Er I dårlige betalere?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Er I dårlige betalere?

Indlægaf Kruspersille » 3. feb 2016, 14:03

Jeg betaler gerne for god kvalitet og ordentlige produktionsforhold, men langt det meste af mit tøj køber jeg på loppemarkeder i Kbh. Det er helt vildt, hvad man kan få for ingen penge på loppemarked. Der kan man godt se, at vi har haft mange gode år. Det samme synes jeg gør sig gældende i mange af de 'giv væk'-grupper på FB, det er jo sindssygt, hvad folk smider ud af næsten nye ting. Hvis der bliver spurgt efter noget specifikt går der fem min. så er der ti, der har tilbudt det. Jeg kan godt forstå, hvis nogen synes, vi er et slaraffenland af overforbrug.
Jeg har det lidt stramt med, at alting skal være billy billy. Det presser produktionsforholdene og sviner miljøet. Jeg forestiller mig at man ville passe bedre på sine ting og beholde dem længere, hvis de havde kostet noget mere. Men altså, det holder jo hjulene igang, det må vi ikke glemme.
2
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Er I dårlige betalere?

Indlægaf TomKah » 3. feb 2016, 16:40

Men det handler vel ikke om prisen? Mit discounttøj fra HM holder i hvert fald sagtens 5 år og jeg har ikke engang ret meget tøj.
Jeg køber mest tøj i Hm eller på zalando. Jeg hader at gå i butikker og køber ikke dyrt tøj. Jeg føler ikke holdbarheden af highstreettøj er bedre end discount, men jeg kommer aldrig til at købe sådan noget som Wackerhaus.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Er I dårlige betalere?

Indlægaf StripesAddict » 4. feb 2016, 06:03

Jeg er bestemt også bevidst om produktionsforhold og i særdeleshed miljøforhold. Så jeg prøver også at købe kvalitet, og at købe mindre. Det er også en ret stor bevæggrund i mit valg af genbrugsshopping, foruden at jeg hygger mig med det. Ligesom TomKah synes jeg dog man kan finde gode og dårlige kvaliteter alle steder - jeg tror i høj grad holdbarheden også handler om hvordan og hvor ofte man vasker sit tøj og behandler det generelt. Eller altså, jeg ved godt, at hvis man køber virkelig billigt, så får man også hvad man har betalt for, men er man opmærksom på materialer og ikke køber det billigste af det billigste synes jeg godt kan man kan ting i de billige butikker, som holder længe. Primark har jeg elendige erfaringer med, og nogle af Gina Tricots ting har også været minde heldige, men mine H&M ting og Gina Tricots økobomuld holder som regel fint hos mig.

Det sagt, så bryder jeg mig heller ikke om den der konsekvente "nyt, nyt, nyt", med konstant udskiftning og udsalg.
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Er I dårlige betalere?

Indlægaf Guldfisk » 8. feb 2016, 10:16

http://m.idag.dk/article/view/239427/fire_ud_af_10_tojbutikker_korer_med_underskud?red=b2b&ret=%2Fportal-b2b%2Farticle%2Fview%2F239427%2Ffire_ud_af_10_tojbutikker_korer_med_underskud%3Fcom.ocpsoft.vP_0%3D239427%26com.ocpsoft.vP_0%3Dfire_ud_af_10_tojbutikker_korer_med_underskud%26com.ocpsoft.vP_0%3D#.VrhpPsvcDqA

Apropos.

Hvis 40 pct. af de fysiske tøjbutikker kører med underskud er det ikke så underligt, at de opleves som dårlige betalere.

Her skydes skylden på voksende internethandel, der presser priserne. Det kan selvfølgelig være skyld i væksten i hyppigheden af udsalg.
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Er I dårlige betalere?

Indlægaf Guldfisk » 8. feb 2016, 11:16

Angelina skrev:
Guldfisk skrev:http://m.idag.dk/article/view/239427/fire_ud_af_10_tojbutikker_korer_med_underskud?red=b2b&ret=%2Fportal-b2b%2Farticle%2Fview%2F239427%2Ffire_ud_af_10_tojbutikker_korer_med_underskud%3Fcom.ocpsoft.vP_0%3D239427%26com.ocpsoft.vP_0%3Dfire_ud_af_10_tojbutikker_korer_med_underskud%26com.ocpsoft.vP_0%3D#.VrhpPsvcDqA

Apropos.

Hvis 40 pct. af de fysiske tøjbutikker kører med underskud er det ikke så underligt, at de opleves som dårlige betalere.

Her skydes skylden på voksende internethandel, der presser priserne. Det kan selvfølgelig være skyld i væksten i hyppigheden af udsalg.


Tror mere skylden ofte er den manglende service - jeg vil hellere købe tøj i fysiske butikker, men når der ikke følger service med, man knap kan få ekspedienten til at sige hej når man går ind af dørren - og de knap anerkende ens eksistens før man når frem til kassen... så handler jeg hellere hjemme fra sofaen (eller i udlandet)

Og så tror jeg det ekstremt begrænsede udvalg det danske marked kan tilbyde gør at man hellere kigger på nettet, hvor udvalget er meget større. Denne er lidt sværere at fikse, for vores marked er næppe stort nok til at understøtte et større udvalg.


Det sidste forklarer, også hvorfor butikkerne i Aarhus og Kbh klarer sig ok, mens andre steder, hvor udvalget nok er mindre, generelt klarer sig dårligere.
Måske et svar kunne være mere fleksible løsninger - udbringning fra fysiske butikker, tilpasninger i butikken, stem om hvilke kollektioner butikken skal bestille hjem, og den slags.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Er I dårlige betalere?

Indlægaf StripesAddict » 8. feb 2016, 20:39

Jeg er lidt splittet, for på den ene side foretrækker jeg at handle i fysisk butik hvor jeg kan gramse på varen, men jeg orker ikke at skulle gå i butikker - og jeg gider ikke rigtigt at prioritere at bruge min tid på det. Så som regel tjekker jeg udvalget på nettet og så leder jeg efter det jeg vil have i butikkerne. Men er det væsentligt billigere på nettet ender jeg typisk med at handle der.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er I dårlige betalere?

Indlægaf Krølle » 8. feb 2016, 20:55

Aima skrev:Ja. Overforbrug, primært mit eget, hænger mig efterhånden langt ud af halsen. Den følelse er kommet snigende med årene, det har bestemt ikke altid været sådan, men som jeg har det nu, giver den der overforkældede, overpriviligerede tilgang til materielle goder, som mange vesterlændinge i mine øjne har og som, udfra min definition, ofte er repræsenteret i et åbenlyst overforbrug, mig seriøst kvalme. Jeg frabad mig af samme grund julegaver sidste år.

Jeg kan godt falde over et eller andet item, jeg bare må eje og så køber jeg det, men det er efterhånden sjældent det sker. Jeg impulsshopper endnu sjældnere, og jeg tager aldrig ud for at shoppe, medmindre jeg søger noget konkret. Når jeg har afleveret tøj i genbrug, har jeg sommetider fundet noget fint, jeg har købt. Jeg er blevet megafan af genbrug de seneste år, jeg elsker konceptet.

Jeg forsøger så vidt muligt at finde basistøj, sko og støvler, når der holdes udsalg.

Det sagt, er jeg ikke mere frelst, end at jeg har dyre designertasker, sko og andet pricy skrammel hængende, men for alle tilfælde er der tale om virkeligt store ønsketing, jeg har overvejet godt og længe, inden jeg fyrede penge af på dem.

Min ændrede tilgang handler i øvrigt ikke om økonomi. Jeg ændrede bare værdier og lærte med tiden mig selv og mine mønstre at kende. Min fortids klædeskab handlede aldrig om udpræget passion for mode, det handlede om mit eget mindreværd og en art kompensation for dét.

Så ja, jeg er på ret mange områder blevet en dårlig betaler. Heldigvis.


This.

Jeg elsker lækker kvalitet uanset om det handler om tøj, tasker, møbler, mad - ja, alt! Til gengæld har jeg ingen trang til nyt for nyhedens skyld, og jeg hviler i dag lige meget i mig selv uanset om jeg er dullet max ud og bærer rundt på et par månedslønninger i tøj, taske og smykker eller render rundt i beskidte gummirøjsere, termobukser, uglet hår og ingen makeup. Det er rart.

Jeg køber fortsat ting til fuld pris, hvis det er ting, der ikke kommer på tilbud/udsalg, og det bare er "det", men det er sældent og alle større køb er velovervejede.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er I dårlige betalere?

Indlægaf Krølle » 8. feb 2016, 22:02

Kaffe og vin er for øvrigt et godt eksempel på ting, hvor jeg er kompromisløs. Min kaffe bliver efter flytning stadig købt hos min (tidligere) lokale kafferister 3 km væk. Intet over, intet ved siden af - han har aldrig tilbud, og jeg betaler gladeligt prisen.
0

Tilbage til "Mode"