Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Guldfisk » 1. feb 2016, 05:54

ShuruQ skrev:
Dikus skrev:
ShuruQ skrev:
Dikus skrev:
ShuruQ skrev:
adagio skrev:
ShuruQ skrev:Vores asylansøgere bliver sendt til dansk undervisning nærmest før de er inde i landet. Det skal de også. PUNKTUM.

I Danmark har talent var der en deltager, ved navn Marcus, amerikaner tror jeg. Arbejder hos Lego. Har boet her i 5 år. Talte nærmest ikke et ord dansk. Han var knaldhamrende ubeskrivelig dygtig. Jeg var virkelig rørt. Men det irriterer mig sgu at man kan have boet her i 5 år uden at have gidet lære sproget. Jeg siger ikke man skal tale flydende dansk, men til husbehov og lidt til burde man altså kunne.


Hvorfor? Han har et job og forsørger sig selv, så kan han vel tale volapyk hvis han har lyst. Problemet opstår hvis man ikke kan forsørge sig selv og ikke er villig til at lære dansk for at lave om på den situation.


Det kunne mange af asylansøgerne sikkert også hvis de måtte. Det må de jo så bare ikke så længe deres sag behandles. Det er dog en helt anden snak.

Jeg forstår bare ikke det er muligt at opholde sig i et land i 5 år uden at lære sproget. Jeg vil gerne, men jeg forstår det altså ikke. (Måske skulle det snarere være skrevet ovre i "hvad undrer du dig over").


Man kan have andre ting at tage sig til og ikke have brug for det?


Ja. Jeg forstår bare ikke med mindre man vader rundt i en bobbel der er isoleret af lydmuren.

Men heldigt det er engelsk og ikke rætorumænsk for det kunne da volde problemer i dagligdagen.


Der tales kun dansk, hvor jeg bevæger mig rundt. Flere grønlændere kan heller ikke tale grønlandsk, men er kun dansktalende.

Og manden talte jo dansk fint nok til at kunne handle ind. Mon ikke, han bare taler engelsk i sin hverdag.


Nu falder Grønland lidt uden for kategori i og med som du siger de fleste taler dansk :).

Det var heller ikke for at starte den diskussion, jeg har bare svært ved at sætte mig ind i det, muligvis fordi jeg slet ikke selv kan styre mig når det kommer til sprog :genert:.


De fleste i Danmark taler engelsk, så helt usammenligneligt med Grønland er det jo ikke.
Og mange taler hellere engelsk end bruger tid på ubehjælpeligt nylært dansk.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf lillebjoern » 1. feb 2016, 06:39

Hey, prøv lige at se navnet på tråden, ikke?
8
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 2SHY » 1. feb 2016, 09:19

ShuruQ skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er arrogant at gå ud fra, at andre mennesker gør tingene som man selv gør, eller at de burde. Især når disse andre mennesker fuldtidsjobber den, har hjemmeboende børn og/eller hvad de nu har i deres liv, som fylder mere end det, man selv synes er fedt at bruge al sin tid på.


Jo mere jeg tænker over det, så synes jeg på ingen måde jeg har lagt op til at fortjene en stikpille af den kaliber der.

Jeg synes faktisk det er direkte ondskabsfuldt.

Ikke for at forsvare det, men jeg har læst andre indlæg på det sidste det lige så godt kunne handle om. Det kunne også tænkes at handle om noget der ikke havde relation til debatten
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 1. feb 2016, 09:23

Nå, siden det tilsyneladende virkelig er noget man ikke må sige, er jeg enig i at jeg ikke kan forstå hvorfor man ikke har lyst til at lære sproget, hvis man skal bo i et land permanent eller i længere tid. For mig er det at lære sproget, en stor del af det at integrere sig i et land.
Selvfølgelig er vi alle forskellige og nogen har mindre tid end andre, og har måske ikke tid/overskud til at gøre det vilde for at tilegne sig et sprog. Men nu er vi så heldige at leve i en tid, hvor vi har så mange muligheder ved hånden, at man kan lære nye sprog gennem apps og internettet, hvor det ikke kræver mere end 10 minutter hver aften for at lære nye gloser. Det burde stort set alle have tid til - at man så måske ikke gider er noget andet, men det er så dèt der undrer mig
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fynbo » 1. feb 2016, 10:35

ShuruQ skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er arrogant at gå ud fra, at andre mennesker gør tingene som man selv gør, eller at de burde. Især når disse andre mennesker fuldtidsjobber den, har hjemmeboende børn og/eller hvad de nu har i deres liv, som fylder mere end det, man selv synes er fedt at bruge al sin tid på.


Jo mere jeg tænker over det, så synes jeg på ingen måde jeg har lagt op til at fortjene en stikpille af den kaliber der.

Jeg synes faktisk det er direkte ondskabsfuldt.
Senest rettet af Fynbo 1. feb 2016, 14:06, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 11:56

Skumfidusen skrev:
vUlpeS skrev:(...)
- Når det så er sagt, så forstår jeg godt, at du undrer dig, hvis der ikke er faldet så meget som et eneste ord af, når man f.eks. er ude at handle. Udtryk såsom "hej", "farvel", "tak", "hit med en Snickers", "undskyld" og "der er ild i mine bukser" burde man da før eller siden støde på.


"Der er ild i mine bukser", "der er ild i DINE bukser" og "Er din datter fyldt 18?" er sådan nogen fraser der ikke er nogen undskyldning for ikke at lære.


Tak for lektien Skum - jeg skal rejse til et eksotisk land om et par mdr. Der er sgu ingen der skal skyde mig i skoene at jeg ikke har forberedt mig:

有火在你的褲子
3
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 12:13

dykkersild skrev:
Skumfidusen skrev:
vUlpeS skrev:(...)
- Når det så er sagt, så forstår jeg godt, at du undrer dig, hvis der ikke er faldet så meget som et eneste ord af, når man f.eks. er ude at handle. Udtryk såsom "hej", "farvel", "tak", "hit med en Snickers", "undskyld" og "der er ild i mine bukser" burde man da før eller siden støde på.


"Der er ild i mine bukser", "der er ild i DINE bukser" og "Er din datter fyldt 18?" er sådan nogen fraser der ikke er nogen undskyldning for ikke at lære.


Tak for lektien Skum - jeg skal rejse til et eksotisk land om et par mdr. Der er sgu ingen der skal skyde mig i skoene at jeg ikke har forberedt mig:

有火在你的褲子


Jeg kunne så godt bruge lidt hjælp til udtalen :lol:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 1. feb 2016, 12:31

dykkersild skrev:Jeg kunne så godt bruge lidt hjælp til udtalen :lol:

Det giver Google da også(?) :)
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 12:48

dgd2007 skrev:
dykkersild skrev:Jeg kunne så godt bruge lidt hjælp til udtalen :lol:

Det giver Google da også(?) :)


Yǒu huǒ zài nǐ de kùzi

Det bliver jeg altså ikke meget klogere af - jeg har ingen anelse om, hvor man skal lægge trykket og hvordan de der zére skal udtales.
Jeg tænker måske et piktogram i stedet for?
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 13:26

ShuruQ skrev:
dykkersild skrev:
dgd2007 skrev:
dykkersild skrev:Jeg kunne så godt bruge lidt hjælp til udtalen :lol:

Det giver Google da også(?) :)


Yǒu huǒ zài nǐ de kùzi

Det bliver jeg altså ikke meget klogere af - jeg har ingen anelse om, hvor man skal lægge trykket og hvordan de der zére skal udtales.
Jeg tænker måske et piktogram i stedet for?


Har du trykket på højtaleren og hørt det læst op?


HA HA HA - nej det har jeg ikke, for jeg har slet ikke set, at der var et højttalerikon.

Jamen så taler jeg jo flydende mandarin i løbet af ingen tid.

Jeg tænker; jeg skal afprøve sætningen i tolden - det kan vel speede tingene lidt op i køen.
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 13:33

ShuruQ skrev:
dykkersild skrev:
ShuruQ skrev:
dykkersild skrev:
dgd2007 skrev:
dykkersild skrev:Jeg kunne så godt bruge lidt hjælp til udtalen :lol:

Det giver Google da også(?) :)


Yǒu huǒ zài nǐ de kùzi

Det bliver jeg altså ikke meget klogere af - jeg har ingen anelse om, hvor man skal lægge trykket og hvordan de der zére skal udtales.
Jeg tænker måske et piktogram i stedet for?


Har du trykket på højtaleren og hørt det læst op?


HA HA HA - nej det har jeg ikke, for jeg har slet ikke set, at der var et højttalerikon.

Jamen så taler jeg jo flydende mandarin i løbet af ingen tid.

Jeg tænker; jeg skal afprøve sætningen i tolden - det kan vel speede tingene lidt op i køen.


Eller flydende "Bing/GT-mandarin".


?
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 14:12

Skumfidusen skrev:
dykkersild skrev:HA HA HA - nej det har jeg ikke, for jeg har slet ikke set, at der var et højttalerikon.

Jamen så taler jeg jo flydende mandarin i løbet af ingen tid.

Jeg tænker; jeg skal afprøve sætningen i tolden - det kan vel speede tingene lidt op i køen.


Så krydser jeg fingre for din udtale er korrekt, så du ikke står der og siger et eller andet helt fjollet og ubrugeligt.


Jeg fortæller bare tolderen, at der er ild i hans bukser. Hvem kan dog tage på vej af det ;)
3
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kommodedyret » 1. feb 2016, 15:45

Jeg har siddet og stenet rundt på Canal Digitals facebookside.

FOLK ER SURE! :panik: :cuss: Man skal bare ikke fucke med folks fjernsyn!



Hehehehe. :devil: Der er tryk på shitstormen. Hvis nogen trænger til lidt hyggedrama, så er det her det sker. :slem:
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Studsgaard » 1. feb 2016, 18:36

Nu vil jeg snart tage en "sjov" pille og holde en lille fest med mig selv :banan: :stoned:
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 1. feb 2016, 18:51

Jeg synes at 3F er nogle klaphatte og at de skulle fratages retten til at drive fagforening!
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Generelt"