Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
19
21%
Nej
61
66%
Ved ikke
12
13%
 
Afgivne stemmer: 92
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 19:45

Spasserinde skrev:
Pølsemix skrev:
Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?


Nogle ting KAN bare ikke ligestilles.

Hænderne op, alle der ønsker, at deres mand skal klippes i skrævet med en hækkesaks på fødestuen - bare for ligesom at dele fødselssmerterne lige?


Men det kan retten til selv at bestemme om man vil have et barn i sit liv vha, af juridisk abort.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 19:50

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Spasserinde skrev:
Pølsemix skrev:
Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?


Nogle ting KAN bare ikke ligestilles.

Hænderne op, alle der ønsker, at deres mand skal klippes i skrævet med en hækkesaks på fødestuen - bare for ligesom at dele fødselssmerterne lige?


Men det kan retten til selv at bestemme om man vil have et barn i sit liv vha, af juridisk abort.


Man kan jo bare vælge ikke at være en del af barnes liv allerede.


Det er ikke nok, hvis en kvinde vælger at få et barn hvor faderen er imod, så må hun også selv bære den økonomiske byrde. Uanset hvor lidt han er tvunget til at betale.
0
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 19:55

Inden jeg overhovedet diskuterer dette, vil jeg gerne tage kraftigt afstand fra brugen af udtrykket "juridisk abort". Intet menneske skal vokse op og være en abort.

En ting er, at man ikke gider et barn, som man har leveret arvemasse til. Noget andet er, at man vil sætte sådan et mærkat på et levende barn, bare fordi man er sur på moren. Som jeg skrev i et andet indlæg: Behøver man at være SÅ direkte med at formidle, at faren ville ønske man var blevet slået ihjel imens man var foster? Det synes jeg er uværdigt og urimeligt. Barnet har ikke bedt om at blive født, og det er urimeligt at det skal vokse op med sådan et mærkat, bare fordi far eller mor eller begge er nogle rodehoveder.

Jeg vil derfor referere til det som økonomisk og juridisk ansvarsfraskrivelse.
5
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Urtekussen » 3. feb 2016, 20:03

Hvis en kvinde får en abort, så er det et massivt fysisk (og psykisk) indgreb.

Det samme er ikke tilfældet for en mand, som ville kunne klare det hele med en underskrift.

Jeg synes ikke man skal tvinge manden igennem fysiske strabadser, for at opnå ligestilling også på dét punkt, men jeg tænker om ikke det virker som en "nem og hurtig" løsning, hvis man kan nøjes med en underskrift?

Især hvis man er sådan lidt en spade-Søren, som ikke rigtigt altid gider bruge kondom, for "hun tager vel pillen".
Så tænker man måske endnu mindre over dén underskrift, end den man sætter på sit nye leasy forbrugslån.
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 20:28

Pølsemix skrev:
Spasserinde skrev:
Pølsemix skrev:
Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?


Nogle ting KAN bare ikke ligestilles.

Hænderne op, alle der ønsker, at deres mand skal klippes i skrævet med en hækkesaks på fødestuen - bare for ligesom at dele fødselssmerterne lige?


Men det kan retten til selv at bestemme om man vil have et barn i sit liv vha, af juridisk abort.


Nej, den kan ej. Selv om man påråber sig juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse, så vil barnet alligevel eksistere - det kan man fx stadig ikke modsætte sig, ergo er der STADIG ikke ligestilling. Ligesom der ikke er på en lang række andre punkter.

Hvor er fx kompensationen for, at det er kvinden der skal gennemgå en traumatiserende abort? Der kunne man jo godt lige lovgive om, at manden skulle hoste op med 50.000 kr. for at kompensere for den svige og smerte, hun skal gennemgå, når nu de var to om at lave barnet.

Hvor er ligestillingen i, at det er kvinden, der skal føde? Modtager jeg en lovpligtig økonomisk kompensation fra faren for min fulde tabte arbejdsfortjeneste? Hvordan vil han kompensere, hvis jeg er revnet fra navle til bagdel? Hvad vil han gøre ved, at jeg lige har kastet op hver dag i 6 måneder i træk? Hvor er ligestillingen dér?

Ikke ligestilling den ene vej, ikke ligestilling den anden vej. Begge køn står ufordelagtigt på nogle punkter. Nogle ting kan bare ikke ligestilles - men man kan prøve at tilnærme sig....
3
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 20:34

At opnå ægte ligestilling er som sagt umuligt på en lang række områder. Derfor forsøger man at nå den mest rimelige tilnærmelse.

Man har så valgt, at den mest rimelige tilnærmelse er, at når nu fosteret er i kvindens krop, så er det ultimativt hendes valg om hun vil udnytte muligheden for en abort. Jeg tror, at mange par snakker sammen om, hvad der skal ske. Men hvis man ikke er enige, så kan man(d) altså ikke tvinge et menneske til at få et medicinsk indgreb, fordi man fortrød den sperm, man havde puttet i hende. Omvendt kan man heller ikke tvinge hende til at gennemføre en graviditet. Man kan aldrig ligestille på en måde, hvor manden har lige så meget at skulle have sagt som kvinden - for én eller anden skal tage den endelige beslutning, og selvfølgelig er det den, hvis krop skal gennemgå processen.

En anden mulighed er så den omtalte økonomiske og juridiske ansvarsfraskrivelse. Det synes du så er en rimelig tilnærmelse. Det synes jeg ikke. For jeg synes ikke, at kvinden skal være forpligtet af muligheden af abort sådan at, fordi abort nu eksisterer, så har hun satme bare at få en - og hvis hun ikke får den, så gider manden da i hvert fald ikke have noget at gøre med det barn, som han selv har været med til at lave. Jeg synes det er en fesen og ansvarsløs holdning fra en generation af mænd, som er blevet så vant til at afkoble sex fra reproduktion, at de ikke længere synes at de biologiske konsekvenser af sex rager dem en høstblomst. Så kan damen stå med aborten eller fødslen selv, og de kan bare sætte en underskrift og fortsætte ud i verden.

Her er et forslag: At mænd begynder at tage de her ting seriøst og bruger et pokkers kondom og efterspørger nogle p-piller til mænd, i stedet for at synes, at de biologiske konsekvenser af deres sæd udelukkende er kvindens problem. I ALLE andre tilfælde, der står man individuelt til regnskab for de fejl, man har begået - man står ikke og venter på, at den anden part redder en, og overlader hele suppedassen til den anden, hvis de nægter. "Det kan godt være vi var to om at dumme os, men hvis du ikke vil have en abort, så må du tage straffen for os begge."
3
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 20:36

Og så er vi slet ikke kommet til det, ud fra min viden, HÅBLØSE i juraen. Skal mænd, der fortryder, at de gjorde kæresten gravide, have ret til at fraskrive sig ansvaret? Og hvor længe - før eller efter en abort er mulig? Eller skal man begynde at indgå en kontrakt før man forsøger at lave børn - fordi ellers kan man risikere manden pludselig skifter mening?

Skal graviditet være sådan en hensigtserklæring, hvor manden kan nå at hoppe fra inden for 12 uger, hvorved kvinden så står med problemet?
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24394

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Moxy-lady » 3. feb 2016, 20:52

Spasserinde skrev:Alt muligt klogt


:love: :worship:

Du skrev det jeg tænkte.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24394

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Moxy-lady » 3. feb 2016, 20:54

Jeg synes altså så i øvrigt lige at vi skal droppe fraser som "tage livet af mit/sit lille barn" - jeg er ret sikker på at de fleste herinde går ind for fri abort, blandt andet med begrundelsen at der netop ikke er et "rigtigt" barn indenfor abortgrænsen.

Jeg er med på at det skaber nogle fine, følelsesladede billeder, men jeg synes lige at det er at gå en tand for vidt.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 21:00

Det er kvindens krop og derfor også kvindens valg, så ja i praksis er det kvindens problem. Der er ikke noget der hindrer at mænd kan få det samme valg som kvinden samtidig med at det til hver en tid er hende selv der bestemmer over hendes krop.
At mænd der ikke ønsker et barn skal straffes med en månedlig "dummebøde", fordi kvinder har det åh så hårdt er for mig en primitiv tankegang. Når man tilvælger et barn må man også være parat til selv at forsørge det.

Derudover er dine tanker/overvejelser urealiserbare for mig, så det har jeg ikke nogen holdning til.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2016, 21:09

Skumfidusen skrev:De mænd, der ufrivilligt er blevet fædre, føler sig absolut ikke forstået eller behandlet som nogen der faktisk føler sig virkelig jordet og elendigt behandlet. Men ok; det blev nok lige klynket nok.

Jeg er ked af det, men det er svært at mande mig op til at have sympati med mænd, der bare kunne have taget et kondom på. Og jeg tror at det er tilfældet for langt de fleste af d'herrer, som ufrivilligt bliver fædre.

[EDIT]Det samme gælder i øvrigt for kvinder, der bliver ufrivilligt gravide efter sex uden kondom. Det synes jeg sgu' heller ikke er for fikst, og så må også hun tage konsekvensen.
Senest rettet af FruitFly 3. feb 2016, 21:13, rettet i alt 1 gang.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 21:14

Skumfidusen skrev:Mener du det er urimeligt at den ene part i forholdet kan fravælge et barn, uden at den anden part kan blande sig i den beslutning? For kvinder kan jo i dag skifte mening op til uge 12, helt uden at spørge faren. Nu ved jeg godt at mænd ikke er rigtige mennesker, men for mig ville det eddermame være hjerteskærende at opleve at mit barn blev aborteret, men min kæreste ville frit kunne gøre det, hvis hun blev gravid. Hun måtte fjerne mit barn helt og aldeles og der er INTET jeg kan gøre ved det. Det er helt ok. Men det er fuldstændig utænkeligt at nogen mand, nogen sinde, under nogen omstændigheder ville skulle have lov til at fraskrive sig et barn han er biologisk far til. Det er tydeligvis stemningen hos mange kvinder. For han kunne jo bare have beskyttet sig.

Det er altså pudsigt, sådan som de argumenter der er totalt usmagelige når man taler mod fri abort, er fuldstændigt i orden når de bliver brugt mod mænds mulighed for en tilsvarende frihed. Uanset om kvinden har løjet, om hun har snydt med præventionen, om hun bevidst har forholdt ham informationen om at hun er gravid, om hun har hugget et bortsmidt kondom og insimineret sig med det, hvis sagen skal sættes fuldstændig på spidsen. Aldrig nogen sinde skal nogen mand skulle kunne slippe ud af det ansvar. Han skulle bare have beskyttet sig eller ladet være med at knalde.


Det jeg mener er, at folk simpelthen har glemt at forholde sig kritisk til normen om abort - for det mener jeg, at det er blevet til: En norm. Og at det er bizart, at man forventer abort af nogle kvinder (der hvor det var et uheld), men ikke af andre - hvis abort var noget, man bare lige gjorde, kunne man jo indføre at manden måtte fraskrive sig ansvaret indtil muligheden for abort udløb, selv når barnet var planlagt.

At abort er en mulighed, bør ikke forpligte kvinden til at få en - og jo, det er en forpligtelse, hvis fravalget betyder at hun så bliver tillagt al ansvar for en fejltagelse, man var to om at begå.

Desuden synes jeg, du overdriver en smule. Vi er mange, som har taget kraftigt afstand til dem, der snyder ved præventionen. Men det er bare umuligt rigtigt at bevise. Så derfor skal man ikke lovgive efter det. I stedet skal man begynde at passe på sig selv, når nu de manglende lige muligheder for at beslutte post-gravidtet, er et urysteligt faktum.

Her er fx et indlæg, jeg skrev tidligere:

Spasserinde skrev:Det er mig fuldstændigt ubegribeligt at noget menneske kan finde på at snyde sig til en graviditet.

Hvor meget jeg end synes, at mænd har ansvar for at holde deres sæd hvor den ikke hiver børn hjem, de ikke gider have - og at de ikke tager det ansvar seriøst nok - så synes jeg det er en svinestreg uden lige at forsøge bevidst at blive gravid uden om partnerens accept. Apropos victim blaming.

Jeg synes faktisk det er rimeligt psycho-agtigt, og jeg ville for evigt miste tilliden til en person, der kunne finde på den slags.


Jeg synes det må være helt forfærdeligt som mand at stå og ikke have kontrol over, om ens barn fx blev aborteret hvis kvinden skiftede mening. Det synes jeg faktisk er mere urimeligt, end når hun blot vælger at beholde et barn - i den situation kunne man i det mindste have beskyttet sig bedre. Jeg håber, det ikke sker særligt tit. Men hvad er samtidig alternativet? Én af parterne skal jo for fa'en tage den endelige beslutning, og af mangel på meningsfuld demokrati i biologien, så er det kvinden, hvis man ikke kan blive enige. Det kan de fleste forhåbentligt.

Personligt mener jeg, at det er ens moralske ansvar som kvinde at indbringe manden i beslutningen. Men jeg mener ikke, at vi skal lovgive på en måde så han kan fraskrive sig ansvaret, hvis ikke beslutningen falder ud til hans fordel.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2016, 21:15

Skumfidusen skrev:
FruitFly skrev:
Skumfidusen skrev:De mænd, der ufrivilligt er blevet fædre, føler sig absolut ikke forstået eller behandlet som nogen der faktisk føler sig virkelig jordet og elendigt behandlet. Men ok; det blev nok lige klynket nok.

Jeg er ked af det, men det er svært at mande mig op til at have sympati med mænd, der bare kunne have taget et kondom på. Og jeg tror at det er tilfældet for langt de fleste af d'herrer, som ufrivilligt bliver fædre.


Det samme kunne man sige om kvinder, der er blevet ufrivilligt gravide og gerne vil have en abort. "I kunne jo bare have passet på - hvorfor skulle vi have ondt af jer". Det er vidunderligt nemt som udenforstående at være bagklog på andres vegne og forlange af andre mennesker at de jo bare altid skal være perfekte; så havde der slet ikke været noget problem.

Ja, jeg tilføjede også lige lidt om det. Jeg har det på samme måde med kvinder, der bliver ufrivilligt gravide efter ubeskyttet sex. Dem har jeg sgu' heller ikke ondt af.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 21:16

Allmost_Famous skrev:
Pølsemix skrev:Det er kvindens krop og derfor også kvindens valg, så ja i praksis er det kvindens problem. Der er ikke noget der hindrer at mænd kan få det samme valg som kvinden samtidig med at det til hver en tid er hende selv der bestemmer over hendes krop.
At mænd der ikke ønsker et barn skal straffes med en månedlig "dummebøde", fordi kvinder har det åh så hårdt er for mig en primitiv tankegang. Når man tilvælger et barn må man også være parat til selv at forsørge det.

Derudover er dine tanker/overvejelser urealiserbare for mig, så det har jeg ikke nogen holdning til.


Så uanset hvad der er gået forud for graviditeten, er det rimeligt at faren kan fraskrive sig ethvert ansvar? Fordi moren har jo selv tilvalgt at få et barn, og må derfor også være fjong med at forsørge det alene?


Ja
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2016, 21:20

Jeg synes stadigvæk at min idé om at man aftaler det inden man har sex er god. Og synes man at det ødelægger romantikken, så på med kondomet.

Og helt ærligt - man skal da ALTID bruge kondom, når man har sex med andre end en fast partner (og med en fast partner kan man godt lave en aftale om, at manden intet ansvar vil påtage sig for et evt. barn (medmindre andet aftales under graviditeten)).
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"