Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
 
Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Sukisaki » 5. feb 2016, 11:07

Når der er en uplanlagt graviditet har begge parter altså stadig nogle valg.

Kvinden skal vælge om hun vil beholde barnet eller ej, med de konsekvenser begge dele har, både praktisk, fysisk, psykisk og økonomisk. Der har hun sædvanligvis et par uger til at beslutte.
Manden kan vælge om han vil deltage i evt. barns liv, med de konsekvenser DET har psykisk og evt. praktisk. Det er der ikke en tidsgrænse på.

Kvinden kan IKKE vælge at det ikke har konsekvenser på flere aspekter af hendes liv, uanset hvad hun beslutter sig for
Manden kan IKKE vælge om barnet kommer til verden, og HVIS det gør kan han ikke vælge om han vil betale til det

Jeg vil stadig helst være mand i det her.. Det her er et område hvor der ikke kan være ligestilling, fordi udgangspunkterne bare er helt forskellige, og konsekvenserne ved graviditet, er nu engang bare størst for den som bliver gravid!

Hvis juridisk abort blev en realitet ville faderen jo STADIG ikke kunne bestemme om barnet kom til verden! Så det psykologiske aspekt er jo det samme. Den eneste forskel ville være at han slap for at betale et (ærlig talt symbolsk) beløb til barnets opvækst, og om barnet kunne arve når han døde.

For barnet ville det betyde at det (måske) ville undvære nogle ting det ellers kunne have fået, og det ville vokse op med en følelse af at være endnu mere valgt fra end de gør idag. Når faderen døde, ville det ikke arve på lige fod med faderens eventuelle "rigtige" børn, som han godt gad at tage ansvar for, som om at barnet bare er betydningsløst.

Lige nu kender alle præmissen for at knalde, og med indførsel af juridisk abort, ville det i den grad ændre spillereglerne. Kvinder ville, i endnu højere grad, stå med ansvaret for prævention, og måske ville flere vælge abort af økonomiske årsager. Eller måske vælge slet ikke at få børn, fordi det nu ville være ENDNU sværere at få til at løbe rundt økonomisk, som enlig mor.
6
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 5. feb 2016, 11:16

Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:
Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:
Beskyttelse er begges ansvar.

Men når det glipper, er det kun den ene, der skal tage ansvaret ved enten at gennemgå en abort eller tage sig af det fælles barn alene, uden nogen form for økonomisk støtte. Sounds legit......


Nej.. når det glipper og de ikke er enig om at gennemfører svangerskabet. Så skal begge have mulighed for at trække stikket. I dag har KUN kvinden den mulighed.


Bl.a. fordi I mænd ikke beskytter jer ordentligt. Den mandlige p-pille kunne have været på markedet nu, hvis ikke det var fordi den bliver opgivet igen og igen, fordi mænd ikke vil tage dem. Hvorfor ikke kæmpe for bedre beskyttelse til mænd? Hvorfor vil I kun have rettighederne, men ikke det ansvar der følger med?


Der eksisterer åbenbart en uforklarlig præference for først ikke at gide hverken den ene eller den anden type prævention, og dernæst blive forarget når kvinden bliver gravid og opfordre til samfundsrevolution for at udbedre den diskrimination, der er begået imod en.

Det kan være svært at forstå, det synes umiddelbart som at skyde gråspurve med kanoner.

Kondom før revolution. Det er min holdning.
3
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 11:18

Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:
Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:
Beskyttelse er begges ansvar.

Men når det glipper, er det kun den ene, der skal tage ansvaret ved enten at gennemgå en abort eller tage sig af det fælles barn alene, uden nogen form for økonomisk støtte. Sounds legit......


Nej.. når det glipper og de ikke er enig om at gennemfører svangerskabet. Så skal begge have mulighed for at trække stikket. I dag har KUN kvinden den mulighed.


Bl.a. fordi I mænd ikke beskytter jer ordentligt. Den mandlige p-pille kunne have været på markedet nu, hvis ikke det var fordi den bliver opgivet igen og igen, fordi mænd ikke vil tage dem. Hvorfor ikke kæmpe for bedre beskyttelse til mænd? Hvorfor vil I kun have rettighederne, men ikke det ansvar der følger med?


Stop nu den beskyldning om ansvar.. Jeg gider simpelthen ikke lægge ryg til det vås mere. (sorry!)
Beskyttelse er BEGGES ansvar - slut prut! Hvordan du får det til ansvarsfraskrivelse, er mig ubegribeligt! Og SELVFØLGELIG, vil "vi mænd" da gerne beskytte os. At der findes idioter på begge sider at kønnet, bør ikke at du kan prædikerer "mænd" som ansvarsløse.

Det bliver frygtelig trættende at debatterer på det grundlag alene.

Min argumenter og holdninger, bliver mødt af:
" :rulle: "
" pylderi"
" Flygt til udlandet"
"Ansvarsløshed"
"Piveri"
"Egoisme"
osv. osv.

Læs tilbage i de to tråde, og prøv at tæl indlæggende hvor en mand argumenterer på det niveau. Sorry!.. men det gider jeg ikke deltage i. En seriøs debat og seriøse indlæg, det gider jeg godt.

Jeg respekterer at emnet er følelsesladet, men det gælder altså om man er mand eller kvinde. Så prøv at repekter det begge veje.



(blev jeg lidt en kælling dér?)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 5. feb 2016, 11:24

thomassneum skrev:Stop nu den beskyldning om ansvar.. Jeg gider simpelthen ikke lægge ryg til det vås mere. (sorry!)
Beskyttelse er BEGGES ansvar - slut prut! Hvordan du får det til ansvarsfraskrivelse, er mig ubegribeligt! Og SELVFØLGELIG, vil "vi mænd" da gerne beskytte os. At der findes idioter på begge sider at kønnet, bør ikke at du kan prædikerer "mænd" som ansvarsløse.

Det bliver frygtelig trættende at debatterer på det grundlag alene.

Min argumenter og holdninger, bliver mødt af:
" :rulle: "
" pylderi"
" Flygt til udlandet"
"Ansvarsløshed"
"Piveri"
"Egoisme"
osv. osv.

Læs tilbage i de to tråde, og prøv at tæl indlæggende hvor en mand argumenterer på det niveau. Sorry!.. men det gider jeg ikke deltage i. En seriøs debat og seriøse indlæg, det gider jeg godt.

Jeg respekterer at emnet er følelsesladet, men det gælder altså om man er mand eller kvinde. Så prøv at repekter det begge veje.



(blev jeg lidt en kælling dér?)


Jeg tror simpelthen bare, at en del kvinder finder det respektløst at manden først gider at gøre en indsats når kvinden ER blevet gravid. Igen, at dømme ud fra præventionstråden, så er, ikke få, men rigtigt mange mænd, overhovedet ikke optagede af at undgå en graviditet. De er derimod enormt optagede af hvad der skal ske, når hun ER blevet gravid.

Det virker som komplet mangel på hensynstagen til kvinden, som om det er hamrende ligegyldigt, at hun skal igennem et biologisk helvede. Det eneste, det gælder om er, at manden ikke skal have nogen forpligtelser - og det slag vælger mange mænd så at slå på den arena hvor graviditeten rent faktisk ER sket - dvs. et tidspunkt hvor kvinden allerede er i problemer og hvor manden med den nuværende lovgivning ikke længere har nogen magt. EKLATANT fejlprioritering.
Senest rettet af Spasserinde 5. feb 2016, 11:26, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf LaScrooge » 5. feb 2016, 11:25

thomassneum skrev:
Jeg syens jeg her være over dette..

Igen.. jeg advokerer kun for at han bør have et valg, som kvinden har et valg i dag. Omstændighederne for det valg, er jeg ikke så interesseret i.


Jeg forstår det stadig ikke, i så fald. Jeg læser det som om du siger, "Jo, men" og jeg forstår ikke men'et. Du advokerer for valget, men hvis man ser bort fra ønsket om det valg, så er der jo stadig det andet tilbage - det forsvinder ikke. Barnet forsvinder ikke og jeg forstår ikke, hvordan man kan være ligeglad med hvad der sker med det. Det er jo essensen i at ville abortere juridisk - den totale afskrivelse af det barn, inklusive accepten af, at det barn kan vokse op under forfærdelige omstændigheder?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf LadyFox » 5. feb 2016, 11:27

thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:Men problemet er jo at hvis det at der går et menneske rundt af mandens kød og blod imod hans vilje og det er det der påvirker ham psykisk, så vil det jo påvirke ham resten af hans liv - juridisk abort eller ej, for om han betaler eller ej, så er mennesket der jo stadigvæk. Medmindre det er ude af pengepung, ude af sind. Vi kan jo ikke bare fjerne mennesket ved at skrive under på et papir.
Virkeligheden er jo ikke sådan at hvis vi bare lukker øjnene så er den der ikke.
Jeg forstår godt det er træls som mand at kunne blive far uden at ønske det - der er bare ikke så meget at gøre ved det. Manden er jo stadig far selvom han ikke betaler til barnet og ikke ser det.
Jeg synes nu alligevel du fornedre omstændigheder - for jo abort er ikke risikofrit. Selvom en abort som oftest går fint, så ER det altså ikke helt uden risiko.


Jeg advokerer kun for, at han bør have et valg. Uanset om du, eller jeg ved hvad beslutningsgrundlaget er.

Hvordan vil du sikre dig at barnet ikke opsøger farmand senere i livet? Og hvordan er fars familie stillet hvis de godt gider barnet?

(bare af ren nysgerrighed).


Det kan ikke sikres.
Hvad har fars familie at skulle sige?

Men der er da ikke meget abort over at ungen kan komme rendende i tide og utide som det lige passer?
Altså hvis nu far vil have en juridisk abort - farmor vil gerne være farmor, må hun så det?


Det har været debatteret om "abort" er et dækkende navn. Det mener flere ikke det er. "Bortadoption" er måske mere rammende, i dag man overlader det juridiske ansvar og følger heraf, til moderen.

Hvad farmor vil være, er sagen uvedkommende.

Den juridiske abort, er i første omgang, at kunne fraskrive sig ethvert juridisk ansvar, eller nærmere, at pålægge dette kvinden, i og med, at ingen kan tvinge kvindet til noget aktivt valg.

"Abort" er ikke en rammende beskrivelse, men er nu engang kendt under det navn, så det giver ingen mening at ændre på navnet nu og her.


Ved bortadoption skal begge forældre samtykke - derudover kan man først give den endelige samtykke til bortadoption måneder efter barnets fødsel - der er altså tre måneder fortrydelsesret ved bortadoption - og mange flere måneder hvis man tager beslutningen inden de første 9 uger af graviditeten.
Dernæst er det ikke muligt at få afvide hvem der adopterer barnet.
^Det er ved anonym adoption.

Ved adoption inden for "familien" (som det nok ville gå under) er det er en grundlæggende betingelse, at adoptionen er til gavn for barnet.

Regler der nok næppe er lavet uden grund.
0
...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 11:29

thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:Men problemet er jo at hvis det at der går et menneske rundt af mandens kød og blod imod hans vilje og det er det der påvirker ham psykisk, så vil det jo påvirke ham resten af hans liv - juridisk abort eller ej, for om han betaler eller ej, så er mennesket der jo stadigvæk. Medmindre det er ude af pengepung, ude af sind. Vi kan jo ikke bare fjerne mennesket ved at skrive under på et papir.
Virkeligheden er jo ikke sådan at hvis vi bare lukker øjnene så er den der ikke.
Jeg forstår godt det er træls som mand at kunne blive far uden at ønske det - der er bare ikke så meget at gøre ved det. Manden er jo stadig far selvom han ikke betaler til barnet og ikke ser det.
Jeg synes nu alligevel du fornedre omstændigheder - for jo abort er ikke risikofrit. Selvom en abort som oftest går fint, så ER det altså ikke helt uden risiko.


Jeg advokerer kun for, at han bør have et valg. Uanset om du, eller jeg ved hvad beslutningsgrundlaget er.

Hvordan vil du sikre dig at barnet ikke opsøger farmand senere i livet? Og hvordan er fars familie stillet hvis de godt gider barnet?

(bare af ren nysgerrighed).


Det kan ikke sikres.
Hvad har fars familie at skulle sige?

Men der er da ikke meget abort over at ungen kan komme rendende i tide og utide som det lige passer?
Altså hvis nu far vil have en juridisk abort - farmor vil gerne være farmor, må hun så det?


Det har været debatteret om "abort" er et dækkende navn. Det mener flere ikke det er. "Bortadoption" er måske mere rammende, i dag man overlader det juridiske ansvar og følger heraf, til moderen.

Hvad farmor vil være, er sagen uvedkommende.

Den juridiske abort, er i første omgang, at kunne fraskrive sig ethvert juridisk ansvar, eller nærmere, at pålægge dette kvinden, i og med, at ingen kan tvinge kvindet til noget aktivt valg.

"Abort" er ikke en rammende beskrivelse, men er nu engang kendt under det navn, så det giver ingen mening at ændre på navnet nu og her.

Altså manden skal kunne bortadoptere barnet til staten?
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 11:35

Spasserinde skrev:
thomassneum skrev:Stop nu den beskyldning om ansvar.. Jeg gider simpelthen ikke lægge ryg til det vås mere. (sorry!)
Beskyttelse er BEGGES ansvar - slut prut! Hvordan du får det til ansvarsfraskrivelse, er mig ubegribeligt! Og SELVFØLGELIG, vil "vi mænd" da gerne beskytte os. At der findes idioter på begge sider at kønnet, bør ikke at du kan prædikerer "mænd" som ansvarsløse.

Det bliver frygtelig trættende at debatterer på det grundlag alene.

Min argumenter og holdninger, bliver mødt af:
" :rulle: "
" pylderi"
" Flygt til udlandet"
"Ansvarsløshed"
"Piveri"
"Egoisme"
osv. osv.

Læs tilbage i de to tråde, og prøv at tæl indlæggende hvor en mand argumenterer på det niveau. Sorry!.. men det gider jeg ikke deltage i. En seriøs debat og seriøse indlæg, det gider jeg godt.

Jeg respekterer at emnet er følelsesladet, men det gælder altså om man er mand eller kvinde. Så prøv at repekter det begge veje.



(blev jeg lidt en kælling dér?)


Jeg tror simpelthen bare, at en del kvinder finder det respektløst at manden først gider at gøre en indsats når kvinden ER blevet gravid. Igen, at dømme ud fra præventionstråden, så er, ikke få, men rigtigt mange mænd, overhovedet ikke optagede af at undgå en graviditet. De er derimod enormt optagede af hvad der skal ske, når hun ER blevet gravid.

Det virker som komplet mangel på hensynstagen til kvinden, som om det er hamrende ligegyldigt, at hun skal igennem et biologisk helvede. Det eneste, det gælder om er, at manden ikke skal have nogen forpligtelser - og det slag vælger mange mænd så at slå på den arena hvor graviditeten rent faktisk ER sket. EKLATANT fejlprioritering.


Afstemninger på denne debat kan sjældent påvise noget som helst.

Det manglende hensyn, mener jeg så selv at have været underlagt i den virkelige verden. At stå uden noget juridsk (fra)valg omkring min fremtid - denne følelse af at være uretfærdig behandlet, og at blive påtvunget uoverskuelige konsekvenser, uden ret til indsigelse, vil jeg kæmpe hårdt for at få rettet op på.
Tro mig når jeg siger at jeg sagtens kan sætte mig ind i hvorfor I reagerer så kraftigt, når/hvis I føler tilnærmelsesmæssigt, at være udsat for samme magtesløshed/uretfærdigehd. Det respekterer jeg fuldt ud,.. men jeg begynder ikke at kalde jeres argumenter for piveri, pylderi ect. og jeg kan sagtens sætte mig ind i jeres modstad/bekymring, omkring den ansvarsforskubbelse en juridisk abort medfører. Men som reglerne er i dag, så er der en alt for står skævvridning ift., hvad kvinden kan pålægge manden, set ift. de alternativer der eksisterer i dag. Muligheden for selv at bestemme over sin fremtid, er overskyggende vigtig, og ikke noget der skal tages let.
Jeg er helt oprigtig, når jeg mener at der i dag, bør være plads til at en mand har et juridisk valg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 11:44

LaScrooge skrev:
thomassneum skrev:
Jeg syens jeg her være over dette..

Igen.. jeg advokerer kun for at han bør have et valg, som kvinden har et valg i dag. Omstændighederne for det valg, er jeg ikke så interesseret i.


Jeg forstår det stadig ikke, i så fald. Jeg læser det som om du siger, "Jo, men" og jeg forstår ikke men'et. Du advokerer for valget, men hvis man ser bort fra ønsket om det valg, så er der jo stadig det andet tilbage - det forsvinder ikke. Barnet forsvinder ikke og jeg forstår ikke, hvordan man kan være ligeglad med hvad der sker med det. Det er jo essensen i at ville abortere juridisk - den totale afskrivelse af det barn, inklusive accepten af, at det barn kan vokse op under forfærdelige omstændigheder?


En juridisk abort, vil ikke nødvendigvis lede til en afsluttelse af svangerskabet (er det egentligt ikke en nedern ord?). Men det giver manden et valg for at undsige sig et ansvar, som denne ikke vil have (uanset årsager). Ganske som en kvinde har dette valg. En juridisk abort, kan og skal naturligvis, bare ikke kunne dikterer en fysisk abort, dette valg skal kun tilfalde kvinden. men kvinden må så tage ansvaret for dette valg.
Jeg mener at de medicinske omstændigheder i dag, tilskriver at kvinden idag, har et reelt valg, og derfor bør manden ligeledes have et valg.

Jeg sidestiller ikke konsekvenserne, men ønsker at både mand og kvinde, får muligheden for at kontrollere og bestemme over sig egen fremtid - det vil for mig, helt igennem være retfærdigt.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 11:46

LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:Men problemet er jo at hvis det at der går et menneske rundt af mandens kød og blod imod hans vilje og det er det der påvirker ham psykisk, så vil det jo påvirke ham resten af hans liv - juridisk abort eller ej, for om han betaler eller ej, så er mennesket der jo stadigvæk. Medmindre det er ude af pengepung, ude af sind. Vi kan jo ikke bare fjerne mennesket ved at skrive under på et papir.
Virkeligheden er jo ikke sådan at hvis vi bare lukker øjnene så er den der ikke.
Jeg forstår godt det er træls som mand at kunne blive far uden at ønske det - der er bare ikke så meget at gøre ved det. Manden er jo stadig far selvom han ikke betaler til barnet og ikke ser det.
Jeg synes nu alligevel du fornedre omstændigheder - for jo abort er ikke risikofrit. Selvom en abort som oftest går fint, så ER det altså ikke helt uden risiko.


Jeg advokerer kun for, at han bør have et valg. Uanset om du, eller jeg ved hvad beslutningsgrundlaget er.

Hvordan vil du sikre dig at barnet ikke opsøger farmand senere i livet? Og hvordan er fars familie stillet hvis de godt gider barnet?

(bare af ren nysgerrighed).


Det kan ikke sikres.
Hvad har fars familie at skulle sige?

Men der er da ikke meget abort over at ungen kan komme rendende i tide og utide som det lige passer?
Altså hvis nu far vil have en juridisk abort - farmor vil gerne være farmor, må hun så det?


Det har været debatteret om "abort" er et dækkende navn. Det mener flere ikke det er. "Bortadoption" er måske mere rammende, i dag man overlader det juridiske ansvar og følger heraf, til moderen.

Hvad farmor vil være, er sagen uvedkommende.

Den juridiske abort, er i første omgang, at kunne fraskrive sig ethvert juridisk ansvar, eller nærmere, at pålægge dette kvinden, i og med, at ingen kan tvinge kvindet til noget aktivt valg.

"Abort" er ikke en rammende beskrivelse, men er nu engang kendt under det navn, så det giver ingen mening at ændre på navnet nu og her.


Ved bortadoption skal begge forældre samtykke - derudover kan man først give den endelige samtykke til bortadoption måneder efter barnets fødsel - der er altså tre måneder fortrydelsesret ved bortadoption - og mange flere måneder hvis man tager beslutningen inden de første 9 uger af graviditeten.
Dernæst er det ikke muligt at få afvide hvem der adopterer barnet.
^Det er ved anonym adoption.

Ved adoption inden for "familien" (som det nok ville gå under) er det er en grundlæggende betingelse, at adoptionen er til gavn for barnet.

Regler der nok næppe er lavet uden grund.



Du må kalde det hvad du vil.. det er ikke udslagsgivende for argumentet.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 11:47

Modesty Blame skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:
thomassneum skrev:
LadyFox skrev:Men problemet er jo at hvis det at der går et menneske rundt af mandens kød og blod imod hans vilje og det er det der påvirker ham psykisk, så vil det jo påvirke ham resten af hans liv - juridisk abort eller ej, for om han betaler eller ej, så er mennesket der jo stadigvæk. Medmindre det er ude af pengepung, ude af sind. Vi kan jo ikke bare fjerne mennesket ved at skrive under på et papir.
Virkeligheden er jo ikke sådan at hvis vi bare lukker øjnene så er den der ikke.
Jeg forstår godt det er træls som mand at kunne blive far uden at ønske det - der er bare ikke så meget at gøre ved det. Manden er jo stadig far selvom han ikke betaler til barnet og ikke ser det.
Jeg synes nu alligevel du fornedre omstændigheder - for jo abort er ikke risikofrit. Selvom en abort som oftest går fint, så ER det altså ikke helt uden risiko.


Jeg advokerer kun for, at han bør have et valg. Uanset om du, eller jeg ved hvad beslutningsgrundlaget er.

Hvordan vil du sikre dig at barnet ikke opsøger farmand senere i livet? Og hvordan er fars familie stillet hvis de godt gider barnet?

(bare af ren nysgerrighed).


Det kan ikke sikres.
Hvad har fars familie at skulle sige?

Men der er da ikke meget abort over at ungen kan komme rendende i tide og utide som det lige passer?
Altså hvis nu far vil have en juridisk abort - farmor vil gerne være farmor, må hun så det?


Det har været debatteret om "abort" er et dækkende navn. Det mener flere ikke det er. "Bortadoption" er måske mere rammende, i dag man overlader det juridiske ansvar og følger heraf, til moderen.

Hvad farmor vil være, er sagen uvedkommende.

Den juridiske abort, er i første omgang, at kunne fraskrive sig ethvert juridisk ansvar, eller nærmere, at pålægge dette kvinden, i og med, at ingen kan tvinge kvindet til noget aktivt valg.

"Abort" er ikke en rammende beskrivelse, men er nu engang kendt under det navn, så det giver ingen mening at ændre på navnet nu og her.

Altså manden skal kunne bortadoptere barnet til staten?


Nej..
Manden skal kunne overlade de juridiske rettigheder til moderen, hvis hun ønsker at gøre brug af dette valg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 11:51

Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:]

Stop nu den beskyldning om ansvar.. Jeg gider simpelthen ikke lægge ryg til det vås mere. (sorry!)
Beskyttelse er BEGGES ansvar - slut prut! Hvordan du får det til ansvarsfraskrivelse, er mig ubegribeligt! Og SELVFØLGELIG, vil "vi mænd" da gerne beskytte os. At der findes idioter på begge sider at kønnet, bør ikke at du kan prædikerer "mænd" som ansvarsløse.

Det bliver frygtelig trættende at debatterer på det grundlag alene.

Min argumenter og holdninger, bliver mødt af:
" :rulle: "
" pylderi"
" Flygt til udlandet"
"Ansvarsløshed"
"Piveri"
"Egoisme"
osv. osv.

Læs tilbage i de to tråde, og prøv at tæl indlæggende hvor en mand argumenterer på det niveau. Sorry!.. men det gider jeg ikke deltage i. En seriøs debat og seriøse indlæg, det gider jeg godt.

Jeg respekterer at emnet er følelsesladet, men det gælder altså om man er mand eller kvinde. Så prøv at repekter det begge veje.



(blev jeg lidt en kælling dér?)


Vil man fra a til e, skal man altså forbi b,c og d først. Man kan ikke bare hoppe over, hvor gæret er lavest. Juridiskabort ER egoistisk, ansvarfralæggelse og respektløst. I vil gerne have medbestemmelse når skaden er sket, men I vil ikke kæmpe for bedre muligheder for at undgå skaden i første omgang. Hvis I gjorde det, så skulle du se støtte. Vi ville elske jer for det, der vil var festoptog i gaderne.

Alle de rettigheder kvinder har kæmpet for, har ikke kun haft en positiv betydning for kvinder, men i høj grad også for mænd og børn. Det har gavnet alle. Juridiskabort gavner kun mænd.


Og jeg er "I".

Jeg kan desværre ikke debatterer emnet med dig mere.
Jeg respekterer at det ligger dig stæekt på sinde, men det gør det altså også for mig. Jeg gider ikke prædikeres holdninger, jeg ikke har.

- Beklager!

(De fleste valg vi tager er "egoistiske", selv når vi køber en snegel i bageren, desværre tror jeg du lægger mere til ordet, end jeg gider tage på mig.)
0
Med bov skal man mad lave, men...
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf godtnavn » 5. feb 2016, 11:52

Apropos hvad en kvinde fysisk går igennem:

Jeg fik en abort i september, (fosteret var dødt, barnet var ellers ønsket) og der er såkaldt "ingen komplikationer", altså skete som det skulle. Så jeg fik ikke underlivsbetændelse eller andet. Men det betyder ikke at det på nogen måde har været nemt fysisk. Jeg har i 4 måneder pletblødt og haft stærke smerter flere gange om ugen. Det er altså en af de aborter lægerne mener er gået godt. Så jo, der er fysiske problemer selv når der ikke er komplikationer.

Nu fik jeg godt nok kirurgisk, men det kun fordi de to gange medicinske aborter ikke virkede, altså selvom man er indenfor hvor medicinsk er tilladt er der ingen garanti for at det kan lade sig gøre. Derudover tror jeg også det er meget traumatiserende at "føde" fosteret, så egnetlig er jeg set i bakspejlet glad for at den medicinke ikke lykkedes.

Psykisk er jeg gået ned, har været nødt til, på lægens opfordring, at tage orlov fra studiet og har altså et lille år uden indtægt overhovedet, så også rent økonomisk har det ramt ret hårdt.


Så ja, kvinder har måske et valg, men uanset hvad de vælger, abort eller ej, så får det både psykiske og fysiske konsekvenser for kvinden i meget lang tid. Så at en mand ville kunne sætte en krusedulle på et papir og det så var overstået er meget langt fra ligestilling.
9
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf LaScrooge » 5. feb 2016, 11:57

thomassneum skrev:Afstemninger på denne debat kan sjældent påvise noget som helst.

Det manglende hensyn, mener jeg så selv at have været underlagt i den virkelige verden. At stå uden noget juridsk (fra)valg omkring min fremtid - denne følelse af at være uretfærdig behandlet, og at blive påtvunget uoverskuelige konsekvenser, uden ret til indsigelse, vil jeg kæmpe hårdt for at få rettet op på.
Tro mig når jeg siger at jeg sagtens kan sætte mig ind i hvorfor I reagerer så kraftigt, når/hvis I føler tilnærmelsesmæssigt, at være udsat for samme magtesløshed/uretfærdigehd. Det respekterer jeg fuldt ud,.. men jeg begynder ikke at kalde jeres argumenter for piveri, pylderi ect. og jeg kan sagtens sætte mig ind i jeres modstad/bekymring, omkring den ansvarsforskubbelse en juridisk abort medfører. Men som reglerne er i dag, så er der en alt for står skævvridning ift., hvad kvinden kan pålægge manden, set ift. de alternativer der eksisterer i dag. Muligheden for selv at bestemme over sin fremtid, er overskyggende vigtig, og ikke noget der skal tages let.
Jeg er helt oprigtig, når jeg mener at der i dag, bør være plads til at en mand har et juridisk valg.


Jeg kan ærligt ikke se hvordan sådan en lovgivning skulle kunne udformes eller hvordan den kan forvaltes i praksis. Vi har været igennem det i den anden tråd, så jeg vil ikke opridse hvad der gør det svært.

Jeg anerkender din følelse af magtesløshed og at det er uretfærdigt. For det er det helt sikkert - uretfærdigt, at andre kan slippe afsted med sådan noget, uden at det har konsekvenser og uden at der kan sanktioneres. Den kvinde, der gjorde det mod dig, begik dig en uret. Uden tvivl.

Den eneste løsning jeg kan se på det dog, er en form for moralsk oprejsning. Hvis det kan bevises, at en kvinde har snydt en mand, sådan som moderen til dit barn gjorde, burde hun kunne få en anmærkning af en art. En moralsk anmærkning. Det kunne fungere som oprejsning til dig.

Men det er umuligt at give mænd et valg, noget at skulle have sagt i forhold til eksistensen af det barn. Ligesom du ikke kan få ret til at bestemme at hun skal eller ikke skal have en abort, kan du heller ikke vælge, at det levende barn ikke eksisterer. Det er ikke en mulighed at vælge, at et eksisterende menneske ikke eksisterer.

Fraskrivelse af det økonomiske ansvar ændrer ikke på, at barnet eksisterer. Det letter dig økonomisk og du kan føle, at kvinden oplever en form for konsekvens af sin handling. En form for straf for den uret hun begik. Det forstår jeg godt lysten til og jeg synes også, at det ville være rimeligt, at den kvinde oplevede at der var en konsekvens.

Men: det kan ikke lade sig gøre at få det du ønsker.

Du kan ikke forhindre barnet i at blive eksisterende.
Der kan ikke laves en lovgivning som kan forvaltes retfærdigt. En lovgivning, som kun rammer de reelt skyldige og holder andre fri.
En lovgivning, som ikke er til mere skade end gavn.
En lovgivning som er balanceret sådan, at den ikke har et uskyldigt menneske som offer. Du vil gerne have oprejsning og at den skyldige får en konsekvens - men vægter den oprejsning tungere, moralsk set, end de konsekvenser det har for barnet og de konsekvenser, det ville have for kvinder og for samfundet? Det kan jeg ikke finde belæg for. Moralsk afstandtagen til kvinder der snyder mænd på den måde, moderen til dit barn snød dig, må være passende oprejsning, fordi den oprejsning, der kunne findes gennem lovgivning, ville ramme mange uskyldige mennesker, såvel som samfundet generelt og det ville ikke være retfærdigt.
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 12:03

godtnavn skrev:Apropos hvad en kvinde fysisk går igennem:

Jeg fik en abort i september, (fosteret var dødt, barnet var ellers ønsket) og der er såkaldt "ingen komplikationer", altså skete som det skulle. Så jeg fik ikke underlivsbetændelse eller andet. Men det betyder ikke at det på nogen måde har været nemt fysisk. Jeg har i 4 måneder pletblødt og haft stærke smerter flere gange om ugen. Det er altså en af de aborter lægerne mener er gået godt. Så jo, der er fysiske problemer selv når der ikke er komplikationer.

Nu fik jeg godt nok kirurgisk, men det kun fordi de to gange medicinske aborter ikke virkede, altså selvom man er indenfor hvor medicinsk er tilladt er der ingen garanti for at det kan lade sig gøre. Derudover tror jeg også det er meget traumatiserende at "føde" fosteret, så egnetlig er jeg set i bakspejlet glad for at den medicinke ikke lykkedes.

Psykisk er jeg gået ned, har været nødt til, på lægens opfordring, at tage orlov fra studiet og har altså et lille år uden indtægt overhovedet, så også rent økonomisk har det ramt ret hårdt.


Så ja, kvinder har måske et valg, men uanset hvad de vælger, abort eller ej, så får det både psykiske og fysiske konsekvenser for kvinden i meget lang tid. Så at en mand ville kunne sætte en krusedulle på et papir og det så var overstået er meget langt fra ligestilling.


Jeg føler med dig, men.. om noget så negligerer du konsekvenserne (psykisk) for manden fuldstændigt.
Det lyder til en ordentlig omgang du har været igennem (går igennem), sådan er det heldigvis ikke altid.

Jeg vil gerne pointerer, at jeg ikke ønsker at negligerer de mulige konsekvenser ved en abort, og jeg er ked af, hvis det opfattes sådan.
Når jeg advokerer for det som jeg opfatter, som en større ligestilling, end det vi har i dag. Så er det fordi jeg selv har været igennem, det som jeg vil kalde en altoverskygegnde uretfærdighed, og gennemlevet en følelse af afmagt og fornederelse. Jeg som individ, talte overhoed ikke, det på trods af, at det var mit liv og min fremtid der var i spil.

Jeg vil, til jeg segner, kæmpe for at dette rettes.. jeg negligerer ingen omstændighed, eller nogen parter i denne sag.
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Forhold og sex"