Oil pulling - Har i prøvet?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Lykke » 5. feb 2016, 06:29

Jeg gør det også indimellem. Tager en teskefuld kokosolie og gør det så længe jeg orker.

Ved ikke lige om jeg kan se forskel, men følelsen af renhed og god ånde er der!

Jeg gurgler og spytter ud, og børster tænder bagefter. Og bruger tandtråd efter behov.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Mi55y » 5. feb 2016, 07:05

Min kollega spurgte sin tandlæge i går, som anbefalede, at man brugte tandpasta med fluor FØR man brugte olien...
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf D.itsen » 5. feb 2016, 07:09

:whip:
Mi55y skrev:Min kollega spurgte sin tandlæge i går, som anbefalede, at man brugte tandpasta med fluor FØR man brugte olien...

Det har jeg også gjort. Tænker at den almindelige tandbørstning tager det meste og så kan olien måske tage rester.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. feb 2016, 07:10

Aima skrev:Jeg tror næsten, der er grænser for, hvor forkert man kan gøre det.

Jeg skyller også om morgenen på tom mave, dog altid efter tandbørstning, men jeg gør det også sommetider midt på dagen, hvis jeg lige har 10 minutter at udnytte, fordi jeg lægger lak eller plukker bryn eller den slags, og jeg har faktisk også gjort det, hvis jeg har holdt drinks/rødvinsaften og vi skal videre ud i byen, sådan lige for at rense mund-agtigt.

Er der egentlig nogen der kan huske, hvorfor det anbefales at skylle på tom mave?


Jeg kan forstå, at oil pulling som ayerveda-metode også skulle være godt for en hel masse andet end tænderne og munden generelt, så jeg gætter på, at det er nogle af de andre områder, som tidspunktet menes at have betydning for.
0
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 439
Likede indlæg: 5664

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf DenBlødeJyde » 5. feb 2016, 07:27

Jeg følger en pige på YT, der har en kanal, der hedder Holistichabits - hun har lavet en hel video om oil pulling og hvad det skulle være godt for... :)

https://www.youtube.com/watch?v=mL3NUJYycEw
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 563
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1324

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf MissDitte » 5. feb 2016, 07:32

Så prøvede jeg i går med kokosolie. Det tog længere tid end forventet før det var smeltet, men så blev det helt tyndt og nemt. Og jeg synes ikke engang jeg var oliebelagt i munden bagefter. Men det var også noget særlig fint kokosolie! (står der på glasset).
Jeg har sørget for at tage før-billeder, men mine tænder er relativt hvide. Men måske bliver de endnu mere hvide...
Og jeg har lidt misfarvninger på tyggefladerne af nogen af kindtænderne.
Vi må se... :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. feb 2016, 07:40

Jeg følte mig egentlig heller ikke belagt i munden bagefter (brugte solsikkeolie), kun lige der, hvor ganen møder halsen, men det fik jeg klaret med et shot citronsaft, som jeg var omhyggelig med ikke ramte tænderne.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Pandesteg » 5. feb 2016, 07:47

Lemonella skrev:^Jeg tror måske det er fordi man har mere tid om morgenen og fordi der har samlet sig en masse urenheder i munden i løbet af natten.
Jeg kan ikke læse mig til andet nogen steder, eller også har jeg bare ikke fundet den "rigtige" side med oplysninger. :)
Der står en masse om det på nettet, både danske, engelske og google-translatede sider.

http://bodyandsoulfood.dk/?id=blog&news=25576


Burde der ikke være flere urenheder i munden om eftermiddagen/aftenen - der har man jo spist, der har man jo ikke om natten?

Jeg har så absolut ikke mere tid om morgenen, tværtimod er det nok det tidspunkt hvor jeg har dårligst tid, så jeg gør det altså om aftenen - tænker det ikke gør nogen forskel overhovedet :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Pandesteg » 5. feb 2016, 07:50

Jeg tror det er vigtigt at man bruger en god olie - koldpresset og økologisk. Det bedste er kokosolie, da den indeholder mange flere gode egenskaber end de fleste andre olier.
Det er i hvert fald sådan jeg læser de fleste guides.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. feb 2016, 07:57

Pandesteg skrev:
Burde der ikke være flere urenheder i munden om eftermiddagen/aftenen - der har man jo spist, der har man jo ikke om natten?

Jeg har så absolut ikke mere tid om morgenen, tværtimod er det nok det tidspunkt hvor jeg har dårligst tid, så jeg gør det altså om aftenen - tænker det ikke gør nogen forskel overhovedet :)


Ifg. mange "udrensningsskoler" skiller du dig af med en masse affaldsstoffer i løbet af natten, fordi din krop der har bedre ro til det.

Som sagt tror jeg, at tidspunktet afhænger af, hvad dit fokus og formål er. Hvis oil pulling forstås som et supplement til den øvrige tandhygiejne, må tommelfingerreglen, ligesom ved tandbørstning, være dit spisemønster; hvis man derimod er ude i et mere holistisk ærinde, vil man finde det relevant også at tage andre parametre i betragtning.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf kidkomb » 5. feb 2016, 08:23

Folk der anbefaler dette og ting i den retning er meget ofte mennesker der ikke har forstand på ret meget indenfor det felt de er "eksperter"
Derfor er anbefalinger som "om morgenen" "på tom mave" skift tandbørste" osv kommet fra et ræsonnement de har gjort og ikke udfra videnskab.
Det betyder ikke at de er galt på den. Det betyder bare at man ikke bør betragte dem som andet end de er: et menneske med en interesse og gode ideer.
Altså med sund skepsis.
Det udelukker jo heldigvis ikke at de har ret eller betyder at man skal forkaste deres ideer.
Men i forhold til hvordan man helt præcist gør feks sådan noget her, så er det altså som regel bare ideer og grunden til at de forskellige anbefalinger ikke er helt ens er, at man, som "ekspert" tager grundideen til sig og så bygger på efter bedste evne.
Senest rettet af kidkomb 5. feb 2016, 10:45, rettet i alt 1 gang.
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1944

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf In_your_eyes » 5. feb 2016, 19:05

Jeg er gået i gang i dag, er spændt på hvad der sker :)
0
:pompom:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf lulu-p » 6. feb 2016, 15:38

Mi55y skrev:Min kollega spurgte sin tandlæge i går, som anbefalede, at man brugte tandpasta med fluor FØR man brugte olien...


Skyller man så ikke alt den gode fluor af tænderne? Min tandlæge anbefaler at man lægger et tyndt lag fluortandpasta på tyggefladerne efter tandbørstning for at hære emaljen yderligere. SÅ jeg bruger olien inden tandbørstning og derefter fluorbehandling.

Men som en anden skriver. Hvad der nu virker for den enkelte.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Sophaya » 22. feb 2016, 06:27

Jeg gør det lige nu. Var ved at dø da jeg tog kold, stiv kokosolie i munden. Nu er det smeltet og føles bare som mere og lidt tykkere savl :lol:
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf Sophaya » 22. feb 2016, 06:54

Uf, da der var gået 17 minutter følte jeg at det ikke kunne være i min mund mere sådan pladsmæssigt. Stædig som jeg er VILLE jeg have de sidste tre min med. Det resulterede i at jeg måtte løbe mod badeværelset og alligevel endte olien på køkkengulvet. Jeg har været et syn for guder :stoned: næste gang stopper jeg så snart jeg når den fornemmelse at der ikke er plads til det.
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Helbred"