Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Pandesteg » 7. feb 2020, 12:27

Neverkont skrev:
Pandesteg skrev:
LaScrooge skrev:
Pandesteg skrev:Vi har lavet megamange guldrankestiklinger på mit arbejde, hvor vi bare har skåret en ende af og stukket i jorden og så ellers bare behandlet som en almindelig potteplante (ikke lavet drivhus eller noget) og de er alle overlevet, så det behøver ikke gøres mere avanceret end dét :)


Hvor lang en ende med hvor mange grene? Jeg overvejer hvor meget jeg bør forkorte de lange grene, men tænker, at det er nemmere at få den til at slå rod, hvis den ikke har et for stort næringsbehov jf. meget løv, der skal holdes i live? Jeg har ikke prøvet det før og elsker samtidig min plante, så jeg vil helst ikke molestrere den (men samtidig også lette dens byrder lidt).

Jeg overvejer, om jeg mon egentlig ikke kan gøre det samme med den aflæggere, min væddeløber laver pt. De er jo skabt til at slå rødder direkte i jorden, så mon ikke jeg bare kan gøre dét, faktisk?


De stiklinger vi har sat var vel omkring 15 cm lange og så bare sørg for den har nogle af de de små rødder på. Du kan sikkert godt skære en lang gren op i flere stiklinger, så længe der bare er en rod på.


Der behøver ikke være mere end et par blade over jorden.


Nej det var der heller ikke. Selve stilken var vel 10 cm under jorden (uden blade på) og det resterende stykke over jorden med 2-3 blade på.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 7. feb 2020, 13:53

Magic skrev:Sidder der en herinde som ved hvor denne lyserøde Aglaonema kan købes?
I Sønderjylland eller det nordlige Schleswig-Holstein.

Kan ikke finde den nogen steder men måske andre har set den :kryds:


Magic, tjek denne engelske webbutik: https://www.thegingerjungle.com/shop

Jeg har også fundet den på etsy, eller en variant af den, der synes at være flere pink sorter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 7. feb 2020, 16:04

Magic skrev:
LaScrooge skrev:
Magic skrev:Sidder der en herinde som ved hvor denne lyserøde Aglaonema kan købes?
I Sønderjylland eller det nordlige Schleswig-Holstein.

Kan ikke finde den nogen steder men måske andre har set den :kryds:


Magic, tjek denne engelske webbutik: https://www.thegingerjungle.com/shop

Jeg har også fundet den på etsy, eller en variant af den, der synes at være flere pink sorter.

Det tør jeg næsten ikke :lol:
Jeg har på fornemmelsen jeg kan bruge en mindre formue.

Kender du siden?


Nej, men jeg har fulgt nogle plantebegejstrede instagramprofiler, som købte masser af planter hjem over nettet fra forskellige planteskoler og diverse :) Og jeg kan afsløre, at planten er stor i Indien :-D
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Misantropen » 7. feb 2020, 17:03

Magic skrev:
LaScrooge skrev:
Magic skrev:
LaScrooge skrev:
Magic skrev:Sidder der en herinde som ved hvor denne lyserøde Aglaonema kan købes?
I Sønderjylland eller det nordlige Schleswig-Holstein.

Kan ikke finde den nogen steder men måske andre har set den :kryds:


Magic, tjek denne engelske webbutik: https://www.thegingerjungle.com/shop

Jeg har også fundet den på etsy, eller en variant af den, der synes at være flere pink sorter.

Det tør jeg næsten ikke :lol:
Jeg har på fornemmelsen jeg kan bruge en mindre formue.

Kender du siden?


Nej, men jeg har fulgt nogle plantebegejstrede instagramprofiler, som købte masser af planter hjem over nettet fra forskellige planteskoler og diverse :) Og jeg kan afsløre, at planten er stor i Indien :-D

Så kan jeg vidst ikke undgå at kigge på siden :D

Jeg kender ikke siden, men jeg vil bare gøre opmærksom på reglerne for import af planter i tilfælde af at I ikke kender dem :) Det kan hurtigt blive dyrt ellers :mellow:

Det kræver nogle bestemte dokumenter at importere planter lovligt via post. Det hedder et plantecertifikat/planteattest eller noget i den stil. Jeg er ikke opdateret på reglerne ifm. Brexit, men så vidt jeg husker kræver det tilladelse at indføre lovlige planter via post uanset om afsender er indenfor eller udenfor EU.
1
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Undtagelsen » 7. feb 2020, 18:21

Magic, jeg har haft købt den ved min lokale blomsterhandler, men det er i Kbh, så det hjælper dig ikke rigtig.
Til gengæld lærte jeg at hvor fin og lyserød den end så ud dernede, så var den faktisk bare lidt vissen i udtrykket, da den kom med hjem.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Kommodedyret » 7. feb 2020, 18:53

Jeg købte lige denne søde lille plante i netto. Tænkte at den ville være god til terrarier.
Men det er da to forskellige planter der er plantet sammen, ikke!? :gruble:
IMG_20200207_195336.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Closure, closure, closure closure closure
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf StripesAddict » 9. feb 2020, 20:16

Er der nogen planter, der kan trives helt uden dagslys (i badeværelse uden vindue)?
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf RavenClaw » 19. feb 2020, 15:56

Min pilea er blevet storebror. Den er efterhånden 3 år gammel og er stadig ikke blevet større, så nu må jeg se, om den lille bliver størst.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Pomelo
Indlæg: 252
Tilmeldt: 27. okt 2019, 23:17
Kort karma: 36
Likede indlæg: 911

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Pomelo » 20. feb 2020, 01:23

Er der mon en orkide-nørd til stede? Eller bare nogen der er god til dem? :D

Jeg vil gerne se, hvordan I har pottet jeres orkideer. Med eller uden jord? Og hvilken slags potte? Min veninde siger, at jeg skal tage jorden af og stille den i en dyb potte og hælde lidt vand i bunden. Andre siger der skal være jord på, og man dypper hele inderpotten i vand i nogle minutter og så op igen 1x om ugen.

Indtil nu har mine orkideer bare stået med jord i den potte, de kom i, og så med en alm vase udenom. Og så har de fået lidt vand her og der. De er alle døde. Så nu må jeg have hjælp, for de to nye er virkelig flotte, så de må ikke dø!

Bruger I gødning? Og klipper I grenen af inde ved “knækket”, når den er afblomstret?
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf JoyNips » 20. feb 2020, 07:43

Pomelo skrev:Er der mon en orkide-nørd til stede? Eller bare nogen der er god til dem? :D

Jeg vil gerne se, hvordan I har pottet jeres orkideer. Med eller uden jord? Og hvilken slags potte? Min veninde siger, at jeg skal tage jorden af og stille den i en dyb potte og hælde lidt vand i bunden. Andre siger der skal være jord på, og man dypper hele inderpotten i vand i nogle minutter og så op igen 1x om ugen.

Indtil nu har mine orkideer bare stået med jord i den potte, de kom i, og så med en alm vase udenom. Og så har de fået lidt vand her og der. De er alle døde. Så nu må jeg have hjælp, for de to nye er virkelig flotte, så de må ikke dø!

Bruger I gødning? Og klipper I grenen af inde ved “knækket”, når den er afblomstret?


De står i den plastikpotte de kom i og så en urtepotteskjuler udover . Hver søndag hælder jeg vand i og når jeg så husker det - alt imellem 15 min og to timer senere - hælder jeg vandet fra. De har nærmest blomstret konstant i 3 år nu, så det må virke...

Når de afblomstrer visner grenen ned og den klipper jeg af. Indimellem får de en lille sjat vand med gødning, men oftest får de som sagt lov til at stå i blød.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 26. mar 2020, 17:17

Hvad gør jeg med denne her stakkel? Skal jeg klippe det grønne af og forsøge at få det til at sætte nye rødder?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Viskelæder » 26. mar 2020, 18:38

LaScrooge skrev:Hvad gør jeg med denne her stakkel? Skal jeg klippe det grønne af og forsøge at få det til at sætte nye rødder?


Ja, det ville jeg gøre. Klip den grønne stilk af og plant den. Så skal den nok klare sig på ny :)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 26. mar 2020, 18:56

Viskelæder skrev:
LaScrooge skrev:Hvad gør jeg med denne her stakkel? Skal jeg klippe det grønne af og forsøge at få det til at sætte nye rødder?


Ja, det ville jeg gøre. Klip den grønne stilk af og plant den. Så skal den nok klare sig på ny :)


Skal den stikkes direkte i jorden, eller i vand og gro rødder først?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Viskelæder » 26. mar 2020, 20:05

LaScrooge skrev:
Viskelæder skrev:
LaScrooge skrev:Hvad gør jeg med denne her stakkel? Skal jeg klippe det grønne af og forsøge at få det til at sætte nye rødder?


Ja, det ville jeg gøre. Klip den grønne stilk af og plant den. Så skal den nok klare sig på ny :)


Skal den stikkes direkte i jorden, eller i vand og gro rødder først?


Den kan man stikke direkte i jorden, det har jeg i hvert fald haft held med mange gange, selvom jeg for det meste putter mine (andre) stiklinger i vand først.
Bare lad den ligge et par timer først, så sårfladen tørrer, så kan du plante den i jord.
2
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Hewlett » 26. mar 2020, 20:32

LaScrooge skrev:
Viskelæder skrev:
LaScrooge skrev:Hvad gør jeg med denne her stakkel? Skal jeg klippe det grønne af og forsøge at få det til at sætte nye rødder?


Ja, det ville jeg gøre. Klip den grønne stilk af og plant den. Så skal den nok klare sig på ny :)


Skal den stikkes direkte i jorden, eller i vand og gro rødder først?


De slår lynhurtigt rødder i vand, så det ville jeg nok gøre :)
0

Tilbage til "Bolig"