Selleri i kødsovs?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Hvilken selleri?

Bladselleri
24
40%
Knoldselleri
9
15%
Selleri? Prøver du at dræbe mig!
18
30%
Bruger ikke selleri men derimod... (forklar i tråden)
5
8%
Jeg er nysgerrig efter hvad andre har valgt/lyserød rumgorilla
4
7%
 
Afgivne stemmer: 60
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Selleri i kødsovs?

Indlægaf Persnikedy » 1. feb 2016, 12:57

Jeg er igang ligeså stille og roligt med mit nytårsforsæt, at lære at lave kødsovs.
Første forsøg gik nogenlunde, ikke godt, men spiseligt.

Jeg snakkede med en ven som er køkkenuddannet og ligeså stor madelsker som jeg selv om opskriften og hvorfor den ikke var blevet god. Vi smagte og diskuterede og smagte lidt mere.

Ham og jeg var dog uenig i en ting som jeg ikke havde tænkt over før. Hver gang jeg har set andre lave kødsovs så har de brugt bladselleri, han mener så at det eneste rigtige er knoldselleri og det kunne havde påvirkede min kødsovs.

Jeg bryder mig faktisk ikke om selleri, men når jeg følger en opskrift så følges den slavisk for at søger for at jeg i hvert fald ikke ødelægger den med gode intentioner og gode ideer.

Hvad bruger i?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf 2SHY » 1. feb 2016, 13:02

Der skal da ikke selleri af nogen art i kødsovs? :gruble: Ikke som vi laver den i hvert fald (hakket oksekød, løg, hvidløg, salt, peber, oregano, tomatpure, hakkede tomater og evt en bouillon terning hvis man er til den slags)
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24913

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf sigge » 1. feb 2016, 13:03

Altså i udgangspunktet bruger jeg ikke selleri, fordi jeg ikke bryder mig ret meget om det og derfor ikke ville få brugt resten af det i andre sammenhænge. Men en gang om året køber jeg bladselleri for at lave waldorfsalat, og så bruger jeg også noget af det overskydende bladselleri i en kødsovs (det smager slet ikke af selleri, når det har kogt i min. 2 timer).
Efter min bedste overbevisning er det også bladselleri, italienerne bruger. De bruger meget den der "tricolore" som basis i gryderetter: Løg, bladselleri og gulerod, som med lidt god vilje repræsenterer farverne i det italienske flag (hvis altså gulerødder var røde, ik'). Og jeg har slået en opskrift på bolognese op i den italienske madbibel "Sølvskeen", og der bruges også bladselleri.

Forøvrigt bruger jeg både tomatkoncentrat (som lige skal steges af for at tage syren) og flåede tomater.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Persnikedy » 1. feb 2016, 13:05

sigge skrev:Altså i udgangspunktet bruger jeg ikke selleri, fordi jeg ikke bryder mig ret meget om det og derfor ikke ville få brugt resten af det i andre sammenhænge. Men en gang om året køber jeg bladselleri for at lave waldorfsalat, og så bruger jeg også noget af det overskydende bladselleri i en kødsovs (det smager slet ikke af selleri, når det har kogt i min. 2 timer).
Efter min bedste overbevisning er det også bladselleri, italienerne bruger. De bruger meget den der "tricolore" som basis i gryderetter: Løg, bladselleri og gulerod, som med lidt god vilje repræsenterer farverne i det italienske flag (hvis altså gulerødder var røde, ik'). Og jeg har slået en opskrift på bolognese op i den italienske madbibel "Sølvskeen", og der bruges også bladselleri.



Det er italiensk opskrift jeg forsøgte mig med og netop med en tricolore som basis.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Persnikedy » 1. feb 2016, 13:06

2SHY skrev:Der skal da ikke selleri af nogen art i kødsovs? :gruble: Ikke som vi laver den i hvert fald (hakket oksekød, løg, hvidløg, salt, peber, oregano, tomatpure, hakkede tomater og evt en bouillon terning hvis man er til den slags)


Jeg adlyder bare opskriften :-D

Min mor kom vist altid selleri i sin kødsovs, men jeg spiste altid udenom dem :genert:
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf 2SHY » 1. feb 2016, 13:08

Persnikedy skrev:
2SHY skrev:Der skal da ikke selleri af nogen art i kødsovs? :gruble: Ikke som vi laver den i hvert fald (hakket oksekød, løg, hvidløg, salt, peber, oregano, tomatpure, hakkede tomater og evt en bouillon terning hvis man er til den slags)


Jeg adlyder bare opskriften :-D

Min mor kom vist altid selleri i sin kødsovs, men jeg spiste altid udenom dem :genert:

Jeg har aldrig hørt om det :genert: Ja ja men det kan da være det skal prøves af på et tidspunkt :) Jeg har ikke selleri issues men foretrækker dem i waldorfsalat :ivrig:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Annione » 1. feb 2016, 13:14

Jeg hader selleri af et ondt hjerte, så det kommer ikke i min kødsovs.
Jeg bruger løg, hvidløg, friske tomater, chili og peberfrugt. Og kød og krydderier. Intet andet.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Stars » 1. feb 2016, 13:14

Persnikedy skrev:
sigge skrev:Altså i udgangspunktet bruger jeg ikke selleri, fordi jeg ikke bryder mig ret meget om det og derfor ikke ville få brugt resten af det i andre sammenhænge. Men en gang om året køber jeg bladselleri for at lave waldorfsalat, og så bruger jeg også noget af det overskydende bladselleri i en kødsovs (det smager slet ikke af selleri, når det har kogt i min. 2 timer).
Efter min bedste overbevisning er det også bladselleri, italienerne bruger. De bruger meget den der "tricolore" som basis i gryderetter: Løg, bladselleri og gulerod, som med lidt god vilje repræsenterer farverne i det italienske flag (hvis altså gulerødder var røde, ik'). Og jeg har slået en opskrift på bolognese op i den italienske madbibel "Sølvskeen", og der bruges også bladselleri.



Det er italiensk opskrift jeg forsøgte mig med og netop med en tricolore som basis.


Når jeg laver den som JEG kan lide den (ikke pigerne :genert: ), er det med løg, suppeurter fra frost ( = porre, gulerod og knoldselleri) samt rødvin.
Den får dog en tur med stavblenderen, så der ikke er gulerods- eller selleri stykker i.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Persnikedy » 1. feb 2016, 13:18

Stars skrev:
Persnikedy skrev:
sigge skrev:Altså i udgangspunktet bruger jeg ikke selleri, fordi jeg ikke bryder mig ret meget om det og derfor ikke ville få brugt resten af det i andre sammenhænge. Men en gang om året køber jeg bladselleri for at lave waldorfsalat, og så bruger jeg også noget af det overskydende bladselleri i en kødsovs (det smager slet ikke af selleri, når det har kogt i min. 2 timer).
Efter min bedste overbevisning er det også bladselleri, italienerne bruger. De bruger meget den der "tricolore" som basis i gryderetter: Løg, bladselleri og gulerod, som med lidt god vilje repræsenterer farverne i det italienske flag (hvis altså gulerødder var røde, ik'). Og jeg har slået en opskrift på bolognese op i den italienske madbibel "Sølvskeen", og der bruges også bladselleri.



Det er italiensk opskrift jeg forsøgte mig med og netop med en tricolore som basis.


Når jeg laver den som JEG kan lide den (ikke pigerne :genert: ), er det med løg, suppeurter fra frost ( = porre, gulerod og knoldselleri) samt rødvin.
Den får dog en tur med stavblenderen, så der ikke er gulerods- eller selleri stykker i.


Jeg havde slet ikke tænkt på at bruge suppeurter fra frost, det vil jeg da lige skrive bag øret og forsøge med for det gør det da en del nemmere når alle ingredienserne så bliver noget man kan have i skabet og i fryseren.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Flora » 1. feb 2016, 13:19

Jeg bruger ikke selleri i kødsovs. Laver den som regel nogenlunde som 2SHY beskriver. Men hvis jeg skulle blande selleri i, så ville jeg helt klart vælge bladselleri. Hvis du ikke bryder dig om stykker af bladselleri, så kan du jo eventuelt rive den fint. Så "opdager" man ikke rigtig det er i, men det giver formentlig et eller andet "touch" til smagen.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Persnikedy » 1. feb 2016, 13:21

Flora skrev:Jeg bruger ikke selleri i kødsovs. Laver den som regel nogenlunde som 2SHY beskriver. Men hvis jeg skulle blande selleri i, så ville jeg helt klart vælge bladselleri. Hvis du ikke bryder dig om stykker af bladselleri, så kan du jo eventuelt rive den fint. Så "opdager" man ikke rigtig det er i, men det giver formentlig et eller andet "touch" til smagen.


Bladsellerien var i så små stykker at det kunne forvæksles med sære grønne ris :-D
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Lykke » 1. feb 2016, 13:29

Ja der kommer bladselleri i vores.
Vi bruger den det bologneseopskrift fra Politiken. Den er god!
0
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Whoosh » 1. feb 2016, 13:29

Jeg bruger altid denne opskrift.
Jeg kan ikke forestille mig en ragu uden bladselleri.

http://www.minmandsitalienskekoekken.dk ... krifterne/

http://www.minmandsitalienskekoekken.dk ... soffritto/
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf thomassneum » 1. feb 2016, 13:32

Selleri kan fint anvendes i kødsovs.
Der e rjo ret stor forskel i smag, alt efter hvilken selleri du anvender.

Den mest diskrete, vil jeg mene er knoldsellerien. Den går faktisk ofte igen, i mange grund-kødsovs opskrifter, hvor man bruner løg, gullerod, knolselleri ect., og så køre sovsen færdig med bacon, oksekød, puré, eddike/citron, ect. ect.

Jeg ville oftes bruge knoldselleri i min kødsovs. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf Sophies-mor » 1. feb 2016, 13:32

Vi bruger rask væk, hvad vi nu har.
Og en stavblender er genial da den virkelig får barnet og sellerihadere til at spise løs.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Mad og drikke"