50.000 for en arm

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

50.000 for en arm

Indlægaf Hunkat » 4. feb 2016, 14:45

Et kanalrundfartsfirma har fået en bøde på 50.000 kr. for ikke at sikre passagerene før de lagde til hvorved en pige fik knust sin arm så eftertrykkeligt at den måtte amputeres.
http://politiken.dk/indland/ECE3050499/knust-pigearm-udloeser-boede-til-kanalrundfarts-rederi/

Det er selvfølgelig utrolig tragisk og det er rigtig godt at både de og konkurrenten har sat afskærmning op så det ikke kan ske igen.

Men jeg synes faktisk det er lidt usmageligt at de måske vil anke dommen. Freak accidents happens og det kan man nok aldrig sikre sig ud af men jeg synes faktisk det er lidt respektløst at prøve at krybe udenom.

En lille pige skal leve resten af livet uden en arm! Så synes jeg godt man kan æde 50.000 i bøde når man er et stort selskab. Erstatninger for den slags er jo i mikrostørrelsen herhjemme (ikke at jeg ønsker mig amerikanske tilstande) så det er jo heller ikke fordi de er bange for at gå konkurs hvis familien vælger et civilt søgsmål.

De er selvfølgelig, ligesom alle andre der bliver dømt, i deres gode ret til at få det afprøvet ved en højere instans. Men jeg synes det er lidt usmageligt.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: 50.000 for en arm

Indlægaf Aima » 4. feb 2016, 14:51

Men det fremgår jo ret tydeligt, at det overhovedet ikke handler om penge. Rederiet anker dommen af principielle årsager, fordi de ikke mener, de bør drages til ansvar for ulykken. Hvorvidt de bør, er jeg ikke i stand til at forholde mig til, men jeg forstår da udmærket, man som virksomhed ikke blot æder at være skyld i en ulykke, hvis man oprigtigt mener, man har haft sit på det rene.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: 50.000 for en arm

Indlægaf Aima » 4. feb 2016, 14:56

Og ja, freak accidents sker jo, og defineres vel netop ved være så uforudset og tilfældig, at ingen kunne have regnet den ud. Skete der en ulykke på mit sted, som jeg som indehaver på ingen mulig måde kunne have forudset eller hindret, så gjorde jeg også alt, der stod i min magt for at blive fritaget for ansvar. Ikke pga. penge, men for princippet og retfærdighedens skyld. Også selvom ulykken skete for en 10-årig pige, en mongol eller en muslim. Jeg vil ikke dømmes for noget, der ikke er min skyld.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 50.000 for en arm

Indlægaf Slettet bruger » 4. feb 2016, 22:26

Det er ikke deres skyld - det er forældrenes skyld, de skulle have holdt bedre øje med hende.

Man kan jo komme til skade i et hvilket som helst transportmiddel på den måde, hvis man stikker armen ud af vinduet på et tog eller fra en bus f.eks.

Jeg synes det ville være enormt ærgeligt hvis vi får det ligesom i USA hvor man skal afskærme alt og advare om alt fordi folk kan komme til skade på de mest absurde måder. Ligesom advarslerne på kaffekopperne om at kaffen er varm.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: 50.000 for en arm

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 22:49

Jeg undrer mig over dommen. Bådene skal vel leve op til nogle generelle krav, og hvis de ikke har gjort det, og samtlige både hos flere rederier i årevis har sejlet rundt unde den fornødne afskærmning, burde ansvaret ligge hos søfartsmyndighederne. Det er ikke ligefrem svært at kontrollere, om sådan noget er i orden.
Havde det i stedet drejet sig om, at båden i det konkrete tilfælde var gået for tæt på kajen, ville jeg have set anderledes på det, fordi der så var blevet begået en unik fejl.

Dommen svarer for mig at se til, at en stående buspassager falder og bliver hjerneskadet, hvorefter selskabet bliver dømt for, at chaufføren har lukket flere mennesker ind, end der er siddepladser til.

Jeg kan godt forstå, at selskabet vil have prøvet sagen, for de har nogle gode grunde til at mene, at de har handlet i god tro, i og med de og andre rederier i så mange år har kunne sejle uden afskærmning. Hvis de skal holde sig fra at anke, fordi offeret er en 10-årig pige, bliver det for meget dummebøde til mig, uagtet at jeg godt kan forestille mig, at valget vil kunne få nogle kunder til at vælge deres produkt fra.
0

Tilbage til "Generelt"