For travlt til egen børnefødselsdag?

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf HerErJeg » 1. feb 2016, 05:57

Der tegner sig et begynde billede i vores søns klasse af begyndende sjusk og ligegyldighed, hvis jeg må være så fræk.
For det første, så afholdes der fødselsdage væsentligt forskudt fra deres rigtige fødselsdag, altså vi snakker flere måneder. Jamen der jo altid så meget i de der weekender, var der en mor der sagde. Ja jo, men er det ikke et spørgsmål om hvordan man bliver ved med at planlægge ind over ledig tid, hvor man nok lige burde afsætte 3 timer en eftermiddag til få at pige- eller drengeholdet på besøg. Det er da også synd for børnene, hvis de skal vente og vente på at få klassen på besøg, hvis det nu er noget de rigtig gerne vil.
Anslået bil jeg tro at det er 1/3 af fødselsdage, som afholdes på den her måde, hvis der altså afholdes nogen overhovedet. Det er altså stadig kun 2. klasse, og fødselsdage er vigtige.

Dernæst begynder der at blive et stort frafald. Jeg er ikke helt sikker på om det er en tendens eller tilfælde, men de sidste 2 fødselsdage har været hårdt ramt, så det har været 4-6 børn ud af 13 som ikke har været der. Gad så nok vide om de vælger ikke at gide, eller om det er forældrenes utroligt travle kalender som blokerer det hele?
Tanken falder bare på de artikler der af og til er omkring fødselsdage, hvor der ingen møder op. Det er lige den aldersgruppe vi er i - 2. klasse, hvor man ikke tænker på konsekvensen af at skide på en indbydelse, hvor nogen måske blive kede af det i sidste ende. Og hvor forældrene måske ikke gør noget for at lære deres børn om forpligtigelser og gøre andre glade.

Vi skal først have fødselsdag i august igen, så gad vide hvordan det hele ser ud til den tid? Det er bare en afsindig glidebane, for hvis der er en fødselsdag med 7 børn, så næste gang er der andre som ikke kommer, fordi sidste gang var kedelig osv.

Hvordan oplever I det i jeres børn klasse. Og hvor hårdt prioriterer I selv tiden til at holde fødselsdag i umiddelbar nærhed af selve dagen?
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf BlueBunny » 1. feb 2016, 06:56

Min søn har i sommerferien. Vi holder den efter første uge i skole. Da der ellers er frafald og vi i øvrigt selv er på ferie.

Jeg prioriterer fødselsdage. Gør meget for at mine børn deltager. Jeg oplever at andre gør det samme.

Det er ikke svært at reservere en dag til sit barn, dagen kommer ikke som en overraskelse.

I familien inviteres vi ofte meget forskudt fordi søskendefødselsdage slås sammen. Vi har mange børn, så selv om jeg synes det er lidt mærkeligt, så er det også praktisk for ikke at fylde alle weekender op.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf HerErJeg » 1. feb 2016, 07:00

Om fødselsdagen er på en skoledag eller i weekenden fordeler sig nok 50/50. Det må man jo selv om.
Han har lige været afsted til en, hvor fødselsdagen blev afholdt 3½ måned forskudt, så på sin vis er det komisk holde en fødselsdag 9 års fødselsdag i samme år hvor han alligevel bliver 10 år.

Der er også legegrupper i klassen, så drenge/piger kan mikses lidt. Der er aftalt 4-5 omgange leg på skift over 1 års tid, allerede nu ligger ordningen i graven, så godt som, for hvordan kan man overhovedet tro at der kan findes tid til andre børn kan komme og lege? Legegrupperne er altid på hverdage efter skole. Slap nu af - for pokker. Børnene skal ha' en bolle og noget saftevand, og så passer de sig selv.
Hvad er det for nogle selvopfundne problemer vi skaber os? Hvis den hyggelige nabo eller gamle venner spurgte om vi ikke ville med på weekendtur, så smed man jo alt hvad var i hænderne og sprang afsted, ikke mindst så Facebook kunne plastres til efter følgende.
0
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Nuttegris » 1. feb 2016, 07:08

Mine børn går i 0. og 4. klasse.
4. Klassen har altid holdt fødselsdagene i weekender, da rigtig mange af børnene er fra landet og det ikke lige er nemt at få fragtet 23 børn derud efter skole. Men det har fungeret upåklageligt og der er meget stor opbakning.
0. klasse er indtil videre lidt 50/50, men opbakningen er mindst lige så stor som i 4. klassen.
Der er stort set aldrig afbud.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. feb 2016, 07:28

Mine 2 ældste tilbragte deres førte skoleår i privatskole.
I den enes klasse var der fødselsdag på traditionel vis, evt. 2 fødselarer sammen hvis de var tæt på hinanden og var gode venner :)
I den andens der ændrede det sig forholdsvis hurtig, der var flere der ikke holdt fødselsdage, og der var skarpe holdninger til pris for gave osv.
I 1. klasse ændrede det sig til at man valgte at børnene skulle holde fælles fødselsdag inden for kvartalet, og så arrangerede forældrene en oplevelsesdag for elverne, det var minus gaver (forældrene skulle selv købe en til eget barn, der var fra alle )

Jeg stod ærligt talt lidt af på det, min søn savnede at komme til fødselsdage hjemme hos nogle, og han savnede også at invitere til sin egen. Han havde heldigvis gode venner på kryds og tværs at klasser, og i andre regi, så vi endte med at invitere de drenge til fødselsdag hjemme, og han blev også inviteret hos dem.

Nu går de i folkeskole, i 3. og 5. klasse.
Det er mit indtryk at ikke alle gør det store ud af det med fødselsdage.
Den yngste, han har været inviteret til 3 siden han startede i klassen. Den ene hos en af drengene ( de er kun 5 drenge) og den anden en fællesdag for et par stykker - med overnatning, og så var han inviteret privat hos en af drengene (altså uden de andre)

Den store er det ikke meget bedre med, han har vist været til 4 fødselsdage. Dog er forældrerådet i hans klasse rigtig gode ti at arrangere nogle fælles ting for børn og familie, der har været ture og overnatninger. Og i drengegruppen er der tradition for gamer-nights, hvor de nørder, spiller playstation og computer en hel dag og nat, det gør de nok 4-5 gange årligt, super hyggeligt.

Men jeg har ihvertfald en oplevelse af at det med at holde fødselsdag for børnenes klassekammerater, det er ikke noget der ligger specielt højt på prioriteringslisten. Legegrupper er der heller ikke, så det er ikke fordi krudtet ligesom er brugt.

Personligt synes jeg det er rigtig ærgerligt, for det at mødes på nogens hjemmebane, gør en stor forskel for venskaber og klassetrivsel.
Men vi fortsætter ufortrødent med at invitere til fødsesldage, gamernight og halløj. Og det er også, synes jeg, synd for dem der ikke får lov til at fejre fødselsdag med vennerne.
Senest har vi fejret en 10 års fødselsdag - det med en tur i biffen, og hjem til lav-selv pizza, fis og ballade.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Studsgaard » 1. feb 2016, 07:35

Vi føler stadig der er stor opbakning til børnefødselsdage. (4&5 klasse) og vi prioriterer dem også. Dog vil jeg sige at lysten til at prioriter dem, falder kraftigt når der på fem weekender er seks fødselsdage. Dvs vi praktisk ikke kan have nogen aftaler selv alle de weekender, da børnene skal hentes og afleveres og vi har en aftale om kaffe når børnene hentes - men når det betyder man mister ret meget af egen indflydelse på en række weekender så er det ikke så hyggelig mere.

Vi har selv svært ved at have plads til at holde det. Men så tænker vi alternativt og tager måske ud af huset.
1
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Marichen12 » 1. feb 2016, 07:47

Vi har to skolebørn 1. og 0. klasse. Den store har været til en del fødselsdage og har også selv holdt sidste år. I år har vi valgt at gå sammen med bedsteveninden (de har i hhv. januar og februar), så vi kan invitere hele klassen. Det bliver så en måned efter den reelle fødselsdag, men trodsalt relativt tæt på. Skulle vi have holdt selv, var det blevet på dagen og kun pigerne. Det var så meget godt vi ikke skulle det, da jeg tilbragte eftermiddag/aften hos vagtlægen med lillesøster.

Bertram har stadig til gode at komme til fødselsdag (vi holdt hans på dagen i oktober), men hans klasses drenge er fordelt så de kun er to ud af 13 der har fødselsdag i sidste halvdel af året, de 11!!! Har fra februar til juni. Forudser ret mange invitationer de næste måneder :D

Jeg fornemmer ret stor opbakning til fødselsdage og til dels også til legegrupper. Sidstnævnte er jeg lidt mere lunken overfor, men bakker op så godt jeg kan for mine børns skyld (og mumler så lige, at jeg faktisk glemte en legegruppeaftale i går...)
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. feb 2016, 08:24

Dengang, jeg ofte havde min gang i indskolingen, oplevede jeg, at der var opbakning til fødselsdage, og det er jeg, udfra din beskrivelse, egentlig heller ikke overbevist om, at der ikke er i din søns klasse. Ikke fordi jeg aldrig har mødt forældre, der var evigt travle på den egoistiske måde, men fordi det på mig virker, som om du automatisk smider alle over i den kategori, fordi der måske ikke eksisterer andre muligheder i din verden end børnefødselsdag på selve dagen eller i samme uge og ingen andre grunde til at vælge anderledes end sjusk og ligegyldighed.

Tråden her har allerede givet et par eksempler på, hvorfor børnefødselsdage ikke altid er "bare lige"; arbejdstider, geografi og en kalender der allerede er fyldt med lignende aftaler, og jeg kunne tilføje: økonomi, søskende med fællesskaber i skole og børnehave, som også skal tilgodeses, forældres overskud eller mangel på samme, pladsforhold i hjemmet, aktuelle kriser i familien (sygdom, skilsmisse, osv.), børn, der ikke magter og/eller har lyst til at holde stor fødselsdag.
Det ikke altid, man kender hele historien bag folks valg og fravalg, og det kommer man i hvert fald helt sikkert heller ikke til, hvis man som forælder går til skolesamarbejdet med en attitude, der udstråler "Enten gør man som hjemme hos os, eller også skider man på klassen".

Det er sjovt sådan noget med egne værdier spejlet i andres. I dit indlæg definerer du fx. en børnefødselsdag som "besøg af pige- eller drengeholdet", hvilket er en afgrænsning, som jeg personligt ville tænke anderledes. Og sådan er det efter min mening og erfaring generelt med skolen, både i og udenfor undervisningen. Det er et fællesskab sammensat af mange forskellige værdier og livsvilkår, hvor man må prøve at finde de bedst mulige løsninger og kompromisser.
2
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Panton » 1. feb 2016, 08:28

Jeg synes faktisk du har en anelse for travlt med ting der ikke vedrører dig, udover bekymring over manglende deltagelse.

Vi har altid holdt fødselsdag samme måned og har altid holdt med en eller to venner fra klassen. Det er sjældent der er nogle der ikke deltager og ofte er det klassefester hvor begge køn er inviteret.

I år har valgt at skyde festen til sommer, jeg har et vinterbarn og vi har valgt i år at tage klassen med på hans fars båd og sejle til en ø i øresund for at lave skattejagt og grille. Det er nemmere i juni end januar. Vi holder det også med en ven igen, og begge unger er helt oppe og køre over de i år må holde en sommerfest og at vi tilmed skal sejle med hele deres klasse. Så vi er nogle af dem du omtaler men jeg foretrak du ikke blandede dig hvis du var forældre i min klasse.
6
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. feb 2016, 08:37

Panton skrev:Jeg synes faktisk du har en anelse for travlt med ting der ikke vedrører dig, udover bekymring over manglende deltagelse.

Vi har altid holdt fødselsdag samme måned og har altid holdt med en eller to venner fra klassen. Det er sjældent der er nogle der ikke deltager og ofte er det klassefester hvor begge køn er inviteret.

I år har valgt at skyde festen til sommer, jeg har et vinterbarn og vi har valgt i år at tage klassen med på hans fars båd og sejle til en ø i øresund for at lave skattejagt og grille. Det er nemmere i juni end januar. Vi holder det også med en ven igen, og begge unger er helt oppe og køre over de i år må holde en sommerfest og at vi tilmed skal sejle med hele deres klasse. Så vi er nogle af dem du omtaler men jeg foretrak du ikke blandede dig hvis du var forældre i min klasse.


Sådanne arrangementer er jeg også flere gange stødt på, og det får mig ikke til at konkludere eller blot tænke, at forældrene ikke bakker op om fødselsdagsfejring i/for klassen.
Det må alt andet lige være vigtigere at planlægge med udgangspunkt i fødselaren(ene) end ud fra en klassekammerats ene forælders forestilling om, hvordan man holder børnefødselsdag.
2
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf Panton » 1. feb 2016, 09:30

^^præcis DSC
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf vibbsen » 4. feb 2016, 14:48

HerErJeg skrev:Hvad er det for nogle selvopfundne problemer vi skaber os? Hvis den hyggelige nabo eller gamle venner spurgte om vi ikke ville med på weekendtur, så smed man jo alt hvad var i hænderne og sprang afsted, ikke mindst så Facebook kunne plastres til efter følgende.


Ja, det er nemlig lidt et selvopfundet problem. Altså at bekymre sig om hvordan andre disponerer deres tid.

Hvad angår den med at smide alt for at deltage i noget der kan plastres op på facebook, så kan jeg kun tale for vores lille familie. Og det er ikke det der er kriteriet. Vi deltager i de ting som vi synes giver mening. For os. Og vi planlægger i forhold til hvad der er mest praktisk. For os. I vores planlægning indgår IKKE hvad andre forældre måtte tænke. Så bliver det simpelthen for besværligt.....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf HerErJeg » 7. feb 2016, 09:29

Jeg ved bare, at vores dreng glæææder sig til at klassen kan komme på besøg. Derfor kommer fødselsdagen til at ligge så tæt på som muligt.
Nu tænker jeg også at han ikke er unormal, sådan at glæde sig, så hvordan kan man næsten få sig selv til at udskyde en fødselsdag for klassen, hvis barnet glæder sig til at de kommer?
En fødselsdag er jo ingen overraskelse, så der kan vel lige så godt planlægges i god tid før, fremfor at det halter flere måneder bagefter.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. feb 2016, 09:44

HerErJeg skrev:Jeg ved bare, at vores dreng glæææder sig til at klassen kan komme på besøg. Derfor kommer fødselsdagen til at ligge så tæt på som muligt.
Nu tænker jeg også at han ikke er unormal, sådan at glæde sig, så hvordan kan man næsten få sig selv til at udskyde en fødselsdag for klassen, hvis barnet glæder sig til at de kommer?
En fødselsdag er jo ingen overraskelse, så der kan vel lige så godt planlægges i god tid før, fremfor at det halter flere måneder bagefter.


Kender du til baggrunden for de arrangementer, fx. en sommerfest for et vinterfødselsdagsbarn, eller andre af de dispositioner, du tydeligvis ser ned på, eller konkluderer du bare automatisk, at dem, der ikke gør som dig, er dårlige og dovne til at planlægge?
2
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: For travlt til egen børnefødselsdag?

Indlægaf D.itsen » 7. feb 2016, 10:29

Kan mange af de ting barnet skal omkring sin fødselsdag ikke være fejring med familie osv? Jeg kan da egentligt godt forstå man som familie vælger at udsætte fejring 3-4 stykker til noget tid efter den faktiske fødselsdag
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Forældre"