Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 09:22

Lemonella skrev:Det skal jeg så ikke kunne sige. :)
Nu var 70erne jo ikke ligefrem den mørke middelalder. Vi havde skam seksualundervisning i skolerne. Det fik jeg i hvert fald i 8 klasse, hvilket var i 1968 og P-pillerne var skam også opfundet. Dem startede jeg selv på i 1969, såe, helt uvidende var vi vist ikke. :D
Jeg husker ikke selv, at menstruation var ensomt eller skamfuldt. Det var mest pisseirriterende.


Jeg tænkte heller ikke så meget på 70'erne, men på at de fremtrædende rødstrømper havde været teenagere i 50'erne og de tidligste 60'ere, og at det var oplevelser, de havde haft der, som blev drivkraften bag deres engagement, happenings, osv. :)

Min mor (f. 1945) kom fra et åbent og kærligt hjem, men menstruation talte man ikke om. Det var tys-tys og tabu i en sådan grad, at faktuelle spørgsmål heller ikke kunne besvares, øjensynligt fordi min mormor ligesom mange andre mødre faktisk ikke rigtig vidste noget om det og kun associerede det med frygt for ufrivillig graviditet og enten illegal abort eller social deroute, hvis man ikke kunne blive gift.
Seksualundervisningen var én time med en hakkende og stammende dame i kittel.

Det var heldigvis forhold, der meget snart skulle blive ændret, hvilket dine eksempler viser.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 4. feb 2016, 09:27

DetSorteCirkus skrev:Jeg tænkte heller ikke så meget på 70'erne, men på at de fremtrædende rødstrømper havde været teenagere i 50'erne og de tidligste 60'ere, og at det var oplevelser, de havde haft der, som blev drivkraften bag deres engagement, happenings, osv. :)

Min mor (f. 1945) kom fra et åbent og kærligt hjem, men menstruation talte man ikke om. Det var tys-tys og tabu i en sådan grad, at faktuelle spørgsmål heller ikke kunne besvares, øjensynligt fordi min mormor ligesom mange andre mødre faktisk ikke rigtig vidste noget om det og kun associerede det med frygt for ufrivillig graviditet og enten illegal abort eller social deroute, hvis man ikke kunne blive gift.
Seksualundervisningen var én time med en hakkende og stammende dame i kittel.

Det var heldigvis forhold, der meget snart skulle blive ændret, hvilket dine eksempler viser.

Ah, det tror jeg nu ikke har noget at gøre med et evt. krav om tilskud/fradrag til køb af bind.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 09:39

dgd2007 skrev:Ah, det tror jeg nu ikke har noget at gøre med et evt. krav om tilskud/fradrag til køb af bind.


Nej, ikke direkte, men når lige menstruation blev sådan et stærkt symbol for mange feminister omkring 1970, har en del af årsagen givetvis været, at det umiddelbart før havde været et tabu, lidt i stil med at lange bukser til kvinder blev et feministisk symbol i 1920'erne, og livet mellem moderskab og karriere i dag er et stort emne i ligestillingsdebatten.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 4. feb 2016, 10:07

DetSorteCirkus skrev:Nej, ikke direkte, men når lige menstruation blev sådan et stærkt symbol for mange feminister omkring 1970, har en del af årsagen givetvis været, at det umiddelbart før havde været et tabu, lidt i stil med at lange bukser til kvinder blev et feministisk symbol i 1920'erne, og livet mellem moderskab og karriere i dag er et stort emne i ligestillingsdebatten.

Jeg havde selvfølgelig ikke adgang til de overvejelser, der lå bag, så jeg ved da ikke, om sådan noget kan have spillet ind.

Men jeg tror nu mere, det bare var ud fra en opregning af alle de punkter, hvor kvinder blev dårligere stillet i samfundet (fx økonomisk). Som fx det berømte eksempel, hvor de steg om bord hos Kjøbenhavns Sporveje og kun ville betale 70 øre for billetten i stedet for det normale 1 kr., fordi de havde beregnet, at svarede til den gennemsnitlige lønforskel (faktisk undertiden overenskomstfastsat for samme arbejde!):

Billede
0
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2402
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Badesandalen » 4. feb 2016, 10:12

Skumfidusen skrev:De har også lavet "How Deep Is Your Rug" :)


Er det ikke også meget passende? :fløjt:

Billede

Undskyld. Jeg skal nok gå nu...
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 10:28

dgd2007 skrev:eg havde selvfølgelig ikke adgang til de overvejelser, der lå bag, så jeg ved da ikke, om sådan noget kan have spillet ind.

Men jeg tror nu mere, det bare var ud fra en opregning af alle de punkter, hvor kvinder blev dårligere stillet i samfundet (fx økonomisk). Som fx det berømte eksempel, hvor de steg om bord hos Kjøbenhavns Sporveje og kun ville betale 70 øre for billetten i stedet for det normale 1 kr., fordi de havde beregnet, at svarede til den gennemsnitlige lønforskel (faktisk undertiden overenskomstfastsat for samme arbejde!):

Billede


Jeg tænkte også på den happening, da jeg læste Lemonellas første indlæg, og den giver rationel mening for mig.
Afdragsfri menstruationsbind har jeg til gengæld som sagt svært ved at se logikken i. Jeg kan ikke forstå, hvad det var for en fx. økonomisk ret, man ville have, eller privilegium generelt og derfor tænker jeg, at der har ligget en anden symbolik og tankerække bag.

Samtidig har jeg i forskellige forbindelser hørt og læst om de personlige oplevelser, der var med til at skabe mange af de første rødstrømpers engagement, og der dukker skammen over ting som menstruation, sex og graviditet op igen og igen samt det velkendte ønske om at gøre det private politisk.
Jeg kan også huske at være stødt på sange og digte med samme tematik, fx. ét af Vita Andersen om at få menstruation på sin konfirmationsdag.
1
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kommodedyret » 4. feb 2016, 10:43

Egentlig ærgerligt at man ikke må tage ud at rejse når man er på dagpenge, uden at skulle trækkes tusindvis af kroner.

Jeg mener, man har jo tiden til det alligevel, det skader vel ikke at man tager en lille weekendtur til udlandet. Når først man får job har man ikke tid til den slags længere.

Og så er det pissesmart at man er fleksibel som ledig. Man kan sagtens flytte sin weekendtur til tirsdag. Og så kan man få fat i alle de billige flybilletter og tilbud.
5
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dirtylittledevil » 4. feb 2016, 11:18

Jeg synes slet slet slet ikke der er skyggen af noget som helst charmerende eller sjovt ved Familien fra Bryggen.
15
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 4. feb 2016, 11:21

Kommodedyret skrev:Egentlig ærgerligt at man ikke må tage ud at rejse når man er på dagpenge, uden at skulle trækkes tusindvis af kroner.

Jeg mener, man har jo tiden til det alligevel, det skader vel ikke at man tager en lille weekendtur til udlandet. Når først man får job har man ikke tid til den slags længere.

Og så er det pissesmart at man er fleksibel som ledig. Man kan sagtens flytte sin weekendtur til tirsdag. Og så kan man få fat i alle de billige flybilletter og tilbud.

Hvis det er a-kasse-dagpenge vi snakker om, kan du holde officiel ferie ligesom alle andre.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kommodedyret » 4. feb 2016, 11:22

dgd2007 skrev:
Kommodedyret skrev:Egentlig ærgerligt at man ikke må tage ud at rejse når man er på dagpenge, uden at skulle trækkes tusindvis af kroner.

Jeg mener, man har jo tiden til det alligevel, det skader vel ikke at man tager en lille weekendtur til udlandet. Når først man får job har man ikke tid til den slags længere.

Og så er det pissesmart at man er fleksibel som ledig. Man kan sagtens flytte sin weekendtur til tirsdag. Og så kan man få fat i alle de billige flybilletter og tilbud.

Hvis det er a-kasse-dagpenge vi snakker om, kan du holde officiel ferie ligesom alle andre.


Ikke hvis man ikke har optjent nogen feriepenge fordi man er dimittend.

Men ellers lidt forbi pointen af mit indlæg.
Senest rettet af Kommodedyret 4. feb 2016, 11:25, rettet i alt 1 gang.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kommodedyret » 4. feb 2016, 11:25

Dirtylittledevil skrev:Jeg synes slet slet slet ikke der er skyggen af noget som helst charmerende eller sjovt ved Familien fra Bryggen.


Jeg er gånnok også blevet træt af dem.

Altså, det er det der er så nederen ved reality-tv: ved andre tv-serier der kan man ligesom følge en udvikling i karaktererne, nogen gange bliver de endda mere komplekse eller livskloge. Men i realitygenren der hænger de bare fast i en konstant sump af dumhed. Ingen progression.
8
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 4. feb 2016, 11:36

DetSorteCirkus skrev:Jeg tænkte også på den happening, da jeg læste Lemonellas første indlæg, og den giver rationel mening for mig.
Afdragsfri menstruationsbind har jeg til gengæld som sagt svært ved at se logikken i. Jeg kan ikke forstå, hvad det var for en fx. økonomisk ret, man ville have, eller privilegium generelt og derfor tænker jeg, at der har ligget en anden symbolik og tankerække bag.

Samtidig har jeg i forskellige forbindelser hørt og læst om de personlige oplevelser, der var med til at skabe mange af de første rødstrømpers engagement, og der dukker skammen over ting som menstruation, sex og graviditet op igen og igen samt det velkendte ønske om at gøre det private politisk.
Jeg kan også huske at være stødt på sange og digte med samme tematik, fx. ét af Vita Andersen om at få menstruation på sin konfirmationsdag.

Ja, der kan jo sagtens være blandet alle mulige motiver sammen. Jeg var ellers generelt positiv over for det (altså ikke specielt med mentstruationsfradrag :) men sådan den samlede pakke af kvindebevægelsessynspunkter, da de kom frem omkring 1969-70) - fordi når man ikke længere skulle ned til floden for at vaske tøj, og ikke havde 10 børn, var der jo ingen grund til at kvinderne bare gik og tullede rundt derhjemme og ikke anede noget om noget som helst, og derfor heller ingen grund til, at kvinder skulle være mentalt spærret fra visse professioner eller have mindre i løn.

Der var dog én gang, nogle rødstrømper virkede "drejede mig af" ... de påstod nemlig, at man først havde accepteret sig selv som kvinde, når man kunne drikke sit eget menstruationsblod! :wacko: :badr: :stoned:
Senest rettet af dgd2007 4. feb 2016, 11:36, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 4. feb 2016, 11:39

Kommodedyret skrev:Ikke hvis man ikke har optjent nogen feriepenge fordi man er dimittend.

Nå ok, der er måske en speciel regel der.
Men normalt kan man jo få feriepenge fra a-kassen, hvis man ikke har optjent selv i året før.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lurende Peber » 4. feb 2016, 11:49

Fyrst Eberhard skrev:Poledansere opfatter i øvrigt Linse Kessler som den ideelle kvinde.
:forvirret: Er det fordi, hun kan holde fast på polen udelukkende med brysterne?

1ste sæson kiggede jeg med ind imellem. Nu virker det som samme suppe på gamle ben :s
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 4. feb 2016, 11:50

De fleste af de tv-personer, I snakker om, aner jeg ikke, hvem er! :fløjt:
0

Tilbage til "Generelt"