Backpacking på budget - destinationsinspiration

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Backpacking på budget - destinationsinspiration

Indlægaf Joe » 4. feb 2016, 19:17

Efter kun at have været på storbyferier eller charterture de sidste fem år, trænger min værre halvdel og jeg til noget lidt mere rejse-agtigt. Vi tænker backpacking.
Men jeg aner ikke hvorhen!
Da den ene af os er studerende, skal det helst ikke være for dyrt. Dvs overkommelige flybilletter og okay leveomkostninger.
Vi har backpacket sammen i Japan, derudover har jeg gjort det alene i Sydkorea, Thailand, samt et par fordrukne dage i Laos (dvs det kunne faktisk godt være en mulighed at tage tilbage og se andet end en flod, nogle baderinge, og drinks i spande.)

Jeg har indtil videre undersøgt flybilletter til Cambodja, Vietnam og Filipininerne. Men måske er der andre oplagte destinationer?
Har I nogle gode forslag og anbefalinger?
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Backpacking på budget - destinationsinspiration

Indlægaf milisa » 4. feb 2016, 20:31

Kina! Det er så specielt, at det skal opleves!
0
Tally-ho
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Backpacking på budget - destinationsinspiration

Indlægaf Joe » 4. feb 2016, 20:53

milisa skrev:Kina! Det er så specielt, at det skal opleves!


Efter et tjek på momondo, er det i hvert fald den billigste destination flybilletwise. Så den er på listen! Kan du uddybe, hvad der gør det specielt?
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Backpacking på budget - destinationsinspiration

Indlægaf milisa » 4. feb 2016, 21:11

Joe skrev:Efter et tjek på momondo, er det i hvert fald den billigste destination flybilletwise. Så den er på listen! Kan du uddybe, hvad der gør det specielt?


Ja.... Men ikke uden at skræmme dig fra at tage af sted! :-D Det er kulturen, der er det specielle. Landskaberne selvfølgelig også, men nu er Kina jo så mega-stort, at det ikke giver mening at tale om ét enkelt landskab - og et land af den størrelse vil alt andet lige kunne byde på noget andet end bakker og gule rapsmarker og ænder, der går over en vej.....! Kina er på den ene side det mest arrogante, egocentrerede, højrøstede, decideret ulækre gående mod direkte klamme land, jeg har været i. Samtidig - og ikke bare fordi, jeg flyttede mig geografisk, men vitterligt fysisk samme sted - var det det mest venlige, rolige, fredfyldte, åbne og nysgerrige land, jeg har været i.

Kinesere har INGEN køkultur, det er survival of the fittest, og man bruger beskidte tricks. Der skubbes og mases og snydes foran og ALLE gør det! De smasker og bøvser og nyder det! Der spyttes på gaden, i togene og i restauranterne, og det er helt normalt. Offentlige toiletter kan meget vel være så offentlige, at du sidder med benene på hver sin side af en lang rende og kan kigge direkte mod din nabos kropsåbninger - OG det, der kommer ud.

Men kinesere er også lattermilde, nysgerrige, oprigtigt venlige. De vil gøre ALT for deres gæst. Og gæst i denne sammenhæng er dig som turist i deres land. Jeg har ikke tal på de gange, jeg er blevet tilbudt alskens mad på gader, i togkupeer, i restauranter, you name it. Jeg er blevet inviteret hjem, til bryllup, på firmabesøg. Jeg er blevet tilbudt en seng at sove i af en kone, der boede i en by så fattig og så langt ude, at el og indlagt vand var noget, man vist nok havde hørt om. Ok seng er måske så meget sagt, da de sov på bambusmåtter, men altså....

Man skal selvfølgelig bevæge sig væk fra storbyerne og turistmagneterne for at opleve det her. Dermed ikke sagt, at man ikke skal til Beijing og Xian, for helt bestemt bør man det, men man bør dælme også unde sig selv en tur ud i intetheden og se det virkelige Kina. Tag en tur på den billigste klasse i toget (hard seat), tag en rutebil, stå af et eller andet sted, hvor der IKKE er latinske bogstaver på skiltene, og så er man der!

Men man skal have et åbent sind og have lyst til at blive udfordret på sit verdensbillede. Og man skal glemme ALT om, at vores måde er den eneste og mest rigtige måde at gøre tingene på.
5
Tally-ho
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Backpacking på budget - destinationsinspiration

Indlægaf Annione » 5. feb 2016, 07:43

Malaysia. Jeg er lidt forelsket i det land, også selvom jeg kun har været i Kuala Lumpur og Penang.

Maden er god og billig, hvis man går bort fra turiststederne og de amerikanske kæder. Elektronik er virkelig billigt. Det samme er dullegrej.
Og de lokale er enormt søde og gæstfri. Min veninde har oplevet at blive inviteret hjem til fremmede og bo i 3 dage, bare fordi.
Vi mødte ingen, der ikke talte engelsk.
1
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Backpacking på budget - destinationsinspiration

Indlægaf Muspel » 5. feb 2016, 22:35

Sydindien. Fx med udgangspunkt i Mumbai og Goa. Offentlig trafik fungerer upåklageligt, alle kan engelsk, maden er dejlig og oplevelserne mange :)
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Backpacking på budget - destinationsinspiration

Indlægaf Chichu » 6. feb 2016, 01:09

Uh, fedt med mulighed for rejse!

Nepal, måske kombineret med Indien, kunne være et bud. Fantastisk land, Nepal, vild natur, søde mennesker. Men begge lande kræver en stor portion eventyrlyst :-) man siger, at Indien enten hader eller elsker man. Jeg hadede det - men på en måde, hvor jeg aldrig ville have været oplevelsen foruden. Det var så fremmedartet, vildt, vanvittigt... Men også grænseoverskridende, ukomfortabelt, lugtende, beskidt.

Ellers er Sri Lanka jo det nye sort :-) kan kombineres med Maldiverne. Har ikke været der, men Den kombi står højt på min liste!

Flybilletterne er lidt dyre, men backpacking i Peru/Bolivia er super billigt og der er de vildeste naturoplevelser. Kan meget varmt anbefales.

Mellemamerika kan også nås ok-billigt, Mexico kunne være et backpacker-venligt bud med kultur, natur, lækker mad og smukke strande. Overvej kombi med nogle dage i USA.

Hvis det skal være rigtig "eksotisk", så er der også en spændende tur fra Tyrkiet til Iran. Men det er der selvfølgelig ikke så meget strand og afslapning over;-)

Vietnam var jeg ikke så vild med. Cambodia er fantastisk, særligt det at dase på tropisk øde ø :love2: . Kan godt forstå, at en ny chance til Laos lokker :-)


Det var i hvert fald et par bud:-)
0

Tilbage til "Rejser"