Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
19
21%
Nej
61
66%
Ved ikke
12
13%
 
Afgivne stemmer: 92
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 2. feb 2016, 10:39

Angelina skrev:
thomassneum skrev:Juridisk abort betyder ikke at alle kan løbe for ansvaret, mere end kvinden kan i dag.

At have sex uden kondom, er ikke kun noget som manden bestemmer.. Hvis kvinden vil det, så må de jo gøre det. Bliver hun gravid, så kan hun få en abort. manden burde kunne få en juridisk abort.

Er der omstændigheder der umuliggør en abort, så bør en juridiske abort også bortfalde.


Men hvad med barnets rettigheder - det barn der findes og eksisterer?


Hvad mener du er problemstillingen?
Hvilket rettigheder knægtes her?

Moderen har taget et valg for det umyndige barn. Et valg som moderen har lov til at tage.
I dag har barnet heller ikke altid 'ret' til en mor og en far.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Ufrivillig far

Indlægaf HappyPaww » 2. feb 2016, 11:29

thomassneum skrev:
Angelina skrev:
thomassneum skrev:Juridisk abort betyder ikke at alle kan løbe for ansvaret, mere end kvinden kan i dag.

At have sex uden kondom, er ikke kun noget som manden bestemmer.. Hvis kvinden vil det, så må de jo gøre det. Bliver hun gravid, så kan hun få en abort. manden burde kunne få en juridisk abort.

Er der omstændigheder der umuliggør en abort, så bør en juridiske abort også bortfalde.


Men hvad med barnets rettigheder - det barn der findes og eksisterer?


Hvad mener du er problemstillingen?
Hvilket rettigheder knægtes her?

Moderen har taget et valg for det umyndige barn. Et valg som moderen har lov til at tage.
I dag har barnet heller ikke altid 'ret' til en mor og en far.


Præcis. Igen kan det jo sammenlignes med selvvalgte "solomødre" med anonym sæddonor. De har også bevidst frataget barnet muligheden for en biologisk far.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 2. feb 2016, 11:49

Smiling_Goat skrev:
thomassneum skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg troede, at du havde været bevidst om hendes bedrag under forholdet. Du nævnte paranoia og dobbelgummi, og det antog jeg kun man gjorde, når man formodede, at dan anden ville snyde én - men det er så en misforståelse :)

Jeg kan godt forstå, at du føler dig bedraget, og det hun gjorde er langt fra i orden. Problemet er bare, at en lovgivning om juridisk abort i realiteten betyder, at ALLE kan løbe fra deres ansvar. Det betyder, at der er mindre incitament blandt mænd til at tage det sk*** kondom på, hvilket så igen betyder, at kvinder får endnu mere hyr med at få lov til at beskytte sig mod graviditet (og ja, jeg mener endnu mere hyr, for det kan være virkelig besværligt at få lov, i hvert fald når man er ung.) Det betyder samtidig en eksplosion af kønssygdomme, og det vil være så dyrt for samfundet, da den manglende indbetaling til de uønskede børn skal tages af fælleskassen OG udgifterne til behandling af kønssygdomme vil stige betragteligt, hvilket vil betyde øget information om kønssygdomme blandt unge, som også koster penge. Endelig er der de sociale konsekvenser ifa. stigende barnløshed, da en øgning af sygdomstilfælde, som oftest er klamydia, også vil øge antallet af personer, der oplever fysiske skader som betyder, de ikke er i stand til at få børn. Da vi i Danmark har et tilbud om gratis hjælp til kunstig befrugtning, vil denne post dermed også stige, da de, der lider under skaderne af nævnte kønssygdomme, vil ty til denne løsning.

Så ja, det er skide uretfærdigt at du blev snydt ud i faderskab. Det er aldrig i orden, når de gør det overlagt, men det vil simpelthen have så vidtrækkende sociale konsekvenser, at lovgivning på området vil være mere skadeligt end gavnligt. Desuden tror jeg simpelthen ikke på, at den her svigagtige adfærd er ret udbredt, hvorfor man måske, med lovgivning, ville skyde gråspurve med kanoner - og ramme en masse uskyldige forbipasserende i processen.


Juridisk abort betyder ikke at alle kan løbe for ansvaret, mere end kvinden kan i dag.

At have sex uden kondom, er ikke kun noget som manden bestemmer.. Hvis kvinden vil det, så må de jo gøre det. Bliver hun gravid, så kan hun få en abort. manden burde kunne få en juridisk abort.

Er der omstændigheder der umuliggør en abort, så bør en juridiske abort også bortfalde.


Og det der fortæller mig, at du måske ikke helt forstår, hvor forfærdelig en abort kan være. En abort er ikke noget man bare får. Og igen blev det så kvindens ansvar at sørge for, at barnet ikke bliver skabt. Hvorfor skal en kvinde være mere fornuftig end en mand? Hvorfor skal en kvinde være bedre i stand til at afstå fra sex end en mand?

Hvorfor er det mere retfærdigt at sige: "Så må hun få en abort" end "så burde han huske kondom"? Kan du slet ikke se, hvor skævvredet det er?


Jeg kan fint sætte mig ind i konsekvenserne ved en abort.

En abort SKAL ikke være noget man 'bare' får, ligesom en juridisk abort, ikke er noget man 'bare' vælger. At frasige sig et barn, kan være lige så traumatiserende som alle andre omstændigheder omkring ufrivillig graviditet. Tro mig.. jeg havde det ikke 'let', da jeg stod med valget om at skulle være far eller ej. men måske er det dig som ikke kan sætte dig ind i, hvad det betyder for en mand, at blive trukket ind i en ufrivillig graviditet? Manden har INGEN rettigheder idag.. kan du ikke se hvor skævvridende det er?

Jeg påstår ikke at en abort er et let valg, det er valget ikke at foretage en abort skam heller ikke. Men det er et valg.. manden bør ligeledes have et valg, for hvad angår hans holdning/mening om sagen. Det har han ikke i dag.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 12:44

En anden vinkel er, at den lov giver rigtig gode vilkår for at begå socialt bedrageri. Hvis staten automatisk overtager bidraget fra faren ved juridisk abort, kan faren og moren jo bare aftale at søge juridisk abort. Så slipper manden for at betale børnebidrag, mens moren stadig får penge i kassen og faren ser barnet på sidelinjen (for hvordan vil man lige håndhæve det, medmindre vi skal ud i gensidig forsørgerpligts-agtige kontroltilstande, hvor man kan angive hinanden)?
3
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 12:52

Skumfidusen skrev:
englishchannel skrev:En anden vinkel er, at den lov giver rigtig gode vilkår for at begå socialt bedrageri. Hvis staten automatisk overtager bidraget fra faren ved juridisk abort, kan faren og moren jo bare aftale at søge juridisk abort. Så slipper manden for at betale børnebidrag, mens moren stadig får penge i kassen og faren ser barnet på sidelinjen (for hvordan vil man lige håndhæve det, medmindre vi skal ud i gensidig forsørgerpligts-agtige kontroltilstande, hvor man kan angive hinanden)?


Forældre i dag kan opnå det samme ved at moren hævder at hun ikke ved hvem faderen er.


Det er svært i dag, hvor man går langt for at få fastslået faderens identitet, netop fordi det ikke kan være rimeligt at samfundet skal overtage den udgift. Som jeg forstår jer andre (minus Sneum), så mener I, at juridisk abort skal være lige så let og omkostningsfrit at opnå som kvindens abort. Og altså bare er gjort ved en underskrift, der bliver godtaget af alle instanser.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:08

adagio skrev:
englishchannel skrev:En anden vinkel er, at den lov giver rigtig gode vilkår for at begå socialt bedrageri. Hvis staten automatisk overtager bidraget fra faren ved juridisk abort, kan faren og moren jo bare aftale at søge juridisk abort. Så slipper manden for at betale børnebidrag, mens moren stadig får penge i kassen og faren ser barnet på sidelinjen (for hvordan vil man lige håndhæve det, medmindre vi skal ud i gensidig forsørgerpligts-agtige kontroltilstande, hvor man kan angive hinanden)?


Det er alligevel et ret radikalt skridt juridisk at fraskrive sig sit barn for at spare 800,- om måneden efter skat. Man ville jo f.eks. ikke kunne tage sit barn til lægen, besøge det på hospitalet når det kun er familien der må besøge, eller deltage i en skole-hjem-samtale. Alle sammenhænge hvor det er krævet at en forælder deltager.


For det første, så er 800 kr om måneden mange penge i visse miljøer. Især når der ikke er nogen reel konsekvens ved at gøre det.

Og så forstår jeg ikke dine eksempler? Min stedfar har da deltaget i alle de ting hos mig, selvom jeg har en anden biologisk far, så jeg kan ikke se, hvorfor juridisk-aborteret far, der måske stadig er officiel kæreste og bor sammen med moren, ikke kunne gøre det samme.

Bare af nysgerrighed: Mener I, der er for juridisk abort, at det skal være muligt for manden at få juridisk abort, hvis parret bor sammen før, under og efter graviditeten, og han tydeligvis har en farrolle i barnets liv? Og hvis ikke, hvordan skal man så tjekke det?

Edit: Jeg har ikke helt styr på enlig forsørger-reglerne, så måske er et bedre eksempel, at mor og far ikke bor sammen, men tydeligvis er kærester og han ser barnet. Hvordan skal reglerne være der?
Senest rettet af englishchannel 2. feb 2016, 13:17, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:26

Skumfidusen skrev:
englishchannel skrev:(...)
Bare af nysgerrighed: Mener I, der er for juridisk abort, at det skal være muligt for manden at få juridisk abort, hvis parret bor sammen før, under og efter graviditeten, og han tydeligvis har en farrolle i barnets liv? Og hvis ikke, hvordan skal man så tjekke det?


De helt præcise regler og rammer har jeg ikke tænkt i bund, men jeg mener der bør være noget der modsvarer den tidsramme kvinden har, fra hun opdager hun er gravid og til hun kan vælge en abort. I det tidsrum er manden sat helt uden for indflydelse og det kan der altså godt laves et regelsæt for, som øger ligestillingen. Den bliver ikke 100%; det bilder jeg mig ikke ind. Men den kan gøres bedre end den er i dag.


Vi taler vist lidt forbi hinanden :) Mit spørgsmål går på, om I mener, at loven skal afhænge af forældrenes indbyrdes forhold? Altså, om man kan søge juridisk abort, hvis man stadig er kæreste med moren og er en del af barnets liv? Og hvis ikke, hvordan man så i praksis skal tjekke det.

Diskussionen har gået meget på mændenes rettigheder i tilfælde, hvor manden reelt set har tænkt sig at afskrive faderskabet helt og ikke se barnet. Men jeg ser også en reel risiko for at juridisk abort i visse ressourcesvage miljøer vil blive brugt som en fribillet til at slippe for børnebidraget med morens velsignelse. Det kan godt være, at 800 kr om måneden ikke er meget for mennesker med gode jobs og høj løn, men i nogle familier og miljøer vil det tjene som et stort incitament til at fraskrive sig faderskabet, hvis man ikke i forvejen er del af en kernefamiliekonstruktion.

Skal man som samfund sige, at man (i modsætning til alle andre velfærdsydelser) tror på det bedste i mennesker og ikke tjekker op på folk? Skal det være tilladt at være far af gavn og biologi, men ikke af navn for at slippe for bidraget?
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:33

Rakel skrev:
adagio skrev:
Rakel skrev:Risikere? Beder man ikke nærmest selv om det, hvis man forlanger en juridisk abort?


Nu taler vi vist om det scenarie hvor mor og far bliver enige om det i fællesskab for at begå socialt bedrageri.


Det må da høre til undtagelserne.

Mor får intet ud af det og far mister alle rettigheder.

Undskyld, men er man så tåbelig uanset køn, så må man leve med konsekvenserne.


Min ex-kæreste kom fra en familie, hvor der nærmest var sport i at se hvor meget, man kunne svindle statskassen for (og deres naboer var på samme måde i øvrigt). Jeg tvivler ikke et sekund på, at hvis det blev en mulighed med juridisk abort, så ville størstedelen af de nye fædre i det miljø afskrive sig retten til faderskabet og i fællesskab med mødrene bruge de ekstra penge på noget andet. Det kan godt være, at man som far mister nogle rettigheder i den forbindelse, men så langt tror jeg ærlig talt ikke, at man ville tænke.

Det er selvfølgelig ikke reglen i hele samfundet, at fædre og mødre ville snyde i fællesskab, men ligesom alle andre velfærdsydelser er det relevant at se på muligheden for, at det kan udnyttes. Og der er det så, at jeg frygter, at det i praksis bliver meget kompliceret at udfærdige reglen, så den ikke misbruges.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:43

Skumfidusen skrev:Mit umiddelbare svar er nej - deres forhold i øvrigt skal ikke spille ind. Om de er kærester eller ej. Men der skal være et begrænset vindue. Og jeg ser ingen problemer i at der vil være muligheder for at foretage vurderinger, på samme måde som der er vedrørende samboende/ikke-samboende, så hvis faren faktisk deltager i barnets liv, så kan den juridiske abort ikke komme på tale. Og under visse betingelser måske også trækkes tilbage.


Men det åbner jo så op for, hvordan og hvor tit, man skal tjekke op på det? De fleste andre velfærdsydelser (dagpenge, SU, kontanthjælp) er jo midlertidige, samtidig med, at er underlagt en jævnlig kontrol for at tjekke op på om vilkårene for ydelsen stadig er aktuelle. Men hvis en juridisk abort er en ting, der "afsluttes" inden barnets fødsel, er det jo noget helt andet. Skal kommunen så have en fil liggende på de kvinder, der har fået juridisk abort, og skal man så som samfund tjekke ind på dem uanmeldt for at se om faren er der? Have kommunale medarbejdere til at stalke Facebook for billeder og forholdsstatus? Og skal man så gøre det jævnligt igennem 18 år til barnet er myndigt? Jeg kan simpelthen se så meget håbløs administration ved det scenarie.

Og angående at naboerne ville tippe om socialt bedrageri, kræver det jo, at de ved at det finder sted. Jeg går ikke ud fra, at man vil råbe op om, at Dennis faktisk fik en jurdisk abort, hvis han stadig var en del af barnets liv. I praktisk tror jeg, at mange ville holde det for sig selv, og så er vi jo tilbage ved spøgsmålet om, hvorvidt de i forvejen økonomisk pressede kommuner igen skal bruge ressourcer på at lege privatdetektiver.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:51

Rakel skrev:Mit bud er, at myndighederne vil opruste i samme takt - simpelthen ved at se på allerede tilstedeværende tendenser.

Kontrolgrupperne i kommunerne hiver jævnt mange penge ind ved at afdække socialt bedrageri og kommunerne handler tillige på den viden, som de får via borgerne.

I en tid, hvor der skæres ned på mange ting trives det at underrette myndighederne ved urent trav. Om man kan lide det eller ej.


Men det åbner jo så igen for mange spørgsmål: For det første om man overhovedet vil råbe højt om at faren har fået en juridisk abort, frem for bare at holde det for sig selv. I modsætning til kontanthjælp og gensidig forsørgerpligt, som er relativt nemt at spotte for naboerne, kan man jo ikke vide om faren betaler børnepenge eller ej. Det er en sag mellem far, mor og kommunen.

For det andet betyder denne problemstilling, at en eventuel udfærdigelse af loven pludselig skal være meget omstændig og detaljeret. Forsimplet set går man far: "Barnets biologisk far kan ved underskrift fraskrive sig alle rettigheder og pligter inden udgangen af 12 svangerskabsuge" (eller hvad man nu vælger) og så måske en tilføjelse om vilkårene ved fortrydelse, til en masse ekstra paragraffer, der udmønter præcis hvor meget kontakt far og mor må have, hvor meget kontakt faren må have med barnet, regler angående fars og mors civilstatus, og mange andre spidsfindigheder som jeg som ikke-jurist ikke har evne til at forestille mig.

Og endeligt igen kommer det med at kommunerne, udover ekstra udgifter til børnepengene (hvis det da ikke er staten, der udbetaler dem), også skal opruste deres i forvejen omfattende kontrolapparat. Det er muligt, at de penge tjener sig ind igen på de ydelser, der er i øjeblikket, men her er jo tale om først at lave nye ydelser og derefter at kontrollere, at det ikke bliver misbrugt.

Hvis man lægger den etiske dimension til side, synes jeg, at det er et relevant spørgsmål om det er det værd at skabe en lov, der sandsynligvis vil blive dyr i både nye ydelser og kontrol. Det mener jeg ikke i den aktuelle situation.
1
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:59

Skumfidusen skrev:Hvor detaljeret en lovgivning synes du det er rimeligt at forlange jeg skal sidde klar med? Skal jeg sidde med ansvaret for den enkelte kommunes sagsbehandling nu?

Jeg synes ikke besværlig sagsbehandling skal være en grund til at vi opretholder en uretfærdig praksis. Ligestilling kan godt være noget hulens bøvl, uden vi fravælger det af den grund.


I og med at dette grundet biologien aldrig vil blive en ligestillingssag med klare svar, synes jeg at det praktiske omkring det er relevant. Og at økonomi i særdeleshed vil være en faktor, hvor man (og her mener jeg ikke du eller jeg, men folk med forstand på det) opvejer om antallet af mænd, der vil have gavn af dette, er stort nok til at det kan opveje omkostningerne og risikoen for snyd. Jeg kan ikke selv svare på det.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 14:13

Skumfidusen skrev:Du er allerede nede i meget detaljerede overvejelser omkring kommunernes forvaltning og naboers viden om pars interne forhold. Kan vi ikke gå tilbage til om du overhovedet anerkender at mænd står med væsentligt dårligere muligheder her og at det ville være på sin plads at sætte kønnene mere lige? For jeg fornemmer altså lidt at uanset hvor nemt det ville være at forvalte, så er du modstander alligevel.


Jamen, jeg anerkender ikke, at mændene står værre end kvinderne, for jeg mener at positionerne er så forskellige, at det ikke kan sammenlignes. Ved en uønsket graviditet ville jeg personligt hellere være i mandens sko, hvor min "indsats" i værste fald var ren økonomisk. Jeg ville langt hellere betale 800 kr. om måneden, og så ellers fortsætte mit liv upåvirket, end at skulle spille med kvindens "indsats", der er hendes fysiske og mentale helbred. Men jeg anerkender også, at andre har det omvendt, og hellere vil gennemgå en abort end at betale til et barn, de ikke ser.

Problemet er, at diskussionen er så subjektiv og at kønnenes vilkår grundet biologien er så forskellige, at man ikke kan tale om nogen objektiv rimelighed. Hver gang nogle mener, at noget ligestiller kønnene, mener andre, at det stiller det ene køn bedre end det andet. Der er intet klokkeklart svar. Jeg er tydeligvis meget uenig med dig, men det betyder ikke, at jeg mener at mit synspunkt objektivt er mere rimeligt end dit. Derfor kigger jeg på nogle parametre, der er mere objektive, nemlig økonomi og praktiske omstændigheder.
2
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 14:27

adagio skrev:Hvorfor er situationen mentalt værre for kvinden end for manden? Hvis hun ikke føler nogen tilknytning til barnet, gør en abort vel ingenting ved hendes mentale helbred, det er kun hvis hun føler skyld ved at få det fjernet, og den skyld kan en mand vel lige så vel føle selv om det ikke er hans krop barnet bliver fjernet fra.


Jeg siger, at det ville være sådan for mig. Jeg er med på, at der er kvinder for hvem en abort ikke er mere følelsesladet end at få frosset en fodvorte. Rent biologisk mener jeg at huske, at der er nogle bestemte hormoner, der gør en abort mere følelsesladet for kvinden end for manden, så derfor vil der være flere kvinder, der bliver mentalt påvirket af en abort end deres kærester for hvem det på det tidspunkt stadig vil være et abstrakt begreb. Men det betyder selvfølgelig ikke, at mænd ikke også kan blive påvirkede af det.

Men hvis du mener, at mænd pr. definition bliver ligeså mentalt påvirkede af en abort som kvinden, kan vi da godt tage den ud af ligningen uden at miste pointen. Jeg synes stadig, at fysisk helbred er en højere indsats end penge, men det er jo en personlig holdning.
Senest rettet af englishchannel 2. feb 2016, 14:32, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 14:31

Skumfidusen skrev:Men - hvis du allerede i den helt grundlæggende præmis er uenig i at mænd under nogen omstændigheder skal have adgang til en form for juridisk abort, så er det jo skønne, spildte kræfter at tale om hvordan kommunerne skal forvalte og hvor der skal gemmes lister osv. Det er rent røgslør for noget, du stålsat er imod.

Forstå mig ret - det er selvfølgelig helt fair at du er imod det af hvilke grunde du end må have, men det er en komplet ligegyldig diskussion om vi skal dreje til højre eller venstre om 20 km hvis du under ingen omstændigheder vil fortsætte fremad.

Om man står værre eller bedre er måske heller ikke den opfattelse jeg prøver at nå frem til men at vi i hvert fald ikke er lige. Kvinder har et valg; mænd har ikke. Det er ikke ligestilling. Vi står ikke lige. Og det giver nogle forfærdelige situationer for mænd, der bliver narret og de kan INTET gøre. Ikke engang i en tænkt situation hvor kvinden gemte sæden fra et kondom og bevidst insiminerede sig. Ikke under nogen omstændigheder. At man slet ikke VIL forholde sig til det rimelige i at mænd i nogle situationer kan komme fri af sådan en ulykkelig situation er igen selvfølgelig enhvers frie ret. Du må mene og synes som du vil. Men jeg mener at det her er noget der er virkelig ulykkeligt for de mænd der lander i det og at det er ret og rimeligt at vi forsøger at gøre noget for at rette op på det.


Jeg er ikke stålsat imod noget helst. Netop fordi jeg på ingen måde er følelsesmæssigt involveret i det (i modsætning til mange andre i denne tråd), prøvede jeg at tale lidt praksis og fakta efter ca. 25 siders følelsesladede argumenter. For den del af sådan en diskussion synes jeg personligt er interessant, især når man allerede har været grundigt omkring "Hvem bærer ansvaret?"- og "Hvem har det værst?"-spørgsmålene.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ufrivillig far

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 14:48

Skumfidusen skrev:
englishchannel skrev:Jeg er ikke stålsat imod noget helst. Netop fordi jeg på ingen måde er følelsesmæssigt involveret i det (i modsætning til mange andre i denne tråd), prøvede jeg at tale lidt praksis og fakta efter ca. 25 siders følelsesladede argumenter. For den del af sådan en diskussion synes jeg personligt er interessant, især når man allerede har været grundigt omkring "Hvem bærer ansvaret?"- og "Hvem har det værst?"-spørgsmålene.


Ok, så. Men under hvilke betingelser ville du så mene det var på sin plads med en form for juridisk abort og hvordan den skal kunne laves? Altså, når du nu ikke er modstander; under hvilke betingelser og i hvilken udstrækning skulle den være ok?


Men altså Skum, nu har du lige sagt til mig, at du ikke kan tage stilling til det praktiske omkring udfærdigelsen af en lov. Så regner du vel heller ikke med, at jeg kan lave (og bagefter givetvis forsvare) den ideelle juridisk abort-lov sådan en tirsdag eftermiddag? :)

Mit bedste bud ville umiddelbart være at nedsætte en kommission, der kunne se på de økonomiske omkostninger vs. de etiske aspekter i det, og så tage stilling derfra. Hvis det viser sig, at det i praksis ville være en lov, der beskyttede meget få ofre, men fik gigantiske økonomiske og menneskelige omkostninger, ville jeg være imod. Omvendt ville jeg være for, hvis undersøgelsen viste det modsatte.

Det er generelt et alt for komplekst emne til at jeg kan eller vil gøre mig til dommer på et rent følelsesmæssigt grundlag.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"