Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
 
Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 10:11

Spasserinde skrev:
thomassneum skrev:
Er et afbrudt svangerskab, ved indgreb "naturligt"? Nej.. vel.. men det er kvindes valg.
Mandens juridiske abort er ved gud heller ikke "naturlig", men jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre?

Men det stenede er jo, at du vil have ansvarsfraskrivelse for mænd ift. de kvinder, der netop VÆLGER den naturlige vej - netop at få barnet, som sådan set har været det, der har været konsekvensen af sex igennem hundreder af tusinde år. De kvinder skal straffes med, at manden fraskriver sig ansvaret. Det er da mærkeligt, at fordi nogle kvinder vælger abort, så er "ligestilling", at de resterende, der IKKE vælger det, skal straffes? Hvorfor skal Åse straffes med ansvarsfraskrivelse, fordi Else valgte en abort?

Mit forslag er, at mænd kan få lov til at bruge "juridisk" abort i de tilfælde hvor kvinden også vælger fysisk abort. Fair and square! :D


Når mand og kvinde ikke er enige om at et svangerskab skal gennemføres, uanset omstændighederne, så skal kvinden have et valg, som manden naturligvis også skal have et valg. Kvinden er så eneste som kan belutte om det betyder at stoppe svangerskabet, eller om hun vil tage ansvaret for gennemførelsen. Hun har et valg, som hun har kæmpet for at få, og som heldigvis er en realitet i dag. Det valg skal manden, kva hvor vi står omkring risiko, og fysisk belastning i dag, også have.
Beslutningens konsekvenser er så omfattende, at det ikke er rimeligt, i dag, at kvinden har det eneste at sige.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 10:12

Precaseptica skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg er ikke uenig med dig i de betragtninger. Men hvis manden skal have ret til at betingelsesløst afskrive alt ansvar i en periode fra undfangelse til 9-10. uge. Så bliver det en ligestilling, der effektivt bliver en ny skævvridning - og igen til mandens fordel, ligesom det altid har været. Og det forstår jeg ikke, hvordan man kan argumentere for, medmindre det er fordi de personer, der argumenterer for det, mener, at mandens del er ubetydelig, irrelevant, ligegyldig.

Altså igen - fuldstændigt betingelsesløs ansvarsfraskrivning?

I øvrigt - sundhed.dk - som er en lidt bedre kilde end netdoktor, angiver risikoen for komplikationer ved kirurgisk abort 2-5 %, og risikoen for, at en medicinsk abort alligevel kræver en kirurgisk abort er 5 %. Det er højere end risikoen for at et korrekt anvendt kondom fejler.


Nu må jeg erkende, at jeg har ikke læst alle indlæg i tråden, men jeg opfattede debatten således at den gik på den juridiske abort og netop ikke den fysiske. Altså, debatterer jeg kun de tilfælde, hvor en fysisk abort ikke kommer på tale, men hvor faren til barnet ikke ønsker at forpligtige sig.

Når vi taler om de tilfælde mener jeg du har helt ret i, at man ikke betingelsesløst skal kunne afskrive sig noget som helst. Men der fra og så til at hoppe over i den modsatte ekstrem og sige at man under INGEN omstændigheder kan finde belæg for en såkaldt juridisk abort, synes jeg er lige så kejtet.

Som jeg skrev tidligere så kan det ikke passe, at der er nul tilfælde, hvor en juridisk abort giver mening. Hvad hvis manden har nedsat mental kapacitet? Hvad hvis manden ingen indkomst har? Som Zombie skriver tidligere i tråden giver børnepenge mindre mening (relativt set) i en verden hvor kvinder er på arbejdsmarkedet.

Jeg har ikke tænkt over det her før jeg så tråden i går, men jeg vil mene, at det bør undersøges om der er specielle omstændigheder der kan gøre sig gældende, som bør kunne udløse en jurdisk abort.

Mit issue er så bare, at jeg mener, at Spasserinden har fuldstændigt ret i, at det er komplet umuligt at føre bevis for, at manden er blevet snydt. Og dermed bliver det en betingelsesløs ansvarsfraskrivelse.

Jeg kan sagtens komme på eksempler, hvor det burde være muligt - sådan i forhold til retfærdighed overfor mandens retsfølelse, men det svarer nogenlunde til at retssystemet begynder at straffe utroskab, eller strudsemetoden i forbindelse med dating. Og det er jeg næppe ene om at finde latterligt?

Jeg mener ikke, at børnepenge giver mindre mening i en verden, hvor kvinder er på arbejdsmarkedet. Jeg mener, at man må betale til de børn man producerer. Det kan ikke kun være kvindens ansvar. Jeg mener - mænd bliver ikke nødt til at tage barsel, vel? Det er ikke særligt tit mænd, der bruger barns første sygedag, eller omsorgsdage. Og det trækker altså ned, når man er kvinde på arbejdsmarkedet. Uanset hvor gerne vi vil påstå, at det ikke gør, og uanset hvor gerne vil vil have ligestilling på de områder - så har vi det ikke.
4
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 10:12

Spasserinde skrev:
thomassneum skrev:
Nej... men HELDIGVIS har I et valg. ;)

Og I kan medvirke til en graviditet uden nogen sinde at skulle gennemgå en abort, og uden at det ændrer på hvem der bidrager økonomisk. Det skal vi også kunne. Bum.

Dit eget "hvis I skal kunne skal vi også kunne"-argument, lige dér, vendt om, så det nu betyder det modsatte.


Jeg snakker ikke fysiske umuligheder.
Det burde også være gået op for dig nu.

Jeg snakker om at have et valg omkring svangerskabet. UDEN at sidestille det 100%.

Citat:

Når mand og kvinde ikke er enige om at et svangerskab skal gennemføres, uanset omstændighederne, så skal kvinden have et valg, som manden naturligvis også skal have et valg. Kvinden er så eneste som kan belutte om det betyder at stoppe svangerskabet, eller om hun vil tage ansvaret for gennemførelsen. Hun har et valg, som hun har kæmpet for at få, og som heldigvis er en realitet i dag. Det valg skal manden, kva hvor vi står omkring risiko, og fysisk belastning i dag, også have.
Beslutningens konsekvenser er så omfattende, at det ikke er rimeligt, i dag, at kvinden har det eneste at sige.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 10:16

Jeg vil have at manden skal gennemføre graviditeten - not gonna happen. Men jeg vil have det alligevel.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 10:18

Modesty Blame skrev:Jeg vil have at manden skal gennemføre graviditeten - not gonna happen. Men jeg vil have det alligevel.


Og jeg vil have kæresten til at pumpe sin egen cykel. :sur:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 10:19

thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg vil have at manden skal gennemføre graviditeten - not gonna happen. Men jeg vil have det alligevel.


Og jeg vil have kæresten til at pumpe sin egen cykel. :sur:

Det er heldigvis fysisk muligt. Ellers kan du vel få en juridisk aftale, giver dig retten til at slippe for nogensinde at pumpe en cykel igen.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 10:21

Jeg husker en gammel debat (dindebat), hvor jeg prøve at argumenterer for, hvorfor jeg havde givet min datter en "lussing", i ren afmagt/reaktion.
Den debat var væsentlig nemmere, end denne.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Guldfisk » 5. feb 2016, 10:21

LaScrooge skrev:
Guldfisk skrev:Særlige omstændigheder:

Hvis manden er blevet voldtaget, bør han kunne få juridisk abort.(...)


Min holdning: Hvis manden er blevet voldtaget, skal kvinden straffes med fængsel og manden skal have forældermyndigheden.


Ja, så kan han selvfølgelig bortadoptere, hvis han ikke vil have barnet. Det kan jeg godt følge.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 10:22

Modesty Blame skrev:
thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg vil have at manden skal gennemføre graviditeten - not gonna happen. Men jeg vil have det alligevel.


Og jeg vil have kæresten til at pumpe sin egen cykel. :sur:

Det er heldigvis fysisk muligt. Ellers kan du vel få en juridisk aftale, giver dig retten til at slippe for nogensinde at pumpe en cykel igen.


Nix.. er prøvet. Så bliver der bare lukket for "det varme vand". :nerve:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 10:23

thomassneum skrev:Jeg husker en gammel debat (dindebat), hvor jeg prøve at argumenterer for, hvorfor jeg havde givet min datter en "lussing", i ren afmagt/reaktion.
Den debat var væsentlig nemmere, end denne.

Det er fordi, det er nemmere at argumentere for et øjebliks tab af kontrol, end det er, at argumentere for, fuldt overvejet, betingelsesløs ansvarsfraskrivelse i forbindelse med befrugtning af andre mennesker.
Senest rettet af Modesty Blame 5. feb 2016, 10:23, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 5. feb 2016, 10:23

thomassneum skrev:
Jeg snakker ikke fysiske umuligheder.
Det burde også være gået op for dig nu.


Jeg snakker om at have et valg omkring svangerskabet. UDEN at sidestille det 100%.

Citat:

Når mand og kvinde ikke er enige om at et svangerskab skal gennemføres, uanset omstændighederne, så skal kvinden have et valg, som manden naturligvis også skal have et valg. Kvinden er så eneste som kan belutte om det betyder at stoppe svangerskabet, eller om hun vil tage ansvaret for gennemførelsen. Hun har et valg, som hun har kæmpet for at få, og som heldigvis er en realitet i dag. Det valg skal manden, kva hvor vi står omkring risiko, og fysisk belastning i dag, også have.
Beslutningens konsekvenser er så omfattende, at det ikke er rimeligt, i dag, at kvinden har det eneste at sige.


Nej, men det gør JEG, og det er lige præcis det her, jeg synes der er et kæmpe problem: At du og visse andre mener, at I skal indsnævre den komplekse situation, en uønsket graviditet er, til hvorvidt kvinden har en teoretisk mulighed for abort - og så misbruge dette ene aspekt med det formål at kræve muligheden for at trække jer helt og aldeles ud. Upåagtet at kvinder står ufordelagtigt af pommern til på en lang række områder "men det er jo ikke det, diskussionen handler om". JO, det er det - diskussionen handler om det HELE.

Det er altså ikke op til dig at bestemme, hvilke aspekter af en ufrivillig graviditet der skal udgøre grundlaget for lovgivningen.

Og når jeg ser på det samlede billede, så ser jeg, at konsekvenserne for mænd ved en ufrivillig graviditet I FORVEJEN langt fra står mål med de konsekvenser, det har for kvinden, og derfor kan jeg på ingen måde se rimeligheden i, at del, der trods alt findes for ham, skal kunne annulleres ved en underskrift.
11
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 10:24

thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:
thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg vil have at manden skal gennemføre graviditeten - not gonna happen. Men jeg vil have det alligevel.


Og jeg vil have kæresten til at pumpe sin egen cykel. :sur:

Det er heldigvis fysisk muligt. Ellers kan du vel få en juridisk aftale, giver dig retten til at slippe for nogensinde at pumpe en cykel igen.


Nix.. er prøvet. Så bliver der bare lukket for "det varme vand". :nerve:

Så slipper du også for aborter.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf LadyFox » 5. feb 2016, 10:26

thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
adagio skrev:
Ado skrev:Jeg kvæler den næste mand, der omtaler abort som noget man bare gør.


Abort er noget man bare gør. Kom an.


Jeg skal ikke gøre en abort til noget man bare gør. Det er det absolut ikke, men den fysiske risiko er minimal. Psykisk er det en udfordring, men her skal man altså ikke underkende, at det er det altså også for manden. Portrættet af at mænd er nogle følelsløse narrøve, som bare vil kneppe og skride fra ansvaret, er simpelthen for tåbeligt.

Faktum er at kvinden har et valg, ikke et let valg, men dog et valg. Et valg som vil/kan påvirke en resten af livet. Manden SKAL simpelthen have noget at sige i dag.

Lidt om risiko ved abort:

Hvis du er uventet og måske uønsket gravid, melder der sig straks en masse tanker og følelser, om hvordan du skal tackle situationen både på kort og langt sigt.

Beslutning om at gennemføre graviditeten eller at vælge abort er under alle omstændigheder svær. Derfor er det vigtigt at du giver dig tid til at tænke din situation grundigt igennem og tid til at tale med dine nærmeste om det. Du har brug for hjælp til at træffe den for dig rigtige beslutning. Det kan jeg ikke hjælpe dig med, for det vil kræve en samtale. Den kan du få ved en fagperson. Nærmest er din egen læge, som også vil orientere dig om muligheden for en støttesamtale om din livssituation, dit parforhold, dine familieforhold, dine økonomiske og sociale forhold og om dig selv og hvad du tænker og føler. Du skal have lejlighed til at sætte ord på dine overvejelser for og imod. Du kan også få en støttesamtale for eksempel i Mødrehjælpen.

Dit spørgsmål til mig går på noget meget konkret, som kun er en lille del af de overvejelser, som er naturlige for dig i situationen; nemlig om der ved abortindgrebet er bivirkninger, som kan skade dit underliv.

I Danmark har en kvinde ret til at få foretaget abort inden udgangen af 12. graviditetsuge regnet fra sidste menstruations første dag.Hvis du bliver enig med din læge om, at denne løsning er den rigtige for dig, skal du selvfølgelig også have at vide, hvilken fysisk risiko, der er forbundet med abortindgrebet.

Heldigvis bor du i Danmark, hvor abort foretages under kontrollerede omstændigheder, så risikoen for at noget går galt er minimal. Risikoen for blødning eller underlivsbetændelse er nogle få procent og skade på livmoderen ses kun hos nogle få promille. Derfor er risikoen for at du tager skade i forhold mulighed for blive gravid igen også ganske lille.

Men den slags vurderinger er også kun relative i forhold til dig og dit liv, dine ønsker og drømme. Hvis du f.eks ikke ønsker at få børn på et senere tidspunkt, ja så vil jeg slet ikke tage den lille risiko med i betragtning i forhold til den store beslutning det trods alt er for enhver kvinde at vælge abort. Har du derimod ønsket og prøvet på at blive gravid længe eller har aborteret af dig selv flere gange, ja så tænker jeg nok, at du skal tage den lille risiko med i dine tanker og din endelige beslutning.

Hvis du beslutter dig for abort og har fået dine tanker og overvejelser om fysisk skade ved indgrebet på plads, så skal du stole på, at den del af indgrebet kommer til at forløbe rimelig let og uden skade. Bagefter har du måske brug for at få snakket det hele igennem en gang til. Også på det tidspunkt er der tilbud om støttesamtale. Tag imod det tilbud, hvis du har brug for det.

Med venlig hilsen

Erik Fangel Poulsen

Speciallæge i gynækologi

LINK: http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200985.htm

Jeg siger ikke at det ikke kan være en svær beslutning at tage for en mand, men jeg køber ikke den med at der psykisk er det samme på spil for en mand ved en juridisk abort, som der er for en kvinde i en rigtig abort - dels fordi ved en rigtig abort tages der stilling til at fjerne noget der kunne blive til ens rigtige barn - for nogen vil det føles som at dræbe et barn, ved den juridiske abort fjerner man ikke noget, der kommer et barn, man slipper bare for at betale. Ved en rigtig abort skal man igennem et indgreb der for de fleste er rigtig ubehageligt uanset hvor store eller små risikoen er - et indgreb jeg vil vurdere får de fleste får tingene til at føles MEGET virkeligt.
Man skal også huske at se på de konsekvenser der er ved IKKE t vælge aborten - en kvinde skal igennem 9 måneder graviditet og hvad der følger med til sådan en, derefter skal hun enten bortadoptere (som ved gud ikke er nemt) eller have ansvaret for et andet menneske de næste 18 år, og stadig være mor til sin død - mens en mand kan nøjes med at støtte økonomisk, hvishan fravælger en juridisk abort.
Jeg kan slet ikke hvordan man kan mene at der er bare tæt på lige meget på spil, som man og kvinde ien graviditet.
Så kan det godt være at du synes jeg underkender de psykiske genere en juridisk abort kan give en mand, jeg synes så til gengæld at du underkender det psykiske der er på spil for en kvinde i den situation.

Som en kvinde der har fået en abort - så ville jeg da ønske det havde kunne ordnes med en underskrift fremfor en tur i narkose, og det ville faktisk også virke mere tiltalende at slippe med at betale et mindre beløb hver måned.


Som sagt.. så finder jeg en juridisk abort rimelig, op til uge 9. hvor en medicinsk abort er muligt.

En juridisk abort vil ikke nødvendigvis lede til fødslen af at barn. Det vil så være op til kvinden om hun ønsker at gennemfører. Humlen er jo netop at manden ønsker en abort.
Hvis kvinden ønsker at gennemfører, så må hun også tage det ansvar der følger med. En gennemførelse bliver ikke mindre, eller mere fysisk hård, om manden er der eller ej. Igen.. det er kvindens valg.

Jeg påstår ikke at kunne sætte mig ind i de følelser en kvinde går igennem, men så bør I heller ikke påstår at vide hvad en mand går igennem.

Du har så ikke fået en medicinsk abort, hvilket jeg advokerer for, kunne være tilsvarende for en juridisk abort.

Men manden for jo altså IKKE en abort ved juridisk abort. Mænd kan ikke få aborter.
Og nej, jeg har ikke fået en medicinsk abort, men jeg ved fra veninder at medicinsk abort OGSÅ påvirker både psykisk og fysisk, og også føles som et indgreb. Hagen ved medicinsk abort er så at det ikke er lige så sikker som den kirurgiske og derfor kan ende ud med at man både skal igennem den medicinske og derefter den kirurgiske - og derfor er den medicinske ikke nødvendigvis en lettere mulighed en den kirurgiske.


Hvem påstår at manden får en abort, ved en juridisk abort?
At fraskrive sig et barn, er altså også en psykisk belastning - mænd består altså ikke bare at hjernelamme, ansvarsløse, ufølsomme idioter.
Jeg sammenligner ikke de psykiske påvirkninger, men påpeger bare at mænd, naturligvis, også bliver ramt. Det bliver de desuden også, når kvinder vælger abort, uanset grund og omstændigheder, som er deres valg og ret. Igen.. manden har intet at sige. (forståeligt her) - Men når kvinden reelt har et valg, uden større komplikationer (uden at fornedre omstændigehder), så bør manden altså have noget at sige, i valg som vil påvirke ham resten af livet. Hvis det valg KAN være fornuftigt for kvinden, så KAN det valg også være fornuftigt for manden - og det valg bør og skal han have.

Men problemet er jo at hvis det at der går et menneske rundt af mandens kød og blod imod hans vilje og det er det der påvirker ham psykisk, så vil det jo påvirke ham resten af hans liv - juridisk abort eller ej, for om han betaler eller ej, så er mennesket der jo stadigvæk. Medmindre det er ude af pengepung, ude af sind. Vi kan jo ikke bare fjerne mennesket ved at skrive under på et papir.
Virkeligheden er jo ikke sådan at hvis vi bare lukker øjnene så er den der ikke.
Jeg forstår godt det er træls som mand at kunne blive far uden at ønske det - der er bare ikke så meget at gøre ved det. Manden er jo stadig far selvom han ikke betaler til barnet og ikke ser det.
Jeg synes nu alligevel du fornedre omstændigheder - for jo abort er ikke risikofrit. Selvom en abort som oftest går fint, så ER det altså ikke helt uden risiko.
2
...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 10:26

Modesty Blame skrev:
thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:
thomassneum skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg vil have at manden skal gennemføre graviditeten - not gonna happen. Men jeg vil have det alligevel.


Og jeg vil have kæresten til at pumpe sin egen cykel. :sur:

Det er heldigvis fysisk muligt. Ellers kan du vel få en juridisk aftale, giver dig retten til at slippe for nogensinde at pumpe en cykel igen.


Nix.. er prøvet. Så bliver der bare lukket for "det varme vand". :nerve:

Så slipper du også for aborter.


Jeg tror ikke jeg ville kunen vælge en abort - hvis altså... det var mit valg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Stars » 5. feb 2016, 10:30

thomassneum skrev:
LaScrooge skrev:Jeg anerkender fuldt ud, at det er frygteligt at vide at man er blevet narret af en person man havde tillid til - som du fx er, Thomas. Uden selv at være blevet narret med noget så stort, så kan jeg - og de fleste vel - godt relatere til det. Min vej til identifikation går gennem simpelthen at forestille mig at det var mig. Min modstand mod juridisk abort bunder på ingen vis i en negligering af situationen, dens alvor og de konsekvenser den har for offeret.

Til gengæld har jeg svært ved at relatere til det fokus på det økonomiske der er. For mig ville det værste ikke være at blive belastet med en fast økonomisk udgift hver måned. Det krænkende ville ligge i at vide, at mit afkom, barn af min krop, fandtes derude og levede og blev opdraget af en person, jeg måske ikke havde respekt for og som jeg ikke selv ville have valgt som medforælder. En person jeg måske regnede som uegnet og under mine standarter. Jeg ville have det dårligt over at se mit kød og blod tvunget til at vokse op med en person, jeg ikke selv ville have valgt, uden at jeg kunne gøre noget ved det. Det ville jeg opfatte som den ultimative magtesløshed. For jeg ønsker for mine børn at de skal have de bedste vilkår og muligheder overhovedet. At de skal opdrages med værdier jeg kan stå inde for. At de skal formes, støttes og elskes på den måde, jeg synes er den bedste.

Hvis jeg kunne se, at barnet voksede op hos gode forældre ville jeg kunne leve med det. Men det modsatte ville være en pinsel uden lige. Det ville krible i mig for at beskytte mit barn og hjælpe det så godt jeg kunne. For det barn ville eksistere, det ville være et menneske der skulle finde sin plads i verden, et menneske, der skulle lære at elske sig selv og som skulle have et dejligt liv. Det ville være MIT stærkeste ønske.

Og derfor forstår jeg slet, slet ikke at fokus er på hvor uretfærdigt det er, at man ikke som det er kan slippe for at betale til det. Ligegyldigheden overfor hvad der ellers sker med det barn er mig helt ubegribelig.


Jeg forstår dit focus.
Det ændrer bare ikke ved præmissen. Kvinder har i dag en valg, hvor manden intet valg har. Der er ikke vægtige argumenter, længere, for at kvinden ikke selv kan stå med ansvaret for det valg. Hun har mulighed for at afbryde svangerskabet, og ønsker hun ikke det, så er det et valg hun må tage konsekvensen af. manden bør have et valg når resultatet vil påvirke ham resten af livet.

Det er et kæmpe ansvar at tage, og jeg respekterer fuldt ud, når kvinder vælger IKKE at tage dette ansvar, uanset havd manden ønsker. Omvendt bør kvinden også respekterer, når manden ikke vil tage dette ansvar.


Men det er jo reelt kun det økonomiske ansvar, du slipper for ved en juridisk abort.
Opdragelsesansvaret kan du jo sagtens løbe fra - det er der fine eksempler på.
Og hvis kvinden vælger at få barnet, så ER dit afkom jo derude et sted. Det ændrer sig ikke ved en underskrift på et stykke papir. Og jeg kan ikke se, at en underskrift på et papir kan ændre mandens følelser for et uønsket barn, han ikke ser. Det eneste der ændrer sig er, at han hver måned slipper for irritationen over at skulle betale børnepenge til den kvinde, der har snydt ham.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Forhold og sex"