Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
19
21%
Nej
61
66%
Ved ikke
12
13%
 
Afgivne stemmer: 92
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Ufrivillig far

Indlægaf avdotja » 31. jan 2016, 20:55

Pølsemix skrev:
avdotja skrev:
Pølsemix skrev:
avdotja skrev:
Pølsemix skrev:Kvinden kan egenhændigt bestemme over sin krop(som er selvfølge), og dermed følger eneansvaret også ved en juridisk abort. Rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form.

Det giver jo ikke mening; ud fra den præmis ville begrebet "far" slet ikke eksistere. Hvis kvinden har det fulde ansvar for alt hvad der findes af prævention/sex/graviditet og resultatet deraf, så må det nødvendigvis også gælde i tilfælde hvor manden rent faktisk ønsker at være forældre.


Nej, det gælder jo kun hvis faren aktivt vælger at benytte sig af retten til juridisk abort. På den måde kan både mænd og kvinder vælge til og fra efter behov/lyst.

Beklager, men jeg har svært ved at se hvordan "kvinden bærer alle konsekvenserne, men får manden lyst, har han selvfølgelig de fulde administratorrettigheder " skulle være ligestilling.


Biologien kan ikke laves om så det er det bedste opnåelige kompromis, som sikrer lige rettigheder for mænd og kvinder.

Uenig - så ryger dit "rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form" da først helt.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 21:07

avdotja skrev:Ja, teoretisk. Men findes de i virkeligheden? Mænd der bliver påkrævet et fædreskab efter et engangsknald hvor han har brugt kondom (som ikke er sprunget)? For alt andet lige, så skal en hel del faktorer passe sammen før "fælden klapper".

Nej. I virkeligheden sker det når han vælger ikke at bruge kondom.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21849

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Purple Haze » 31. jan 2016, 21:36

Spørgsmålet om juridisk abort opstår der hvor uheldet er sket, og manden ikke vil have barnet og kvinden vil.

I så fald tager kvinden alle valgmuligheder fra manden, og det skal hun have lov til, fordi ingen skal tvinges til abort mod sin vilje.
Og derfor går jeg ind for juridisk abort.

Jeg ville også gerne have at i de tilfælde hvor manden vil have barnet og kvinden ikke vil, så skulle manden kunne overtage barnet og kvinden få en juridisk abort.
Men det jo er kvinden som skal bære og føde barnet, så det er bare ikke en mulighed.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Modesty Blame » 1. feb 2016, 06:20

adagio skrev:
Joe skrev:Samtidig kan jeg være bekymret for en situation, hvor jeg i fællesskab med min kæreste beslutter mig for at undfange et barn. Da jeg så endelig står med den positive test, beslutter han sig for, han hellere vil knalde rundt med 21 årige piger end være forælder med mig, eller hvad ved jeg. Skulle der blive vedtaget en juridisk abort kunne han jo så der, frasige sig ansvaret, og så ville jeg stå med regningen selv, selvom undfangelsen var en fælles beslutning. Den situation synes jeg er enormt forkert, og jeg har svært ved at se, hvordan man skulle komme udenom den ved sådan en lov.


Det argument svarer til at jeg skulle være bekymret for at min kone stikker mig ned fordi vi har skarpe knive i køkkenet. Vi forventer vel at vores partnere er ordentlige mennesker og har tillid til dem? Der skal en pænt stor idiot til at gøre en kvinde man har et kærlighedsforhold til, gravid efter aftale og så bare frasige sig alt ansvar bagefter, og hvis du frygter din mand kan finde på det, synes jeg du skal finde en anden.

Og trods det, så kan jeg komme på mindst én person, der har været ude for præcist det.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ufrivillig far

Indlægaf JoyNips » 1. feb 2016, 08:39

Åh, jeg synes fandme, at det er svært. Jeg har to mandlige venner, der er blevet snydt til at blive fædre.

Jeg kan godt forstå, at man i sådanne tilfælde har lyst til at sige "Hell no! Jeg har måske doneret sæden, men jeg skal ikke være FAR". Omvendt synes jeg naturligvis, at barnets tarv også er enormt vigtigt. Jeg ved dog ikke, om jeg synes det er i barnets tarv at have en tvangs-far...
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Wizzze » 1. feb 2016, 08:56

Skumfidusen skrev:Ok - som en af dem, der faktisk er blevet ufrivilligt far (altså - ikke mine to piger, vel; dem har jeg i den grad ønsket mig), så har jeg en masse holdninger til det her.

For det første - jeg bryder mig ikke om den fremherskende, underliggende præmis blandt mange kvinder om at mænd bare ønsker at stikke af fra ansvaret. Vi er altså ikke totalt ligeglade og ønsker bare at sprede afkom til højre og venstre på forsvarsløse kvinder og så gnække ondt når den fattige, enlige kvinde i al sin nød må tage sig af barnet. Mænd er ikke, som udgangspunkt, røv hamrende ligeglade med deres børn.

Mange siger at det er for snoldet at mændene bare vil undgå at betale det lille beløb. Men hvis beløbet er så lille og ligegyldigt, så er det vel også snoldet af kvinderne absolut at kræve det? Argumentet vender så at sige begge veje. På samme måde som mange af de argumenter primært kvinderne bruger her i tråden som fuldt valide og gyldige i hvert fald under ingen omstændigheder vil blive tolereret af selvsamme, hvis snakken går på fri abort eller ej. Det er så følelsesladet en diskussion.

Men tilbage står altså at mænd nogle gange står i en situation, hvor de ingen handlemuligheder har og kvinder har muligheder. Ingen kan tage tilbage i tiden og u-knalde eller vælge en anden prævention. Situationerne vil opstå hvor en kvinde bliver gravid og ønsker barnet og manden ikke gør. At sige "I kan bare lade være" til nogen af parterne er verdensfjernt. Det sker. Det vil blive ved med at ske. Uanset sikkerheden ved de forskellige præventionsformer. Den situation vil blive ved med at opstå.

Den første kvinde jeg gjorde gravid - jeg vidste ikke engang hun var gravid før hun havde født og jeg hørte det gennem en fælles bekendt. Hun nægtede at få børnepenge fra mig. Hun skulle nok selv. Jeg har stadig kæmpe stor respekt for den måde at håndtere det på. Hun havde alene truffet beslutningen og selv om hun vidste jeg var faren og jeg også juridisk var det i nogle år, indtil hendes mand adopterede ham, så bad hun mig aldrig om en krone. Jeg finder det så gennem hæderligt og fint. Og jeg synes også det er sådan det bør være. Jeg var naturligvis med i beslutningen der førte til graviditeten, men ikke i beslutningen om at beholde barnet. Hun valgte at stille os så lige som hun kunne.

Mange år senere var jeg i et kortvarigt forhold, hvor jeg gjorde min daværende kæreste fra Kenya gravid, mens hun var på p-piller. I det tilfælde kan jeg sagtens bare stikke af fra ansvaret. Held og lykke med at opkræve børnepenge mellem Kenya og Danmark. Men jeg betaler og understøtter. Jeg betaler deres husleje og hans skolegang og spæder til ind i mellem. Samlet set, betaler jeg mere end jeg ville skulle betale i børnepenge i Danmark, fordi jeg - i lighed med de fleste mænd - ikke bare prøver at stikke af fra ansvar og være ligeglad. Min søn bliver taget vare på. Jeg bærer gerne et ansvar på mine skuldre og ligesom min søns mor, så bryder jeg mig ikke om aborter (jeg taler ikke om fri abort, som jeg modstræbende accepterer nok er den bedst tilgængelige mulighed, men konkrete aborter).

Mine piger har aldrig boet mindre end 7/7 hos mig. I lange perioder har det været 9/5 eller 10/4, hvor jeg selvfølgelig har haft ret til børnepenge fra deres mor. Sådan har det været i årevis. Jeg har aldrig søgt. For når jeg har mine børn, så vil jeg også bære ansvaret for dem. Jeg har glæderne ved dem og får oven i købet børnefamilieydelsen, så jeg finder det fuldkommen naturligt at så må jeg også påtage mig udgifterne der følger med når man har børn. Jeg har sørget for at bo billigt og alt andet end prangende for at kunne opretholde en god tilværelse under de forudsætninger.

For dem, der har gidet læse med så langt kan det nok ikke komme som en større overraskelse at jeg mener at juridisk abort er på sin plads. Det vil sætte mænd og kvinder mere lige og jeg mener det må være ideen i ligestilling; at vi faktisk står lige, så langt vi nu kan gøre det. Der er selvfølgelig nogle overvejelser der skal gøres om den eksakte måde det skal gøres på, men jeg finder ideen rigtig og passende.


Du opfører dig som jeg selv håber jeg ville, hvis jeg havde fået beskeden om at sex var resulteret i en graviditet :gogo: Men jeg synes det kunne være spændende at høre i hvilken af dine situationer (om nogen) hvor du mener juridisk abort ville have gjort en forskel? :gruble:

Jeg kan godt se situationer hvor juridisk abort kunne bruges som en option (men kan vi ikke finde et andet navn? :badr: ) men at det skal være standarden kan jeg ikke lide.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Animi » 1. feb 2016, 09:07

Man kan egentlig undre sig over hvorfor der 50 år efter den kvindelige p-pille, ikke er kommet en til mænd, så de også har flere måder at beskytte sig på :gruble:
Ud fra mine egne og mine veninders erfaringer er der rigtig mange mænd der lægger ansvaret for prævention over på kvinder. Ved alle mine sexpartnere, er det mig der har måtte tage initiativ til kondom, hvorefter manden har været sådan lidt "men øh, er du da ikke på p-piller?"
(Jeg ved selvfølgelig godt at mænd er forskellige, og man ikke kan generalisere, men sådan er mine erfaringer bare)

Anyway, jeg er imod juridisk abort. Udelukkende pga af barnets tarv. For forskellen ved en almindelig abort og en juridisk abort, er jo det at der ved en almindelig abort intet barn er at tage hensyn til, mens det er der ved en juridisk abort.

Selvfølgelig er det da uretfærdigt at en mand ikke rigtig kan gøre noget, når kvinden først er blevet gravid. Men omvendt er det da også uretfærdigt, at en mand 'bare' kan gå og slippe med en regning hvis han ikke vil have barnet, mens kvinden så enten skal have en abort der kan give fysiske og psykiske mén og samtidig risikere at blive steril, eller skal gennemgå graviditeten og bortadoptere, hvis hun ikke ønsker barnet.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ufrivillig far

Indlægaf JoyNips » 1. feb 2016, 09:10

Men hvor mange mænd ville rent faktisk benytte sig af juridisk abort? Et fåtal, tror jeg. Langt de fleste ville, uanset at det ikke lige var planlagt at skulle være far, steppe up og tage rollen på sig. I hvert fald af de mænd, jeg kender. Jeg tror, at de mænd, der ville benytte sig af muligheden for juridisk abort er dem, der er blevet taget gevaldigt ved næsen. Og det kan måske være et afskrækkende element i forhold til de kvinder, der kan finde på den slags, at en far kan afskrive sig det juridiske faderskab.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ufrivillig far

Indlægaf JoyNips » 1. feb 2016, 09:13

Jeg har i øvrigt kun mødt ganske få mænd, der har forsøgt at slippe for kondom. De fleste har taget det på pr. automatik.
Min egen kæreste og jeg bruger kondom, trods at vores forhold er af 3+ års varighed efterhånden. Jeg gider nemlig ikke at bruge p-piller.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ufrivillig far

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2016, 09:29

Der er alt for mange problemer i forbindelse med lovgivning om juridisk abort at det ikke kan lade sig gøre, og til, at det overordnet set ville være moralsk forsvarligt. Praktisk ville det stort set være umuligt a formulere regler som gjorde, at loven kunne håndhæves i praksis. Desuden er der grundlaget for loven: den mængde tilfælde, hvor retten til juridisk abort velbegrundet kunne hævdes, er så lille, at det er overkill at lovgive. Og der er konsekvenserne af loven som skal overvejes: opvejer fordelene ulemperne?

Mænd kan bruge kondom korrekt ved alle samlejer så længe de ikke ønsker at blive fædre og det minimerer risikoen så markant, at der skulle lovgives for en promille af tilfælde. Hvis graviditet skulle forekomme trods korrekt anvendt barriereprævention, må man medregne det antal tilfælde, hvor kvinden 1) tager nødprævention, 2) frivilligt vælger en abort, 3) spontanaborterer i løbet af graviditeten. Dette yderligere medieret af, at der skal være optimale forhold til stede for at kvinden kan undfange. Det reducerer antal forekomster yderligere.

Skulle man lovgive, ville det naturligvis være nødvendigt at kortlægge det korrekte antal forekomster, hvor barrierepræventionen er brugt korrekt, kvinden ikke har anvendt nødprævention, eller aborteret (frivilligt eller ufrivilligt) og tilmed har været det rette sted i cyklus. Man skal så vurdere om restforekomsten er så høj, at lovgivning kan begrundes, når konsekvenserne af denne opvejes. Hvis der er tale om 1 uf af 1.000.000 usikre samlejer, hvor ovenstående forhold har gjort sig gældende og manden ufrivilligt bliver far, skal man opveje konsekvenserne af lovgivningen samt muligheden for at forvalte loven korrekt (eller overhovedet) for at se, om det kan betale sig eller om det giver mening.

Giver det mening, at lovgive om noget, der forekommer 1 ud af 1.000.000 gange, fx?

Derudover er der følgende at tage til overvejelse:
Barnet findes i verden. Det er et ufravigeligt faktum. Og det er det barn, der betales til.
Mænd har muligheden for at fraskrive sig al kontakt med barnet og slipper derved for at have andet ansvar end gennem bankoverførsel.


Der skulle således lovgives udelukkende for de tilfælde hvor barriereprævention var brugt korrekt og kvinden alligevel undfangede, og hvor kvinden ønsker at gennemføre graviditeten, og hvor manden ikke ønsker at påtage sig faderrolle, og hvor han heller ikke ønsker at betale.

Hvor mange tilfælde er vi nede på?
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ufrivillig far

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2016, 09:47

adagio skrev:
LaScrooge skrev:Mænd kan bruge kondom korrekt ved alle samlejer så længe de ikke ønsker at blive fædre og det minimerer risikoen så markant, at der skulle lovgives for en promille af tilfælde. Hvis graviditet skulle forekomme trods korrekt anvendt barriereprævention, må man medregne det antal tilfælde, hvor kvinden 1) tager nødprævention, 2) frivilligt vælger en abort, 3) spontanaborterer i løbet af graviditeten. Dette yderligere medieret af, at der skal være optimale forhold til stede for at kvinden kan undfange. Det reducerer antal forekomster yderligere.


Du ignorerer den situation hvor kvinden siger at hun bruger p-piller, men lyver for at snyde sig til et barn. Det forekommer vist ret hyppigt. Manden kan selvfølgelig gardere sig imod det med kondom, men det er vel ikke rimeligt at sige at det er hans egen skyld hvis han stoler på at kvinden tager de piller hun siger hun tager?


Det kan godt være, at kvinder kan lyve om, at de bruger prævention, men det fratager ikke manden ansvaret for sin egen reproduktion. Hvis du virkelig ikke ønsker at der skal være den mindste risiko for at du befrugter din seksualpartner, så bruger du kondom. Det giver dig al magten over din egen tilværelse ligesom du påtager dig det fulde ansvar for din egen tilværelse.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Ufrivillig far

Indlægaf LadyFox » 1. feb 2016, 09:57

JoyNips skrev:Men hvor mange mænd ville rent faktisk benytte sig af juridisk abort? Et fåtal, tror jeg. Langt de fleste ville, uanset at det ikke lige var planlagt at skulle være far, steppe up og tage rollen på sig. I hvert fald af de mænd, jeg kender. Jeg tror, at de mænd, der ville benytte sig af muligheden for juridisk abort er dem, der er blevet taget gevaldigt ved næsen. Og det kan måske være et afskrækkende element i forhold til de kvinder, der kan finde på den slags, at en far kan afskrive sig det juridiske faderskab.

Jeg kender til flere mænd der har været overbevist om at de er blevet taget ved næsen, selvom graviditeten også har været en ulykkelig omstændighed for kvinden. :gruble:
0
...
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Annione » 1. feb 2016, 09:58

adagio skrev:
Du ignorerer den situation hvor kvinden siger at hun bruger p-piller, men lyver for at snyde sig til et barn. Det forekommer vist ret hyppigt. Manden kan selvfølgelig gardere sig imod det med kondom, men det er vel ikke rimeligt at sige at det er hans egen skyld hvis han stoler på at kvinden tager de piller hun siger hun tager?


Hvor ofte mener du det sker?
Og det fritager stadig ikke manden for at bruge kondom og evt. toppe op med sæddræbende creme. Ppiller er heller ikke 100% sikre - så vil manden under ingen omstændigheder være far, så bør han stadig tænke sig om!
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ufrivillig far

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2016, 09:59

Skumfidusen skrev:
Så - bare det sker sjældent, så er den manglende ligestilling ligegyldigt? De konkrete mænd, der bliver fanget her, det er ligemeget med dem, fordi de er jo så få? Det synes jeg er et mystisk argument. Men ok; jeg vil da glæde mig til at brænde det af over for dig i diskussioner i fremtiden. For mig ændrer antallet sådan set ikke så meget, men jeg er da enig i at det nok er ret få.


Nej, det er ikke sådan ment.
Det er sådan ment, at al lovgivning skal være velovervejet og velbegrundet, den skal være praktisk effektuérbar og den skal være moralsk forsvarlig.
Det, der diskuteres her, er at lovgive om en konsekvens, der er meget nemt at undgå.
Det er også at lovgive om noget, der nærmest allerede er et ikke-problem.
Mænd, der ikke ønsker at være sociale fædre kan reducere deres engagement til et absolut minimum - de kan nøjes med at betale bidraget.
Så det eneste, denne lovgivning skulle, var at fritage de ganske få mænd, der ender i denne situation, fordi alle de førnævnte betingelser var opfyldt, fra det økonomiske bidrag.
Og der er samtidig det (meget essentielle) forhold, at selvom de blev det, ville der findes et barn i verden. Og at det barn, uskyldigt som det er i hele sagen, ikke skal stilles dårligere end andre børn.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ufrivillig far

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2016, 10:04

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Det kan godt være, at kvinder kan lyve om, at de bruger prævention, men det fratager ikke manden ansvaret for sin egen reproduktion. Hvis du virkelig ikke ønsker at der skal være den mindste risiko for at du befrugter din seksualpartner, så bruger du kondom. Det giver dig al magten over din egen tilværelse ligesom du påtager dig det fulde ansvar for din egen tilværelse.


Samme argument kunne med lige så god ret vendes om - hvis kvinden ikke ønskede at stå alene med barnet, så kunne hun jo bare lade være med at blive gravid. Det giver hende al magt over sin egen tilværelse, som hun dermed har det fulde ansvar for.


Begge har ansvar. Men at begge har det, fritager ikke den ene fra ansvar. Kvinden kan have et skjult ønske om at ville blive gravid og derfor prøve at snyde manden. Manden kan have et ønske om ikke at befrugte en kvinde og derfor sikre sig med barriereprævention. Han kan derved gøre kvindens forsøg frugtesløst.
1
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"