Sukker i daginstitution

Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Sukker i daginstitution

Indlægaf Mus84 » 1. sep 2015, 06:49

Min dreng på 3 går i børnehave og har nu været der i 5 måneder, i snit får de slik/kage/flødeboller 2-3 gange om ugen.
Det er i anledning af fødselsdage, ferie, sidste dage, bedsteforældredag og bare hygge.
Jeg synes det er meget voldsomt. Det betyder også jævnligt at han ikke får spist det sunde i madpakken.
Har talt med en pædagog om det og hun oplever det også som meget hyppigt.

Synes ikke vi er meget sukkerforskrækkede derhjemme, han får da jævnligt kage eller is. Men når der er så meget sukker i institutionen synes jeg faktisk ikke han skal have noget udover - og det er jo ret svært at undgå.
I virkeligheden ville jeg helst have minimalt sukker i børnehaven og så kunne jeg bestemme hvornår han skulle have kage osv.

Ved det er et følsomt emne og vil ikke starte popcorntråd, men hvordan foregår det i jeres børnehaver?
Overvejer at tage det op på næste forældremøde.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25601

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. sep 2015, 07:19

Vi har haft 3 børn i "nul sukker" - børnehave, - som i sukker var aldeles fraværende.
Kun til den årlige jule-dag med familier var der flormelis og syltetøj til æbleskiver og til sommerfesten kager, ellers NUL og NIKS.
Det synes jeg så måske er lige striks nok, og der var da også, i den første børnehave vi havde, dage hvor de alligevel lempede på det, f.x. en mega varm sommerdag hvor de købte en is osv, men generelt holdt de meget strengt på det, særligt ifht. børns fødselsdage, også fødselsdage de blev inviteret hjem til som børnehave gruppe!
Selv i madretter som koldskål var det udeladt, og erstattet af sødemiddel, - det synes jeg så ikke er specielt meget bedre! så vil jeg faktisk hellere at mit barn får en lidt almindelig sukker.

For knap et år siden skiftede vores 2 yngste så til en ny børnehave, i forb. med flytning, og et eller andet sted, på papiret, har de vist en sukkerpolitik, men det er ikke noget man ser i hverdagen.
Man må gerne have sukkerholdige sager med til fødselsdage, de bager indimellem kager og pandekager, der har jævnligt over sommerens været is.

Der tænker jeg også indimellem at det bliver lige lovligt meget, hvis vi som familie "også skal ha lov" til at give dem noget.
Særligt fordi de har ret store børnegrupper, så der er mange børnefødselsdage der bliver fejret, og nogle forældre kender altså ikke lige begræsningerne. Oplever dog også forældre der er meget bevidste om det og som i stedet har lavet nogle lækre frugt anretninger i stedet :)


Jeg synes det er OK at inst. i et eller andet omfang tillader sukker, og er med til en "alt med måde" læring, men at det er et jævnligt hyppigt indslag forstår jeg godt at du ikke synes er særligt fedt!
Jeg synes ikke du skal vente til næste forældremøde, med mindre der kommer et snarligt, også fordi de kan blive en ophedet holdningsdebat der skiller vandene! I stedet kan du appelere til forældrebestyrelsen at de tager det op på et bestyrelsesmøde.
Mange steder er det endda hævet til politisk/kommunalt niveau!
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Fru Sunshine » 1. sep 2015, 10:32

I den børnehave mine gik, var der ingen sukkerpolitik, men man begrænsede alligevel indtaget af sødt, ved at indføre fødselsdagsfejring en gang om måneden. Det fungerede godt og ungerne syntes, det var pragtfuldt.

Der blev så også henstillet til, at madpakken ikke indeholdt slik.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Mus84 » 1. sep 2015, 11:03

Tusind tak for jeres svar og tanker.

Der er forældremøde i slutningen af september. Vil prøve at formulere mine tanker om sukker mm og tage det op der. Hader at tale i den slags forsamlinger, men må skrive lidt stikord.
Kan godt frygte hvordan det bliver modtaget, men må give det et forsøg. Der er et par meget brovtende højtråbende fædre i gruppen.

Sunshines ide med en månedlig fejring synes jeg er god og giver kage på et acceptabelt niveau.
Og ellers synes jeg også at boller og lækker frugt er gode alternativer.

Vil også heller have sukker end sødemiddel i fx koldskål, alt med måde :-)

Men rart at I ikke bare synes jeg er hys.

Der er også gået lidt konkurrence i at medbringe de største og flotteste pyntede kager, og det bliver lidt for meget for dem der ikke kan/vil være med i sådan en konkurrence.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Frandsen » 1. sep 2015, 11:18

Synes godt nok, det lyder vildt med søde sager flere gange om ugen!
I vores børnehave er der ingen sukkerpolitik, men de får 'kun' kage el. lign. ved fødselsdage, hvilket er ca. en gang om måneden. Derudover har der været enkelte gange, hvor pædagogerne har 'forkælet' dem med ex. pandekager over bål, is osv.
Generelt synes jeg, det er på et acceptabelt niveau, hvor man ikke føler, at 'sukkerkvoten' er brugt op, så man ikke har lyst til at give dem mere derhjemme.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Fru Sunshine » 1. sep 2015, 12:06

Vores pædagoger brugte også bålmad, som snobrød, pandekager, bagte æbler og popcorn til at forkæle børnene med. Men det var ikke noget, de spiste sig mætte i. Det var mest hyggen i at fremstille det, der var i højsædet.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf milisa » 1. sep 2015, 17:50

Jeg får FNAT af sukkerforskrækkethed, sukkerpolitik, nul sukkertolerance, og fanden og hans pumpestok.


Men!!!!!

Hvis M kommer i en børnehave, hvor det hedder kage og slik 2-3 gange om ugen, så ville selv jeg faktisk tage det op. Jeg ville da aldrig give hende kage og slik selv 2-3 dage om ugen? Jo bevares til jul, og når vi skal på familieferie, men da ikke til hverdag?

Jeg tror, jeg ville vælge en indgangsvinkel a la ovenstående:
"Folk og folkinder, det er sgutte fordi, jeg er sukkerforskrækket og synes, vi skal til at indføre nultolerance, men i og med, at jeg aldrig nogensinde selv ville stoppe kage og slik i mine unger 2-3 gange om ugen, hvis jeg havde dem hjemme fuldtid, så synes jeg altså, det er lige vel meget, som det er nu. Jeg foreslår, at vi måske holder fødselsdagsfejring én gang om måneden, hvor man så går all-in og fejrer alle fødselsdage i den forgangne periode? Eller måske, at vi forsøger at erstatte kagerne med boller? Tænkte, om vi måske kunne tage en snak om det?"
4
Tally-ho
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25601

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. sep 2015, 20:10

Gå evt. til leder førend du tager det op på et fælles forældremøde.
Forældremøder er oftest tiltænkt informationer og svar på spørgsmål, ikke beslutninger om ændringer i håndtering af div. herunder sukker i dagligdagen :) Disse beslutninger ligger ved enten leder og ansatte eller ved forældre bestyrelsen :)

Jeg synes forslaget om fødselsdagsfejring 1 x pr. måned er glimrende, og har hørt om det flere steder, så er det den ene gang pr. måned der er snask, og det kan de fleste vel leve med.

Men det lyder nu også til at fylde meget i jeres inst, og egentligt på en lidt fjollet og overdreven måde, hvor man skal vise at man er en overskudsforældre.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf milisa » 2. sep 2015, 07:32

Fru Sunshine skrev:I den børnehave mine gik, var der ingen sukkerpolitik, men man begrænsede alligevel indtaget af sødt, ved at indføre fødselsdagsfejring en gang om måneden. Det fungerede godt og ungerne syntes, det var pragtfuldt.

Der blev så også henstillet til, at madpakken ikke indeholdt slik.


Det her er altså en rigtig god ide, den vil jeg huske til, når det bliver aktuelt her! Så bliver det jo også noget specielt, i stedet at være hverdag, som det jo må være, når det er 2-3 gange i ugen. Men også bare sådan generelt - det kunne jo også være et fint kompromis i sukkerforskrækkede institutioner. Så går man all-in på fødselsdag én dag om måneden. Ikke, at det så nødvendigvis skal betyde rød sodavand på havregrynene og pålægschokolade og nutella på rugbrødet, men bare en speciel dag, hvor man fx laver bålpandekager eller popcorn og/eller får kage. Måske man kunne lave det til udklædningsdag - alle skal have striber på i dag, eller alle skal have noget rødt på, eller alle skal have hat på. Sådan en rigtig hygge dag!
1
Tally-ho
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Mus84 » 2. sep 2015, 07:39

Rakel, troede faktisk også det var holdningen i daginstitutioner i dag, men det bliver i hvert fald ikke håndhævet i vores børnehave.
Det startede faktisk allerede i vuggestuen hvor de ville give han is som 10 måneder gammel. På det tidspunkt havde han aldrig fået is eller kage så jeg bad dem om at tage ham fra bordet når de andre fik is. Det var pædagogerne meget overraskede over. Men det startede faktisk lidt en omvæltning i vuggestue så der fremover blev serveret boller og frugt til arrangementer og fødselsdage.

Problemet er jo også lidt at de er 25 børn i spisegruppen, så bare med fødselsdag kommer det jo op på ret mange gange.

Dd, tak for info om at det er en ledelsesbeslutning. Tror jeg vil tage fat i den daglige leder. Om ikke andet tror jeg det kunne være sundt for personalet at tage en snak om det.

Milisa, tak for formuleringsforslag, tror jeg vil sige noget lignende.

Visse af pædagogerne er da i hvert fald enige med mig. Når man blivet mødt af kommentaren "vi har vist fået rigeligt sukker i dag" når man kommer for at hente. De havde så fået kage og frugtspyd til frokost og flødeboller til eftermiddagsmaden.

Via mit job snakker jeg en del kost og skjult sukker og betydning for børn. Så synes det er lidt svært at mit barn så er med i gruppen der får for meget sukker. :sur:
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Mus84 » 2. sep 2015, 07:42

milisa skrev:
Fru Sunshine skrev:I den børnehave mine gik, var der ingen sukkerpolitik, men man begrænsede alligevel indtaget af sødt, ved at indføre fødselsdagsfejring en gang om måneden. Det fungerede godt og ungerne syntes, det var pragtfuldt.

Der blev så også henstillet til, at madpakken ikke indeholdt slik.


Det her er altså en rigtig god ide, den vil jeg huske til, når det bliver aktuelt her! Så bliver det jo også noget specielt, i stedet at være hverdag, som det jo må være, når det er 2-3 gange i ugen. Men også bare sådan generelt - det kunne jo også være et fint kompromis i sukkerforskrækkede institutioner. Så går man all-in på fødselsdag én dag om måneden. Ikke, at det så nødvendigvis skal betyde rød sodavand på havregrynene og pålægschokolade og nutella på rugbrødet, men bare en speciel dag, hvor man fx laver bålpandekager eller popcorn og/eller får kage. Måske man kunne lave det til udklædningsdag - alle skal have striber på i dag, eller alle skal have noget rødt på, eller alle skal have hat på. Sådan en rigtig hygge dag!


Eller at alle forældrene til børnene der har haft fødselsdag den måned går sammen og sørger for frokost med pølsehorn, pizzasnegle, lækkert frugt og grønt, evt kage/is. Så det bliver lidt hyggeligt og særligt. Mine unger elsker når der er fælles mad i institutionen en gang om måneden.
2
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25601

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. sep 2015, 07:52

Mus84 skrev:Eller at alle forældrene til børnene der har haft fødselsdag den måned går sammen og sørger for frokost med pølsehorn, pizzasnegle, lækkert frugt og grønt, evt kage/is. Så det bliver lidt hyggeligt og særligt. Mine unger elsker når der er fælles mad i institutionen en gang om måneden.



Kom faktisk i tanke om at jeg var i pædagog-praktik på et fritidshjem, der havde man den sidste fredag i måneden fælles fødselsdag for alle månedens fødselsdagsbørn - en del når man er 120 unger :)
Så var der disko, med forskellige lege, og der var en mindre godtepose til alle, og der blev bagt kage, det var alt rigeligt for børnene, og en fed og hyggelig tradition :)
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Mus84 » 2. sep 2015, 07:55

DD_81 skrev:
Mus84 skrev:Eller at alle forældrene til børnene der har haft fødselsdag den måned går sammen og sørger for frokost med pølsehorn, pizzasnegle, lækkert frugt og grønt, evt kage/is. Så det bliver lidt hyggeligt og særligt. Mine unger elsker når der er fælles mad i institutionen en gang om måneden.



Kom faktisk i tanke om at jeg var i pædagog-praktik på et fritidshjem, der havde man den sidste fredag i måneden fælles fødselsdag for alle månedens fødselsdagsbørn - en del når man er 120 unger :)
Så var der disko, med forskellige lege, og der var en mindre godtepose til alle, og der blev bagt kage, det var alt rigeligt for børnene, og en fed og hyggelig tradition :)



Fed ide. Det lyder bare rigtig godt.

Sikke mange gode ideer jeg kan gå videre med.

Tak alle sammen
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Zombie » 2. sep 2015, 07:55

Jeg har tit overvejet følgende:

Så nogle forældre bruger en masse penge på kagemand, kage, is, slik osv. Ofte ville børnene blive lige så glade eller gladere, hvis samme forældre rev nogle timers afspadsering ud af kalenderen og kom med i børnehaven en formiddag, hvor man kunne lave bolledej-dyr (ligesom trylledej, bare bolledej i sjove figurer), snobrød, bygge sin egen mini-pizza. Forældrene kunne give en hånd med, og ungerne ville elske muligheden for en særlig aktivitet og en "ny" voksen at sparre med. Man kan jo gøre det i mindre grupper, da pædagogerne vel også skal have noget at lave og kan se efter de andre. :)

En anden ting jeg tænkte på var, at det er en super idé at foreslå lederen, at der kan være afsat lidt tid til en diskussion omkring emnet på forældremødet. Oplægget skal handle om besindelse, da forbud kan få sindene i kog.

En ting, jeg på falderebet må nævne, er forskellen på fødselsdage i folks eget hjem kontra institutionen. Jeg er meget imod en nul sukker politik, der er så stram, at børn hvis forældre ikke har overskud eller mulighed for, at invitere hjem til fødselsdag, så er deres børn tvunget til at dele klidkiks og clementiner ud i børnehaven, selvom kammeraterne byder på kage og saft derhjemme. Det skal ikke være en straf for børnene, at der ikke er mulighed for at holde en fødselsdag derhjemme.

Jeg ved ikke, om ovenstående problematik er relevant her, men jeg ville bare lige sparke det ind. Jeg har punkteret nok nul sukker-politikker, der ikke tog hensyn til dette aspekt, til at jeg kan kalde det for en kæphest.
Så det handler vel mere om en kulturændring end decideret indførelse af regler.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25601

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. sep 2015, 07:56

Jeg oplevede faktisk at blive "set ned på" og direkte fik besked om at det var synd for mit barn, at han ikke havde lidt godt med.

Han blev 5 her start juni, og han valgte at invitere sin gruppe med hjem til fødselsdag en søndag. Det var med minipizza, pølsehorn,lagkage, cupcakes, cookies og saftevand.
Da han så kom i børnehave ville de jo fejre ham derhenne også, vi havde ikke noget med, for han var jo blevet fejret hjemme.
Det syntes hans pædagog var vildt synd for ham, det betød meget for dem at kunne dele lidt godt ud, og hun nævnte en kage, ispinde, flødeboller, en lille pose slik osv.

Så bliver det jo bare vildt meget fødselsdag når/hvis man både fejrer hjemme OG i børnehaven.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Børn"