ville ønske at der ikke var behov for hverken snakken med mine børn eller at man som pige bliver nødt til at lave andre risikovurderinger end mænd. Men sådan er realiteterne desværre og så syntes jeg vi skylder os selv at være bevidste om det og ikke tage skyklapper på, fordi det ikke burde være sådan.
3
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Victim blaming

Indlægaf Zombie » 1. feb 2016, 12:28

Studsgaard skrev:
Jegkan ikke forstå at du tænker at tage en sikkerheds snak med piger, er victim blaming. I min verden er det en snak om at tænke forebyggende lave risikovurderinger.

Er det så også victim blaming at jeg snakker med mine unger om at de skal følges hjem fra aktiviteter, fordi der i en periode var en børnelokker i området. Jeg vil da aldrig mene det er deres skyld hvis der skete dem noget, men jeg vil da hade mig selv hvis jeg ikke havde fortalt dem om at de ikke må gå med fremmede.

Jeg ville ønske at der ikke var behov for hverken snakken med mine børn eller at man som pige bliver nødt til at lave andre risikovurderinger end mænd. Men sådan er realiteterne desværre og så syntes jeg vi skylder os selv at være bevidste om det og ikke tage skyklapper på, fordi det ikke burde være sådan.


I mine øjne er det victim blaming hvis man kun snakker med pigerne om de forholdsregler de kan/bør tage, og ikke samtidig snakker med drengene om de ting jeg nævner, ift. hvornår et nej er et nej (hvad hvis hun bare ligger der - og hverken siger ja eller nej? Sådan nogle ikke-tydelige ting) osv.

Jeg anser det som victim blaming, fordi der kun er fokus på det potentielle offer for forbrydelsen. Hvis der både var fokus på potentielt offer og potentiel gerningsmand, og man på den måde signalerer at det ikke udelukkende er op til pigerne at reducere risikoen for at blive udsat for et overgreb, men i lige så høj grad også er et spørgsmål om, hvilken social kultur som drengene er en del af - SÅ anser jeg det ikke for værende victim blaming.

At det er vigtigt at sende ovenstående signal, er vigtigt ikke kun for drengene, men også pigerne. For hvis sikkerhedssnakken alene drejer sig om hvad pigerne kan gøre for at sikre sig - så vil der ske indirekte victim blaming hvis pigerne trodser sikkerhedsrådene og bliver udsat for et overgreb.
Fordi man har sagt: DU skal sikre dig selv, DU skal passe på dig selv, ved at gøre X, Y eller Z ting. Man har slet ikke snakket om drengenes ansvar.

Og hvis pigerne i et anfald af ungdommelig trods eller kådhed, ikke følger disse regler - eksperimenterer med udfordrende tøj, tager imod et lift fra en venindes ikke-særlig-kendte bror... Ting, der i sig selv og normalt er rimelig uskyldige og ordinære, men som stadigvæk er risikoadfærd... så har man allerede lagt stilen på forhånd: Den eneste, der har ansvar for at reducere risikoen for overgreb er pigen (for fyrene har man jo IKKE snakket med, om at reducere risikoen), og når hun ikke gør dette og voldtages - hvem er så, i hendes egen optik hvor skyld og skam kører rundt i en pærevælling, mon at bebrejde?


Jeg arbejder engang imellem på et asylcenter, og når jeg snakker om disse ting med de unge, har jeg super meget fokus på aspektet med fyrene. Og det har jeg, fordi det handler om at ændre hele tankegangen bag voldtægter og overgreb: I stedet for at snakke om ofrene, bør vi snakke om gerningsmændene. Det trænger vi til, og det gør vi ikke i høj nok grad --- denne tråd er symptomatisk.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Victim blaming

Indlægaf Zombie » 1. feb 2016, 12:35

Studsgaard skrev:
Jeg fandt det her på faktalink - men det er jo ikke om klasser men mere generelle sociale forhold

Hvem begår voldtægt i Danmark?
En undersøgelse af 1000 voldtægtssager fra årene 1990 til 1992 udgivet af Rigspolitiet i 1998 (se kilder) viser, at to ud af tre gerningsmænd var mellem 15 og 35 år, og at næsten 75 % af gerningsmændene i forvejen var kendt af politiet – enten som sigtede eller dømte i andre sager, en del af dem sædelighedssager. 3 % af gerningsmændene var under 15 år, det vil sige under den kriminelle lavalder.

Af bogen ”Voldtægt” af Aase Kirkegaard (se kilder) fremgår det, at de mænd, der dømmes for voldtægt, ofte har haft en meget vanskelig barndom med vold og misbrug og ofte selv har været udsat for seksuelt misbrug. Mange voldtægtsforbrydere er misbrugere, har svært ved at tåle modgang og har svært ved at sætte sig ind i andres følelser.

Hvem bliver voldtaget?
Voldtægtsofre er ofte unge kvinder. Rapporten ”Udsathed for vold og andre former for kriminalitet” fra Det Kriminalpræventive Råd (se kilder) viser i en opgørelse over voldtægter begået i årene 2008-2012, at en fjerdedel af ofrene var 18 år eller yngre på gerningstidspunktet, halvdelen var 23 år eller yngre, og mere end tre fjerdedele var højst 35 år.

Samme rapport viser, at udover alder er der en sammenhæng mellem beskæftigelse, bopæl, civilstand og indtægt og risikoen for at blive udsat for voldtægt.

Arbejdsløse kvinder har højere risiko for at blive udsat for voldtægt end kvinder, der er i arbejde, ligesom ugifte kvinder har højere risiko end gifte. Kvinder bosiddende i Region Sjælland er mere udsatte end kvinder i de øvrige regioner og kvinder med en lav indkomst har også en øget risiko.


Der skal skelnes mellem overgreb begået af ukendt og kendt gerningsmand - det synes jeg ikke, at Faktalink gør godt nok.

Og samtidig vil jeg også gerne understrege, at det som Faktalink baserer deres tal på, er dommene. Men dommene er IKKE det samme som antal voldtægter, der reelt begås.
MetroXpress har bl.a. deres 1 ud af 60 -kampagne, fordi kun 1 ud af 60 voldtægter fører til dom.

Når vi også tager højde for sagerne uden domme, og den info vi kan få fra bl.a. Center for Voldtægtsofre, så bliver de fleste voldtægtsofre voldtaget af mænd, de kender i forvejen.

Med andre ord - hvis du eller jeg bliver voldtaget, og det håber jeg selvf. ikke, så er det overvejende sandsynligt at det er vores kæreste, gode venner, kollega, en flirt eller date, klassekammerat eller en vens ven, som er gerningsmanden.

Derfor skriver jeg, at det er helt almindelige fyre, som voldtager.

Deres almindelighed er samtidig deres skjold. De tal, du har sakset fra Faktalink, illustrerer nemlig ret godt min næste pointe: Man bliver nærmest kun dømt for en voldtægt, hvis man i forvejen er "en værre en".
Hvis en helt almindelig fyr voldtager sin kæreste eller veninde, skal voldtægten være overordentlig grov og med masser af tekniske spor, førend det fører til dom. Og så hjælper det, hvis pigen er ærbar og ikke kendt som en fest-pige, hvilket er provokerende, men også hvad man kan se som en forskel, på de sager der ender i retten og de sager som droppes allerede inden.
Hvilket bl.a. MetroXpress også har afdækket i deres kampagne.
4
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Forhold og sex"