Kraftedeme også kræft ...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Annione » 5. feb 2016, 07:32

Frandsen skrev:En hurtig update: CT viste ingen spredning!
Kemoen starter allerede i morgen, gyyys!


Tillykke!!!

Min veninde klarede sin kemo rigtig godt. Ja, hun var syg og sløj og havde muskelsmerter - men hun sagde også, at hun stadig havde sex med sin nye kæreste hver dag (jeg synes det var tooooo much info, men det er måske meget rart at vide, når man skal i samme båd)... :-D
Hun syntes forøvrigt det var fedt, når det nu skulle være, at hun slap for at barbere ben i så lang tid.



Spørg evt. om der er noget du kan gøre, for at mindske gener med bl.a. udtørrede fødder, hænder, læber - den slags. Om du samtidig med kemoen må tage en røvfuld vitaminer og fiskeolie (olien er rigtig god for din hud). Begge mine svigerforældre døjede med tørhed af huden.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Krølle » 5. feb 2016, 07:39

Drik for øvrigt masser af vand allerede nu - det hjælper jo med at få affaldsstoffer ud af kroppen, og det får du ekstra brug for både under og efter kemo.

Jeg har fået anbefalet 2-3l/dag, og jeg mistænker at "min" kemo bliver mindre skrap end din.
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf dykkersild » 5. feb 2016, 09:08

Håber at det kommer til at gå godt i dag - og at du får alt den støtte du har brug for, for at lære "din kemo" at kende.

Og så hep for feden -fordi det ikke havde spredt sig - det var jo lige præcis, sådan en besked du havde fortjent!
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Fillie » 5. feb 2016, 09:22

Åh, men der er jo intet, jeg kan skrive, som kan gøre det bedre for dig. Men jeg hepper på dig og ønsker dig en hurtig helbredelse. De fleste bliver raske - og du er selvfølgelig en af dem! :kram:
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Pussikat82 » 5. feb 2016, 17:41

Har først set din tråd nu. Er virkelig ked af at høre, at du har fået konstateret brystkræft :ae: Har godt tænkt på dig, da jeg læste om dine symptomer i vappes tråd, men har selvfølgelig håbet det bedste. Det er så synd for dig/jer, at I skal igennem det her nu, og det er hårdt med børn også. Men jeg synes, at du gør det rigtige ved at være åben omkring det. En online dagbog lyder som en god ide, synes jeg. Og så kan du jo også bruge os herinde. Har siddet med en knude i maven, mens jeg bladrede til sidste side, hvor der måske ville være nyt om din scanning, så det var lidt af en lettelse at læse, at din scanning var fin. Det er jeg virkelig glad for at høre :)
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 5. feb 2016, 20:48

Jeg er lidt bekymret over min måde at reagere på. Er lidt for oprejst på en eller anden måde - hvis I forstår.

Tænker, jeg måske stadig er i en eller anden choktilstand, hvor jeg ikke helt rigtigt vil fatte, hvad der sker. Jeg holder fast i alle de normale ting i hverdagen, og når jeg taler i telefon 'tvinger' jeg personen i den anden ende til at tale om sjove og hyggelige ting - og jeg laver endda jokes om min kræftdiagnose!

Måske er det bare min måde at håndtere det på. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte mig og være ked af det.


Altså sådan er jeg også normalt. Men denne situation ER bare ikke normal. Det er jo fandme kræft!
4
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 5. feb 2016, 20:49

Krølle skrev:Drik for øvrigt masser af vand allerede nu - det hjælper jo med at få affaldsstoffer ud af kroppen, og det får du ekstra brug for både under og efter kemo.

Jeg har fået anbefalet 2-3l/dag, og jeg mistænker at "min" kemo bliver mindre skrap end din.


Eh ... Brklager, hvis jeg har misset det, men skal du også have kemo?! :kram: :(

Det er jeg virkelig ked af at høre.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Bøtte » 5. feb 2016, 20:58

Frandsen skrev:Jeg er lidt bekymret over min måde at reagere på. Er lidt for oprejst på en eller anden måde - hvis I forstår.

Tænker, jeg måske stadig er i en eller anden choktilstand, hvor jeg ikke helt rigtigt vil fatte, hvad der sker. Jeg holder fast i alle de normale ting i hverdagen, og når jeg taler i telefon 'tvinger' jeg personen i den anden ende til at tale om sjove og hyggelige ting - og jeg laver endda jokes om min kræftdiagnose!

Måske er det bare min måde at håndtere det på. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte mig og være ked af det.


Altså sådan er jeg også normalt. Men denne situation ER bare ikke normal. Det er jo fandme kræft!


Jeg er ret sikker på at du er godt i gang med at beskytte dig selv. Især hvis din familie og tætte omgangskreds tager det hårdt.
Jeg har før set at dem ned diagnosen tager sig af familien og rummer deres sorg. Og så meget desto mere er der grund til at snakke med en psykolog, for er sikker på der kommer en reaktion fra dig på et tidspunkt.

:kys:
Senest rettet af Bøtte 5. feb 2016, 21:40, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12724
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Guilded_Lily » 5. feb 2016, 22:58

Årh nej, Frandsen! Det er fandme ikke fair! Jeg håber virkelig, du kommer godt i gennem det videre forløb! :kram:
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Krølle » 6. feb 2016, 00:31

Frandsen skrev:
Krølle skrev:Drik for øvrigt masser af vand allerede nu - det hjælper jo med at få affaldsstoffer ud af kroppen, og det får du ekstra brug for både under og efter kemo.

Jeg har fået anbefalet 2-3l/dag, og jeg mistænker at "min" kemo bliver mindre skrap end din.


Eh ... Brklager, hvis jeg har misset det, men skal du også have kemo?! :kram: :(

Det er jeg virkelig ked af at høre.


Ja, men det er hverken cancerrelateret eller akut-akut, så jeg har haft lidt tid til at vænne mig til tanken. Det er dog leukæmi-kemo, så jeg tænker, at de almene råd vedr. bivirkninger mv er sammenlignelige :)

Mht. din umiddelbare reaktion med at være for "oprejst", kan jeg sagtens relatere til det. For mig var det at "lege normal" min måde at håndtere en diagnose, som jeg godt vidste ville ændre alt. Jeg havde svært nok ved at rumme det og kunne simpelthen ikke håndtere andre menneskers reaktioner oveni - det kom med tiden, men jeg er stadig ikke typen, der deler detaljer, og er generelt helst fri for at tale om mit helbred med mindre det er folk, der er tæt på og oprigtigt interesserede.

Jeg tror det vigtigste er at holde fast i, at der ikke er nogen "rigtig måde", og at du/I hver især må håndtere den kommende tid på de måder, der er bedst for jer. Andre mennesker må komme i anden række det næste stykke tid, og kan de ikke håndtere det, er der med garanti også plads på sidste række. Har du/I overskud til at lave en dagbog/blog, vil det sikkert være en fin måde at holde venner og bekendte opdaterede på og samtidig få fred og ro til at finde jeres ben midt i stormen.

Åh, hvor jeg føler med dig. Det er så modbydelig en situation at så i! :kram:
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf 2SHY » 6. feb 2016, 07:41

Nu er det ikke sammenligneligt hverken i kræftform eller type kemo eller for den sags skyld hvor ramt man bliver af bivirkninger. Men jeg kan fortælle, at da min mor fik konstateret tyktarmskræft for en del år tilbage kunne hun stadig gå på arbejde i den periode hun fik kemo. Hun fik af og til de behandlinger hvor man får det i en "sutteflaske" som hun havde i en bæltetaske. Ja hun var træt og havde brug for en lur da hun kom hjem, men hun havde overskud til at tage på arbejde i den periode. Hun mødte endda ind efter hun havde været oppe og få sat en ny dosis i gang.

Hun har da fået lidt men efterfølgende i form af lidt nedsat følelse i fingerspidserne, men hun lever med det og er i dag kræftfri på +5 år

Det jeg vil sige med det her indlæg er, at der er en verden til forskel på hvor hårdt ramt folk bliver af kemobehandlingerne. Nogle bliver monsterdårlige men der er bestemt også nogle der kommer noget lettere igennem det. Jeg ønsker dig et effektivt forløb men med så få bivirkninger både under og efter :ae:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Mulan » 6. feb 2016, 08:59

Fy for den Frandsen :( Håber at du får god støtte. *kæmpe kram*
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Skralde » 6. feb 2016, 09:10

Jeg kan forestille mig at det er meget forskelligt hvordan folk reagerer når de er i krise, som du jo trods alt er. Og der er ingen "rigtig" måde. Hvis det er din måde at reagere på lige nu, så er det altså helt fint tror jeg, så længe at du ikke tvinger dig selv til at holde tårer tilbage eller lign. og at du tillader alle former for reaktioner når de kommer, så tror jeg det er fint :kys:
Det er lidt lige som at slå sig for nogen, selv om det naturligvis ikke kan sammenlignes med kræft - når det gør ondt så bander og svovler man og nogen kniber en tåre. Men når det gør RIGTIGT ondt, kræver det så meget at "være i det", at man bliver tavs som graven.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 6. feb 2016, 14:18

Jeg fik min første kemo i går formiddags. Jeg var på samme tid vildt nervøs og så'n 'nu går vi fandme i gang med at slå det lort ihjel!'.

Det foregik meget stille og roligt, og sygeplejersken var meget tålmodig, selv om jeg stillede de samme spørgsmål 1000 gange.

Lige efter var jeg fuldstændig bombet! Som om luften var gået totalt af ballonen. Tror, det handlede om, at behandlingen nu var i gang, og at det derfor var ude af vores hænder. En slags kulmination på en helt sindssyg uge.

I dag har jeg det nogenlunde. Lidt utilpas, men ikke noget helt slemt. Håber det bliver ved med at være sådan resten af dagen og de næste dage. Det hjælper nok en del, at jeg ikke holder mig tilbage med at tage de piller, jeg har fået med hjem :-)
13
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Thestral » 6. feb 2016, 14:23

Jeg håber sådan at du kommer igennem det uden alt for mange gener :ae:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..

Tilbage til "Livets forhold"