Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
19
21%
Nej
61
66%
Ved ikke
12
13%
 
Afgivne stemmer: 92
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 16:47

Guldlok skrev:
Pølsemix skrev:
Guldlok skrev:Der er fysiske risici forbundet med abort.

F.eks (fra sydvestjysk sygehus):

Ulemper ved kirurgisk abort
Du skal i fuld bedøvelse og møde fastende.
Risiko for underlivsinfektion.
Undersøgelser viser, at omkring 5 % af de kvinder, der vælger en kirurgisk abort ender med en underlivsinfektion.
Der er en lille risiko for skader på livmoderen under indgrebet.

Ulemper ved medicinsk abort
Længere blødningsperiode.
Bivirkninger mens aborten står på, kan være smerter, kvalme, opkastning.
Risiko for at du ikke har aborteret og derfor skal have en ny behandling (medicinsk eller kirurgisk).

Jeg har ikke skrevet at kvinder skal tvinges til at have en abort, men blot at de har muligheden for at få det.
Derfor bør mænd også kunne frasige sig barnet. Det er er ligestilling i den reneste form.
Så dit argument for at kønnene ikke skal ligestilles er at kvinder kan få en infektion ved en abort?


Så du mener at kvinder skal risikere infektion, sygdom, skader på livmoderen (som kan have betydning for fremtidig fertilitet) for at mændene kan opnå "ligestilling"?

Det er ikke ligestilling og bliver det aldrig.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 16:57

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Guldlok skrev:Der er fysiske risici forbundet med abort.

F.eks (fra sydvestjysk sygehus):

Ulemper ved kirurgisk abort
Du skal i fuld bedøvelse og møde fastende.
Risiko for underlivsinfektion.
Undersøgelser viser, at omkring 5 % af de kvinder, der vælger en kirurgisk abort ender med en underlivsinfektion.
Der er en lille risiko for skader på livmoderen under indgrebet.

Ulemper ved medicinsk abort
Længere blødningsperiode.
Bivirkninger mens aborten står på, kan være smerter, kvalme, opkastning.
Risiko for at du ikke har aborteret og derfor skal have en ny behandling (medicinsk eller kirurgisk).


Hvordan er det et argument for at der ikke skal indføres juridisk abort?

Så dit argument for at kønnene ikke skal ligestilles er at kvinder kan få en infektion ved en abort?


Ikke bare en infektion, men også der er en risiko for sterilitet, den er ikke stor, men den er der. Der er komplikationer ved ca. 5%, ved medicinsk aborter mislykkes 1 ud af 200 og graviditeten forsætter. Så er der alle de psykiske eftervirkninger, som sorg, depression, fortrydelse osv.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Fru Sunshine » 3. feb 2016, 17:10

Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:
Guldlok skrev:En abort er noget man kan få, hvis man er gravid. Mænd kan ikke blive gravide, ergo kan mænd ikke få en abort.


Ingen har vel påstået at mænd kan blive gravide? :gruble:

Men derfor kan vi som samfund godt give mænd de samme rettigheder som kvinder har.

Nope. Det kan man, den dag mænd kan blive gravide. Ikke før.


Juridisk abort sikrer mænd de samme rettigheder som kvinder har, på trods af de biologiske forskelle.

Det gør det da ikke. Det gør det bare nemmere for mænd, at stikke af fra ansvaret.


Så stikker en kvinde også af fra sit ansvar hvis hun får en abort?
Argumenterne går begge veje.

Ikke så længe, det er kvindens krop, det går ud over.
Det er da træls for de mænd, der føler sig fanget, men ligestilling på dette område kan bare ikke lade sig gøre.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 17:15

Det er irrelevant at kvinden får aborten, hun har muligheden for at vælge til og fra og det bør manden også have. Så selvfølgelig er ligestilling muligt på dette område på trods af de biologiske forskelle.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 17:27

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:Det er irrelevant at kvinden får aborten, hun har muligheden for at vælge til og fra og det bør manden også have. Så selvfølgelig er ligestilling muligt på dette område på trods af de biologiske forskelle.


Hvorfor en uønsket graviditet kun kvinders ansvar?


Fordi det er hende der egenhændigt afgør om graviditeten er uønsket eller ej.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 17:40

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:Det er irrelevant at kvinden får aborten, hun har muligheden for at vælge til og fra og det bør manden også have. Så selvfølgelig er ligestilling muligt på dette område på trods af de biologiske forskelle.


Hvorfor en uønsket graviditet kun kvinders ansvar?


Fordi det er hende der egenhændigt afgør om graviditeten er uønsket eller ej.


Så det er helt ligegyldigt at begge var lige gode til at dyrke sexen der resulterede i graviditeten? Mænd skal slet ikke kunne stå til regnskab for deres handlinger?


Ja, de bør begge have de samme rettigheder og jeg er slet ikke enig i at en mand ikke står til regnskab når han vælger et barn fra.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 17:51

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:Det er irrelevant at kvinden får aborten, hun har muligheden for at vælge til og fra og det bør manden også have. Så selvfølgelig er ligestilling muligt på dette område på trods af de biologiske forskelle.


Hvorfor en uønsket graviditet kun kvinders ansvar?


Fordi det er hende der egenhændigt afgør om graviditeten er uønsket eller ej.


Så det er helt ligegyldigt at begge var lige gode til at dyrke sexen der resulterede i graviditeten? Mænd skal slet ikke kunne stå til regnskab for deres handlinger?


Ja, de bør begge have de samme rettigheder og jeg er slet ikke enig i at en mand ikke står til regnskab når han vælger et barn fra.


Hvordan står han til regnskab, forklar mig det?

Og hvis ligestillingen er tippet så meget til kvinders side, hvorfor få vi så stadig lavere løn, mindre i pension, tager flere barnsyg dage, har færre topstillinger, tager det meste barsel, bliver udsat for mere og grovere partnervold, bliver oftest voldtaget, skal jeg blive ved?


Et barn er vel som udgangspunkt ikke bare noget man vælger fra for de fleste, så det er nok ikke noget der bliver gjort uden større overvejelser. Hvad mener du med at ligestillingen har tippet? Jeg diskuterer juridisk abort, men mænd skal måske straffes fordi nogle mener at der mangler ligestilling på nogle områder? (Selvom det selvfølgelig ikke passer)
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 18:44

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:Det er irrelevant at kvinden får aborten, hun har muligheden for at vælge til og fra og det bør manden også have. Så selvfølgelig er ligestilling muligt på dette område på trods af de biologiske forskelle.


Hvorfor en uønsket graviditet kun kvinders ansvar?


Fordi det er hende der egenhændigt afgør om graviditeten er uønsket eller ej.


Så det er helt ligegyldigt at begge var lige gode til at dyrke sexen der resulterede i graviditeten? Mænd skal slet ikke kunne stå til regnskab for deres handlinger?


Ja, de bør begge have de samme rettigheder og jeg er slet ikke enig i at en mand ikke står til regnskab når han vælger et barn fra.


Hvordan står han til regnskab, forklar mig det?

Og hvis ligestillingen er tippet så meget til kvinders side, hvorfor få vi så stadig lavere løn, mindre i pension, tager flere barnsyg dage, har færre topstillinger, tager det meste barsel, bliver udsat for mere og grovere partnervold, bliver oftest voldtaget, skal jeg blive ved?


Et barn er vel som udgangspunkt ikke bare noget man vælger fra for de fleste, så det er nok ikke noget der bliver gjort uden større overvejelser. Hvad mener du med at ligestillingen har tippet? Jeg diskuterer juridisk abort, men mænd skal måske straffes fordi nogle mener at der mangler ligestilling på nogle områder? (Selvom det selvfølgelig ikke passer)


At kvinder får lavere løn, mindre i pension, tager flere barnsyg dage, har færre topstillinger, tager det meste barsel, bliver udsat for mere og grovere partnervold, bliver oftest voldtaget er statistisk fakta. Men det er måske helt ok med dig?

Og nej mænd skal ikke straffes, overhovedet ikke. Men så længe kvinder bære de største risici og byrder ved graviditet og børn, er det så ikke fair nok, vi har det sidste ord.

Og her taler jeg geneneralt, jeg ved godt, der er mænd i denne tråd, hvor det slet ikke forholder sig sådan.


Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Daflo » 3. feb 2016, 19:14

Pølsemix skrev:Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?


Vil du så også i ligestillingens navn tvinge kvinden til at gennemføre en graviditet og overlade barnet til manden, hvis manden ønsker barnet og kvinden ikke gør?
2
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 19:21

Daflo skrev:
Pølsemix skrev:Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?


Vil du så også i ligestillingens navn tvinge kvinden til at gennemføre en graviditet og overlade barnet til manden, hvis manden ønsker barnet og kvinden ikke gør?


Selvfølgelig ikke, mænd bør bare have den samme mulighed for at vælge barnet fra som moren har.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2016, 19:23

Pølsemix skrev:Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?

Kunne du komme med et eksempel på et sådant sted?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3060
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5513

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 19:28

FruitFly skrev:
Pølsemix skrev:Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?

Kunne du komme med et eksempel på et sådant sted?


I jobs hvor fysik er en styrke. På politiskolen er forskellige fysiske krav til mænd og kvinder pga. fysikken er forskellige for de to køn. Her ville ens krav være en fordel for de mandlige elever. Så her ligestilles kønnene ved forskellige krav, da fysikken for mænd og kvinder ikke er ens.
0
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 292
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1165

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Wolf » 3. feb 2016, 19:29

Som det er nu, har mænd faktisk allerede mulighed for at pakke sydfrugterne og skride fra deres børn. Børn har ikke krav på samvær, men ret til underholdsbidrag (hvilket er et relativt lille beløb)

Så praktisk set har manden mulighed for at melde sig ud, undgå kontakt med barnet og dermed unddrage sig alt ansvar ud over det økonomiske.

Og ja, barnet ved så hvem der er biologisk far. Men det giver STADIG manden muligheden for at nægte at ses.

Jeg har svært ved at se problemet.

Men lad os sige, at mænd får mulighed for juridisk abort.
En "fysisk" abort slår et foster ihjel - ergo bliver der intet barn.
En juridisk abort resulterer ikke i andet end ansvars fraskrivelse og evt. Frihedsfølelse for manden. Barnet er der stadig. Det kan stadig få at vide, hvem der er biologisk far. Det kan stadig opsøge ham og stadig føle sig fravalgt og svigtet. Den eneste forskel er, for mig at se, det økonomiske aspekt.

Noget helt andet er -
Man kan vel for pokker ikke i ramme alvor mene, at mænd skal have retten til at fortryde en juridisk abort???
1
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 19:42

Pølsemix skrev:
Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?


Nogle ting KAN bare ikke ligestilles.

Hænderne op, alle der ønsker, at deres mand skal klippes i skrævet med en hækkesaks på fødestuen - bare for ligesom at dele fødselssmerterne lige?
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2016, 19:43

Pølsemix skrev:I jobs hvor fysik er en styrke. På politiskolen er forskellige fysiske krav til mænd og kvinder pga. fysikken er forskellige for de to køn. Her ville ens krav være en fordel for de mandlige elever. Så her ligestilles kønnene ved forskellige krav, da fysikken for mænd og kvinder ikke er ens.

Det synes jeg ikke er OK.
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"