Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
19
21%
Nej
61
66%
Ved ikke
12
13%
 
Afgivne stemmer: 92
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Animi » 4. feb 2016, 09:52

thomassneum skrev:Kun HVIS moderen vælger at gennemfører graviditetet, men så er det 100% også hendes eget valg og ansvar.


Men så kan man heller ikke sige at det ikke er et barn man fraskriver sig ansvaret fra, heller ikke selvom man gør det på forhånd.
Vi kan selvfølgelig godt blive enige om at moren vælger hvorvidt barnet skal fødes eller ej - mens det er faren og ingen anden der vælger hvorvidt barnet skal vokse op med eller uden ham.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 09:53

Manden skal have mulighed for en juridisk abort,somkvinden har mulighed for en fysisk abort, frem til uge 12.
For at imødese, sene beslutninger, så kan jeg godt finde de rimeligt, at en juridisk abort skal ske før uge 12, uge 10 kunne være en mulighed.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 09:54

Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:
Allmost_Famous skrev:Thomas, hold op. Du er jo ikke dum. Jeg spørger dig ligeud om en mand bør have ret til at fraskrive sig ethvert ansvar overfor sit kommende barn, uanset om graviditeten var planlagt eller et uheld. Det ER ikke hjernekirurgi. Ja eller nej?


Hvis du ikke kan løfte dit niveau en smule, så stopper debatten imellem os to.

Jeg besvarede dit spørgsmål. Gå tilbage og læs, skulle du være i tvivl eller har overset det.

Du besvarede det ikke. Du skrev, at manden burde have et valg. Jeg forstår ganske enkelt ikke om det betyder ja eller nej. Kan du ikke bare skrive det?


Er det fyldesgørende:

Manden skal have mulighed for en juridisk abort,somkvinden har mulighed for en fysisk abort, frem til uge 12.
For at imødese, sene beslutninger, så kan jeg godt finde de rimeligt, at en juridisk abort skal ske før uge 12, uge 10 kunne være en mulighed.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Anilara » 4. feb 2016, 09:55

thomassneum skrev:

Hvad er 11+5?

16 :P
Ej, det er uge 11 og fem dage inde i graviditeten.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 09:56

Animi skrev:
thomassneum skrev:Kun HVIS moderen vælger at gennemfører graviditetet, men så er det 100% også hendes eget valg og ansvar.


Men så kan man heller ikke sige at det ikke er et barn man fraskriver sig ansvaret fra, heller ikke selvom man gør det på forhånd.
Vi kan selvfølgelig godt blive enige om at moren vælger hvorvidt barnet skal fødes eller ej - mens det er faren og ingen anden der vælger hvorvidt barnet skal vokse op med eller uden ham.


Nej det er ej.. Moderen har et valg.
Det har de begge.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 09:57

FruDulle skrev:Sorry, det måden at tælle uger og dage på i en graviditet. 11+5 er dagen inden en abort kan foretages i Dk.

Humlen er jo om det er rimeligt at man kan fralægge sig ansvar fra en ønsket graviditet. Altså keh er med på at det kan kvinden i teorien også. Men taler vi en ønsket graviditet er det dælme nemt at sige tak, men nej tak i sidste time og så plædere for at kvinden jo omgås har haft nuligheden for en abort. For det er jo en mulighed man kalkulerer med når det er en ønsket graviditet.

Jeg har tidligere sagt at snyd ift graviditet er uacceptabelt og du har al min sympati i din situation. Men en differentieret adgang til juridisk abort giver mere mening, end en ret for alle tilfælde. Så som adgang til det hvis der har været snyd med i spillet


Mit svar er:

Manden skal have mulighed for en juridisk abort,somkvinden har mulighed for en fysisk abort, frem til uge 12.
For at imødese, sene beslutninger, så kan jeg godt finde de rimeligt, at en juridisk abort skal ske før uge 12, uge 10 kunne være en mulighed.

Håber det er dækkende.
Senest rettet af thomassneum 4. feb 2016, 09:59, rettet i alt 1 gang.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 09:58

Angelina skrev:
thomassneum skrev:
Nej..

Den juridiske abort omhandler en ansvarsfraskrivelse (punktum), HVIS moderen vælger at gennemfører på trods af den juridiske abort, så er det et aktivt valg fra hendes side, og hendes ansvar.


AHA! Så FØRST skal far vælge om han vil eller ej - og DEREFTER skal kvinden så træffe et valg om hun vil have et barn som far ikke gider - og slet slet ikke føle sig presset til en abort?


Ja.

Han skal have et valg, nøjagtig som kvinden har.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:00

FruDulle skrev:Har jeg misset et svar et sted?


Se igen.. ved ikke hvad der skete? :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Animi » 4. feb 2016, 10:05

Det som jeg også ser problemet ved en juridisk "abort" vs. en fysisk abort, er at man skal forholde sig til to vidt forskellige ting, mens nogen stadigvæk kalder det for det samme valg.
Jeg vil overhovedet ikke undervurdere hvor hårdt det kan være at skulle vælge hvorvidt man vil være en del af sit barns liv eller ej. Og jeg har virkelig sympati for de mænd der bevidst er blevet snydt af en kvinde, så man står i det valg til at starte med. Men mine argumenter imod juridisk abort går så også hovedsageligt til de situationer, hvor ingen er blevet snydt, men man begge er skyld i den situation man er i.

Men mens manden skal forholde sig til hvorvidt han vil være en del af barnets liv, skal kvinden forholde sig til hvorvidt det kommende barn overhovedet skal have lov til at leve eller ej.
Det er altså to vidt forskellige ting at skulle tage stilling til, og derfor synes jeg ikke man kan påstå at kvinden og manden har det samme valg, når det er to vidt forskellige valg man tager.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:08

Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:
Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:
Allmost_Famous skrev:Thomas, hold op. Du er jo ikke dum. Jeg spørger dig ligeud om en mand bør have ret til at fraskrive sig ethvert ansvar overfor sit kommende barn, uanset om graviditeten var planlagt eller et uheld. Det ER ikke hjernekirurgi. Ja eller nej?


Hvis du ikke kan løfte dit niveau en smule, så stopper debatten imellem os to.

Jeg besvarede dit spørgsmål. Gå tilbage og læs, skulle du være i tvivl eller har overset det.

Du besvarede det ikke. Du skrev, at manden burde have et valg. Jeg forstår ganske enkelt ikke om det betyder ja eller nej. Kan du ikke bare skrive det?


Er det fyldesgørende:

Manden skal have mulighed for en juridisk abort,somkvinden har mulighed for en fysisk abort, frem til uge 12.
For at imødese, sene beslutninger, så kan jeg godt finde de rimeligt, at en juridisk abort skal ske før uge 12, uge 10 kunne være en mulighed.

Så en mand kan uden problemer fraskrive sig ansvaret for et barn, han helt bevidst har været med til at lave? Ok. Så forstår jeg hvad du mener. Desværre.


Ganske som en kvinde kan det.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:10

FruDulle skrev:
thomassneum skrev:
FruDulle skrev:Sorry, det måden at tælle uger og dage på i en graviditet. 11+5 er dagen inden en abort kan foretages i Dk.

Humlen er jo om det er rimeligt at man kan fralægge sig ansvar fra en ønsket graviditet. Altså keh er med på at det kan kvinden i teorien også. Men taler vi en ønsket graviditet er det dælme nemt at sige tak, men nej tak i sidste time og så plædere for at kvinden jo omgås har haft nuligheden for en abort. For det er jo en mulighed man kalkulerer med når det er en ønsket graviditet.

Jeg har tidligere sagt at snyd ift graviditet er uacceptabelt og du har al min sympati i din situation. Men en differentieret adgang til juridisk abort giver mere mening, end en ret for alle tilfælde. Så som adgang til det hvis der har været snyd med i spillet


Mit svar er:

Manden skal have mulighed for en juridisk abort,somkvinden har mulighed for en fysisk abort, frem til uge 12.
For at imødese, sene beslutninger, så kan jeg godt finde de rimeligt, at en juridisk abort skal ske før uge 12, uge 10 kunne være en mulighed.

Håber det er dækkende.


Jeg er vitterligt dybt forundret. At man kan mene at det er fair at skridE fra sin gravide partner med alle de følelser der er involveret og sige at "så må du få en abort for du har muligheden". Det virker på mig så totalt kynisk. Jeg kan ikke forstå at man kan mene at det er okay. Sorry.

Ikke en engang præmissen og differentieret juridisk abort kan du imødekomme?


Jeg ønsker at manden har et valg, præcist som kvinden har et valg.

Jeg er ikke med på hvad du mener med differentieret juridisk abort?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:11

Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:
Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:
Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:
Allmost_Famous skrev:Thomas, hold op. Du er jo ikke dum. Jeg spørger dig ligeud om en mand bør have ret til at fraskrive sig ethvert ansvar overfor sit kommende barn, uanset om graviditeten var planlagt eller et uheld. Det ER ikke hjernekirurgi. Ja eller nej?


Hvis du ikke kan løfte dit niveau en smule, så stopper debatten imellem os to.

Jeg besvarede dit spørgsmål. Gå tilbage og læs, skulle du være i tvivl eller har overset det.

Du besvarede det ikke. Du skrev, at manden burde have et valg. Jeg forstår ganske enkelt ikke om det betyder ja eller nej. Kan du ikke bare skrive det?


Er det fyldesgørende:

Manden skal have mulighed for en juridisk abort,somkvinden har mulighed for en fysisk abort, frem til uge 12.
For at imødese, sene beslutninger, så kan jeg godt finde de rimeligt, at en juridisk abort skal ske før uge 12, uge 10 kunne være en mulighed.

Så en mand kan uden problemer fraskrive sig ansvaret for et barn, han helt bevidst har været med til at lave? Ok. Så forstår jeg hvad du mener. Desværre.


Ganske som en kvinde kan det.

:stoned:


Smukt... desværre ender vores debat i dette emne her.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:13

Animi skrev:Det som jeg også ser problemet ved en juridisk "abort" vs. en fysisk abort, er at man skal forholde sig til to vidt forskellige ting, mens nogen stadigvæk kalder det for det samme valg.
Jeg vil overhovedet ikke undervurdere hvor hårdt det kan være at skulle vælge hvorvidt man vil være en del af sit barns liv eller ej. Og jeg har virkelig sympati for de mænd der bevidst er blevet snydt af en kvinde, så man står i det valg til at starte med. Men mine argumenter imod juridisk abort går så også hovedsageligt til de situationer, hvor ingen er blevet snydt, men man begge er skyld i den situation man er i.

Men mens manden skal forholde sig til hvorvidt han vil være en del af barnets liv, skal kvinden forholde sig til hvorvidt det kommende barn overhovedet skal have lov til at leve eller ej.
Det er altså to vidt forskellige ting at skulle tage stilling til, og derfor synes jeg ikke man kan påstå at kvinden og manden har det samme valg, når det er to vidt forskellige valg man tager.


Ingen påstår at de har 100% samme valg.
De har begge et valg i situationen. Eller burde havde det.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Animi » 4. feb 2016, 10:17

thomassneum skrev:
Animi skrev:Det som jeg også ser problemet ved en juridisk "abort" vs. en fysisk abort, er at man skal forholde sig til to vidt forskellige ting, mens nogen stadigvæk kalder det for det samme valg.
Jeg vil overhovedet ikke undervurdere hvor hårdt det kan være at skulle vælge hvorvidt man vil være en del af sit barns liv eller ej. Og jeg har virkelig sympati for de mænd der bevidst er blevet snydt af en kvinde, så man står i det valg til at starte med. Men mine argumenter imod juridisk abort går så også hovedsageligt til de situationer, hvor ingen er blevet snydt, men man begge er skyld i den situation man er i.

Men mens manden skal forholde sig til hvorvidt han vil være en del af barnets liv, skal kvinden forholde sig til hvorvidt det kommende barn overhovedet skal have lov til at leve eller ej.
Det er altså to vidt forskellige ting at skulle tage stilling til, og derfor synes jeg ikke man kan påstå at kvinden og manden har det samme valg, når det er to vidt forskellige valg man tager.


Ingen påstår at de har 100% samme valg.
De har begge et valg i situationen. Eller burde havde det.


Jeg synes bare ikke man kan kalde det for ligestilling, eller noget nær ligestilling. For mig at se, giver det bare manden flere (måske bedre i nogens øjne) muligheder, mens kvinden får flere ting de pludselig skal forholde sig til og åbenbart tage ansvar for.
Jeg kan virkelig ikke se ligestillingen i det.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:18

FruDulle skrev:Mener du virkelig at kvinden valg når det kommer til en ønsket og planlagt graviditet og manden så skrider i sidste time? Man overvejer da ikke et sekund en abort i sådan et situation, hvorfor skulle det være et valg?

Skrev det tidligere- diffentieret juridisk abort i tilfælde hvor han f.eks. er blevet snydt, eller at en graviditet sker ved prævention som ikke virker, kondom sprænger, p-piller svigter.

Men at muligheden for juridisk abort frafalder hvis man er i et forhold og det planlagt,eller at man har haft ubeskyttet sex.


Naturligvis har kvinden et valg. præmissen for at gennemfører graviditeten er blevet ændret, og dermed har hun et valg at træffe. Jeg vil aldrig påstå at det er et nemt valg, men et valg, ..det har hun. Og alt jeg plæderer for at det er at manden ligeledes har et valg.

Jeg kunne sagtens være åben over for diffentieret juridisk abort, som du beskriver det.
Jeg er ikke sikker på om det vil være muligt at implementerer i praksis. Men det lyder ikke så dumt.
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"